הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 

"שְׂשׂוֹן לִבִּי"

 
 לעילוי נשמת דודי מורי ורבי
הרב ששון עבדול עזיז מזרחי בן ג'חלא, זצוק"ל
"סעו המה למנוחות עזבו אותנו לאנחות"
ביום השישי ז' ניסן התשנ"ח
ליקט וחיבר הרב ששון נתן שליט"א
   ששון ליבי    פתח דבר    לינקים / צור קשר    פרשת השבוע    בראשית תמן    English
   מיוחד לחנוכה
 
    מיוחד לט"ו בשבט
    מיוחד לפורים
    זיווג טוב
    אותיות כפולות
    פסח
    תנך-תלמוד ומספרים
    מילים כפולות בתורה
    פרפראות
    Audio / Video
    לראש השנה
    בראשית תמן
    English
    מיוחד לחנוכה

** פורים ** - ** פורים ** -** פורים ** -** פורים ** -** פורים ** -** פורים **

הטעם לגזירת המן – מדוע הסכימו מן השמיים לגזרה?

  1. השתחוו לפסל שהציב נבוכדנצר מלך בבל.
  2. פתחו חנויותיהם בשבת, ועסקו במסחר ביום השבת. (ע"פ נחמיה י"ג)
  3. נישואי תערובת (ע"פ עזרא)
  4. התערבו בגויים ולמדו מעשיהם
  5. נהנו מסעודתו של המלך אחשווראש, שהוציא כלי המקדש ובגדי כהן גדול, ולא מחו בידו.

 מדוע היה צריך המלך אחשווראש 180 יום של משתה (חצי שנה)?

  1. נגמרה מלאכת הכסא. שבנו לו אדריכלי מצרים כסא זהה כמו של שלמה המלך.
  2. התחתן עם ושתי והיא בת 18 שנים.
  3. כדי שהמושל הנמצא במדינה הכי רחוקה יגיע לשושן הבירה – צריך 180 יום.
  4. נבוכדנצר מלך בבל, היטמין 1080 אוצרות. אחשווראש מצאם. בכל יום הראה 6 אוצרות שונים, שנאמר: "עושר, כבוד, מלכות, יקר, תפארת, גדולה". 6 אוצרות X 180 יום = 1080 אוצרות.
  5. למלך היו 53 שרים במלכות שושן הבירה. ועוד 127 שרים לכל שאר המדינות = 180 שרים. לכל שר יום מיוחד, ומשתה מיוחד בשבילו.

המשתה התחיל בחודש ניסן ונגמר ביום ג' תשרי. אז עשה המלך עוד משתה "שבעת ימים" רק לאנשי שושן. יום זה היה יום הכיפורים והיה בשבת. ועל כך היזהיר והתריע מרדכי.

 

על אחשווראש נאמר: "הרג אשתו (ושתי) בגלל אהובו (המן), והרג אהובו (המן) בגלל אשתו (אסתר)"

 דברי אסתר אל מרדכי – ופירושן:

כאשר מרדכי שולח אל אסתר שתלך אל המלך אחשווראש ותנסה להשפיע בכוחה להציל את עם ישראל, נראה כי אסתר לא כל כך שמחה לעשות זאת, עד כדי שמרדכי משתמש במילים קשות כגון: "אַל-תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ, לְהִמָּלֵט בֵּית-הַמֶּלֶךְ מִכָּל-הַיְּהוּדִים.   כִּי אִם-הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי, בָּעֵת הַזֹּאת--רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר, וְאַתְּ וּבֵית-אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ; וּמִי יוֹדֵעַ--אִם-לְעֵת כָּזֹאת, הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת",
כלומר: זו הסיבה מדוע הפכת למלכה. אם לא תעשי את את ההשתדלות – עם ישראל יקבל "סיוע" ממקור אחר, אבל את – אסתר, ובית אביך תאבדו מן העולם.   מה בעצם קרה כאן? מדוע צריך מרדכי להשתמש במילים כה קשות?
כאשר אחשווראש עשה סעודתו והזמין את חכמי ישראל לסעודה, היתה מחלוקת קשה בין חכמי ישראל ובין מרדכי, האם ללכת לסעודה או לא. מרדכי טען שאסור, חכמי ישראל אמרו שאפשר ללכת שכן האוכל כשר למהדרין, עם כל ההכשרים הכי חמורים, כמו כן היין שמור ואינו נסך, לכן אין בעיה. כבר אז היתה מחלוקת והאחדות התפרקה.    לכן, אסתר בקשה לדעת האם העם מאוחד?
ולכן אמרה למרדכי: "לֵךְ כְּנוֹס אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן, - ובמיוחד את אלה שהיו אתך במחלוקת, כלומר תראה לי אחדות.
וְצוּמוּ עָלַי – שכן היה ערב פסח. לכן אמרה אסתר: אפילו שזה ערב פסח – צומו.
ואם משמים יגידו שזה חטא – אז עָלַי כל האחריות, כפי שאמרה רבקה ליעקב "עלי קללתך בני".
וְאַל-תֹּאכְלוּ – לא תאכלו מצות,
וְאַל-תִּשְׁתּוּ – לא תשתו יין ארבע כוסות.
שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם – י"ד, ט"ו, ט"ז ניסן – חג הפסח.
גַּם-אֲנִי וְנַעֲרֹתַי, אָצוּם כֵּן – המילה "כֵּן" כ'-20 ועוד ן'-50 = 70. כלומר בתום 70 שעות אני ונערותי נפסיק לצום כדי להתארגן ללכת אל המלך.
וּבְכֵן בשעה "בְכֵן" = ב'-2, כ'-20, ן'-50 = 72 שעות כלומר בדיוק לאחר שלושה ימים, 
אָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ, אֲשֶׁר לֹא-כַדָּת - מתוך צום ועצבות, ועוד שיכריח אותי לשתות יין נסך ואאלץ לעבור על הדת (הדין)
וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי – שהייתי עם המלך בעל כורחי ואולי כבר אני אבודה, אבל הפעם אני הולכת בשליחות, ואם חלילה יהרגני המלך – אז, אָבָדְתִּי – תהיה מיתתי – כפרתי.
וַיַּעֲבֹר, מָרְדֳּכָי; וַיַּעַשׂ, כְּכֹל אֲשֶׁר-צִוְּתָה עָלָיו אֶסְתֵּרמרדכי עבר על דברי התורה לעניין אכילת מצה ושתית יין בפסח וכולם צמו.
 יהי רצון שנלמד מאסתר ומרדכי שבזמנם שוב היתה אחדות שבזכותה ניצלו ישראל מן הגזרה. כך נתאחד אנחנו ונשוב בתשובה שלמה. והנה ידוע כי שליחי ה' הראשונים לגאולת מצרים היו: אהרון – משה. (א"מ). 
שליחי ה' השניים לגאולת פרס, היו: אסתר – מרדכי. (א"מ).
ובעז"ה השליחים האחרונים לגאולה השלמה יהיו:  אליהו – משיח. (א"מ).
יראו עיננו וישמח ליבנו בעגלה ובזמן קריב, אמן ואמן.
 

רמזי המעיל בפרשת "תצוה" – לעניין פורים: "ומתנות לאביונים"

יש מן החכמים שדרשו פסוקי המעיל לעניין מתן צדקה. וידוע כי בפורים מרבים בצדקה:

וְעָשִׂיתָ אֶת-מְעִיל הָאֵפוֹד - זו צדקה שנאמר: "מעיל צדקה יעטני" (ישעיה ס"א)

וְהָיָה פִי-רֹאשׁוֹ, בְּתוֹכוֹ   - שיעלים הצדקה ולא יפרסם, שנאמר: "מתן בסתר – יכפה אף" (משלי כ"א)

שָׂפָה יִהְיֶה לְפִיו סָבִיב    - אף על פי שעושה צדקה בסתר, הקב"ה מפרסם לכל

מַעֲשֵׂה אֹרֵג                  - כשם שארג זה כל נימא (חוט) ונימא, מצטרפת לבגד גדול – כך כל פרוטה ופרוטה מצטרפת לחשבון גדול.

לֹא יִקָּרֵעַ                     - לעולם לא יפסיד בעל הצדקה. שהאמר: "פיזר נתן לאביונים, צדקתו עומדת לעד"

 

שקול "פורים" כנגד כל המועדים, כיצד?

       החג        מה מעלת החג?                          כיצד משיגים זאת בפורים?

פ – פסח.   זיכרון לחירות שיצאו לגאולה.      משתה ושמחה, מזכירים שיצאו לחירות מן הגזרה

ו – וסוכות.  עם ישראל בצל ענני הכבוד.       קוראים במגילה: "מתיהדים" שנכנסו תחת כנפי השכינה

ר– ראש השנה. יום הדין וחשבון נפש.          קוראים במגילה על הגזרה וסיבותיה, התשובה והמחילה

י – יום כיפור.  חזרה בתשובה, צדקה,תפילה.  תענית אסתר, מתנות לאביונים.

מ– מתן תורה.  זכרון קבלת התורה והמצוות.  "קיימו וקבלו", קיימו מה שכבר קיבלו. כמו במתן תורה

 

מדוע נקראה המגילה: "מגילת אסתר" ולא: "מגילת מרדכי"?

  1. נס פורים היה בהסתר גדול, הן מפאת משך השנים בהם התרחש הנס (לאורך 12 שנים), והן מכיוון שהכל יכלו לפרש את המאורעות כדברים טבעיים לחלוטין. בשם: "אסתר" טמון "הסתר".
  2. אסתר, היא זו שהתחילה בתענית וצוותה על מרדכי, ברוח הקודש, שיגזור תענית ציבור שהביאה לתשובה וגאולה. על כן זכתה שהמגילה תקרא על שמה.

 

מרדכי = הוא פתחיה וחי 400 שנה:

יש אומרים כי מרדכי זכה לאריכות ימים וחי יותר מ-400 שנה. היה גם בימי סוף מלכות החשמונאים.

עוד אמרו: מרדכי = הוא פתחיה, וסמכוהו לפסוק באיוב, ח: "וְהָיָה רֵאשִׁיתְךָ מִצְעָר, וְאַחֲרִיתְךָ, יִשְׂגֶּה מְאֹד"

ראשית שמו של מרדכי: מ'ר'ד', סופו: כ'י'.

מ X2 = פ = 80. ר X2 = ת = 400. . ד X2 = ח = 8.    ===> 488

כ /2 = י = 10.   י /2 = ה = 5.                                   ===> 15   ביחד = 503 = פתחיה = 503.

 

"ברוך מרדכי" – "ארור המן"

ביום פורים מרבים בצדקה. העשירים מצווים לתת יותר, וממילא העניים מקבלים יותר.

על דרך הצחות אומרים: העניים מברכים את מרדכי: "ברוך מרדכי". כי על ידו באה להם הצדקה.

                                        העשירים מקללים את המן: "ארור המן" שעל ידו הם נאלצים להוצי ממון.

 

עכשיו בעז"ה, סלולה הדרך לבוא המשיח והגאולה, כיצד?

פרעה הוכחד                 – הקב"ה גואל את עמו בשליחיו:  אהרון ומשה גואלים את עם ישראל.

המן הוכחד                    -  הקב"ה גואל את עמו בשליחיו: אסתר ומרדכי גואלים את ישראל.

סדם חוסיין הוכחד          -  הקב"ה יגאל את עמו בשליחיו: אליהו ומשיח.

רמז לכך נתו מו"ר הרב הצדיק בן ציון אבא שאול זיע"א, שהיה ראש ישיבת "פורת יוסף, והיה בעל מופתים ידוע בעל שיעור קומה שאין כדוגמתו.   מסתבר, עפ"י דיווחי החדשות, שהשבוע התקשר אחד ממאזיני ערוץ הקודש "כל האמת" אל התחנה, שהיה אחד מתלמידיו של הרב בנציון אבא שאול זצוק"ל, וסיפר שהרב הודיע לתלמידיו, לפני פטירתו, שהגאולה תתחיל אחרי שימות סדאם חוסיין, הדיקטטור העירקי. לאחר מכן הדברים אושרו ע"י תלמידים נוספים של הרב אבא שאול, מה שגרם להתרגשות הולכת וגוברת בציבור שומרי התורה והמצוות, ומה שמעיד על כך שאנחנו עומדים, בעזרת השם יתברך ובישועתו, לעבור להילוך גבוה בתהליך הגאולה. יהי רצון שיימחה זכר עמלק, וישלח הקב"ה משיח צדקנו במהרה בימינו אמן.