בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
פורום מאבק מורי האולפנים
כאן תעודכנו על המאבק!!! כיתבו לנו ונשתדל לענות
קראו בקישור מהו מאבק האולפנים? 
  
שר החינוך, גדעון סער בכנסת:  02-6753525 דוא"ל gsaar@knesset.gov.il
 במשרד החינוך: פקס 02-5602246, דוא"ל  lishkat_sar@education.gov.il
 
פקס של יוסי וסרמן 03-6922928
 
 
 

 

                                              קישור  למצגת על האולפנים ומאבק האולפנים
 
                                                                  http://www.planetnana.co.il/matemavak/mateMavak.pps
                     
 
 
    דף הבית
    פורום המאבק
    הודעות מטה המאבק
    קשר להסתדרות המורים
    קשר לעיתונות
    קשר לחברי כנסת
    תגובות הסתדרות המורים
    תגובות חברי כנסת
    צרו קשר
    כתבות בעיתונים
    מוועדות ומליאת הכנסת
    קשר לועדות הכנסת
    מכתבי תמיכה
    מכתבים לשרה יולי תמיר
    קשר לארגוני עולים
    פורומים של מורים
    מכתבים לחכים
    קשר למשרד החינוך
 
מכתבה של אלונה גולדנברג- מאולפן הקריות לשרה יולי תמיר
 
לכבוד                                                                                  17.2.08

פרופ'' יולי תמיר

גם אני קראתי בעיון רב את מכתבך.  את טוענת שיש צורך לייעל את האולפנים , האם חיסולם וסגירת כל האגף הינה "התיעלות"?

האם ברור לך שכמנהלת של משרד החינוך את מוותרת על  חלקים ממנו?  

כשאת מצהירה על כוונתך להעביר את האולפנים למשרד הקליטה את מצהירה בעצם שמשרד החינוך הינו גוף אדמיניסטרטיבי-בירוקרטי בלבד, ולא גוף מקצועי(פרופסיונאלי). 

היכן  החזון, האחריות והשיקולים המקצועיים.  היכן הראייה לטווח ארוך, כיאה לתחום החינוך?

אם כך הדבר לגבי האולפנים וחינוך המבוגרים אולי גם שאר המערכת אינה מקצועית ואפשר להפריט את כל משרד החינוך על חלקיו השונים?

את החינוך המיוחד למסור למשרד הרווחה, את לימודי המוסיקה והאמנות לבתי ספר פרטיים, את לימודי המדעים לאוניברסיטאות ואת השאר באין תקציב פשוט לסגור.

 האם אינך מבינה שהפרטת האולפנים תביא  ל:   

1.  ירידה באיכותו ובמיומנותו של כוח האדם באולפנים

2.  הרעה בתנאי העבודה ובשכרם של המורים

3.  פגיעה בשירות הניתן לעולים ולתיירים הבוחרים להפוך לאזרחי המדינה

4.  חיסול אגף שלם העוסק בחינוך מבוגרים (ולא רק בעולים זכאי אולפן א'')

5.  חיסול של תשתית, מורשת, מסורת, ידע ונסיון שנצבר באגף על ידי מורים מקצועיים במשך 60 שנות קיומה של מדינת ישראל. 

אני בטוחה לחלוטין שאת  מבינה היטב  את מהות וגודל הפגיעה.  לא חבל?  היד לא רועדת? 

מחובתך כשרת החינוך לגייס את התקציבים ולא לחפש פתרונות קלים ומידיים אשר פותרים את הבעיה התקציבית רק לתקופת הקדנציה שלך.

האם את רוצה ששמך ירשם בתולדות הציונות  בערכים:"תחיית השפה העברית" , ו"האולפן" כזאת שסגרה סופית את הפרוייקט הלאומי הראשון

במעלה בתולדות המדינה, ועוד בשנת ה-60 למדינת ישראל? 

 לתשובתך המנומקת אודה.

בכבוד

אלונה גולדנברג

קרית ביאליק

מורה  באולפן הקריות 

 
 
___________________________________________________________________________________________
מכתבה של אורה רינגל בשם המורים והמנהלים במחוז ירושלים
כ"ז בשבט, תשס"ח

‏3 בפברואר, 2008

 

 

 

 

לכבוד

פרופ' יולי תמיר

שרת החינוך

 

 

 

שלום רב,

 

 

הנדון: בקשה לישיבה דחופה בנושא הקיצוץ בתקציב האולפנים

 

 

אנו, קבוצת מנהלים ומורים באולפנים להנחלת הלשון של האגף לחינוך מבוגרים, מבקשים שתקבלי אותנו לישיבה דחופה, נוכח הקיצוץ של כ-50% מתקציב האולפנים להנחלת הלשון של האגף לחינוך מבוגרים, נוכח הכוונה לפטר מספר רב של מורים ונוכח השמועות בדבר כוונתך להוציא את הפעלת האולפנים מידי משרד החינוך.

 

כמי שהקדישו שנים רבות מחייהם למפעל הנחלת הלשון, עברו תהליך ארוך של התמקצעות והעמידו דורות רבים של תלמידים-עולים, כמי שעשו את עבודתם זו מתוך אמונה שלמה בחשיבותה של הנחלת הלשון לעתידה של מדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי ומתוקף כך כמדינה קולטת עלייה, וכמי שמוצאים עצמם לפתע מועמדים לפיטורים, בלא הסבר ובלא שנאמרה מילה אחת של הערכה על עבודתם ועל תרומתם לחברה הישראלית, אנו רואים עצמנו זכאים לשמוע ממך ישירות מהי החלטתך לאשורה ומהם השיקולים שהנחו אותך בקבלתה, כדי שלא יהיה עלינו להיזון משמועות בלבד.

 

כיוון שכך, נודה לך אם תסכימי להיפגש עמנו בהקדם ולדון עמנו בנושא זה, שהשפעתו כה מכרעת.

 

 

 

בברכה

בשם המורים והמנהלים בשלוחת מחוז ירושלים

 

 

אורה רינגל

 

כתובתי: רחוב הלר 9 ירושלים, 93725

דוא"ל: ringelay@012.net.il

פקס: 02-6798511

 
________________________________________________
מכתב צוות אולפן מורשה מירושלים ליולי תמיר

לכבוד:                                                                                     כ"ב בשבט תשס"ח

הגברת יולי תמיר                                                                        29.1.08                                                                                        

שרת החינוך                                                                                                                        

 

 

    הנידון:האסון המתרגש ובא על המפעל הציוני –קליטת העלייה במדינת ישראל

 

 

מאז שנפוצו השמועות בדבר סגירת האולפנים החלו להופיע בכלי התקשורת חדשות לבקרים מאמרים וכתבות מגמתיות שהוזמנו ע"י גורמים אינטרסנטיים ובהם נימוקים שהועלו על מנת להצדיק החלטה אומללה זו.

 

מצאנו לנכון כאנשים העובדים בשטח ויודעים את העובדות טוב מכל גורם אחר לרכז נימוקים כוזבים אלו ולהעלות טענות כנגד.

 

נימוק א'' לסגירת האולפנים:

מספר העולים הצטמצם ולפיכך אין צורך בקיום האגף להנחלת הלשון.

 

הטענה שכנגד:

1.כנגד צמצום זמני בעליה מחבר המדינות יש נתונים מוכחים על עלייה במספר העולים מצרפת,ארה"ב ועוד.

2.קיימים בארץ אולפנים מלאים למשל:אולפנים לקליטת עלייה מאתיופיה,תק"א,אולפן מורשה בירושלים ועוד.

לפיכך, כאשר באים להכריז על צמצומים ופיטורי מורים יש לבדוק כל אולפן לגופו ולא לחסל בצורה גורפת את כל המערכת.

3.קיימים בארץ עשרות אלפי עולים שמסיבות שונות לא עלה בידם ללמוד עברית ולהעמיק את הידע בשפה.האם מישהו נותן את הדעת עליהם?

4.מאחר שמדינת ישראל שמה לעצמה למטרה להביא לארץ מספר רב של עולים יש להכין את הקרקע לעלייה עתידית ולפתח אף יותר את האגף במקום לחסלו.

קל להרוס-קשה לבנות.

5.העלייה ביחס לשנה שעברה ירדה ב7% בלבד ואילו הקיצוץ המתוכנן הוא בשיעור של 50% ללא קשר למציאת בשטח.

6.גם בעת צמצום העלייה שכולנו תקווה שהוא זמני,באולפנים שבהם צוצמה הפעילות ניתן לנצל את מקצועיותם וניסינם של המורים בתחומים הקשורים לקליטת עלייה כגון:קורסים לעברית מקצועית,השלמת השכלה והפער התרבותי למשל לעולי אתיופיה,תוכניות קדם אקדמיות לסטודנטים ולחיילים עולים משוחררים,אולפני גיור וכו''

 

 

נימוק ב'' לסגירת האולפנים:

המערכת לא יעילה, השיטות לא מתקדמות ולפיכך העולים אינם לומדים את השפה כראוי.

 

הטענה שכנגד:

1.על סמך מה נטענת טענה זו? האם התבצע מחקר מקצועי ואובייקטיבי באולפנים השונים ברחבי הארץ?

מצד אחד ידוע הדבר שקיימת בארץ קבוצת אינטרסנטיים שכפי הנראה לא עמדה בקריטריונים בארץ וניסיונם לפתוח אולפנים פרטיים לא צלח.ומסיבה זו הם מנסים לקבל את התקציבים במקום משרד החינוך והאגף להנחלת הלשון.

מצד שני,חלק מהכתבות בנושא בכלי התקשורת נראות לנו מוזמנות במטרה להצדיק את החלטת משרד החינוך ואין להן שום קשר לנעשה בשטח.

2.ממחקרים שנעשו בתחום רכישת השפה עולה כי קיימים גורמים רבים בהצלחה או אי ההצלחה של העולה בלימוד השפה ובמקום החשוב ביותר נמצא גורם המוטיבציה של הלומד. המוטיבציה יכולה להיות אינסטרומנטלית(מי שאינו מסוגל להשתלב במקצוע אף אינו מנסה ללמוד עברית) כדי למצוא עבודה ולהסתדר,או ערכית הקשורה לזהות והרצון להשתייך לחברה ולתרבות החדשה. לפיכך אי ההצלחה החלקי נובע מחוסר מוטיבציה או התחברות ערכית.

בתנאים אלו גדלה עוד יותר חשיבות האולפן בחייו של העולה שכן זה מהווה עבורו מפגש ראשוני גורלי להמשך דרכו כאזרח בחברה הישראלית.

האולפן אינו רק בית ספר לשפה,אלא גם גשר להתחברות לאומית,חברתית ותרבותית.

גורם נוסף המשפיע על תהליך רכישת השפה הוא הגיל,ולכן לא ניתן לשפוט את רמת קליטת העברית בקרב האוכלוסיה שמעל גיל 50. בני 20-40 מצליחים להשתלב בלימודים ובעבודה בעיקר הודות לרכישת השפה באולפן.

3.האגף לחינוך מבוגרים והאולפנים עצמם מפתחים ללא הרף שיטות לימוד חדשות המותאמות לצרכי הלומד.למשל הלימוד לעולי אתיופיה,תוכנית מיוחדת לתק"א,אולפן מורשה בירושלים שבו התוצאות מדברות בעד עצמן,אולפן רעננה,אולפני הדרום ועוד רבים וטובים.

הטוענים ששיטות הלימוד אינן מתקדמות מעולם לא בדקו את הנעשה בשטח.

 

נימוק ג'' לסגירת האולפנים:

על משרד החינוך לדאוג רק לילדים ולכן אין באחריותו לטפל בלימודיהם.

משרד הקליטה וגורמים אחרים יוכלו לקחת על עצמם את נושא לימוד השפה בצורה יעילה יותר.ניתן להפריט אולפנים ולפתוח קורסים פרטיים

 

הטענה שכנגד:

1.חינוך ילדים מתחיל בחינוך מבוגרים.חוסר השתלבותם של ההורים כתוצאה מלימוד לקוי של השפה יפגע קשות גם בילדים.

2.באף גורם מלבד האגף להנחלת הלשון אין תשתית ופיקוח עם מורים מנוסים ומקצועיים הרואים בעבודתם ייעוד ושליחות.

האם גורמים פרטיים חסרי כל ניסיון יוכלו להתמודד עם משימה לאומית זו?

האם יוכלו לטפל למשל בבעיות התרבותיות והאנלפבתיות של עולי אתיופיה?

ברור שההצעה בדבר העברת לימוד השפה לידי משרד הקליטה אשר הינו תחנה להעברת כספים בלבד ללא תשתית הוראתית ופיקוח תהווה את המסמר האחרון בארון הקבורה של העלייה לארץ.ללא מורי האגף להנחלת הלשון שלרובם ניסיון של 20 שנה לערך אין שום דרך להמשיך ולקיים מפעל ציוני. זה ייטב הדבר אם עובדה זו תופנם במהרה ע"י משרד החינוך ,משרד הקליטה וכל גורם אחר המנסה להצדיק מהלך אובדני זה.

העברת האולפנים ליידים פרטיות יעלה בסופו של דבר למדינה הרבה יותר מאשר החזרת התקציב הזעום והלא משמעותי שאותו משלמים למורים.

פירושה של העברה זו היא וויתור מוחלט על המשך קליטת עולים חדשים במדינת ישראל!!!

 

מן האמור לעיל ברור לחלוטין שההחלטה לפגוע באולפנים אינה קשורה בצמצום מספר העולים או טיב ההוראה כפי שמוצגים הדברים,אלא בהתחייבות של משרד החינוך למשרד האוצר לקחת חלק מן המשאבים הפנימיים על מנת לממן את הרפורמה.

הוחלט שהעולים החדשים ומוריהם חשובים פחות מיתר מורי המערכת ולפיכך במקום לקצץ באופן שווה מכל מחלקות משרד החינוך הקיצוץ יחול רק באגף לחינוך מבוגרים.

 

מצער הדבר שהסתדרות המורים האמורה לייצג אותנו ואת צרכינו אינה עושה דבר על אף הצהרות התמיכה מאחר שכנראה התחייבה למימוש הרפורמה בכל מחיר. למרות המכתב שהופץ לאחרונה טרם נתקבל מכתב רשמי ממשרד החינוך המאשר את ביטול הגזירות.

 

אנו סמוכים ובטוחים שלאור הדברים האמורים לעיל ייעשה כל שנדרש על מנת להשיב את התקציב לאגף ועל מנת לשמר את המפעל הציוני  המשגשג, אשר יוכל להמשיך ולהתקיים אך ורק תחת חסותו של האגף לחינוך מבוגרים ומשרד החינוך.

 

 

 מצפים לתגובה.

 

 

בכבוד רב ,

צוות מורי אולפן מורשה

רח''שבטי ישראל 22

ירושלים

 

_______________________________________________________________________
 
לשרת החינוך שלי שלום רב,

 

אז זהו ? ככה נפרדים ? לא באת לבקר. לא ראית מה קורה  בבית, מה עושים פה , איך מתנהלים העניינים והנה- את טורקת בפנינו את הדלת...

כן , נכון , את אינך יודעת מי אני. אז אספר לך.

אני מורה באגף לחינוך מבוגרים במחוז צפון כבר 18 שנים.

בשנת 1990  עם וותק של 8 שנים כמורה בבית-ספר יסודי, שמעתי קול קורא מעל גלי האתר  לכל המורים באשר הם שם- להתגייס למשימה חשובה וחיונית, משימת-קודש כמעט – ללמד עברית את העולים החדשים המגיעים סוף-סוף לארצנו-ארצם.

אז התגייסתי. בשמחה. באהבה. עם הרבה רצון לתת.

במשך השנים השתלמתי, התמקצעתי, יחד עם כל חברי וחברותי המורים באולפן.

עבדנו מכל הלב. עשינו הכול על-מנת להעניק לתלמידינו את השפה העברית.

ניסינו, טעינו, שינינו, התלבטנו, השתנינו ולמדנו הרבה על הדרכים להקניית שפה. התמודדנו עם בעיות שונות של אוכלוסיות עולים מארצות ותרבויות שונות. עולים עם יכולות שונות כל-כך:  תלמידים בעלי השכלה גבוהה ומנגד- תלמידים חסרי השכלה . תלמידים שאינם אורייניים.  תלמידים צעירים עם "ראש פתוח"  ובעלי קליטה מהירה ומולם – מבוגרים וזקנים שעבורם לימוד שפה חדשה הייתה משימה כמעט בלתי אפשרית.

המשותף לכולם היה הרצון העז להתגבר על המכשולים ולהצליח לתקשר בשפה החדשה.

אנו, המורים באולפנים, נתנו לתלמידינו לא רק ידע-של-שפה , אלא הרבה מעבר לזה. פתחנו בפניהם פתח לחיים בארץ. לתרבות, למסורת, לאורח החיים ועוד. עשינו זאת מכל הלב והנשמה.

במקום שבו נתקלו העולים בבעיות כל-כך רבות, באטימות לב רבה של הציבור הישראלי, היינו אנו, המורים לעברית, פינה חמה, אוהבת,מקבלת,תומכת ומעודדת.

התלמידים שלנו- ידעו להעריך ולהודות מעומק הלב על הפתח שפתחנו בפניהם והדרך שריצפנו עבורם באהבה וברצון כנה שיצליחו בקליטתם בארץ.

אנחנו, עם המילים החדשות בעברית, עם ה" בוקר-טוב" , עם החיוך בפגישות היום-יומיות, עם החום שהענקנו – היינו הרבה יותר חשובים מכל פקידי הקליטה למיניהם שתפקידם לקלוט את העולים.

 

לבוא ולומר שלא ידענו ללמד ? שתלמידינו אינם מדברים עברית ? חבל שאיני יכולה להביא כעדות את תלמידינו הרבים מספור והפזורים ברחבי הארץ. תלמידים המדברים עברית צחה . עברית תקנית ומדויקת אותה רכשו באולפנים לעברית.

 

האם זוהי התודה על שנות עבודתנו במשרד החינוך ? לבעוט אותנו החוצה ?

האם כל ילדי בית הספר עברו את כל המבחנים בהצלחה ? והאם משום כך מפטרים את כל המורים ומפריטים את החינוך ?

האמיני לי שרת החינוך היקרה, אני מעיזה לומר כי אנו,צוות המורים באולפנים, מבין המורים בעלי המוטיבציה הגבוהה ביותר , והרצון העז ביותר להצליח בעבודתינו.

ברגעים אלה כשאני כותבת את המכתב, נשמעת בטלוויזיה ההודעה על הגעתם של עולים מאיראן. וליבי נחמץ. מי ילמד את כל העולים שעוד יבואו לארצנו בהמונם?

האם נכון יהיה להשליך מורים ותיקים ומנוסים שעובדים שנים עם עולים חדשים, ולקחת במקומם פקידי-הוראה  במכונים שמטרתם היחידה היא רווח כלכלי ?

וכל זאת – רק על-מנת להשיג עוד קצת כסף לאופק לא ברור ? ...

 

אסיים בתפילה שהגזירה האיומה של סגירת האולפנים ופטורי המורים – לא תצא לפועל.

 

                                                                                           בכבוד רב,

                 

 

 

עבור : שרת החינוך

         פרופסור יולי תמיר

 

 

 

הנדון : קיצוץ  התקציב   באגף לחינוך מבוגרים  ב-50 אחוז

 

 

ג. נ.

 

שלום רב !

 

אנו , מורות באולפן עציון בירושלים , רואות בחומרה רבה את החלטתך לקצץ באופן דרסטי את תקציב האגף לחינוך מבוגרים.

 

משמעותה של החלטה זו הינה למעשה

 

 החלטה על סגירת האולפנים בתור התחלה - וסגירה של האגף כולו בהמשך .

 

 

אולפן עציון הינו האולפן הראשון שהוקם בארץ בשנת 1949 .

 מאז ועד היום למדו בו בהצלחה רבה אלפי עולים אקדמאים אשר השתלבו בהצלחה בתחומים שונים בחברה הישראלית .

אנו , צוות המורות באולפן וחברותינו  באולפנים השונים ברחבי הארץ, הננו מורות ותיקות, מקצועיות ומנוסות הגאות בהישגי תלמידינו וברמת העברית אליה הם מגיעים בסוף האולפן .

 

נשמח לארח אותך אצלנו על מנת שתיווכחי בעצמך בעשייה זו .

 

אנו פונות אלייך בבקשה לחזור בך מהחלטה פוגעת זו ולאפשר לנו להמשיך במלאכתנו לטובת העולים, לטובתנו אנו  ולטובת החברה הישראלית כולה .

 

 

בברכה ובתקווה

 

צוות המורות באולפן עציון
 

 

לכבוד

פרופ' יולי תמיר

שרת החינוך

משרד החינוך

ירושלים

 

 

 

31/12/07

 

 

 

 

שלום רב,

 

הנדון: קיצוץ תקציב האגף לחינוך מבוגרים – פיטוריי מורים

 

 

אני פונה אלייך בבקשה נרגשת להיפגש עם נציגינו, לשמוע מיד ראשונה ולהכיר מקרוב את עבודתנו ופועלנו למען חינוך מבוגרים בכלל ולמען העולים החד שים באולפנים בפרט.

 

בטוחתני שהמידע שייחשף בפניך ישכנע אותך שהקיצוץ שבנדון לא רק שאינו מוצדק הוא ממש אסון לחברה הישראלית.

 

בכבוד רב,

 

  

העתקים: מר יוסי וסרמן מזכ"ל הסתדרות המורים

            ועדת הקליטה – כנסת ישראל

            ועדת החינוך – כנס ישראל

            ועדת הכספים – כנסת ישראל
 

גבירתנו השרה ,

החורבן מגיע אלינו , לא קמעה קמעה אלא בקצב מסחרר .ולצערנו  את היא זו שמנצחת על התהליך..

 במחי יד ביטלת את פועלינו באולפנים , כבר בימים בהם היית שרת קליטה . כבר אז תהינו על סמך מה אמרת כי נכשלנו . איזה סקר ערכת ?  את מי שאלת ? את מי בדקת ? אני מניחה שכאישה נאורה את הרי יודעת שיש סקרים אמינים  שנעשים על פי מודלים נכונים , ויש סקרים מכווונים . ואולי זאת תחושת הבטן שלך ?

לתפקידך הנוכחי נכנסת כמטאטא חדש , ובמלוא המרץ פעלת   " להעלות " את רמת הלימוד באולפנים ( כי לדבריך ברחוב מדברים רוסית ) היטלת עלינו מבחנים והעמדת אותנו ואת תלמידינו בניסיון להגיע לתוצאות  נאות.  ואכן עמדנו במשימה. אנו מורי האולפנים גאים בתלמידינו ומעריצים אותם . למרות הבעיות הרבות והקשיים הכרוכים בתהליך העליה  הם עושים מאמצים עילאיים להגיע אלינו , ואת יודעת למה ? שאלת אותם פעם ?

 כי " האולפן זה הבית שלנו , והמורים הם האמא והאבא שלנו , הם הפסיכולוג שלנו , הם  העובד הסוציאלי שלנו ,  הם הקשר שלנו לעם ולמדינה הזאת  "  זאת תשובתם .

ואת זה את רוצה לחסל במחי יד . כי אין לך מאין לממן את הרפורמה  ? או שמה שמת לך למטרה לחסל את עתיד מדינת ישראל ?  לזכותך יאמר שאת יודעת לעשות זאת בשיטתיות  , בשיטת הסלמי , אבל בפרוסות גדולות.  ובצעד בטוח את מביאה לחורבן המדינה .

אנו מורי האולפנים אף פעם לא חשבנו שאנחנו צריכים לעשות לנו לובי , להתעסק בפוליטיקה , אך כנראה היינו    תמימים   ועיוורים . אז אולי זאת ההזדמנות לספר לך מעט על פועלינו .

עבודתינו אינה מתחילה ומסתיימת בלימוד העיברית , בקריאה כתיבה , דיבור . בד בבד עם מטרות אלו יש לנו מטרות נעלות יותר , ערכים !!! התלמידים באולפנים לומדים על חגיי ישראל , הסטוריה  של עם ישראל , הקשר של עם ישראל לארצו , לומדים על השואה , שירי ארץ ישראל , אישים חשובים בהסטוריה של העם שלנו , אירועים חשובים . מקומות ,  חוגגים יחד את החגים . ובימי זיכרון לוקחים חלק בטכסים בבתי העלמין ,

והם שרים את שיר התקווה !! כן , הם שרים אותו בקול גדול !  ואת יודעת איפה הם למדו אותו ? אצלינו באולפנים! .

עשינו טעות ! לא הזמנו אותך   לראות את תהליך הלמידה והקליטה בשיעורים באולפן.

עשינו טעות ! לא היזמנו אותך אותך למסיבת חנוכה , לראות את העיניים היורקות אור של העולים שהיו על הבמה ושרו את השיר " אור " , את אלה שעמדו והדליקו את חנוכית הגלויות , את אלה שברכו על הנר , כאלה שחודש קודם חשבו שחג חנוכה זה חג הסילבסטר .

עשינו טעות ! שלא היזמנו אותך לחג פורים , לראות עולים שרק חודשיים באולפן מציגים את מגילת אסתר , הצגה שכל תיאטרון מכובד היה גאה בה .,שרים , רוקדים שמחים , ומחבקים את המורים שנתנו להם את ההזדמנות לחוות את החוויה הזאת .כאלה שחשבו לא מזמן שזה אותו חג המסכות שחוגגים בוונציה .

עשינו טעות! שלא הזמנו אותך למסיבת ליל הסדר  , לראות אולם עצום וטורים ארוכים ארוכים של שולחנות ערוכים כבליל הסדר , והתלמידים הקוראים בהגדה . ושואלים מה נשתנה .

עשינו טעות ! שלא הזמננו אותך ליום הזיכרון , להזיל דמעה יחד עם תלמידינו , ולשיר את התקווה !!

אבל את עשית את הטעות הגדולה מכל !!!,

 ישבת לך  מנותקת מאלה שהיית אמורה לפרוס עליהם את חסותך , לא באת , לא בקרת , לא התעניינת ,  לא היית מעורבת , לא פגשת את העולים באולפנים , לא שאלת אותם איך הם מרגישים , למה הם זקוקים , ממה הם מרוצים , הייתה אטימות לכל המערכת  כולל  כלפינו המורים .

בעצם מה שעשית , זה הושטת  את ידך ואמרת זה לחיים קצרים , וזה למוות בטוח .

ואף על פי כן ולמרות הכל  צאי וראי !

מי הן הקופאיות בסופרמרקט ?      מי הן הזבניות בחנויות ?         מי הם האחיות והרופאים בקופות החולים ובבתי החולים ?  אם לא עולים חדשים , וכולם מדברים עברית .!!!

ואת יודעת איפה הם למדו את השפה ? אצלינו באולפנים !!!

ובמסגרת  60  שנות מדינה האם נטלת על עצמך למטרה  לחסל את האולפנים ?  לחסל את העליה ?  לחסל את המדינה ?

כבר עכשיו נושבות רוחות רעות , העולים מציעים לחבריהם בגולה  "אל תעלו " , כי מה יעשו בלי שפה ?

יהיו קנדידטים של בית תמחוי ? כי ללא שפה אין עבודה , וללא עבודה אין חיים !

כבר יש  המזילים ריר , ומצפים בכליון עיניים לנגוס  בנתח . מריחים את ריח הכסף , שיגיע עם ההפרטה . אנחנו תוהות כיצד הינך  שותפה לזה , כי אחרת אי אפשר להבין את ההגיון שבשיגעון .

אולי שפה ילמדו , אבל תרבות ,  ערכים ,  כור היתוך ,   יזעקו לשמיים !.

 במסגרת תפקידך בידיך הכח להרוס ולבנות. יהיה מצער מאד שבשנות ה – 60 – למדינת ישראל  חזונו של בן גוריון לכור היתוך ירד לטמיון . וכהונתך תיזכר לדראון עולם .

אנו זועקים בקול גדול  עיצרי את הגזירה ! פן יסתם הגולל על העליה והמדינה !
 
 ___________________________________________________
 בוגרי קדמ"א כרמיאל כותבים לשרה
  לכבוד שרת החינוך

פרופ'' יולי תמיר

 

 

אנחנו תלמידי פרויקט קדמ"א בכרמיאל. סיימנו ללמוד בנובמבר 2007.

שמענו שרוצים לסגור את האולפנים ולפטר את המורים.

אנחנו לא מבינים למה?

בשבילנו האולפן היה בית, המורה אבא ואמא.

באולפן למדנו לא רק את השפה העברית, גם את תרבות ישראל,מסורת ישראל,היסטוריה של עם ישראל וקיבלנו ידע רב.

 

האולפן היה עבורנו מקום שבו אפשר ומותר לדבר על מה שכואב לנו ומפריע לנו, והמורה הייתה שומעת ומנסה לעזור לנו.

 

סגירת האולפנים ועצירת העלייה היא סכנה למדינה,כי בלי עולים המדינה לא הייתה קיימת.

אצלנו בכרמיאל יש קבוצה של בוגרים שהתגייסה לצבא בנובמבר, וקבוצה נוספת שמתגייסת לצבא במרץ 2008.

אנחנו שמחים לשרת את המדינה, אבל אנחנו כועסים על כך שכל המשפחה לא תהיה איתנו בישראל, כי סגירת האולפנים לא תאפשר את העלייה של המשפחות שלנו.

 

אנחנו פונים אליך בבקשה לבטל את ההחלטה הקשה שלך ולהבין שאת פוגעת בעתיד המדינה ובעתיד שלנו.

 

                                                                            תלמידי קדמ"א  נוב'' 2007

                                                                                 אולפן כרמיאל

 ________________________________________________________________________________________________
 תלמידים כותבים לשרת החינוך
   לכבוד                                                                                                                                                                                                   

שרת החינוך

 

                           הנדון: סגירת האולפנים

 

אנו תלמידי אולפן כרמיאל, הצטערנו לשמוע שאת החלטת לסגור את האולפנים.

אני חושבים שזאת החלטה לא נכונה, כי החיים שלנו בארץ קשים, והאולפן תרם לנו בלימוד השפה העברית.

הודות לאולפן אנו יכולים לקרוא, לכתוב, להבין, לדבר בכל מקום, ובעתיד נוכל לעבוד ולתרום למדינה.

 

אנו מבקשים ממך: "אל תסגרי את האולפנים!!!"

 

                                                                                בכבוד רב

                                                                             תלמידי אולפן כרמיאל.

 _____________________________________________________________________________________________________
מכתבה של מנהלת אולפן צפת לשרת החינוך
5.01.08

לכב'': שרת החינוך פרופ'' יולי תמיר

העתק: מר אהוד ברק- יו"ר מפלגת העבודה ושר הבטחון

 

שלום לך, פרופ'' יולי תמיר,

שמי ענת רגב, אני מנהלת אולפן לעולים מאתיופיה בצפת. אני מורה כבר 29 שנים ומהם 19 שנים באולפנים שונים.

 אני בת קיבוץ של השומר הצעיר והתחנכתי ברוח העזרה לזולת, האכפתיות כלפי החלש והשונה והיחס  השווה והמוסרי כלפי כל אדם באשר הוא.

באגף לחנוך מבוגרים בו אני עובדת אנו מטפלים בעולה, במובטל, באדם החריג (באנוש למשל), באנשים ונוער שנפלטו מהמערכת ורוצים להשלים את השכלתם, בעולים שלא הספיקו ללמוד עברית וכעת מלמדים אותם במקום עבודתם, בעולים הקשישים בבית הקשיש, שעדיין לא רכשו את השפה על בורייה, באסירים הלומדים בכלא עצמו ועוד.

כלומר:אנו עוסקים בעבודה הציונית לשמה יומיום, בהרבה סבלנות ואהבה ואמונה שלמה בחשיבות עבודתנו. אני וכל אחד מצוותי המורים למדנו, השכלנו ורכשנו כל ידע וניסיון אפשרי בהוראה של סוגי האוכלוסיה השונים בהם אנו מטפלים.

שנים רבות תמכתי בשמאל הפוליטי על ברכיו התחנכתי וראיתי במפלגת העבודה מפלגה שתוביל את דעותי ותדאג לרווחתן דווקא של השכבות הנחשלות-הקשישים, הזרים, העולים והחריגים. עתה משום מה, דווקא את, שרת חינוך ממפלגת העבודה מנחיתה עלינו ועל כל המפעל הציוני מכת מוות שכזו ללא הבנה והכרות אמיתית עם עבודת האגף לחינוך מבוגרים.

אני מציעה שתקדישי את החודש הקרוב לביקור באולפנים השונים, במפעלים, במתנ"סים, בהם עוסקים בהשכלה, בבתי הכלא ובכל מקום אליו מגיעה ידו של האגף שלנו. רק אז תביטי היטב למעמקי מצפונך ותיווכחי שעליך להשאיר את הסדר על כנו ואדרבה עליך לעודד ולתגבר בכל דרך את עבודת הקודש של כל מורה ומורה באגף לחנוך מבוגרים!!!

 

בתקווה לשמוע בשורות משמחות בקרוב,

                                                                   ענת רגב, אולפן צפת.

 

נ.ב. אשמח לארח אותך באולפן כנען בצפת.
________________________________________________________________________
מכתב של מורים מהאולפנים לשרה יולי תמיר
 

לכבוד: שרת החינוך – יולי תמיר                                          4.1.08

 

 

הנדון: סגירת האגף לחינוך מבוגרים והפרטתו.

 

במחי יד החלטת לבטל את האגף לחינוך מבוגרים האחראי על אולפנים להנחלת הלשון העברית ועל השלמת השכלה למבוגרים.

בתגובה לטענותייך:

1.     קצב העלייה- לא פחת באופן משמעותי השנה. קצב העליה בירידה מתונה וקבועה בשנים האחרונות ועומד על כ 5-6% בשנה (עפ"י נתוני משרד הקליטה). אם קצב העליה פחת משנת 2006 ל 2007 ב 6%, מדוע את מקצצת את האולפנים  ב -50%?

2.     העברה למשרד הקליטה –משרד החינוך הינו הגוף המקצועי המהווה מוקד ידע בתחומי ההוראה והפדגוגיה. הגורם הפדגוגי, קרי המורים, חייב להיות שייך למשרד החינוך. העברה של ההוראה ממשרד החינוך לכל גורם אחר תביא בהכרח לירידה משמעותית באיכות ההוראה ותפגע בעולים, בעיקר לאור העובדה שמשרד הקליטה הודיע שיפנה לחברות פרטיות.

3.     איכות הוראה-  על סמך מה טענת עוד כשהיית שרת הקליטה שנכשלנו? האם נערך מחקר מהימן? האם נערך מחקר השוואתי?
לידיעתך, עולה חדש באולפן א'' לומד 500 שעות בלבד המהווים רק כמחצית מהשעות הנדרשות לרכישת שפה (עפ"י מחקרים).

הטענות אותן את מציגה כבסיס להחלטה לביטול האגף לחינוך מבוגרים הינן חסרות כל יסוד סטטיסטי או מחקרי. (זאת לא גישה מדעית!)

כאשר התחלת את תפקידך כשרת החינוך שמת לך למטרה להעביר את האולפנים למשרד הקליטה ולבטל את האגף לחינוך מבוגרים – ולראייה, לא מינית לנו מנהל אגף.

ייתכן והסיבה נובעת מכך שאינך מודעת לחשיבות חינוך מבוגרים כמצמצם נשירת תלמידים מבתי הספר וכתורם למינוף חברתי.

באמצעי התקשורת  יפורסם שאת ומפלגתך הכחדתם מפעל ציוני זה שימיו כימי המדינה ללא סיבה אמיתית. אותה מפלגה שהניפה את הדגל החברתי ובשמו זכתה לקולות בוחריה. את כורתת את הענף האדיאולוגי עליו את ומפלגתך יושבים בממשלה.

מקווים שתשקלי שנית את החלטתך.

בברכה,

800 מורים מהאולפנים
______________________________________________________________________
מכתבה של מורה לשרה יולי תמיר

לכבוד,

 שרת החינוך יולי תמיר

 

                                     הנדון: הפקרת ציבור עובדים גדול בידי שרת החינוך

הנני מורה באולפן הקריות, חברת מפלגת העבודה וחברת הסתדרות המורים מזה 17 שנים.  

 לאחרונה הוחלט על ידיך,שרת החינוך ,  לסגור את האולפנים לעולים , להפריטם ,או לחילופין להעבירם למשרד הקליטה ולהעסיק מורים חדשים במקום מורי האולפנים.

אני בחרתי במפלגת העבודה בגלל האג''נדה החברתית שלכם , כל בני משפחתי בחרו במפלגת העבודה מאותה סיבה . האמנו שאת ,הגברת יולי תמיר ,תהיי שרת חינוך נפלאה. קיווינו שהמטרות החברתיות  של קליטת העולים יהיו נר לרגליך .  זאת במיוחד לאור העובדה שאת  שימשת שרת הקליטה בעבר. לדאבוני הרב, כגודל התקוה כך גודל האכזבה.

לתדהמתי ולתדהמת ציבור שלם של מורים ובני משפחותיהם , מתברר ,שאת נחושה בדעתך לפטר לאלתר 350 מורי אולפנים. כ – 400   מורים נוספים יפוטרו במהלך שנה"ל הבאה. כל זאת על מנת לממן את פרוייקט ''אופק חדש''  השנוי כל כך במחלוקת.

שרת החינוך, בחרת לקצץ באגף לחינוך מבוגרים  בשיעור של 50% מתקציבו , ומשום מה לא נקטת בקיצוץ רוחבי באגפים נוספים במשרד החינוך.  

איך ייתכן ששרה שהאידיאולוגיה החברתית אמורה להיות חשובה לה מעצם היותה חברת מפלגת העבודה, פוגעת פגיעה אנושה בראשי משפחות, במפרנסים יחידים , בציבור גדול מאוד של מורים ובני משפחותיהם ומעל לכל בציבור עולים גדול שקליטתם תלויה במורים אלה?!

העולים תלויים בנו מהצד של קליטה חברתית והן מהצד של תקשורת מילולית.. זוהי פגיעה בציבור גדול של ילדי עולים  , שהוריהם אינם יכולים לסייע בידם, משום שלא קבלו טיפול הולם ומקצועי בבואם ארצה.

אין תחליף למיומנות ההוראה של מורי האולפן , לניסיונם העשיר בהוראה ובקליטת אוכלוסיות מגוונות של עולים. זאת ועוד ברור וידוע שהעלייה לא הצטמצמה עד כדי סגירת האולפנים .הנחתת מכת מוות על האגף לחינוך מבוגרים אינה מוצדקת ואינה ראויה.

 יש צורך מיידי וממשי בהוראת עולים באולפני א'', באולפני המשך, באולפנים מקצועיים לרופאים , בהוראת עולי אתיופיה שחלקם הגדול אינו אורייני. למשרד הקליטה אין מורים מיומנים שכמוני להוראת כל האוכלוסיות הנזכרות.

התירוץ שאין צורך בנו בגלל ירידה במספר העולים הוא שקרי , הוא בא לכסות על החלטה אומללה לממן את פרוייקט ''אופק חדש''. החלטה זו מעמידה את מפלגת העבודה באור בלתי אמין ובלתי נאמן לבוחריו. זוהי בגידה בכל ההצהרות החברתיות של מפלגתכם .

 מעבר לכך קשה לנו מאוד חוסר ההתייחסות המתמשך הן מצדך, שרת החינוך ,שאינך משיבה לפניותינו והן מצד  מזכ"ל הסתדרות המורים שמסרב לעדכן את ראשי המאבק שלנו בקשר להחלטות הנוגעות לסגירת האולפנים. חיכינו לך כששלטים בידינו בביקורך האחרון במתנ"ס בקרית ים, אמרת לנו שהאולפנים הנותרים יעברו למשרד הקליטה. לא ענית לנו האם גם אותם  מורים  שעבדו במשרד החינוך יעברו לעבוד במשרד הקליטה והאם באותם תנאים????

מתעורר בלבי החשד שמדובר במורים אחרים, לא מיומנים וחסרי נסיון , אבל “זולים" יותר למערכת...

הפקרת ציבור עובדים שלם בידיך, שרת החינוך, היא כתם על מפלגת העבודה כולה,  היא בגידה בציבור גדול מאוד של בוחרים.  מורי ישראל הם  ציבור העובדים הגדול ביותר במדינת ישראל , אנו מונים כ - 100,000 עובדים . מורי האולפנים מקבלים תגובות תמיכה והזדהות מחבריהם בבתי הספר היסודיים והתיכוניים . המורים האחרים מעורבים במאבקנו. במידה רבה פגיעה  בנו מורי האולפנים , כמוה כפגיעה בקבוצות המורים האחרות .

אנא , חזרי בך מההחלטה האומללה והרת הגורל הזו, עזרי לנו למנוע פגיעה אנושה בתדמיתה ובמהותה של מפלגת העבודה . עזרי לנו למנוע פגיעה בציבור העולים ובמוריהם.

 

                                                        בכבוד רב

                            מורה לעברית וחברת הסתדרות המורים מזה 17 שנים
_________________________________________________________________________________________
מכתב  של מורה לשרה יולי תמיר
 לכב''
שרת  החינוך יולי תמיר.
 
בליל שפות זרות נשמע בארצנו וטוב שכך.
איש  אינו מעוניין לקחת  מאדם בוגר את שפת אימו בכוח,
 כששני אנשים מדברים בשפת אימם ,אז מה?
זה עדיין לא אומר שהם אינם יודעים עברית.
 עולה אשר ביקר בכל אולפן בארץ ישראל ולו ליום אחד ,היום הראשון ,יודע כבר  את: שמו ,שם משפחתו ,כתובתו ,מאין הוא ,את הכינויים  אני -אתה  - את  ,מילות השאלה : מה? איפה?  מאין ?
ואת אותיות הא"ב .
ראי כמה אנו מספיקות להקנות ביום אחד.
אם יתמיד אותו עולה במשך חמישה חודשים ,הרי הוא קיבל  עברית בסיסית טובה ויכולת להסתדר בחיי היום יום.
תוכנית הלימודים באולפן בנוייה לתפארת .
לעתים אני   מקנאה בתלמידיי, שתוך פרק זמן קצר בלבד הם רכשו שפה חדשה.
 
עלייך להבין כי מדובר באנשים מבוגרים ,טרודים ,חולים ,מבוהלים ,חלקם בעלי   קשיי הבנה ,חלקם היו  אנשים 
 עמלנים בארצם ,בקושי סיימו מספר כיתות  לימוד  ,לא כולם פרופסורים ,בכלל כל עולה הוא סיפור בפני עצמו ועולם ומלואו .
על השאלה מדוע רק חמישים אחוז מן העולים באים  אל האולפן עליכם הנבחרים לתת את הדעת לכך.
האשמה נופלת על מדינת ישראל הרחומה אשר  מאפשרת לעולים לקבל סל קליטה ,מבלי ללמוד באולפן.
זאת שערוריה בפני עצמה.
לו היה העולה מתחייב בכתב על נכונותו ללמוד באולפן תמורת סל הקליטה ,הדברים היו נראים אחרת.
 תתפלאי כסף היא מילת המפתח גם אצל העולים.
יכול עולה מבריק ובעל קליטה מהירה ,לסיים לימודיו לאחר חודש ,כי מצא פרנסה.
אותו עולה לו סיים את האולפן בתוקף חוק לא היה בורח ואת בפוגשך אותו היית נדהמת מרמת העברית שלו.
 נקודה אחרונה:
 לדעתי , מעטים האנשים אשר חשים בשפה זרה המתגלגלת  בפיהם בטחון מלא.
תמיד יחושו  כי הדובר מולם בעל שפת האם יודע טוב מהם .
לעתים אנו משוחחות עם תלמידים אשר סיימו אולפן בשנים עברו והעברית  בפיהם כל כך יפה ונחת מציף את הלב ,אולם אלו מייד יטענו " לא העברית שלי לא טובה בכלל. "
לכן  בשאלונים  שלכם דעתם אינה נוחה מן העברית ,אולם אין לי ספק שבכל מקום בו הם משתמשים  בה ,אנשים מבינים אותם ומתלהבים משפתם כעולים.
 
בכבוד רב ובעצב גדול.
מורה אחת מן האולפן.
___________________________________________________________________________________________________
 מכתבה של מורה לשרה יולי תמיר
 

אולפן "דגניה"                                                                              8.1.08

רח'' לילינבלום 7, ת"א

 

לכבוד: שרת החינוך פרופ'' יולי תמיר

 

 

הנדון: סגירת האולפנים לעברית

 

ג.נ,

תחילה אציג את עצמי:שמי שוש טמבור, מורה באגף לחינוך מבוגרים במשרד החינוך מעל 35 שנה. בעשרים השנים האחרונות עוסקת בהוראה עברית יעודת מקצוע בתחום מקצועות הרפואה והפרא רפואה, מלמדת באולפן "דגניה" בת"א.

במהלך השנים הללו אף נפגשנו, לחצנו ידיים וחייכנו אחת לשנייה כשנתכבדנו בנוכחותך בטקס סיום קורס הסבה לרנטגניים בתל השומר בניהולו של דני הירשמן ז"ל, שבו נבחרתי ע"י בוגריו למרצה מצטיינת.

זכורתני שעל פניך ניכרה שביעות רצון רבה למשמע המחמאות והתודות שנאמרו והובעו למשרד החינוך, הקליטה והבריאות ולכל מי שהייתה לו יד בפרויקט ייחודי זה.

מאז חלפו להן שנים רבות שהעמידו בוגרים ובוגרות מקרב הרופאים, האחיות, קלינאיות התקשורת והרוקחים, אשר רבים מהם נמנים על תלמידינו שנקלטו יפה ועובדים כיום בקופות החולים ובבתי החולים, אשר מעניקים לכולנו שירות שלא יסולא בפז.

עובדה זו מגובה במכתבי תודה והערכה רבים, במשובים של המטופלים עצמם ובני משפחותיהם.

אנחנו המורות משקיעות ימים כלילות בהוראת העברית המקצועית על מנת להכשירם לכל המיומנויות השפתיות להן הם נדרשים במהלך עבודתם. לא אחת בפוגשי אותם בנסיבות שונות הם עדיין חשים צורך להודות לי ולחברותיי למקצוע על כל הידע שרכשו במכינת רופאים ואחיות ובקורסי הטרמינולוגיה.

והמשפט החוזר על עצמו שוב ושוב הינו: " הכל בזכותכן והודות למה שלימדתן אותנו" או  לחילופין: ,תודה על הידע שהקניתן לנו, זה עוזר לנו מאוד בעבודה".

והנה לתדהמתי כי רבה, בכתבה שפורסמה בעיתון "הארץ" ב-21.12.07 י"ב בטבת תשס"ח נכתב כי במסגרת קיצוץ תקציב לימוד העברית לעולים "יבוטלו הלימודים להכרת מושגים מקצועיים בעבור עולים בעלי מקצוע", לא קשה אם כן לשער מי יהיו אלה שישלמו את המחיר עקב כך ומה יהיו ההשלכות שכולנו כציבור נושפע מהן.

לאור כל הנאמר להלן אבקש לשקול שנית את נושא סגירת האולפן המקצועי ולאפשר לנו להמשיך ולעסוק בנושא שהתמקצענו בו במשך כל כך הרבה שנים, בטרם תלחצו על הדק השינוי זכרי בבקשה כבוד השרה, כי האולפן הוא לא רק מקום שרוכשים בו את השפה, זהו מקום שמנחילים תרבות יהודית וישראלית, מנהגים היסטוריה ומורשת , שירים ו"השבת אחים גם יחד", זהו מפעל חיים נפלא של המדינה עם צוות נהדר ומסור שנבנה במרוצת שנים רבות של עמל, עבודה והשקעה.

הרואה בעבודתו עבודת קודש, ומוכן תמיד ללמוד, לשפר ולחדש.

 

 

 

                                                                             בתודה ובברכה

                                                                               שוש טמבור

_________________________________________________________________________________________
מכתב מורות אולפן כרמיאל לשרה יולי תמיר

לכבוד                                                                                                       13.1.08

פרופ'' יולי תמיר

שרת החינוך

 

אנו, מורות באולפן כרמיאל, פונות אליך בבקשה לבטל את החלטתך לסגור את האולפנים

ולהעבירם למשרד הקליטה, ומשם לידיים פרטיות.

 

בעתיד - החלטתך תגרום לפגיעה קשה בקליטת העולים ולפיטוריהם של מאות מורים מנוסים ומסורים !

 

בהווה - הפגיעה הקשה בהוראת השפה כבר החלה מעצם האיסור על פתיחת כיתות חדשות !

 

כשרת החינוך מטעם מפלגת העבודה, הנושאת את הדגל החברתי, אנו תמהות על ההחלטה ממנה משתמע כי החינוך נועד רק לילדים בבתי הספר ולא לכל עם ישראל .

 

התייעלות, שיפורים ורפורמות יכולים להיות דברים מבורכים, אבל לא כאשר הם באים על חשבון אוכלוסיות חלשות אחרות !

 

אנו שואלות:  כיצד יכול משרד החינוך לוותר על חינוך ? האם אפשר להפריט חינוך?

 

אנו סבורות שעליך, כשרת החינוך, להשאיר בתחום אחריותך את כל מערכות החינוך במדינה, ללא הבדל גיל או מוצא הבאים בשעריהן. הפרטת מערכת חינוך כלשהי כמוה – כמעט – כהפרטת הורות. שני הדברים לא יעלו על דעת אלה שנושא החינוך בראש מעייניהם.

 

כולנו תקווה שלרגל 60 שנה למדינת ישראל לא ייסגר האגף לחינוך מבוגרים, האגף המשלב בתוכו חינוך וערכים ציוניים.

 

 

 

                                                                                    מורות באולפן כרמיאל

 

העתקים: ח"כ מיכאל מלכיאור-יו" ועדת החינוך

             ח"כ שלי יחימוביץ

             ח"כ רן כהן

             ח"כ רונית תירוש

             ח"כ אליהו גבאי

             ח"כ דב חנין

             ח"כ אורית נוקד

 

 

web counter

מספר מבקרים