x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
   

   

 
 
 
  קראתי, התרשמתי, המלצתי ולפעמים סיכמתי.
 

פילוסופיה של החינוך (אונברסיטה משודרת)

יאנוש קורצאק אמר שצריך לשלוח את המבוגרים לב"ס כדי שיראו כיצד הילדים סובלים שם.

ללמוד לכתוב פירושו שיהיה עיתון ילדים בב"ס. אנחנו מלמדים כתיב, איות נכון של מילים. כתיבה היא עניין של משפטים ולא מילים.

 לימוד – מתודה – פעילות – החלטת החלטות = צריך ללמד את הילד להחליט החלטות.

פרוש המילה "חינוך" הוא הפעלה מעשית ולכן חינוך הילד פירושו הכנסת הילד לפעולה. גם באנגלית הפירוש הוא "להוציא" ולא "להקנות".

חינוך זה היכולת ללמוד.

תחילתו של בית ספר לפי פרופ' אגסי הוא בדרישה של הקניית חינוך לציבור הרחב בצבאו של נפוליאון. הוא הקים בתי ספר צבאיים בהם התחילו ללמוד בגיל 6 והתלמיד חונך בו כחייל של האומה. זו הסיבה שבתי ספר דומים לקסרקטינים צבאיים, לסידור חיסכוני של השולחנות ועוד. לאחר סיום מלחמת העולם ה-1 מתרחשת דמוקרטיזציה של החינוך.

פול גודמן מתאר את החינוך בצורה הבאה: ילד יושב מול מכונה ורואה לפניו כרטיס ובו שאלה. הוא צריך ללחוץ על אחד הכפתורים, אם לחץ נכון, תופיע ההודעה "הצלחת", אם לא יופיע "נסה שנית".

כתוצאה מחינוך זה, ילד מאבד את כושר החשיבה העצמאי. הוא גומר בית ספר כאשר הוא גדוש ידיעות אך בלי אישיות.

איינשטין אמר שידע הוא כל מה שנשאר אחרי ששכחת את מה שלמדת בבית ספר.

ג'ון לוק: מורה רצוי שיהיה חכם, אינטליגנטי וטוב לב. השאלה הנשאלת היא, מה אם המורה לא כזה?

לפי דר' רפל להכניס דמוקרטיה לבית ספר פרוש הדבר להתחשב ברצונו של הילד, אבל אנחנו רוצים שהילד ידע מה הוא רוצה. אבל את זה אנחנו משאירים לבית, ואם הבית יקנה לילד את הרציות הנכונות. נוכל אחר כך לקיים דמוקרטיה למופת. כל מה שירצה הילד יהיה טוב, מפני שבבית יתנו לו את הדבר הזה. אבל אם אנו לא בטוחים בכך, מוטב שלא לנסות זאת, מוטב לא להעמיד פנים. מוטב לא דמוקרטיה מאשר דמוקרטיה מזויפת.

לפי פרופ' אגסי יש הבדל מהותי בין בית ספר לישיבה. כל מה שמלמדים היום בבית ספר אפשר לקבל היום מחוץ לבית ספר לעומת ישיב ה בה לומדים טכניקות לימוד: איך לפתוח ספר בדף הנכון, איך לפתוח ספר גדול ולמצוא בו תוך 5 דקות את המידע הנדרש. ישיבה מלמדת עצמאות רוחנית.

 

 

סיכום הספר "חנוך הנער לפי מוחו" בהוצאת ברנקו-וייס.

השלכות של חקר המוח על ההוראה והלמידה.

כדי ללמוד אנו זקוקים לפעילות תקינה של המוח וזה אומר הספקת חמצן טרי,

מים ומזון. כאשר מתייבשים המוח לא מתפקד טוב ואין למידה יעילה. המזון המועדף לתפקוד אופטימאלי של המוח הוא ירקות עלים ירוקים, סלמון, אגוזים, בשרים רזים, פרות ומוצרי חלב.

למידה היא הדבר שהמוח האנושי מצטיין בו יותר מכל והלימוד משנה את מבנה המוח.

מוח זה מה שיש לנו ושכל הוא מה שהמוח עושה, זה התהליך.

אם אנו מתייחסים ברצינות ללמידה אז עלינו להעריך את התהליך לא פחות מהתוצאות.

ההתבגרות המינית אחראית על יצירת חומרים כימיים שגורמים לבני נוער להירדם מאוחר (בסביבות חצות) ולהתעורר מאוחר ואז נוצרים חסכי שינה עצומים.

בית ספר יסודי יכול להתחיל ב7 וחצי וחט"ב ותיכון חייב להתחיל ב-9 וחצי.

כדי ללמוד המוח זקוק למשוב ספציפי ומיידי. חשוב לשנות את התפאורה פעם בחודש. תאורת ספקטרום מלא משפיע מאוד לטובה – יש פחות חיסורים, פחות מחלות ומצב רוח טוב יותר.

פעילות מוטורית מאוד חשובה. בזמן פעילות ספורטיבית אנו מצפים שלומדים ישתמשו במוחם כדי לספור, לתכנן, לחשוב ולפתור בעיות.

מבחינת המוח חשוב תהליך פתרון הבעיה, זה גורם להתפתחותו,  ולא הפתרון עצמו.

בסיס אומנותי חזק מפתח יצירתיות, ריכוז, יכולת לפתור בעיות, תחושת יכולת עצמית, קואורדינציה, מחזק יכולת הקשבה ומשמעת עצמית.

מוסיקת רקע עוזרת לפעילות קוגניטיבית ויכולה לשפר מגוון רחב של מיומנויות אקדמיות וחברתיות – אפקט מוצרט – מועיל לקראת הבחינה אבל לא בזמן הבחינה.

העשרה באה כתוצאה מאתגר ומשוב ולא מערך אומנותי או הנאה אסטטית.

מורים שמרימים קול בכיתה הרועשת ממלא, עלולים לפתח תסכול, עדיף להשתמש באותות מנוגדים – פעמון, משרוקית, יד מורמת או שינוי דרמטי במקום.

במשך היממה יש 16 מחזורי קשב שנמשכים בין 90 ל-110 דקות. קשב רצוי להשתמש בהוראה ישירה רצופה 12 עד 15 דקות. כדי להשיג קשב צריך חדשנות: שינוי מקום, גוון קול, שינוי מבטא, שינוי קצב, שינוי עוצמה, תנועת המורה לאחורי הכיתה, מוסיקת רקע. צריך להיות איזון בין חדשנות לטכסט = רגיעה. מתמשך בכיתה אינו רצוי: - חלק גדול ממה שאנחנו לומדים מתרחש מהר מדי ולכן אינו ניתן לעיבוד מידע. אנו זקוקים לזמן כדי לעבד את החומר הנלמד; - כדי ליצור משמעות חדשה, אנו זקוקים לזמן פנימי. משמעות תמיד נוצרת בפנים; - לאחר כל חווית למידה חדשה אנו זקוקים לזמן שיאפשר ללמידה להותיר בנו את חותמה.

כדי להמשיך ללמוד או להבין את הכל מיד, תלמיד חייב "להיכנס פנימה" ולוותר על הקשב החיצוני. המוח ממשיך לעבד את המידע הרבה אחרי שאנו מודעים לכך ולכן הרבה רעיונות טובים צצים "משום מקום".

תלמידים או מקשיבים או עסוקים בבניית משמעות. אי אפשר לעשות את שני הדברים בו זמנית. לכן לאחר הסבר חומר חדש כדאי לקיים דיון קבוצתי.

גמולים על התנהגות טובה לא עוזרים לטווח ארוך יותר מזה, בטווח הארוך הם פוגעים במוטיבציה הטבעית. לעומת זאת המוטיבציה הטבעית הפנימית מניע למטרות בעלות עוצמה, אמונות חיוביות, רגשות פוריים, חיפוש משמעות ויצירה ע"י התלמיד.

צידה האפקטיבי של הלמידה הוא משחק הגומלין בין מה שאנחנו מרגישים, חושבים ועושים. אין הפרדה בין שכל לרגש. ההיגיון מורה לנו להציב לעצמנו מטרות אך רק רגשותינו מחדירים בנו את ההתלהבות הנחוצה כדי לפעול להשגת מטרות אלה.
 
 

כיצד לרכוש ידידים.

בני אדם אינם יצורים הגיוניים, אלא יצורים של רגש, קדושים דעות קדומות, שגאווה ותפארות שווא מכתיבים את התנהגותם, לכן אין טעם למתוח ביקורת כי היא תחזור אליך כבומרנג.

כל אחד יכול למתוח ביקורת אך לגלות הבנה וסלחנות מסוגלים רק בעלי אופי חזק ושליטה עצמית.

כל אדם עובד טוב יותר כאשר הממונים עליו משבחים אותו.

הדרך היחידה להשפיע על משהו היא לראות מהם רצונותיו ולהראות לו כיצד להגשימן.

כדי להשפיע על משהו צריך לעורר אצלו איזה רצון מודחק.

 לומדים רק מעשייה. רק ידע שעושים בו שימוש נשאר במוח הלומד.

 קל יותר למתוח ביקרת מאשר למצוא דברי שבח.

 שיטה ללמוד ולשפר את דרכיך: לעשות סיכום שבועי של הפגישות ושיחות ולרשות את ההצלחות ואת הכישלונות.

כדי לכתוב סיפורים מוצלחים צריך לגלות עניין בבני אדם, לחבב בני אדם. כל השומע את דבריך או הקורא בספריך – אתה צריך להיות לו אסיר תודה.

 כדי להוציא ממשהו מידע, צריך קודם כל להביע בו עניין, להחמיא ואז לשאול אותם שאלות ולא לבקש דברים גדולים מדי.

אנו מתעניינים בזולת רק כאשר הזולת מתעניין בנו.

 נראה כי בעקבות ההרגשה באה הפעולה, אך למעשה הפעולה וההרגשה באות יחד הפעולה ניתנת לשליטה איך ההרגשה לא, לכן אם ברצונך לשפר את ההרגשה, עשה את הפעולה. אם אתה רוצה להיות מאושר חייך ואז תבוא גם ההרגשה.

 כללים לכך שאנשים יחבבו אותך

  1. לגלות עניין אמיתי בבני אדם אחרים.
  2. לחייך
  3. לזכור שמות פרטיים ולפנות לכל אדם בשמו, לאפשר לאדם להרגיש טוב.
  4. להיות מאזין טוב ולעודד את בן השיח לדבר
  5. לשוחח על נושאים שמעניינים את בן השיח שלך. לגלות את תחביבם, תחומי עניין
  6. להביא את בן השיח שיחוש חשיבות עצמית ויחוש זאת בכנות.

 כיצד לגרום לאנשים לחשוב כמוני

1. לא לתת לאדם חוות דעת שלך כשלא התבקשת לכך מפורשות. לא להתווכח כי דרך ויכוח משיגים רק אנטי. אדם שמנצחים אותו בויכוח מרגיש מושפל. תמיד צריך לתת לאדם הזדמנות להציל את כבודו, גם כשהוא טועה.

הויכוח לא גורם לשינוי דעת על כן הדרך היחידה לנצח בויכוח – לא להתווכח.

2. במקום להוקיע אדם על טעותו, עדיף בדרך דיפלומאטית להגיד לו: הרבה פעמים אני טועה אך בוא נבדוק את העודות יחד.

אנשים לא אוהבים כשמטילים ספק בשיפוטם.

אנשים מלאים קנאה, חשדנות, פחדים וגאווה ולרוב לא רוצים לשנות את דעתם באף נושא.

להתייחס בכבוד לדעת הזולת. לעולם לא להגיד באופן ישיר שאינם צודקים.

 3. כל שוטה מסוגל לנסות ולהצדיק את שגיאותיו, אבל אדם המודה בשגיאותיו מיוחד ואצילי.

אם טעית, להודות בכך מיד ובפה מלא.

 4. כשאדם חש רק רגשות שליליים כלפיך, אתה לא יכול לשכנע אותו כי יאמץ לעצמו את דרכי החשיבה שלך, גם אם תסביר לו הכל בהיגיון.

תמיד להתחיל בצורה ידידותית, גם כשאתה מאוד כועס וגם נעשה לך עוול.

 5. כשאדם אומר "לא", הרי כל גאוותו-אישיותו תובעת כי יוסיף להיות עקבי בעמדתו גם אם הוא מרגיש אחרת. אף אחד לא יכול להתעלם מגאווה עצמית.

כדי להביא אדם למקום שאתה רוצה, צריך לוותר על הויכוח ולהתחיל לשאול אדם שאלות שהתשובה עליהם היא "כן". אחרי ה"כן" הראשון להמשיך בעוד מספר שאלות שהתשובות עליהם גם "כן" להמשיך באותו הכוון עד שבן השיח מגיע "לבד" לאן שרצית.

להביא את בן השיח שלך לתשובות "כן, כן" על ידי שאלות מנחות.

 6. לה רושפוקו, פילוסוף צרפתי "אם ברצונך באויבים, הצטיין יותר מהם".

סוכן בדים הגיע לפגישה עם חברת מכוניות גדולה כשהוא חולה וללא קול. על הפתק רשם להם שאינו יכול לדבר ולכן לקח אחד מהם את תפקידו על עצמו. הסוכן שתק והאיש דיבר וכך שכנוע את כולם להזמין את הבד.

הנח לבן שיח שלך לדבר רוב רובו של הזמן.

7. אנחנו מעדיפים להישאל לגבי רצונינו, מחשבותינו, משאלותינו.

כדי להשפיע על משהו ולקרב אותו לדרך המחשבה שלך, צריך לתת לו לחוש כי הדעיון שהעלת, למעשה רעיון שלו.

לאו צה הסיני אמר לפני 2500 שנים:

"הסיבה לכך שהנהרות והימים מקבלים את מימיהם של מאה נחלים הרריים היא בכך שהם נמוכים מהנחלים. כך גם החכם, אם ברצונו להתעלות על בני אדם – מציב הוא את עצמו מתחתם; ואם ברצונו להיות לפניהם – מציב הוא את עצמו מאחוריהם. וכך אם מקומו הנאות הוא מעל לבני אדם – אין הם חשים את מלוא כובדו; אף כי מקומו הוא לפניהם, אין הם חשים פגיעה."

 8. רק בני אדם חכמים, סבלניים, מיוחדים מנסים להבין את בני שיחם. תמיד יש סיבה למה אנשים חושבים או פועלים כפי שהם, כדאי לפענח ולגלות סיבה זו.

אם נעצור לרגע ונשווה את התעניינותנו העמוקה בכל הנוגע בנו לעומת ההתעניינות הקלושה בכל דבר אחר, אז נבין איך חש כל אדם אחר בעולם.

כדי לנסות לשנות בני אדם מבלי לפגוע בו ומבלי לעורר את התנגדותם, צריך לנסות לראות את הדברים מנקודת מבטם.

 9. כל אדם צמא לאהדה וכדי לפרוק משהו מנשקו צריך להגיד לו "אני לא מאשים אותך על שאתה מרגיש כפי שאתה מרגיש, אם הייתי במקומך, הייתי מרגיש אותו הדבר".

להביע אהדה כנה כלפי בן שיח.

10. ג'. פירפונט מורגן אמר פעם שלאדם תמיד יש שתי סיבות לעשות משהו: אחת שנשמעת טוב והשנייה אמיתית.

כדי להביא לשינוי בהתנהגות, צריך לפנות למניעים הנאצלים יותר.

 11. להציג את הרעיון בדרך דראמטית.

 12. לעודד תחרות לשם הצטיינות. לעורר את התשוקה להצטיין. דרך זו מתאימה לאנשים עם תעוזה.

תשע דרכים לחולל שינוי אצל בני אדם בלא לפגוע או לעורר התנגדות

 1.   פתחו בדברי שבח ובהבעת הערכה כנה.

2.   הפנו את תשומת לבם של בני אדם לשגיאותכם באורח עקיף.

3.   דברו על שגיאותכם שלכם לפני שאתם מותחים ביקורת על בן שיחכם.

4.   שאלו שאלות, במקום לתת הוראות ישירות.

5.   הניחו לבן השיח להציל את כבודו.

6.   שבחו כל שיפור, ולו גם הקל של הקלים. הביעו את שביעות רצונכם בלבביות, והיו פזרנים בדברי השבח שלכם.

7.   תנו לבני אדם שם טוב, שאתו ימלאו בתוכן.

8.   עשו כל מה שביכולתכם לעודדם. הציגו את הפגם שברצונכם לתקן כמשהו שייראה קל לתיקון.

9.   הביאו לילי כך שבני השיח יהיו שביעי רצון ממה שאתם מציעים.

 מכתבים המפיקים תוצאות פלא.

 ממאוד מחמיא למשהו, במיוחד בעל השפעה פחותה מזו שלך, כשמבקשים לשמוע את עצתו. משפט מאין "אני חייב לפנות עליך לעזר לי על מנת...." לא להאריך בחשיבות החברה שלך, אלא בחשיבות העזרה שהבן אדם יכול להשית לו. לסיים את המכתב בדברי תודה כנים. להבליע את האני ולהבליט את האתה. לפזר דברי שבח.

 שבעה כללים להוספת אושר לחיי המשפחה

 1.      לא לנדנד זה לזה.

2.      את תנסה לעצב מחדש את בן הזוג.

3.      אל תמתחו ביקורת.

4.      הביעו דברי הערכה כנים.

5.      הקדישו תשומת לב גם לזוטות ולדברים של מה בכך.

6.      גלו אדיבות.

7.      קראו ספר טוב על ההיבט המיני של הנישואין.

 
logo בניית אתרים בחינם