בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
פורום מאבק מורי האולפנים
כאן תעודכנו על המאבק!!! כיתבו לנו ונשתדל לענות
קראו בקישור מהו מאבק האולפנים? 
  
שר החינוך, גדעון סער בכנסת:  02-6753525 דוא"ל gsaar@knesset.gov.il
 במשרד החינוך: פקס 02-5602246, דוא"ל  lishkat_sar@education.gov.il
 
פקס של יוסי וסרמן 03-6922928
 
 
 

 

                                              קישור  למצגת על האולפנים ומאבק האולפנים
 
                                                                  http://www.planetnana.co.il/matemavak/mateMavak.pps
                     
 
 
    דף הבית
    פורום המאבק
    הודעות מטה המאבק
    קשר להסתדרות המורים
    קשר לעיתונות
    קשר לחברי כנסת
    תגובות הסתדרות המורים
    תגובות חברי כנסת
    צרו קשר
    כתבות בעיתונים
    מוועדות ומליאת הכנסת
    קשר לועדות הכנסת
    מכתבי תמיכה
    מכתבים לשרה יולי תמיר
    קשר לארגוני עולים
    פורומים של מורים
    מכתבים לחכים
    קשר למשרד החינוך

 

כתבה שהתפרסמה בעלון מידע לעולי הקריות / אפריל 2008 - תרגום

 

ידוע כי בשל היעדר תקציב הוחלט לסגור את האולפנים. לעולים חדשים לא תהיה האפשרות ללמוד את השפה, משמעות הדבר היא כי ללא שפה אדם לא יכול לתפקד באופן עצמאי- אדם לא יכול להגן על הזכויות שלו, לא יכול לדרוש את המגיע לו ולבקש שירות. הוא תמיד יישאר תלוי באדם אחר שיודע את השפה וצריך ללוות אותו, אפילו בדברים הקטנים ביותר- פתיחת חשבון בנק, למשל.

ללא העברית, עולים תמיד יישארו בחברת דוברי שפת האם שלהם.

האולפן לא רק תורם ללמידת השפה אלא גם לקריאת עיתונים, לידיעת היסטוריה ומסורת  ולהכרת המציאות העכשווית  של ישראל כעם. אין דרך יעילה יותר להגיע לכך.  אין מסגרת יעילה יותר מהאולפנים , רק האולפן תורם לחיים עצמאיים יותר.

המורה שלי ביקשה ממני לכתוב מכתב לשרת החינוך, לנשיא המדינה ולחברי כנסת, כדי לעצור את התהליך. ידוע כי ישנם  תקדימים לביטול החלטות, כמו הספרייה היחידה לעיוורים בנתניה, שבזכות המכתבים שאנשים כתבו נמנעה סגירתה.

בישראל קיים חוק השבות. ישראל היא מדינה שקולטת עולים. העלייה מגדילה את כמות האוכלוסייה בארץ. אם תתקבל ההחלטה לסגור את האולפנים המסר שיועבר הוא כי מדינת ישראל לא מעוניינת יותר בקליטת עלייה, זאת אומרת שתהליך העלייה  ייעצר, לכן אני חושב שהעולים צריכים לבקש באופן רשמי לפנות לגורמים היכולים לעצור את המגמה הזאת.

עצירת תהליך הסגירה של האולפנים יביא תועלת לכולם.

"זה לא יזיק לאף אחד, אך יועיל לכולם"  -  מרטין פיארו.

 

                                                

                                                                                         מאת חיימה רובל

 



 
 
לאראלה שלום
בשמו של מר זאב בילסקי, יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית, אני מודה לך על
פנייתך אליו בנושא האולפנים לעברית.

אנו מזדהים לחלוטין עם העמדה, שהינך מבטאה במכתבך, בדבר היותה של הקליטה
ובכלל זה, הקניית השפה העברית לעולים החדשים, משימה לאומית ראשונה במעלה.
מביקוריו הרבים של מר בילסקי במרכזי הקליטה ובאולפנים לעברית, עוד מימיו
כראש עירייה ובשנים האחרונות כיו"ר הסוכנות היהודית, ידוע לו ולכולנו
בסוכנות היהודית על עבודת הקודש שעושים המורים באולפנים, על מסירותם
ומחויבותם למען העולים החדשים ולמען השתלבותם במעגלי החברה בישראל.

אנו יכולה להבטיחך כי אנו פועלים בכל האמצעים העומדים לרשותנו למנוע את
הפגיעה באולפנים לצד משרד הקליטה ורבים בכנסת המחויבים לנושא זה ונמשיך
לעשות כל שביכולתנו כדי שמפעל ציוני, לאומי, חינוכי וחברתי חשוב זה ימשך
בעתיד.

הרבה תודה על מעורבותך, מסירותך ומחויבותך המקצועית והאישית למען קליטת
העליה ולמען העולים לישראל.
בברכה,
פרי נתיב
יועצת בכירה ליו"ר
 

 
 מכתבו של ברוך זלץ, יו"ר ההסתדרות החדשה במרחב חיפה, ליולי תמיר

‏כ"ט שבט תשס"ח

‏05/02/2008

 

 

לכבוד

שרת החינוך

הגב' יולי תמיר

משרד החינוך

ירושלים                                                                                 באמצעות פקס: 02-5602246

 

ג.נ.,

 

ההסתדרות במרחב חיפה קיבלה נתונים מדאיגים על החלטת משרדך לקצץ כ-50% מאגף לחינוך מבוגרים לשנת 2008.  (קיצוץ של כ-40 מיליון ₪).

 

את עיקר בקיצוץ של שנת התקציב 2008 סופגים אולפני העברית לעולים חדשים (הנחלת הלשון) קיצוץ זה נעשה ללא פרופורציה לצמצום קצב העלייה בשנים האחרונות (6%). המשמעות האופרטיבית של הקיצוץ הינו פיטוריי מאות מורים ברחבי הארץ מתוכם כ-260 מורים במחוז חיפה והצפון, ופגיעה אנושה במערך לימודי העברית באולפנים באשר הם.

 

ניתן לומר באופן ברור שצמצום דרסטי כל כך במערך האולפנים, יביא למעשה לקריסתם המוחלטת של האולפנים ויותיר אלפי עולים ללא לימודי עברית, בכל הרמות והתחומים.

 

מובן שצעדים אלו יביאו לפיטוריי מאות מורים במחוז.  מורים אלו החלו את עבודתם בתחילת שנת ה-90 ועומדים לזכותם אחוזי פנסיה מועטים. גילם הממוצע הוא 50 כולם בעלי השכלה אקדמית, מורים שעברו הכשרות רבות בתחום הוראת שפה לעולים חדשים אך האופק התעסוקתי שלהם עגום.

 

כולי תקווה, כי משרדך יעשה שיקול נוסף ותמצא הדרך שלא לפגוע בציבור המורים המסור. ובהזדמנות זו גם בציבור הרחב המקבל שירותים נפלאים מהאגף לחינוך מבוגרים לאורך שנים והממשיך להזדקק לשירותים אלו גם בימים אלו.

 

 

 

בכבוד רב

 

ברוך זלץ

יו"ר ההסתדרות החדשה במרחב חיפה

  ________________________________________________________________________________

פרי נתיב

Perry Nativ

יועצת בכירה ליו"ר הנהלת הסוכנות היהודית

וההסתדרות הציונית העולמית

perryn@jafi.org

לכבוד
אולפן רעננה
 שלום וברכה, 
בשמו של מר זאב בילסקי, יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית, אני מודה לך על פנייתך אליו בנושא אולפני העברית לעולים חדשים.
הריני להביא לידיעתך כי בשבועות האחרונים פעלה הסוכנות היהודית באמצעים ובדרכים שונות בעניין זה, כולל פניות ישירות לשרת החינוך והפעלת לחץ למניעת הכוונות המקוריות לפיטורים גדולים של מורים והחשש לסגירת האולפנים בעברית.
בהיענות למאמצינו ולפעילות רבה של גורמים נוספים נסוג משרד החינוך מכוונותיו המקוריות ואנו מקווים כי ההחלטות החדשות של המשרד בנושא זה יאפשרו המשכו של מפעל חינוכי-ציוני חשוב זה לקליטת העולים החדשים ושילובם המיטבי בחברה הישראלית.
בברכה, 
פרי נתיב 

_________________________


 
מכתבה של שרה ג'רג'י,בתו של תלמיד קשיש הלומד באולפן, לשרת החינוך
 
לכבוד

השרה יולי תמיר

לשכת שרת החינוך, התרבות והספורט

ירושלים

 

‏י' שבט תשס"ח

‏17 ינואר 2008

 

 

כבוד השרה,

 

הגיעה לאוזני השמועה שיש כוונה לסגור את האולפנים ללימוד עברית הקשורים

לאגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך.    

 

אני בתו של תלמיד קשיש הלומד באולפן בפסגת זאב,.

 

קליטתו של אבי בישראל הצליחה ומצליחה במידה רבה מאוד בזכות אולפן זה.

 

חשוב להדגיש שהאולפן מהווה לא רק מסגרת לימוד עבור אבי ועבור התלמידים האחרים בכיתה, אלא גם מסגרת חברתית תומכת ומגינה. אדם העוזב את כל המוכר לו בחוץ לארץ – מקום עבודה, חברים וקהילה – והמגיע לישראל, כאשר בארץ המסגרות האלה לא קיימות עבורו, עלול להרגיש בדידות, תסכול ואף דיכאון. אילולא אולפן פסגת זאב – והמורה המקסימה המשתדלת ללא לאות להנחיל את יסודות הלשון העברית לתלמידיה הלא-צעירים – אבי היה ללא ספק מתחרט על עלייתו ארצה. היום יש לו מקום ללכת אליו בשמחה שלש פעמים בשבוע, מקום שבו הוא פוגש אנשים המחבבים והמכבדים אותו. אני יכולה לומר בפה מלא שקליטתו בארץ הייתה הצלחה כנגד כל הסיכויים – בזכות האולפן.

 

וכמו אבי, יש רבים רבים אחרים.

 

אני לא יודעת אלו שיקולים (כלכליים, פוליטיים או אחרים) יש במחשבה לסגור את האולפנים. אבל לעניות דעתי חשוב לקחת בחשבון גם שיקולים של טובת עם ישראל ושיקולים אנושיים. מבחינת שיקולים אלה, סגירת האולפן תהיה גזרה שקשה לאמוד את נזקה.

 

בתקווה שמלים אלה, היוצאות מהלב, יכנסו אל לבך,

 

ובכבוד רב,

 

 

שרה גרג'י

רחוב מזל קשת 8/1

פסגת זאב

ירושלים

 

____________________________________________________________________________________________________
 
 
 תשובתו של זאב ביילסקי, יו"ר הסוכנות היהודית למכתב מאולפן כרמיאל

אפרת שלום,

 תודה על מכתבך ואני בהחלט סולח על השימוש בשם דן.

 הארוע בירושלים היה מכובד ומרגש ביותר.

 ישר כח לך ולכל העוסקים במלאכה.

 לעצם הענין, אני מנסה ככל יכולתי לבטל את רוע הגזירה על מנת שנוכל להמשיך וללמד את העולים החדשים עברית כפי שנעשה שנים כה רבות.

  בברכה,

 זאביק בילסקי

__________________________________________________________________________________________ 

 

מדברים שעוד מעט רוצים לסגור את האולפנים. אבל אולי לא באים למולדת ההסטורית עולים חדשים?

הם עדיין באים,והם רוצים ללמוד,לעבוד,לגור פה. הם צריכים לדעת עברית,ואולפן הוא מדרגהראשונה

לעולים האלה.זה חשוב מאוד להם,וכל כך עלייה חשובה לישראל.

למה זורקים מורים לרחוב?גם מורים רוצים לאכול,גם להם יש משפחות,יש להם ילדים. מי חושב על האנשים האלה?! למה אלה אנשים חכמים ומשכילים צריכים לעשות ניקיון למישהו?

שמע ישראל !  האנשים האלה חשובים מדי לארץ שלנו.

 

 

                                           פאינה, תלמידה אולפן א , רמלה.      

 

_______________________________________________________________________________________________________
 
למורים המובסים ולשרת החינוך ,
 
אינני מורה אך נפגעתי ,אינני מורה אך נעלבתי , חרדתי , כעסתי .
משרדך יכול להיות יעיל , נהדר ,מצוין, חסכוני , אחלה פוליטי , סופר הצלחה ,
אבל הנשמה -הנשימה , הדופק  המקצועי האנושי , אייהו ??
מורי אולפנים עובדים בתחומים חלוציים ,אל מול קבוצות אוכלוסיה חלשות או פגועות , שהציבור נרתע מהם
אבל - הם שם !! " בפינה צרה בשכונה נידחת ,יושבת מורה אחת ןלפעמים שתים , בחדר קטן עם מכורים לסמים , חלקם עם עבר בריאותי בעייתי , חלקם עם עבר פלילי - אחרים נמנעים מהם .
אבל היא נמצאת:: יושבת מולם יום אחר יום אחר יום - אות אחר אות ,מילה אחר מילה . והיום - הם יכולים לכתוב מכתב לעיריה , לדבר בעברית צלולה . להסתדר בקהילה !! - והרבה בזכותה !
לכן - תחסכו , תתיעלו - בסדר ! אבל את המורים צריך להשאיר במערכת .
איך ? לחייב בחוזה את הקבלן להעסיק גם אותם !, או לקצץ בצלחת אחרת .
 
תודה .
 
 __________________________________________________________________________________________________ 
 
  

לכבוד                                                                                                                                                                                                               26.12.07

פרופ' יולי תמיר

שרת החינוך

 

 

שלום רב,

 

נודע לנו כי בכוונת משרד החינוך לסגור כיתות אולפן בחינוך מבוגרים ולפטר כ-50% מהמורים באולפנים לעולים.

 

כעולות חדשות בוגרות אולפן ברצוננו להביע את תדהמתנו הרבה.

 

אנו רוצות לספר לך על המורים האלה הנמצאים באולפנים. בכל קשיי הקליטה שלנו בארץ נקודת האור כמעט היחידה שהיתה -  היו אלו המורים באולפנים.

אנשים נפלאים ומקצועיים אלו בשלבי קליטתנו הראשוניים בארץ עשו הכל ברצון ובנתינה ללא גבול כדי ללמד אותנו את השפה העברית.

 

אין ספק שלימוד השפה עזר לנו מאוד להשתלב במהירות רבה יותר בחברה ובקליטה "רכה" יותר בעבודה.

 

האולפנים שימשו עבורנו בתחילת דרכנו בארץ פינה חמה, תומכת, אוהבת ומעודדת.

הדבר היחידי אליו אנו מתגעגעות  באותה תקופה קשה הינו האולפן וצוות המורים להם חלק נכבד וחשוב בהשתלבותנו החברתית והמקצועית בארץ.

 

אסור לפגוע באולפנים המהווים תחנה ראשונה החשובה ביותר לעולה לפני כניסתו לעולם חדש ולא מוכר ויש לחזק ולהמשיך את פעילותם החשובה, ההכרחית והמבורכת.

 

אנו מקוות שתשקלי מחדש את הנושא ותבטלי החלטתך לסגור את האולפנים.

 

 

בכבוד רב

 

                                                              

ד"ר לוין רינה                                                                 ד"ר רעיה ניר

  רופאת עור                                                                   רופאת נשים

מ.ר. 26292                                                                   מ.ר. 9776

 
 
____________________________________________________________________________________________________
 
 
 
מכתבו של פרופ' לוונטל, מנהל מרכז מטופלים ,לשרת החינוך
 
 

‏‏24 דצמבר 2007

לכבוד:

פרופ'' יולי תמיר

שרת החינוך

משרד החינוך

י-ם

 

שלום רב,

              

        הנדון: דאגה רבה מהידיעה על קיצוץ צפוי במחלקה לחינוך מבוגרים

 

שמענו בדאגה רבה על הכוונות לקצץ בתקני המחלקה לחינוך מבוגרים. עבודתה של מחלקה זו חשובה מאד למרכזנו משום שמזה שנים רבות פועלת במרכזנו, כיתת אולפן למטופלים דוברי רוסית בשיתוף משרד החינוך, האגף לחינוך מבוגרים, בניהולה של ד"ר רובינשטיין שרה.

אנו רואים חשיבות רבה בפרויקט זה, שכן השתלבות מטופלים עולים באולפן מהווה חלק חשוב בתהליך הטיפולי השיקומי וכן מהווה מנוף להשתלבותם כאזרחים בתוך החברה הישראלית. אחת המשימות העומדות בפנינו כמטפלים היא לסייע למטופלינו להשתלב במעגלי חיים נורמטיביים, חברתיים משפחתיים ותעסוקתיים. לימודי השפה העברית מהווה נדבך הכרחי שעשוי לקדם את תהליך השיקום אותו הם עוברים במרכזנו ואשר יסייע להם בפעילויות יומיומיות הדורשות מיומנות בקריאה ובכתיבה. מטרת הפרויקט הנה לחזק את דימויים העצמי ולשפר יכולתם בהתמודדותם עם מוסדות חברתיים החיוניים לקידום צורכיהם.

מדי שנה משתתפים כ-15 מטופלים, אשר מתמידים בהגעתם למפגשים הדו שבועיים ואשר שיפרו את ידיעותיהם בשפה העברית. בשנה האחרונה אף גדל מספר המטופלים שהשתתפו בפרויקט ולכן הפעלנו שתי קבוצות עפ"י רמות לימוד שונות: האחת של מתקדמים והשנייה של מתחילים.

לאחרונה נתבשרנו בקשיים תקציביים של משרד החינוך שעלולים להפסיק מימונו והפעלתו של פרויקט ייחודי זה ואנו מאד מודאגים מהאפשרות שסיוע משמעותי לצד הטיפולי ייפסק.

 

 

פרופ'' אלי לונטל

                       מנהל המרכז.

 

 

העתק: מר וסרמן יוסי- יו"ר הסתדרות המורים
 
____________________________________________________________________________________________ 
 
מכתבו של חה"כ רן כהן לשרת החינוך
הכנסת

 

חבר הכנסת רן כהן

יום רביעי 26 דצמבר 2007

לכבוד

יולי תמיר

שרת החינוך

רח' שבטי ישראל 34

ירושלים 91911

 

ובפקס 02-...

שלום רב,

הנדון: קיצוץ תקציב האגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך

הנני פונה אליך בבקשה חד משמעית לבטל את הקיצוץ הדרסטי הצפוי בתקציב האגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך, דבר שיגרום בין היתר לפיטוריהם של כ- 50% מהמורים באולפנים לעולים.

האולפנים בישראל הינה זכות בסיסית לעולים חדשים המגיעים לישראל ורוצים להשתלב בה. למידת השפה הינה חלק משמעותי ביותר ואולי המשמעותי מכל בהשתלבות אדם בחברה, בכניסתו לשוק העבודה, בדרכו לרכישת השכלה ועוד.

המורה באולפן הוא הישראלי הראשון שאיתו הם נפגשים ויוצרים קשר עם העולם החדש. למעשה המורים משמשים כסוכני חיברות לעולים החדשים מעבר לעבודתם הרשמית של מלמדי השפה. הם מדריכים אותם על החברה הישראלית, ההיסטוריה שלה, אורחי ההתנהגות בה, ההתמודדות עם מנגנוני הממשל ועוזרים לעולים להתאקלם בארץ.

המורים והמורות המלמדים באולפנים אלו עושים עבודת קודש בצורה הטובה ביותר. אופן הוראת השפה דורש כלים ומיומנויות מיוחדים והמורים עוסקים בלימוד הכלים הספציפיים הללו שנים רבות. למיטב הבנתי אולפנים אלו אמורים לעבור הפרטה. לטעמי, הפרטת האולפנים והעברתם לידיים פרטיות תגרום לכמה אסונות. ראשית, המורים שילמדו עלולים להיות לא מקצועיים כמו המורים שרכשו ידע וכלים במשך שנות עבודתם, דבר שיפגע אנושות בלימוד השפה ויפגע בקליטת העולים. שנית, באם המורים המפוטרים יעברו ללמד באופן פרטי באולפנים המופרטים, אין ספק ששכרם וזכויותיהם הסוציאליות ייפגעו לאין שיעור.

אני קורא לך להימנע מהמהלך האנטי חברתי הנוגד את מחויבותנו לקליטת עליה ולבטל את הקיצוץ הצפוי. דבר זה יטיב הן עם העולים החדשים והן עם מאות המורים והמורות ברחבי הארץ.

בברכה,

ח"כ רן כהן

 
_____________________________________________________________________________________________
 
 
מכתבה של תלמידה לשר הקליטה, מר יעקב אדרי

 

שר הקליטה

מר יעקוב אדרי

 

אדון נכבד,

 

הנדון: הצורך בלימודים באולפן ובמיוחד הצורך בבלימודים באולפני המשך

 

קראתי בעיתון וגם שמעתי בחדשות על הצמצום המתקרב באולפנים והבנתי את הצורך לפנות אליך בעניין הזה.

 

אני בת 52, מורה לגרמנית. עליתי לארץ לפני שנתיים ולא היה לי קשר עם אף אחד, כי לא היו לנו קרובים או חברים כאן.יועצת קליטה אישית במשרד לקליטת העלייה טיפלה בי כמה פעמים, אבל יש לה מסגרת זמן לכל עולה חדש. הקשר היחיד שקישר אותנו (אותי ואת בעלי) עם העולם היה האולפן. בפעם הראשונה בחיים הבנו מה זה לחיות בארץ בלי לדבר את השפה. רק המורה באולפן ששמה ענת אלישע הבינה אותנו. ענת היא הבן אדם שעזר לנו לא רק בענייני לימודים, אלא גם בעניינים היומיומיים. רק באולפן שמעתי לראשונה על אפשרות להשתתף בתחרות על מלגת שפירא והתחלתי לאסוף מסמכים תחת השגחת המורה. עד אז כבר הבנתי שידע בסיסי בעברית זה לא מספיק בשביל לעבוד בעברית, במיוחד אם בעבודה צריך לתקשר עם האנשים.

 

בעלי הוא מהנדס, אבל הוא נאלץ לעבוד כפועל במפעל, כי לא היה לנו כסף למחיה. ואני הלכתי ללמוד באולפן בקבוצת המשך אצל המורה בתיה שדה. אני מודה לה לא רק על העבודה בכיתה, אלא גם על זה שעזרה לי להתכונן לעבודה ביוזמה האישית שלה. היא גם עזרה לי בזמן האישי שלה. אפשר להמשיך ולספר כמה דברים טובים עושים המורים באולפן בנוסף לזה שמלמדים אותנו עברית.

 

הסיפור שלנו הוא תיפוסי, כי כל עולה חדש עובר דרך דומה של קליטה בחברה. אבל אני בטוחה שבלי לימודים באולפן ובמיוחד בשלב ההמשך לא הייתי מצליחה להסתדר בארץ כל כך מהר. אני מקווה שמהסיפור שלי ברור עד כמה חשוב התפקיד של האולפנים בהסתדרות של העולים כמומחים בארץ. לכן בשום מקרה אסור לסגור אולפנים ו/או לצמצם את מספר שעות ההוראה, במיוחד בקבוצות המשך. להפך, צריך להקדיש תשומת לב רבה להתפתחות האולפנים בישראל.

 

משום שאני עדיין לא יכולה לבטא את כל המחשבות שלי בעברית, אני מצרפת מכתב מפורט ברוסית בתקווה שקולי ישמע.

 

יוליה פרלין-אולפן אבא חושי,חיפה

Ha-Bastilia-Str. 1, Apt.19, Haifa 35597

Tel.: 052-6208059; 072...;

E-mail: perlin@012.net.il

 
___________________________________________________________________________________________________
 
 

מכתבו של תת אלוף (במיל),שאול גבעולי,ק.חינוך ראשי בצה"ל ובמשטרה לשעבר,
המתנדב באולפו רעננה.

כד טבת תשס"ח

03.01.2008

 

לכבוד פרופ'' יולי תמיר

שרת החינוך

פקס.  02-5602246

 

שלום רב!

 

הנדון: התכנית לסגירת האולפנים לעולים.

 

נחרדתי לקרוא בעיתון על התכנית לסגירת האולפנים לעברית והפרטתם. 

למעלה מ - 17 שנים מאז צאתי לגמלאות משרותי במשטרת ישראל שאני מרצה על נושאי ביטחון וציונות מדי שבוע בהתנדבות באולפן ברעננה, ומסייע  בהתנדבות לעולים בבעיותיהם.   בתחילה הרצאתי באולפנים בהרצליה, אשדוד, כפר סבא, הוד השרון ונתניה.  ב - 15 השנים האחרונות ריכזתי את פעולתי באולפן רעננה בלבד.  נוכחתי שיכולתי לסייע לעולים  גוברת בהרבה כאשר אני מתמקד באולפן אחד.  לפני חודש זכיתי במגן שר הקליטה על פעולתי זאת.

צר לי לקבוע שאזרחי ישראל אינם מעלים על דעתם עד כמה קשה תהליך הקליטה.  באופן פרדוכסלי תהליך ההיקלטות בישראל קשה  יותר מאשר היקלטות בכל ארץ אחרת. דווקא בישראל יש פער קשה בין הציפיות של העולה כאשר הוא בא לארץ המבקשת ממנו לעלות וטוענת: "זוהי ארצך שלך",  ובין המציאות הקשה.   נחשפתי למציאות קשה זו, להתלבטותם  ולמצוקותיהם של העולים.   מאידך גיליתי את האולפנים ועמדתי על תרומתם החשובה מעל ומעבר ללימוד השפה. במיוחד אני מוקיר  את האולפן ברעננה בו אני פעיל עד היום. 

האולפנים אינם רק בית ספר ללימוד עברית,  זה בית חם ומשפחה לעולה החדש.   סגל המורות והנהלת האולפן משמשים משענת לעולה ואשנב לישראל יפה ותומכת.   תהיה זו טעות טרגית להפריט מוסדות אלה.  זה כמו להפריט משפחות. 

 

בעבר מלאתי תפקידים בכירים בצה"ל ומשטרת ישראל וצר לי לומר שגם אני, כמו רוב אזרחי ישראל לא הייתי מודע למצוקותיהם של העולים ולפועלם המבורך של האולפנים ותרומתם האמיתית בקליטת העלייה.

התכנית האמורה עלולה לשמש שמן על גלגלי האכזבה של העולים, והחלטתם חלילה, על ירידה מהארץ.   אני מאוד מקווה שניתן עוד לשנות את רוע הגזירה.

 

                                                                                 בברכה,

                                                            ניצב (גימ.) תא"ל (מיל.) שאול גבעולי

                                                      ק. חינוך ראשי בצה"ל ובמשטרת ישראל לשעבר.

                                                                 רח'' הרימון 30 רמת השרון  47251

                                                              טל.  03-...   נייד  052...
 
 
 _________________________________________________________________________________________________
 
מכתבו של  דר' רוזנפלד, מנהל "צור לבון",מרכז ההדרכה  וההכשרה של "ישקר" ,לשרת החינוך.
 
לחצו על המכתב להגדלה
 
___________________________________________________________________________________________________
מכתבו של ניסן לביא,  מרכז פרוייקט "צבר", קיבוץ יפתח
לחצו על המכתב להגדלה
 
 
_______________________________________________________________________________________
 מכתבו של אביק מלכין,  רכז פרוייקט  "צבר", קיבוץ גדות
 

   מכתבם של תלמידים מאולפן "בית העולה", חולון
 

אל: חברי הכנסת

הנדון: סגירת האולפנים

            חברי כנסת נכבדים! בצער רב ותמיהה גילינו על החלטת משרד החינוך לסגור אולפנים ללימוד השפה העברית. כולנו עלינו לארץ לפני פחות משנה ובדיוק עכשיו חווים את התקופה הקשה ביותר בתהליך ההסתגלות לחיים בישראל, כאשר האתגר המרכזי העומד בפנינו הוא לימוד השפה.

            אנו חושבים שבמשך שנות עבודה רבים צברו האולפנים נסיון מעשי רחב ביותר, פיתחו חומרי לימוד מקיפים, מטודולוגיה, ושיטות לימוד יצירתיות אשר נותנים בסיס כה הכרחי של שפה עברית לעולים. הבעיה היא שקורס בסיסי של אולפן א'' (500 שעות לימוד) לא מספיק לקבלת שליטה בשפה ברמה שתאפשר המשך לימודים, מציאת עבודה במקצוע ופשוט תתן בטחון עצמי בסביבה החדשה.

            בהתאם לזאת, אנו חושבים שבמקום לבטל את האולפנים, צריך להגדיל את כמות השעות בקורס הבסיסי (רמה א'')  לפחות עד 1000 שעות. הגדלה כזו רק תטיב עם המדינה כי היא תאפשר לכמות רבה יותר של עולים חדשים לתרום לכלכלה ותרבות במדינתנו, דבר שהוא בלתי אפשר בלי ידיעת השפה ברמה טובה. אנו בטוחים שאולפנים עומדים במשימתם נאמנה ושהמורים בעלי ידע ונסיון רב, משקיעים את כל מרצם ונשמתם בעבודתם. סגירת האולפנים מהווה לא רק מכה קשה לעלייה אלא גם הערכה לא נכונה ולא צודקת של עבודת המורים.

            במשך הלימודים באולפן בנוסף ללימודי עברית אנו מקבלים גם תמיכה ועזרה, מכירים את המסורת, תרבות והסטוריה של מדינת ישראל והעם היהודי.

            כמו כן, אנו לא מסכימים לאימרה שהאולפנים נכשלים בתפקידם. מי, איך ומתי ביצע בדיקה של יעילות עבודתם? הגיוני לשער שהערכה כזו תקבע על פי תוצאות בחינה ש משרד החינוך יכין ויעביר לקבוצות רמה א'' לקראת סיום לימודיהן, אך תוצאות מבחנים כאלו להפך מעידה  על רמה בינונית-גבוהה של שליטה בשפה (כמובן באופן יחסי להיקף הלימודים, ואנו, כתלמידי רמה ב'' רואים את הכמות הענקית של חומר שלא נכנס למסגרת קצרה זו). תוכנית הלימודים של רמה א'' עמוסה מאוד ומכוונת הן ללימודים בכיתה, הן לעבודה עצמית ותרגילי בית רבים. לצערנו, המצב הקיים מחייב עולים רבים לעבוד במקביל ללימודיהם באולפן, דבר המפריע להם להקדיש את עצמם ללימודים באופן מלא. האולפנים לא חייבים לשאת באחריות על המצב הנוצר, במיוחד שהוא לא ישתנה אם יוחלפו במוקדי לימוד פרטיים. מה מקור ההשערה שמוסדות לימוד פרטיים ישפרו באופן מהותי את המצב הקיים ויפתרו את בעיות השפה ? האם בוצעו מבחנים לידע השפה לתלמידים שסיימו לימודים במוסדות הללו ?

            נוצר רושם שההחלטה שהתקבלה במשרד החינוך, מקורה לא בשאיפה של המשרד להעלות את רמת לימוד השפה העברית לאוכלוסיית העולים אלא ברצון משרד החינוך להפטר מאחריות "מיותרת" ולצמצם תקציבים. לפי דעתנו, מסקנה שמערכת האולפנים לא יעילה שגויה ולא מבוססת.

            אנו מבקשים מכם לא להתעלם מפנייתנו ולעזור לנו להגן על אינטרס הן שלנו כעולים חדשים והן של מדינת ישראל כולה.

 

                                                                                                                        בכבוד רב ובתודה מראש

                                                                                                                             תלמידי כיתה ב''

                                אולפן "בית העולה",חולון

 __________________________________________________________________________________________________________
 
מכתבה של תלמידה מאולפן א'- מרמלה
שלום, שמי נטליה ינייב.

אני באה לישראל מרוסיה, מאירקוצק. אני גרה ברמלה ולומדת באולפן. האולפן מוצא חן בעיני. יש שם הרבה אנשים מכל העולם.

אני פגשתי שם חברים חדשים וטובים. גם יש לנו מורה טובה ומעניינת מאוד. לפעמים יש לנו ימים באולפן כאשר אנחנו משחקים, שרים וגם חוגגים חגים.

עברית שפה מעניינת מאוד ומוצא חן בעיני ללמוד עברית.

עוד מעט אנחנו צריכים לנסוע לטיול לירושלים.

אני שמעתי בחדשות שרוצים לסגור את האולפן וגם על זה דיברנו בכיתה. אני חושבת שזה לא נכון . עכשיו עולים לארץ הרבה אנשים. הם צריכים ללמוד עברית . איך הם צריכים לעשות את זה?

בסופו של דבר גם אני צריכה את האולפןבשביל לדעת עוד את השפה!

                                                                           תלמידה מאולפן רמלה כיתה א''

 _____________________________________________________________________________________________

 

web counter

מספר מבקרים