ספר הזוהר הוא הספר המרכזי של זרם הקבלה. הוא מורכב ממדרשים על התורה המחולקים לפי פרשות השבוע. הזוהר מחולק לשלוש חטיבות עיקריות:
- ספר הזוהר העיקרי - סתרי תורה והמדרש הנעלם - רעיא מהימנא והתיקונים
ספר הזהר הוא ספר של מדרשי תורה. הוא מתאר את שיחתם של רשב"י (רבי שמעון בר-יוחאי) ושל קומץ מחבריו (למרות שבקטעים שונים מצטרפים אליהם אנשים אחרים, ואפילו משה-רבינו נותן הופעת-אורח) הדנים בתורה ובעולם סביבם ומנסים לבאר ולפרש כל-מני סודות. הספר מלא בתאורים והסברים הנוגעים לדרך בה העולם פועל ולקשר בינו לבין בוראו.
ספר הזהר הוא אחד הספרים החשובים ביותר של הקבלה, תורת המיסטיקה היהודית. הקבלה אספה לאורך הדורות גינויים הן מצד המאמינים (שראו בה שיירים ברורים לעבודת-אלילים) והן מצד המשכילים (שראו בה אמונה-תפלה), אבל בימינו היא זכתה לפופולאריות בלתי-רגילה, ונראה שהיא הופכת לסוג של יהדות ביניים, משהו שמאפשר לך להבטיח את מקומך בגן-עדן בלי ממש לחזור בתשובה ולהפסיק לצאת למסיבות בשבת.
מי לא כתב את זה? על-פי תכנו נהוג לייחס את כתיבת ספר הזהר לרשב"י עצמו, למרות שהוא ראה אור לראשונה מידיו של ר' משה בן שם-טוב די-לאון בספרד של המאה הי"ג - כאלף שנה לאחר מותו של רשב"י. נשמע קצת מוזר, לא? חכה, יש עוד.
1) ספר הזהר נכתב ארמית, אבל הארמית שבו אינה הארמית העתיקה של רשב"י, אלא ארמית מלאכותית ומודרנית עם השפעה ספרדית חזקה - בדיוק הארמית שהיית מצפה לשמוע ממלומד ספרדי במאה הי"ג. גם העברית שמופיעה בו היא עברית של ימה"ב, שוב, בדיוק העברית שהיית מצפה לשמוע ממלומד ספרדי.
2) בספר הזהר נזכרים פירושים, דעות, ספרים ואנשים שהתקיימו הרבה אחרי תקופתו של רשב"י. יש הגורסים שזו הוכחה ליכולתו של רשב"י לגלות את העתיד, אבל באופן בלתי-מפתיע לא נזכר בספר שום דבר שקרה אחרי המאה הי”ג.
3) ספרים חשובים שנכתבו בתקופתו של רשב"י נזכרים בתלמוד. ספר הזהר לא נזכר בו (או בשום מקור אחר מאותה תקופה) אפילו בפיפס. נראה שמקורותינו התעלמו ממנו לחלוטין, ואף-אחד לא שמע עליו לפני המאה הי"ג.
ומי כן כתב אותו? החשוד המיידי, כמובן, הוא ר' די-לאון עצמו. מהשוואה סגנונית עם ספרים אחרים שהוא כתב המסקנה כמעט בלתי-נמנעת. ספר הזהר הוא זיוף ענקי.
http://images.nana.co.il//Upload/22005/Article/Article_Paragraph_724499.jpg עמוד ראשון של ספר הזוהר.
גם אם זה לא היה די-לאון, די ברור שהספר נתחבר בתקופתו בספרד, ולפי חישובים הנמצאים בספר שמנסים לקבוע את מועד הגאולה נראה שהספר חובר בין שנת 1268 לשנת 1312.
אז אם אתה רוצה להאמין שרשב"י כתב את הזהר, זו זכותך, בדיוק כמו שזו זכותך להאמין שמשולש ברמודה בולע מטוסים, שאטלנטיס היתה קיימת, ושפינוקיו באמת הפך לילד אמיתי. כדאי רק שתדע שזה לא הגיוני.
בלדד השוחי.
|
|
|