x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
   

 

 ההסטוריה של משפחת אילן מפי שרה גבעון (בעיקר)

 

פרק יג': חוזרים טיפה אחורה בזמן

היום אני רוצה ללכת קצת אחורה בזמן. זמן קצר, אולי שנה ואולי פחות, אחרי שעברנו לפרדס-כץ התחילו מאורעות 36'. לנו היו יחסים טובים עם ערביי הכפר ג'מוסין ולא פחדנו. התקופה הזאת ארכה עד פרוץ מלחמת העולם השנייה. כלומר כארבע שנים. המתיחות היתה לפעמים יותר גדולה ולפעמים פחות. הבית שלנו היה הקיצוני ביותר בישוב. מאחורינו היה פרדס שהיה שייך לביטאר ראש עיריית יפו. עם שומר הפרדס היו לנו יחסים טובים מאד אך היתה סכנה שהפרדס יכול לשמש מסתור לחוליות שרוצות להתקרב לישוב מבלי שירגישו בהן. הועד של הישוב החליט שצריך לארגן שמירה שבה ישתתפו כל הגברים. ואולם במקום לסייר לאורך הגבולות של הישוב, שפירושו להתקרב למקום מגוריהם של הערבים הם הקימו עמדה על הבית הגדול בעל שתי הקומות ב"רחוב השני" (אם שלנו היה הראשון אז זה היה השני). כל הרחובות האחרים עד לביתו של כץ לא היו עדין מאוכלסים. אבא שלנו אמר שהוא מוכן להשתתף בשמירה בתנאי שיסיירו לאורך הגבולות ובייחוד לאורך הגבול עם הפרדס שמשם נשקפה הסכנה. השכנים האחרים לא הסכימו, לכן אבא סרב להשתתף. כולם כעסו עליו מאד ויום אחד חתכו את הגדר שלנו כדי להפחיד אותנו. אבא קרא למשטרה והגיע הקצין שיף, שהיה הקצין היהודי הגבוה היחיד באזור שלנו. כל הקצינים האחרים היו בריטים. שיף הביע את דעתו כי זאת עבודה פנימית, כלומר שאנשי הישוב עשו את זה ושאל את אבא אם הוא רוצה שיעשה חקירה רצינית. אבא ויתר על החקירה. כל מה שהוא רצה היה להפחיד קצת את אנשי השכונה הפחדנים. 

אחרי המקרה הזה לא הציקו לנו יותר אבל אנשים אחרים כל כך פחדו שרבים מהם ברחו מהמקום לתל אביב או רמת גן והגיע הדבר לידי כך שפרדס-כץ נשאר כמעט ריק מיושביו. לבסוף אבא השתכנע (אינני יודעת מי שכנע אותו - אם המשטרה או מאנשי המקום) שכדאי להעביר לפחות את אמא והילדים למקום יותר בטוח. אבא ואמא החליטו לקחת אותנו לבני ברק לבית החדש של דוד זלו ודוד רומי שעוד לא היו נשואים וגרו שניהם עם אומה באחת הדירות. אנחנו הילדים כמובן שמחנו מאד. דודה שרה עדין חיה בזמן ההוא ושמחנו מאד שנוכל לבלות איתה זמן רב. היא היתה הדודה הכי טובה בעולם. סיפרה סיפורים, ציירה ועשתה עבודות יד איתנו, שיחקה איתנו והיתה לה תמיד סבלנות אין קץ. ערב אחד אבא ביקש משכן אחד שהיה לו אוטו טרנטה קטן שיעזור בהובלת המשפחה לבני ברק. לדוד זלו היה רכב אבל המשפחה היתה גדולה מדי כדי להיכנס על מיטלטליה לאוטו אחד. לקחנו איתנו לא רק את הכלב אלא גם את העיירה זרש, הכנסנו גם אותה לתוך האוטו. הבית של סבתא עמד על צלע הר ולכן עמד על עמודים. מתחת לעמודים היו שני חדרים סגורים ששימשו מחסן וחדר כביסה וכן נשאר עוד שטח פתוח תחת העמודים, מוגן מרוח ומגשם, שם קשרנו את זרש. אני לא יכולה לזכור בשום אופן באיזה עונת שנה זה היה. אני יודעת רק שזה היה לפני נישואיו של דוד זלו והוא נישא באוקטובר 1936.

יותר מאוחר כשגם דוד רומי התחתן, בנו דירה קטנה בת חדר גדול, מטבחון ואמבטיה עם שירותים ומרפסת סגורה גדולה במקום הזה תחת העמודים, וסבתא עברה לגור שם. היא גרה שם שנים רבות עד שיום אחד היא נפלה באמבטיה ואז החליטו שהיא כבר לא יכולה להיות לבד ואמא שלנו החליטה יחד עם אבא שסבתא תעבור לגור אצלנו. היא היתה יכולה גם לגור אצל אחד מבניה אבל סבתא העדיפה שאם היא תגיע למצב שבו צריך לטפל בה פיזית שתעשה זאת בת ולא כלה.

אבא עצמו חזר הביתה כדי לישון בבית ולשמור עליו. אבא לא כל כך פחד מהערבים כמו מגנבים שינצלו את עובדת היות הבית ריק ויפרצו על מנת לגנוב. אמנם לא היו לנו דברים שגנבים של היום היו טורחים לגנוב אך בימים ההם גם כלי מטבח ומצעים היו אטרקציה לגנבים.

היה לנו גם כלב שקראו לו שומר. הכלב ידע את הדרך להר שלום לבית של אומה והיה מקשר בינינו. אני זוכרת פעם, כשכבר היינו שוב בבית, שומר פתאום הופיע עם משהו תלוי מהקולר שלו. התברר שזה מכתב מדודה שרה. שומר החליט לבקר אותם אף על פי שאנחנו כבר לא היינו שם. אני לא יכולה לזכור את הזמן המדויק שהיינו בהר שלום אבל נדמה לי שזה היה בתקופה של ההכנות לקראת החתונה של דוד זלו. אני זוכרת איך עבדו דודה שרה ואמא וגם חברה של דודה שרה על השמלות שלנו. רות בן-צבי ואני היינו אמורות להחזיק את השובל הארוך של שמלת הכלה, ומיכל, ברוריה ואסנת היו צריכות ללכת לפני הכלה ולפזר פרחים על השטיח האדום. אני זוכרת שכאב לי הלב על הפרחים הרמוסים. לכולנו היו אותן השמלות. משי לבן שמנת מקושטות בפרחי משי וורודים. לא שהינו אצל אומה יותר מדי זמן כי לאבא ואמא נמאס שהמשפחה מחולקת ואבא ישן לבד כל לילה. חזרנו לפרדס-כץ.

לפעמים קרה ששמענו יריות מרחוק ואז הגיע קומנדקר מהמשטרה הבריטית נעמד לא רחוק מהבית שלנו וירה במכונת ירייה לתוך הפרדס. היריות האלה היו מפחידות הרבה יותר מאשר היריות הרחוקות ששמענו קודם. והן הועילו בערך כמו שעכשיו מועילות  ההפגזות של צה"ל על שטחים ריקים ברצועת עזה כל אימת שנופלים קסאמים.

לנו היו יחסים טובים עם השכנים הערבים והיה אחד בשם המת, שאמא טיפלה בידו שנכוותה קשה. אמא חבשה את היד מדי יום ביומו עד שהבריאה לגמרי. האיש הזה היה כל כך אסיר תודה שהיה מוכן לישון לפני הדלת שלנו כך שכל פורץ יצטרך לעבור על גופתו המתה. כמובן שאבא לא קיבל את הצעתו. יום אחד הוא הופיע ועדר לנו את כל הגינה וכשאמא הציעה לו משהו לשתות אמר כי הוא לא יכול כי היה רמדאן והוא צם. היתה לו אתון שילדה עייר קטן, כשנגמל העייר הוא נתן אותו במתנה לבצלאל. קראנו לה (היא היתה נקבה) זרש וסידרנו לה מקום לינה במחסן שלנו. אבא המסכן היה צריך לסחוב עבורה גרעיני שעורה מבני ברק. כמובן שלא הצלחנו לרכב עליה. לבסוף נתנו אותה במתנה לבנו של שומר הפרדס שרכב עליה לבית הספר יום יום. המט המסכן לא האריך ימים. אנשי הכנופיות (כך קראו אז למחבלים) דרשו ממנו תרומה לאנשיהם והוא סירב אז דקרו אותו בבטן. הוא אמנם החלים מהדקירה אבל הוא בא יום אחד להיפרד מאיתנו והראה לאמא גידול גדול בבטנו במקום הדקירה ואמר כי הוא יודע שלא יאריך ימים, אנשי הכנופיות עוד יהרגו אותו. ואכן הם הרגו אותו. כך שמענו מאנשי הכפר. 

 

פרק יד': קשיי היום-יום

נחזור לסיפור שלנו. נשארנו אפוא בלי עזרה בבית עם שמונה ילדים. אל תשכחו שלא היו כל המכשירים שיש לעקרת בית היום כדי להקל על עבודתה. הכביסה נעשתה ביד. האוכל בושל על פתיליות, לא היו מגהצי אדים ולנו אפילו לא היה מגהץ חשמלי כי לא היה לנו עדיין חשמל. גיהצנו עם מגהץ פחמים. את הכביסה הרתחנו בדוד גדול בחוץ על עצים. את האפייה עשינו בתנור פח שעמד מעל פרימוס. הפרימוס היה מין מכשיר שבו היה מיכל נפט למטה ממנו עלתה צינורית כלפי מעלה. הצינורית היתה מפותלת כמה פיתולים ומתחת לפיתולים צלוחית שבה הדליקו ספירט כדי לחמם את הצינורית ואת הראש שהיה מחולק לארבעה חלקים גדולים או לחורים רבים קטנים כמו ראשי גז היום. הפרימוס הגדול היה מרעיש עולמות בדלקו. כשהראש היה חם היו מנפחים במשאבה מיוחדת אויר לתוך המיכל. זה היה גורם ללחץ על הנפט והנפט היה עולה בצינורית לכיוון הראש אך מכיוון שהראש כבר היה חם הנפט התאדה לגז והפרימוס דלק כמו מבער גז. אחרי האפייה והבישול כשאמא כיבתה את הפרימוס השתרר שקט מתוק בבית. עד היום כשמפסיק איזה רעש בלתי נסבל אני אומרת: "או, הפרימוס כבה". אתם לא יכולים לתאר לעצמכם איזה תענוג היה השקט אחרי הפרימוס. 

מכיוון שנשארנו בלי עוזרת היה צריך לפתור את הבעיה הזאת. אי אפשר היה למצוא עוזרת יהודיה שתסכים לעבוד בבית עם שמונה ילדים לכן נאלצנו לקחת עוזרת מהכפר הערבי. היו לנו יחסים עם הערבים כי הם היו באים למכור לנו ירקות וביצים ומדי פעם גם עופות. לנערה שבאה לעבוד אצלנו קראו מרים (מ' חרוקה לא פתוחה). חוץ ממנה היתה לנו גם כובסת ערביה, בעצם היו שתים אבל לא בעת ובעונה אחת. אחת היתה צעירה יותר ושמה המדי, ואחת שהיא היתה לעיתים יותר קרובות היתה זקנה גרושה בגלל עקרותה. שמה היה דיבי. לפני גירושיה היתה אשתו של המוכתר של הכפר. לא היו לה שיניים משלה אבל היתה לה תותבת שלמה שהיתה מוציאה כדי לאכול. היה לה חבל לבלות את התותבת ע"י לעיסה. יום אחד בצלאל או אולי היה זה עזרא ביקש מאמא שתוציא את השיניים וכשאמא הסבירה לו שזה בלתי אפשרי כי הן צומחות חזק בתוך הפה ענה לה: ערבים יכולים. 

התקופה הזאת, השנתיים הראשונות של מלחמת העולם היו תקופה קשה הן מבחינת המתח אבל עוד יותר מבחינה כלכלית. בתחילת המלחמה עדיין לא הרגשנו כל כך ממש את הסכנה. היינו רחוקים משדה הקרב אבל הרגשנו היטב את עליית המחירים. לממשלה הבריטית היתה מדיניות של אי מתן תוספת יוקר. במשך שנתיים לא העלו את המשכורות אף על פי שהמחירים הרקיעו שחקים. ומה שהיה אבסורד עוד יותר היה שמורה לא היה יכול לעבור גג של 23 לירות משכורת. אם הוא עלה בדרגה בגלל וותק נוספה לו לירה למשכורת יסוד החייבת במיסים וירדה לו לירה מתוספת המשפחה שלא היתה חייבת במיסים כך שלמעשה עם העלייה בדרגה המורה הרוויח כמה גרושים פחות. במצב הזה היה בלתי אפשרי לעמוד בתשלומי המשכנתא. אבא ניסה להתקשר למולי קורמן אך בגלל קשיי התקשורת במלחמה, לא הצליח. בעלה היה כנראה מגויס והיא עצמה לא גרה עוד בכתובתה הקודמת. הבנק יעץ לאבא לשלם לפחות את הריבית כדי שהבנק לא יעקל את הבית. כדי לגמור את סיפור המשכנתא אקדים את המאוחר. אחרי שסוף סוף העלו את המשכורות (אני חושבת שגם מחלקת החינוך של הוועד הלאומי השתתפה בהעלאה) המצב היה קצת יותר קל. אבא גם עבד בשיעורים פרטיים וכך היתה עוד קצת הכנסה. איך שהוא הצליחו להחזיר את כל החוב. אחרי המלחמה מולי ביקרה בארץ. היא ביקשה מאבא שייפגש איתה בבנק אפ"ק כדי לסגור את המשכנתא רשמית. אבא נפגש איתה וסגרו בבנק מה שצריך ואחר כך מולי הוציאה ספר צ'קים וכתבה לאבא צ'ק על 100 לירות שטרלינג. זה היה סכום הריבית על ההלוואה. ואז היא הסבירה לאבא כי אמא שלה ביקשה ממנה לא לקחת ריבית על ההלוואה והיא הבטיחה לאימה שאם ההלוואה תוחזר במלואה היא תחזיר את הריבית ועכשיו מילאה אחר בקשת אימה. בשבילנו כמובן סכום של מאה לירות היה כסף גדול. לדאבוני אני לא יכולה לזכור מה אבא ואמא החליטו לעשות עם הכסף הבלתי צפוי הזה. אבל ברור שעשו איתו משהו שלא יכלו להרשות לעצמם בלעדיו. 

 

פרק טו': בית הספר הפרטי שלנו

נחזור עכשיו לתקופת המלחמה. כשאיטליה נכנסה למלחמה התחילו הפצצות על תל-אביב. בבתי הספר עשינו תרגילי "נוהג אזעקה". ההורים שלנו לא רצו שניסע יום יום דרך ארוכה לבית הספר ונהיה חשופים לסכנת אזעקה בדרך במקום שאין מקלט ובכלל לא רצו שנהיה לבד בדרך בתקופה כזאת. הם החליטו שבמקום ללמוד בבית הספר נלמד בבית. לאבא היה חבר לעבודה, מר משה טביומי ולו היתה בת יחידה בשם רות. היא היתה בגיל של מיכל. אבא וטביומי החליטו לפתוח בית ספר פרטי לילדי המשפחה בלבד ועוד תלמיד אחד בנו של שכן בשם פיילקוף שהיה פקיד בבנק מסד, הבנק של המורים. אני הייתי כתה ז', מיכל ורות טביומי כיתה ו', מנחם כיתה ה', אסנת כתה ד', בצלאל כיתה ג' ומוטי פיילקוף כיתה ב'. אמא היתה המורה לחשבון, גיאוגרפיה (קראו לזה אז כתיבת הארץ), טבע, חקלאות ועוד בכל הכיתות, וגם לדקדוק, הבעה בכתב, ותורה בכיתות הנמוכות. אבא היה המורה לאנגלית בכל הכיתות. מר טביומי היה המורה לתורה, נביא, לשון וחיבור והיסטוריה לכיתות הגבוהות, וכמו כן מורה לגמרא למנחם. אסנת ובצלאל למדו תורה אצל אבא וזה היה אחר הצהריים. סבתא הזקנה עזרה בלימודי המתמטיקה והיא עשתה זאת בגרמנית. לכן אסנת עד היום יודעת את לוח הכפל הקטן בגרמנית. סבתא גם לימדה גרמנית את מי שרצה בכך. רות טביומי הגיעה אלינו מביתה בבני ברק מדי בוקר, ושלוש פעמים בשבוע מיכל, מנחם ואני הלכנו אחרי הצהרים לביתו של טביומי. אני לא מכירה הורים רבים שהיו עומדים בתכנית הזאת לאורך זמן. אנחנו למדנו כך כמעט שנתיים. אבא באותו זמן המשיך כמובן את עבודתו הרגילה בבית הספר תחכמוני ועשה את רוב הקניות לבית. ואמא ניהלה את משק הבית שמנה שמונה ילדים (רק שמונה בינתיים) עם שלושה בנים קטנים, אוריאל, עזרא ומשה. בית הספר התנהל בצורה מופתית. זה כלל צלצולים בפעמון, הפסקות למשחק והפסקת עשר שבה אכלנו סנדביץ' ופירות. בקיץ אכלנו בחוץ מסביב לשולחן במרפסת הגדולה ובחורף בפנים מסביב לשולחן הגדול. היתה תכנית לימודים מדויקת וסדר יום קבוע. אמא אפילו עשתה לנו בחנים. במסגרת שיעורי טבע היינו יוצאים לטבע במגרשים הריקים של פרדס-כץ ואוספים פטריות בעונת הגשמים. זה עזר גם לכלכלת הבית. בשיעור חקלאות עבדנו בגינה שסיפקה לנו ירקות לסלט. על ידנו היה מגרש ריק והחלטנו לספח אותו אלינו לשם עיבוד לגידול ירקות.  קראנו לו ה"אסטייט" שלנו שפירושו אחוזה באנגלית. האסטייט האריך ימים גם אחרי בית הספר. מנחם למד גמרא את פרק אלו מציאות. הסידור אצל טביומי היה שבזמן שהוא לימד את מנחם, שלוש הבנות היו צריכות לעשות עבודה עצמית, כלומר ללמוד או להתכונן באחד המקצועות שהוא לימד אותנו. הוא לימד אותנו תורה ותנ"ך וגם חיבור בצורה מעניינת ומרתקת אבל את לימוד ההיסטוריה הוא דחה ודחה עד שלבסוף לא למדנו בכלל. עד סוף התיכון היה לי "חור" בהיסטוריה. לדאבוני מורים רבים לימדו את זה בצורה כל כך משעממת שזה לא עורר אצלי אף פעם את  הרצון לשבת וללמוד לבד עד שהגעתי לשמינית. שם המורה שלי היה ד"ר כץ מי שלימים נהיה הרקטור של האוניברסיטה העברית. הוא לראשונה עורר אצלי את הסקרנות למה שקרה בעולם בעבר.

הגדולה של בית הספר שלנו היתה בזה שהתמדנו בלוח הזמנים, הספקנו את החומר ואף למעלה מזאת ולמדנו ללמוד באופן עצמאי כי הרי מורה אחת לכל הכיתות בהכרח היתה צריכה לתת לנו לעבוד הרבה באופן עצמאי, בייחוד הגדולים בינינו. הלימודים שלנו התנהלו מסביב לשולחן האוכל בחדר הגדול. אמא היתה נותנת לנו הדרכה מה לעשות בעצמנו ואז היתה יושבת עם הקטנים יותר. לאחר מכן היתה בודקת מה עשו אלו שעבדו לבד, מתקנת מבארת בנקודות קושי. כמו כן היינו צריכים להכין שיעורים עבור טביומי שאצלו למדנו רק אחרי הצהרים. בימים שלא הלכנו לטביומי למדנו אנגלית אצל אבא אחרי הצהרים. פעמיים בשבוע, בימי ראשון ורביעי סבתא היתה באה בבוקר. היה זמן שהיא באה כל הדרך ברגל והגיעה אלינו מוקדם בבוקר, אך כשהדבר נהיה לה קשה מדי דוד זלו היה מביא אותה באוטו שלו ואוסף אותה לקראת ערב כשנסע הביתה. מנחם ואני למדנו אצלה גרמנית ומתמטיקה, אני לא זוכרת אם גם מיכל למדה אצלה. אני זוכרת שאני לא רק למדתי לכתוב גרמנית כי אם גם ספרות ושירה. כמו כן למדנו גם מלאכת יד כמו סריגה במסרגה אחת ובשתיים (בעצם אותי בָּש לימדה לסרוג בשתי מסרגות עוד בתל אביב). אמא לימדה את כולנו רקמה ותפירה אך זאת לא רק במסגרת בית הספר. כמו כן היתה לנו פינת חי. זמן קצר אחרי שנכנסנו לבית  אחרי סוכות כשאמא הורידה את הסדינים שכיסו את קיר הסוכה היא מצאה נחש מתחת לסדין. אבא לכד  את הנחש ולקח אותו למרגולין לקבל הסברים עליו (יהושע מרגולין היה זואולוג שהיתה לו פינת חי גדולה שהיתה בעצם הגרעין שממנו התפתח גן החיות של תל אביב. פינת החי שלו היתה ברחוב יהודה הלוי על יד בית משפט השלום. זה ממש קרוב ללילינבלום, הרחוב של בית ספר תחכמוני. בכל בתי הספר של תל אביב מרגולין היה ידוע בתור הדוד יהושע. הוא גם כתב ספרי זואולוגיה). בכלל כל מיני יצורים שמצאנו בפרדס-כץ שבימים ההם היה אזור כפרי ומלא בכל מיני יצורים שבעיר בדרך כלל לא מוצאים אבא היה לוקח למרגולין וזה היה מלמד אותנו פרק בזואולוגיה. אבא כל כך התחבב על מרגולין שיום אחד הוא נתן לו אקווריום קטן עם שני דגים קטנים במתנה. זה היה ההתחלה של פינת החי שלנו. גידלנו שם נחשים, צפרדעים, קרפדות, צב מים שמרגולין נתן לנו וכן צלופח שגם אותו מרגולין נתן לנו. יום אחד אבא הביא ממרגולין אקווריום יותר גדול עם שני ראשני ענק של קרפדה ענקית. כשהראשנים סוף סוף נהיו קרפדות הן התחפרו באדמה ובכלל לא יכולנו לראות אותן. הן היו חפריות. בפרדס-כץ היתה בִּיצה גדולה בחורף  שהיתה מלאה בצפרדעים ובקרפדות שבאו להטיל בה את ביציהן. אנחנו יצאנו לדוג ראשנים במסגרת שיעורי הטבע וכך למדנו להבדיל בין צפרדעים לקרפדות ובין אילניות לבין צפרדעי נחלים. לתדהמתנו גילינו שהצפרדעים הבוגרים אכלו את הצפרדעים הקטנים כשאלה גמרו את הגלגול שלהם ויצאו מן המים. לנו לילדים היה קשה מאד להבין איך הורים אוכלים את צאצאיהם. זה היה ממש שוק. למדנו איך נחש משיל את עורו, ולהפתעתי הנֵשֶל היה שקוף וכמובן הפוך. אני הייתי יוצאת כל ערב לתפוס שממיות על קירות הבית מתחת למרזבים כדי להאכיל את הנחשים. אני זוכרת שפעם כשתפסתי שממית די גדולה היא השמיעה קול מעין "קוויטש". עד אז לא ידעתי ששממיות משמיעות קול. כל כך הופתעתי שכמעט שמטתי אותה מידי.

 

היו לנו גם מסיבות חנוכה ופורים בבית הספר שלנו אך את הסיפור עליהן אשאיר לפרק הבא...

logo בניית אתרים בחינם