x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
 
תורה משמיים  
 
 
                                                        גַּם כִּי אֵלֵךְ בְּגֵיא צַלְמָוֶת לֹא אִירָא רָע כִּי אַתָּה עִמָּדִי
 
 
 
 



 
   דף הבית    דברי תורה וחידושים    תשובות לשאלות    צור קשר    הצ'אט של האתר    האתר החדש!
 
    ציצית
    אבא, אתה שומע אותי?
    ברכות השחר - סדר הבוקר
    ברכת יצחק
    אמת - שקר
    ארבעה נכנסו לפרדס
    כוח הדמעות
    הדרך לישועה
    הכול או כלום?
    נטילת ידיים
    הסוד של הקדיש
    העולם הנסתר מן העין
    התורה שבעל פה
    התמודדות עם החברה
    חלומות רעים
    ימי בראשית
    יצאת צדיק
    כח הנתינה
    כוחות עליוניים
    כיצד משתנים?
    מעלת לימוד התורה
    "לא נעים לי"
    לאן יוצאים הערב?
    משאלות לבנו
    לכבוד שבת
    לצאת מהחושך
    איסור לשון הרע
    מאחד שאוהב אותך
    מהיכן כל השפות?
    מבחן לאתאיסט
    מחיר הבחירה
    לכבוד פסח - מושקע
    הלכות חול המועד
    מחפשים משמעות
    האתר החדש!

 



בס"ד

מחיר הבחירה
אחד הדברים שמאפיינים את האדם זה היכולת שלו לבחור בחירה, בחירה חופשית, האני הפנימי שלי, שאף אחד לא יגיד לי מה לעשות, שלא יכתיבו לי, אני רוצה לבחור מה לעשות
הבחירה היא אחד הדברים שמייחדים את האדם מאשר שאר בעלי החיים, יש עוד כמה דברים שונים מהבעלי חיים, ואחת מהן זה היכולת של האדם לבחור, הבעל חיים "מתוכנת", לאדם יש יכולת בחירה
הדבורים מעולם לא שינו, עזבו, שדרגו את בניית הכוורת, עם כל המורכבות שלה הם לא שינו זאת, למה? כי הם מתוכנתים, כמו כן, כל שיטות הצייד של החיות, אף פעם לא השתנו, אלה הם דברים קבועים
למרות שלנו נראה כאילו לבעלי החיים אכן יש בחירה, לא ממש יש להם, הם מתוכנתים, הם עושים הכול בצורה מסודרת ומתוכנתת, מי תכנת? בורא עולם, ולעומת זאת, האדם הוא יצור מאוד מיוחד
לאדם - יש יכולת של בחירה חופשית, הוא יכול לבחור, אבל, הוא צריך להיזהר, למה? ע"י בחירה נכונה - הוא מרוויח, הוא מקבל על זה שכר אפילו, אבל על בחירה לא נכונה - משלמים על זה מחיר
האדם צריך כל כך להשגיח על הדבר הזה, להשגיח שהבחירה שלו תהייה בחירה נכונה, מה היא בחירה נכונה? התאמה נכונה וטובה של המקרים שלנו עם ההחלטות שלנו, וחלילה, ההפך
אנחנו נדבר בצורה יותר עמוקה על כוח הבחירה שלנו, וננסה להבין מה היא באמת בחירה נכונה, אנחנו נפתח את ספר התנ"ך, התנ"ך מכיל הכול על החיים, ובפרט מכיל המון ידע על כוחות הנפש
הסיפורת, המאורעות בספר התנ"ך מכילים צפנים עם הרבה מאוד מוסר השכל שנמצא בחלק עמוק יותר מהפשט, ננסה לעקוב אחרי תרחיש שכתוב בספר התנ"ך, וננסה להבין מה תרחיש זה מסביר לנו על כוח הבחירה
בספר "בראשית", בפרשת לך-לך, התנ"ך מספר לנו על סכסוך משפחתי בין אברהם לבין אחין שלו, הנקרא בשם לוט, אברהם ולוט הלכו יחד ויצאו לארת לא נודעת
בורא עולם אומר לאברהם "לך-לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך" - קפל ציוד, אברהם אבינו היה כבר אדם מבוגר, גיל 75 זה לא אדם צעיר, והוא - עוזב את הבית, את המשפחה, את התרבות, עוזב המון מרכיבים מסביב
בורא עולם אומר לו, "לך-לך", לאן? הנקודה הזו לא כל כך רלוונטית עכשיו, אבל אומר בורא עולם לאברהם "אל הארץ אשר אראך", אני כבר יביא אותך, אל תדאג, זה יהיה מקום טוב
אברהם אבינו לא שואל שאלות, למרות כל הקשיים שנמצאים מסביב, למרות זה שאתה לא יודע מה בורא עולם מתכנן לך, מה יהיה בעתיד, לאן מתקדמים, אברהם אבינו פשוט יוצא לדרך, ולוט, שומר אמונים, יוצא ביחד עם אברהם, זו נקודה לזכות
הם מגיעים לארץ כנען, ארץ ישראל, ארץ שבה יש את הכול, שבעת המינים, ארץ שאם נסתכל עליה היום, יש לנו הכול בה, בפיסת אדמה כל כך קטנה, יש הרים מושלגים, יש מדבר, יש עמקים, אפילו המקום הכי נמוך בעולם - ים המלח
העיר הכי קדושה בעולם - ירושלים, יש בארץ שלנו כל כך הרבה דברים מעניינים, בפיסת אדמה קטנה, תסעו לחוץ לארץ, אתם יכולים לסוע מאות קילומטרים בלי שום דבר מעניין, ולמעשה, ארץ ישראל היא מאוד מיוחדת
לא סתם כל העולם רוצה את הארץ הזו, לא סתם זו נקודת ויכוח עם כל העולם, ויכוח עם הנצרות, עם האיסלם, בורא עולם אומר לאברהם, שהיה עדין ערירי, תדע לך, האדמה הזת - שלך
לוט שמע את זה, ואמר לעצמו, רגע, כמו שאני מבין, לאברהם לא יהיה המשך אחרי גיל 75, מה שאומר, אני למעשה יקח את הירושה שלו, ארץ ישראל עתידה להיות שלי, אז אם היא עומדת להיות שלי, למה שלא נתחיל להנות ממנה כבר עכשיו?
ואז, האנשים של לוט החלו להתנהג כמו בעלי הבית, הלכו, לקחו, הביאו, וזה לא מצא חן בעיני אברהם אבינו, מבחינת לוט, הארץ עדין לא שלו, הוא אמנם בארץ שעומדת להיות שלו, אבל עכשיו, היא לא שלו
הדבר הזה יצר סכסוך משפחתי, זה התחיל בין רועה של לוט לרועה של אברהם, ועלה לאברהם ולוט, אברהם אבינו, איש השלום, איש החסד, איש הנתינה והענקה, הוא האחרון שיעשה סכסוך משפחתי
ערב אחד, כשאברהם אבינו ולוט יושבים על יד השולחן, פונה אברהם ללוט ואומר לו תשמע, הדרכים שלנו לא כל כך מסתדרות, בוא נעשה כאן אולי היפרדות, אם אתה הולך לימין אני אלך לשמאל, ואם תלך לשמאל אני אלך ימין
בוא נפרק את החבילה, אוקי, אברהם אבינו זה לא אדם פשוט, זה אדם ששווה להידבק בו אפילו אם צריך לשלם מחירים, אבל לוט החליט שהוא רוצה להבנות כבר עכשיו, הריח את הכסף, הירושה, המעמד
הוא אומר לאברהם אבינו, אוקי, רצית לפרק את החבילה? אני מסכים, והלך, לאן הוא הלך? הרי הם באמצע המדבר, הלך לוט להרי סדום, היום זה לא מקום מיושב, אבל בתורה כתוב שהרי סדום היו מקום שופע, כולם עשירים בעלי כלכלה גבוהה
לכל אחד בסדום יש את הסידור שלו, אין כזה דבר אדם בלי בית, אם אין לך מעמד כלכלי מכובד, אין לך מה לחפש פה, אתה לא בא לפה, חיי רווחה, חיי כלכלה, אושר, וזהו, מכאן הייתה נקודת הבחירה
מנקודה זאת של הסיפור אנחנו נעקוב ביחד על המחיר, נקודת הבחירה של האדם מגיעה בסיטואציה מסוימת, אם תזוז קצת מהבחירה הנכונה זה יהיה כמו טיל שכיוונת אותו קצת לא נכון - בהמשך כבר פספסת בגדול
זה בדיוק מה שקורה בבחירה, ברגע שאנו בוחרים בחירה מסוימת, אנחנו צריכים לדעת לאן המטרה שלנו אמורה להגיע, ובעזרת זה אנחנו נקבל את הבחירה, הבחירה שלנו צריכה להיות מדויקת ומכוונת בול
כי אם היא לא תהייה מכוונת בול, בהמשך היא תהייה מאוד רחוקה מהמטרה, אבל אנחנו צריכים לדעת משהו חשוב נכון, לכל בחירה יש מחיר, לטובה או לרעהף נמשיך בסיפור
למה לוט עזב את אברהם? לוט רצה לחיות טוב, עם תנאים טובים, שלא יגידו לו מה לעשות, אוקי, מה יצא מהבחירה הזו? לוט משלם מחיר כבד ביותר על הבחירה שלו, בורא עולם, מחליט להפוך את סדום
בחסד השם, בזכות אברהם אבינו, בורא עולם מחליט למשוך משם את לוט לפני שהוא הופך את העיר, ולאחר שלוט בחוץ - ממטיר בורא עולם על סדום אש וגפרית מן השמיים, שעד היום הזה המקום הזה חרב רק בגלל אותה החלטה אלוקית
עד הים, מעשי סדום זה ביטוי לחוקים מעוותים, התנהגות גסה ובוטה, לא סתם סדום קיבלו את מה שקיבלו, אלוקים מחליט לשלוך לסדום מלאכים שיקחו משם את לוט, הם מגיעים אליו, ומה נשאר לו?
רכוש? הכול חרב, משכו אותו רק עם הכותנת עליו, עם זה הוא עזב את סדום, הנשואים לא רצו להצטרף ללוט, הם טענו שהוא משוגע, בבוקר? העיר מתהפך? לא נראה לנו, אבנים? אש מהשמיים? הזוי
היום אנחנו יודעים שיכולה להיות מכה של טילים, של קטיושות שיכולה למחוק עיר בבוקר, אבל אז זה היה דבר שנשמע מוזר, חשבו שהוא משוגע, רוב בני העיר לא יצאו מסדום, אשתו ושתי בנותיו של לוט ניצלו
אשתו נתנה חצי סיבוב לאחור לאחר שהמלאך הזהיר לא להסתכל אחורה, נתנה חצי סיבוב והפכה להיות נציב מלח במקום, למה דווקא העונש המשונה הזה? יש לזה הסבר במקרא מדוע בורא עולם בחר דווקא בעונש הזה
למעשה, עד היום האזור הזה מלא במלח, וזה לא סתם, הדברים הללו מסמנים על שורש קצת יור נעלה וגבוה שהאלוקים החליט להעניש אותה דווקא בעונש הזה, בכל אופן, לוט מאבד גם את אשתו, מה נותר לו?
ללוט נותר את עצמו, ושתי בנותיו, הוא היה בן אדם שרצה להרוויח את כל העולם, היה לו הכול, מקום טוב, אווירה טובה, משפחה, משם - לא נשאר לו כלום
הבחירה שלו בין לעזוב את אברהם אבינו וללכת לסדום, לבין לדבוק באברהם אבינו ובבורא עולם עלתה לו ביוקר, אמנם הוא זכה לכבוד בסדום, אבל בתוך רגע הכול נעלם, הכול חלף, ובסופו של דבר, את המחיר על הבחירה הלא נכונה - הוא שילם
זה נראה לנו שפה מסתיים תשלום הבחירה, מסתבר שלבחירה לא נכונה יש מחיר יקר מדי, נרד לדבר יותק עמוק, משהו יותר פנימי ועמוק בנקודת הבחירה שלנו
ברגע שאדם בוחר לעשות משהו, בוחר לעשות פעולה, "סוף מעשה במחשבה תחילה" - צריך לחשוב טוב טוב לאן המעשה הזה עלול להוביל, כי אולי כדי להפסיק בקרב ולנצח במלחמה, מה זאת אומרת? מה זה קשור לבחירה?
אתה יכול להרגיש לא טוב בהתחלה, להרגיש לא נוח בהתחלה, אבל בסופו של דבר אתה מנצח במלחלמה, במערכה כולה, "עזוב אחי, תן לי לבחור מה שבא לי, רוצה להנות, רצה לסחוט את החיים ולנצל אותם, תן לי לחיות לבד ובשקט"
החיים רצים קדימה, מגיע גיל 40-50, פתאום אתה מתחיל למצוא את עצמך לבד, התקף לב ראשון לא עלינו, אף אחד לא בא לבקר, אין משפחה, אין ילדים, לא תמיד גם יש כסף, את חי מהיד לפה
מה קורה לך? אתה מרגיש שאתה מתחיל לשלם את מחיר הבחירה, יש מקרים שזה מאוחר, יש מקרים שאפשר לתקן, בגיל 20 אתה צחקת על כל אלו שהתחייבו, שעשו משהו עם החיים שלהם
אבל היום? יש להם ילדים, יש להם משפחה, יש להם פרנסה טובה, מי עכשיו למטה ומי למעלה? הם עכשיו רגועים ונהנים מכל רגע בחיים, בזמן שאתה מאבד את עצמך, למה זה יצא ככה? מהבחירה שלך, מה הבחירה שלך הייתה?
"עזוב אחי, תן לי לבחור מה שבא לי, רוצה להנות, רצה לסחוט את החיים ולנצל אותם, תן לי לחיות לבד ובשקט", החיים עברו לשניכם, איפה אתה ואיפה הם, זו נקודה שחייבת לעורר את המחשבה
אין בעיה, תבחר, אבל שהמחיר של הבחירה שלך תהייה דבר שלא תתחרט עליו בעתיד, וכמו כן, אדם יכול להתחרט על כל החיים שלו בעולם הזה, באיזו דרך? הגילוי שיש עולם הבא, עולם שבו אתה נותן דין על כל פיפס קטן בחיים שלנו בעולם הזה
על כל התאוות, היצרים, הדברים הרעים, וכמו כן, הדברים הטובים, המעשים הטובים, דין על כל ההנאות, דין על כל המחשבות, דין על כל צעד קטן שלך, דין על הכול, תהייה ערוך ומוכן מראש למצב שבו אתה תקבל את מה שמגיע לך, לרעה ולטובה
תחשוב לעצמך, אולי יש? אולי כן יכול להיות מצב כזה? תברר, כי אם אתה תבין שיכול להיות מצב כזה, אתה תרוויח את החיים שלך, לא פחות ולא יותר, אל תתפתה לדברים הקטנים, לדברים הקטנים שבהישג יד
תסתסל על התמונה הגדולה, יכול להיות מצב שבו בסופו של דבר אני משלם על הכול? נסתכל בפן יותר עמוק על מחיר הבחירה, הסיפור של לוט לא הסתיים, הוא נשאר עם שתי בנותיו לאחר שעשה את הבחירה שלו
הוא נכנס במצב מסוים לחרדה עמוקה, כי כל מה שהיה סביבו התהפך ברגע, בן אדם קם בוקר אחד, איבד את הנכסים, איבד את אשתו, נותן עם שתי בנות רווקות, הוא בוחר לברוח למערה
לוט במערה, לקח את שתי בנותיו מהר ורץ למערה, סוגר את הכניסה באבנים, מה קורה בחוץ? זה לא משנה, שהעולם מצידו יתהפך, העיקר אנחנו פה, נציל את עצמנו, הבנות של לוט, דרך אגב, חשבו גם אותו דבר
הבנות של לוט חשבו גם שהעולם יתהפך, ואז, הם הגיעו לשאלה שמתבקשת מהמצב, אם באמת העולם כבר חסר בני אדם? מה יהיה עם דור ההמשך? אין כר דברים? אין כבר נשים? מה שאומר שהנשים היחידות הן הבנות של לוט
והגבר היחיד הוא לוט, אבא שלהם, איך ממשיכים מכאן והלאה? הזאלה הזאת היא שאלה באמת חכמה אם באמת כולם היו נעלמים, כי ככה הם חשבו, הם חשבו שכולם נעלמו, מה עושים?
היה גילוי עריות, הבחירה הייתה בלילה הראשון, וגם בלילה השני, הכוונה הייתה טובה, לא תאוותנית, להמשך הדורות, כתוב בתורה שהן התעברו, נולד ילד שקראו לו מואב, השם נורא מפליל "מ-אב", תדעו מי אבא שלו
השני היה עמון, לימים הם היו מואב ועמון, לוט שילם מחיר כפול, נחת לא הייתה לו, הסיפור מסתיים עם טעם רע ומר בפה, נסתכל קצת על הבחירה של בנות לוט, ומשם נלמד גם קצת על עצמנו
הבנות של לוט עשו טוב או עשו רע? מסתבר שיש לכך שני מקורות, מקור אחד - עשו רע, קראה לו "מואב", טוב או לא טוב, היה גילוי עריות, אך מקור שני, אנחנו רואים שיש פה שבח גדול, בתלמוד כתוב "גדולה עבירה לשמה"
עבירה לכוונה טובה זה לא בהכרח רע, ובקיצור, כוונתם של בנות לוט הייתה טובה, אבל הנחת היסוד שלהן הייתה מוטעת, ובהתאם לכך הם פעלו, פעלו לשם המשך הדורות
מסתבר שבורא עולם התייחס לזה בכובד רראש, הבחירה זכתה להצלחה, מהגדולה יצאה רות המואביה, ומהצעירה יצאה נעמה העמונית, כאשר רות הייתה הסבתא רבה של דוד המלך, מדוד המלך יצא שלמה שהתחתן עם נעמה העמונית שהייתה מלכה
מה שאומר שההצאצאים של בנות מואב בסופו של דבר התחברו והתאחדו לעם ישראל, נראה לכם שפה זה הסתיים? משיח בן דוד, המשיח שלו אנחנו מחכים הא משושלת דוד, שהוא צאצא של רות, שהיא בא מבנות לוט
בורא עולם החליט להוציא מבנות לוט את תחילת שולשת המשיח, אז רגע, זה היה בחירה טובה או רעה? מה קרה כאן? מעשה אחד, צעד אחת, ראוי לגנאי ומצד שני יכול להיות שראוי לשבח, איך הדברים הללו מסתדרים?
התשובה היא העומד של הבחירה, מה היא התשובה? החיים שלנו הם לא שחור ולבן, החיים שלנו מורכבים קצת יותר, אדם אחד הולך בצרפת, צריך למשוך כסף, הולך לכספומט ופתאום, אחד לוחש לו באוזן תוציא מהכספומט כל מה שאתה יכול
הוא הרגיש דקירה קטנה בגב, לא הסתכן, הוציא 1000 יורו ונתן לגנב, הגנב, סופר את הכסף, ופתאום, נוציא 50 יורו, נותן לאדם, אומר לו, שלא תגיד שהשארתי אותך בלי כלום, מה הקטע? מה היסוד פה?
היסוד פה הוא גם שאנחנו עושים משהו רע, מעשה רע, יש לנו את הנקודה של המצפון על כך, המצפון עדין נמצא שם, אנחנו שמים את הבחירה שלנו במערבולת של טוב ורע, מה זאת אומרת?
אדם תורם למדינה, תורם לבית אבות, בונה בית אבות, אבל מה? דואג שזה יפורסם טוב טוב בעיתון, בחדשות, בכל מקום, שיהיה ברור לכולם מי תרם, עשה מעשה טוב, מצווה ענקית - צדקה, אבל, עם המעשה הטוב הוא הכניס למערבולת גם מעשה רע
גאווה, הכניס למעשה הטוב גם את הגאווה, את החיפוש כבוד, זה בעצם מערבולת של דברים טובים ודברים רעים, בכל בחירה שלנו, כמו למשל בנות לוט, בחרו בחירה טובה, אבל גם בבחירה שלהן היה מעורב הרע, עם הטוב - ביחד
מן הצד האחד מגנים אותן, ומן הצד האחר משבחים אותן, מה אנחנו מבינים מכל זה? הבחירה שלנו היא לא שחור לבן, יש המון נתונים על הפרק, הבחירה מחולקת לטוב ולרע, לצד אחד, וצד שני
אז מה התפקיד שלנו? התפקיד שלנו הוא גם כשאנחנו בוחרים בחירה, לדעת להעצים את הנקודות הטובות שבה, אל תגיד אתה עושה מעשה טוב - נגמר הסיפור, אלא רוב הסיכויים שיש שם גם דברים רעים
ניתן דוגמא, אדם נותן צדקה, זה לא שחור לבן, יש המון דברים על הפרק, מי תרם, כמה תרם, איפה תרם, למי תרם - אנחנו צריכים להעלות את הנקודות הטובות בכל בחירה שלנו
אתה תורם? עזוב אותך לספר לחברים כמה אתה נדיב, תחסוך את זה, הופה - העלת נקודה טובה, רוצה לתרום? במקום ללכת לקניון ומול כולם לשים מאה שקל בקופת הצדקה, תלך לסופר הקרוב, תעשה את זה בצניעות, הופה - העלת נקודה טובה
זה התפקיד שלנו, להעלות את הנקודות הטובות בכל בחירה שלנו, כי בבחירה שלנו ממתערבבים המון דברים טובים, וכנגד - דברים רעים, אנחנו פוגשים לפעמים אנשים שאומרים לנו, תשמע, יש בי המון חטאים, אני לא בן אדם טוב, אני רע
קודם כל, אנחנו צריכים להבין, איזה כזה דבר אדם רע, כמה רע שאדם יהיה, גם אם הוא ייראה לנו הבן אדם הכי רע בעולם - יש בו משהו טוב, מה התפקיד שלנו? כמו בבחירה, לחפש ולהעלות את הנקודה הטובה שבו
מה לעשות עם אותה נקודה? נסה דווקא אותה להעצים, שהיא תהייה המשמעותית עבורך, איך עושים את זה? מודעות, קודם כל, למה? מודעות יוצרת רגישות, איך עושים את הדברים ההלו? זה נשמע קצת מסובך
ספר התנ"ך , בורא עולם נתן לנו, זיכה אותנו בספר התנ"ך, הפסיכולוגיה העמוקה ביותר שבנפש האדם, אבל לא לכולם, לא כולם רואים את זה, רק מי שמבין את התנ"ך לעומק, מי שקורא שטחי? שימשיך עד מחר - לא יעזור לו
אלה שמתבוננים באמת, רואים כמה גדולה יש בכל סיפור, כמה כל מוסר יש בכל סיפור, כמה מסר לחיים שלנו, עד היום, בכל סיפור, כי אין דבר כזה סתם, בתנ"ך יש כוחות נפש אדירים שנמצאים בתנ"ך
התנ"ך בעצם הוא כלי לעיצוב הנפש, הפנימיות של האדם, ועל כך כתבו כבר חכמי המשנה "אם אין תורה - אין דרך ארץ", כמובן שאם מתבוננים באמת בתורה ולא משנים את הדרך ארץ - אין תוצאות
התורה ודרך ארץ זה דברים שפשוט קשורים יחד, הולכים ביחד, בלי דרך ארץ אין תורה, ובלי תורה אין דרך ארץ, האופי שלנו מצד אחד, ספר ההדרכה לעיצוב נכול של האופי מצד שני, ואנחנו צרייכם לשלב בין שתי המערכות הללו בצורה נכונה
אנחנו צרייכם לדעת - בחירה זה מה שמבדיל אותנו, בכוח הבחירה אנחנו עושים נחת רוח לבורא, אין לו ציפיות מהמלאכים, כי אין להם זכות בחירה, וכן, זה אומר שבזכות כוח הבחירה שבידינו אנחנו גם מסוגלים להיות מעל המלאכים בעזרת בחירה נכונה
כל אחד צריך להיות מספיק אחראי כדי לבחור בחירות נכונות, ושוב, נחזור למה שאמרנו בהתחלה - יש לך בחירה, תחליט מה לעשות איתה, אבל תזכור - אתה תשלם עליה, לטובה או לרעה
וכן - יכול להיות שלא תרגיש זאת, שלא תרגיש שאתה מקבל טוב, ויכול להיות שלא תרגיש שאתה מקבל רע, אבל אל תדאג, בורא עולם כבר יסדר לך את החיים באופן שתוכל לראות בסופו של דבר את מחיר הבחירה

דברי הרב הגאון אלי עמר (:

 
       אחים שלי! האתר חדש, אז אנא ממכם - עזרו לפרסם את האתר, עזרו להיות חלק מתהליך החיזוק של עם ישראל :)

לשאלות, בקשות, תלונות
oriii8@walla.com - מסן
roce8888@wallc.om - דואר אלקטרוני