- מערכות דסקטופ, PC - Personal Computer systems
- במערכות מחשב מסוג זה תפקידו של המחשב הוא לשרת את המשתמש הבודד - לכן מערכת הפעלה כזו פועלת על עקרונות של נוחות למשתמש וזמן תגובה מהיר. במערכות מסוג זה ניתן לאמץ טכנולוגיות ממערכות הפעלה גדולות יותר. דוגמאות למערכות כאלה:
- Time-Sharing Systems - מחשבים אינטראקטיביים
- זמן המעבד מחולק בין מספר משימות (jobs), אשר מאוחסנות בזיכרון ובדיסק (המעבד מוקצה אך ורק למשימה אשר נמצאת בזיכרון). כאשר אין מספיק מקום בזיכרון, נעשה שימוש בזיכרון וירטואלי, כלומר המידע השייך למשימה מועבר פנימה והחוצה מהזיכרון לדיסק.
מערכות מקביליות: מחשב מקבילי הוא מחשב המצויד ביותר ממעבד אחד, עם תקשורת צמודה:
- מערכות הפעלה מקביליות הן Tightly coupled systems, כלומר המעבדים חולקים זיכרון ושעון. התקשורת נעשית לרוב דרך הזיכרון המשותף.
- יתרונות המערכת המקבילית: תפוקה מוגברת; חיסכון: ניצול של מספר מעבדים עם זיכרון ושעון יחיד; אמינות גבוהה: כל מעבד מגובה על ידי האחרים.
- מערכות מקביליות הן סימטריות או אסימטריות:
- במערכות הפעלה סימטריות: ( SMP - Symmetric Multi Processing): כל מעבד מריץ עותק זהה של מערכת ההפעלה. מעבדים רבים יכולים לרוץ בו-זמנית. רוב מערכות ההפעלה המודרניות תומכות ב SMP.
- במערכות הפעלה אסימטריות: לכל מעבד מקצים משימה (task) ספציפי. מערכות מסוג זה נפוצות במערכות גדולות ביותר.
מערכות מבוזרות: במערכות אלו החישוב מבוזר בין מספר מעבדים פיזיים. ** מערכות אלו הן Loosely coupled system - לכל מעבד יש את הזיכרון המקומי שלו. המעבדים מתקשרים ביניהם דרך קווי תקשורת מסוגים שונים, כמו אפיקים (buses) מהירים או קווי טלפון. יתרונות המערכת המבוזרת: שיתוף משאבים, אמינות, שיתוף בעומס המאפשר חישוב מהיר יותר.
- מערכות זמן-אמת: מערכות מחשב אשר בהן יש דרישות לביצועים בזמנים מסוימים. הן נחלקות לשני סוגים:
- Hard real-time: במערכות כאלה מובטח כי זמן הריצה הגרוע ביותר האפשרי לא עובר רף מסוים. בשל האיטיות היחסית של אחסון הזיכרון המשני, במערכות Hard real-time שטח הזיכרון המשני מוגבל או שלא נעשה בו כלל שימוש והמידע מאוחסן בזיכרון קצר טווח או בזיכרון לקריאה בלבד (ROM). קיימת התנגשות בין דרישות אלו לדרישות של time-sharing systems, ולכן שילוב כזה לא נתמך על ידי מערכות הפעלה שנועדו למגוון מטרות (להבדיל ממערכות הפעלה ייעודיות).
-
- Soft real-time: במערכות כאלה המשתמש מרוצה יותר כאשר המערכת מגיבה בצורה אופטימלית, אך בו בזמן המשתמש לא יראה תגובה איטית יותר כ"כשלון". סוג זה שימושי בישומים כגון מולטימדיה ומציאות מדומה (virtual reality).
- Handheld Systems: מערכות הפעלה אלו נמצאות בשימוש במחשבי כף יד ובטלפונים סלולריים מתקדמים. תכונות של מערכות הפעלה מסוג זה: זיכרון מוגבל, מעבדים איטיים ומסכי תצוגה קטנים.
|
|
|