x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 

 

תורה-מורשת-חדשות-אודות- צור קשר-מקומות קדושים-חדשות

-ניסים ומעשיות-מצוות ואהבתה לרעך-
וידאו-מסביב לעולם-צילומים-קטלוג-קישורים-נופים aalnews
 

 

   דף הבית    'הצלם של הרבי'    אינפו שונות1    2aal eliyona.לערוך    תואר צלם בזכות    קישורים1
   דף121    דף אלייונה    רעידות אדמה בארצנו1    מידע און ליין    כתבות הרבי    מסביב לעולם
   כתבות1    עצות לבריאות טובה    דף 121 להמשיך לערוך    קישורים לערוך     מאת חיים סלמן    חזרה למולדת
   מורשת1    גלריות    גלריות2    כת הטמאים    תיעוד מלחמה בצפון    זכויות יוצרים
   galriot2    השבטים האבודים    כל הגלריות ובכלל    תל אביב והסביבה    דף אלי יונה ar1    דףאלי יונה2ar
   לקראת שבת    את התואר 'הצלם של הרבי'    forum1    דף ראשי eliyona     דף ראשי eliyona    תן שם לפורום
   צור קשר    איפוא הצדק?    מבזקים עניין מרכזי    קישורים    צילום השמש מקרוב והסבר    יהדות גלות עירק
   פתח אליהו בעז1    daf iafeh של גילי    37פתח אליהו1    עירית נס נס יונה    דף121    דוקטורי, משה
   The people of Menasheh    ויקיפדיה    מועצת התלמידים    מדריך עולמי    תן לרעב לחם    תורה
   מקומות קדושים וצדיקים    mediah1     המילה דווקא ביום השמיני    אומות העולם מכריזים מלך המשיח חי וקיים    שליחת תמונות    קברי צדיקים באוקראינה
   תמונות צדיקים    פרשת הנשיאים    תמונות נוספות התוועדות השבועית    הקאפיטל החדש ק"ו    h hrabi    huledet hrabi1
   simuson1    galeriot shonot1    אתר מידע הולנד    Photo Gallery - Jerusalem    simuson1    חתונת יהלום פינטו
   שעון עולמי    GADASOT HAGALIL    lag baomer    סיוע לכל דורש    אלגמניה גורנל    ספר הטלפונים
   TomNoddy-BubbleMagic    יהדות תימן    gadasot b -7    hacol bacisurim    iahadut moreshet    מדוע הגוזל את חבירו
   הרבי צילם אלי יונה    eigrot beragah    שימושון כללי    free.2all    free.2all.co.il/aalnews    Web/Sites/info
   eliyona130    רשות העתיקות    You Witness News    מאמרים1 אלי    menaseh    דף אלייונה
   מוסר השילומים    התנ"ך הושלכו לרחוב    מבזקים    אהבת ישראל    הרבי קרה לי    הלווית צפת מן ז"ל
   77. אלייונהeliyona    לא לגזול כבשת הרש!    חת"ת - שיעור בתניא היומי     צימרים אטרקציות מלונות    הטיפול בהזעת יתר     איגרות ברכה
    להפסיק לעשן    ey10    הסבא שלי בערקה חן    7770    פורום טרי    זכויות יוצרים
   השבטים האבודים כתבות,    כיצד הפכה ירושלים    הרבי תמונות גזולות    הכי קרוב לקודש הקודשים    ניסים ב770 בכפר חבד!    daf allnesפה!!!
   סיווגים בתי כנסת בנס ציונה    מערת המכפלה אתר    allnews/PAGE269    מעשה שהיה    פורום רחובות בניהולו של אלי יונה    משפחה בקצב הזמן
   היום בהיסטוריה    אלבום תמונות » פורים תשס"ח בנס ניצן    שיעורים מובחרים    עז או מדינה    אתר קדש     קישורים - לאתרי קודש
   תודה גם לאלי יונה    בר מצוה1    תן שם לדף    Get the latest news,     כשרות הוויסקי    חבד אינפו כל הכתבות
   דף לדעת    הצנחנים מגיעים אל הכותל
 


חדשות חב"דפדיה וידאו אודיו שלח ידיעה English
בית משיח לוח שנה תשרי חב"ד בעולם קישורים שיעורים יומיים
לוח חב"ד פרסם אצלנו הוסף למועדפים הפוך לדף הבית ספר טלפונים מזל טוב
"עד מתי לסלקציה בישיבות חב"ד?"
הרב דובראווסקי על רקע תמימים לומדים בישיבה בחו"ל אילוסטרציה
הסופר החסידי הרב יהושע דובראווסקי פרסם השבוע מאמר ארוך ונוקב על ה'סלקציה' כהגדרתו למרחש בישיבות חב"ד בארה"ב. המאמר פורסם בעיתון האלגעמיינער זשורנאל בשפה האידית. הרב דובראבסקי שידיו רב לו בכתיבת מאמרים תוקף בצורה החדה והברורה ביותר את מנהלי הישיבות שלא מקבלים תמימים לישיבות עקב בעיות תקצביות.

 "זכור ימות עולם... איך התנהלו הישיבות שלנו בעמק הבכא. האם ר' ניסן נמנוב ע"ה תבע כסף מלא מההורים העניים? לא! הוא דחק את ה'גבירים' ר' חייקל חנין ור' לוי-יצחק שפירא לכסות את התקציב, וכל תלמיד ללא יוצא מהכלל נתקבל. עוד כותב: "האם הישיבות שלנו הן המשך לחב"ד של העבר, או שהן יצירה חדשה, שלא שיערום אבותינו"?!

המאמר המלא ב'כתבה המלאה'.

לאָמיר זיך אַ ביסל באַוואָרענען: איך ווייס למפרע, אַז איך וועל פון אָט דעם אַרטיקל קיין "האָניק ניט לעקן"; אדרבא, איך וועל נאָך אַריינכאַפּן אַ שפּאָר ביסל חוזק-שטעכלקעס און ביטערע קריטיק. פּלוני וועט זאָגן: ס'טו געזען? אַ נייער וואָרטזאָגער אין אונדזער גרויסער שכונה! אַן אַנדערער וועט מיט אַ קרומען שמייכל בורטשען: טאָמער פעלט אונז - האָסטו אַ פרישן בר-נש וואָס האָט ליב צו קריטיקירן, צו טשעפּשן זיך און דראַפּען זיך מיט זיינע נעגל אויף די גלייכע ווענט, אַ ביטערער מענטש... וכדומה אַזעלכע "ריח-ניחוחדיקע" אָפּרופן. און נאָך מער: מיר לעבן היינט אין אַזעלכע צייטן און אומשטענדן, אַז ס'זיינען דאָ גאָר שוואַכע אויסזיכטן אַז מיינע ווערטער וועלן ווערן אָנגענומען אַפילו ביי די (אויב ס'וועלן זיך אָפּגעפינען אַזעלכע) וואָס וועלן מסכים זיין מיט מיינע ווערטער. איז דער טיטל-קאָפּ ניט אויסגעהאַלטן: ס'איז ניט אַ 'קול קורא במדבר', נאָר אַ 'קול אין אַ דזשאָנגל', וואו מ'קען צוליב דעם נאָך כאַפּן איבערן קאָפּ פון ברואים משונים... און פונדעסטוועגן האָב איך דאָס מאָל באַשלאָסן פאָרט צו שרייבן און אַפילו אָפּדרוקן אָט דעם אַרטיקל (ווייל שרייבן האָב איך שוין געשריבן דריי-פיר אַרטיקלען וועגן דעם תוכן פון אָט די שורות - און ניט פאַרעפנטלעכט, וויסנדיק ווי בידנע עס וועלן זיין די תוצאות).      



     



זכור ימות עולם... מיר דאַרפן געדענקען ווי גוואַלדיק פונדאַמענטאַל און לעבנס-וויכטיק ס'איז געווען דער חינוך און לימוד-התורה פון קינדער ביי אידן בכלל און ביי די חב"ד-אידן בפרט. הגם אַז דאָס זיינען שוין אויסגעדראָשענע ווערטער ביי אידן, מוז מען זיי דאָך גוט איינבייסן, צעקייען און איינקריצן אין מוח און האַרץ. פאַרוואָס? ווייל אונזער פאַרגליווערטן געמיט מוזן דורכעגבערן די הייליקע ווערטער פון פריערדיקן ליובאַוויטשער רבי'ן, דער רבי מהוריי"צ נ"ע, אַז אַמעריקע איז ניט אַנדערש! טאָר ניט זיין אַנדערש! מוז זיין ניט אַנדערש! מיר באַמערקן ניט, ווי עס פילט זיך ניט איצט (ווי אַמאָל) די ברענענדיקע שאַרפקייט פון אַ תורה און חסידות-חינוך, וואָס האָט אַמאָל פאַרברענט אַלע אָנגעוואָקסענע מחיצות און שטערונגען.      



היינט איז געוואָרן אַ מצב, אַז "די געדיכטעניש פון די ביימער פאַרשטעלט דעם וואַלד". די תורה-מוסדות זיינען ב"ה שטאַרק געוואָקסן, זיך צעשפּרייט אין דער לענג און ברייט; אַזוי אַז דער אַלגעמיינער חינוך-סיסטעם האָט שטאַרק באַאיינפלוסט אויך די חסידישע מוסדות און זיי איינגעראַמט אין די ראַמען פון כל-מיני מאָדערנע באַדערפענישן און היינטצייטיקע סדרי החיים. אַזוי אַרום האָבן די אַלע סיסטעמען היפּש פאַרטונקלט, פאַרדעקט און פאַרשטעלט אויפן עיקר - אויפן תורה און חינוך-פייער-האַרץ פון דעם תורה-מוסד.      



ווער געדענקט ניט ווי ס'איז געווען דער דורי-דורות שטרענג אָפּגעהיטער דרך פון די תורה-מוסדות בכלל און די חב"ד-מוסדות במיוחד?! וויבאַלד אַז תורה-חינוך איז דער צענטראַלער לעבנס-נערוו פון יהדות, האָט עס מחייב געווען, אַז דער תורה-מוסד איז (לכל-הפּחות) אַזוי ווי אַ פּיקוח-נפשדיקער הצלה-פּונקט, וואָס דאַרף זיין אָפן פאַר יעדן אידיש קינד!, וויבאַלד אַזוי, איז ניטאָ און ס'קען ניט זיין קיין סעלעקטיווער אופן ביים אויפנעמען די תלמידים! וואָרעם ווען ס'האַנדלט זיך אין הצלת נפשות, טאָר מען נישט וועגן און מעסטן די קוואַליפיקאַציעס פון דעם אָדער יענעם אידישן קינד; בפרט אין די ערשטע פאַזעס פון תורה-לימוד און יהדות-חינוך. אַזוי איז געווען דער דרך פון די תורה-מוסדות ביי אידן פון זינט יהושע בן גמלא.      



און אין יענע מוסדות, ובפרט אין די חב"ד-מוסדות, איז געווען דורכאויס אָפּגעפרעגט און אויסגעשלאָסן די שכר-לימוד-סעלעקציע. אין די אַלערליי שווערע און ביטערע אומשטענדן - צי האָט אַ מאָל דער אָנפירער פונעם מוסד געמאָנט ביי די עלטערן פונעם תלמיד-קאַנדידאַט ער זאָל צאָלן כך-וכך? און ווער רעדט נאָך צו זאָגן, חלילה, אַז אויב ניט צאָלן די געפאָדערטע סומע זיינען די טויערן פון מוסד געשלאָסן פאַרן קינד?! הס מלהזכיר!      



אַפילו ביי די אומות העולם איז שוין אַ חק-ולא-יעבור-איינפיר אַריינצונעמען אין עלעמענטאַרן חינוך-סיסטעם יעדן איינעם וואָס ווענדט זיך, אָן שום סעלעקציע פון כשרונות און פינאַנץ-מיטלען. איז דאָך על-אחת-כמה-וכמה - וויפיל מאָל מער מוז אַזוי זיין אין קדושהדיקן תורה-חינוך! און אַזוי איז דאָך געווען אָט "ערשט", ניט לאַנג צוריק, ווי איך געדענק פון דער ישיבה אין סאַמאַרקאַנד, אין ברינואַ, א"נ. אין דער בעסערער תקופה פון סאַמאַרקאַנד, ווען דער אנ"ש-עולם האָט אָנגעהויבן אַ ביסל קומען צו זיך אין פּרנסה און די ישיבה "תומכי תמימים" האָט זיך שטאַרק צעוואָקסן - האָבן מיר, אַלע תלמידים, געהאַט אַלץ וואָס מיר האָבן געדאַרפט; עס האָט קיין געלט ניט געפעלט. צי האָט עס דער מנהל געקראָגן פון שכר-לימוד? בפירוש ניט! דער געהויבנסטער עובד השם און שטרענגער ר' ניסן נעמענאָוו ע"ה האָט די טאַטעס און מאַמעס פון די תלמידים קיינמאָל ניט געדריקט; זיי האָבן געצאָלט וויפל זיי האָבן געקענט (און אַמאָל אַפילו ווייניקער).      



טאָ פון וואַנען און ווי אַזוי זיינען געדעקט געוואָרן די גאָר גרויסע הוצאות פון דער ישיבה? ניט געווען דאָרט קיין מלוכה-שטיצע (די איינציקע "שטיצע" פון דער ממשלה איז דעמאָלט געווען, וואָס זי האָט אויף אַ וויילע, צוליב אירע מלחמה-אַליאירטע, זיך געמאַכט ניט-זעענדיק און ניט פאַרשיקט אָדער געשאָסן די ישיבה-פירער און די תלמידים), ניט קיין הילף פון "דזשאָינט", פעדעריישאָן וכדומה. אלא וואָס דען? ר' ניסן האָט טאַקע גאָרניט געדריקט די טאַטעס, אָבער ער האָט אויסגעאיבט אַ חסידישן השפּעה-דרוק אויף די געציילטע "געלטיקע" חסידים פון טאַשקענט און סאַמאַרקאַנד (איך באַנוץ ס'וואָרט "געלטיקע", ווייל זיי זיינען דאָרט ניט געווען אין דער בחינה פון גבירים מיט די אַלע 'אַטריבוטן' פון אַ גביר אין די פרייע לענדער).      



און לאָמיר דאָ זיין אַביסל מער פּערזענלעך און פּרטימדיק. די 'גלאַוונע' מנדבים פון די וואָס האָבן אויסגעהאַלטן די ישיבה אין סאַמאַרקאַנד זיינען געווען די גוט-באַקאַנטע ר' חייקל חאַנין און ר' לוי-יצחק שפּירא ע"ה. מיט וואָס פאַר אַ חסידישן 'געשמאַק' זיי האָבן געגעבן די צענדליקער און הונדערטער אלפים רובל, וואָס זיי האָבן אַריינגעקראָגן איינשטעלנדיק זייער לעבן טאָג נאָך טאָג! און אויך אין רוסלאַנד איז דאָס ניט געווען זייער איינציקער צדקה-אַדרעס.      



אגב, ר' חייקל חאַנין האָט ניט פאַרגעסן די ישיבה אויך ווען ער האָט זיך אַוועקגעלאָזט צו דער רוסיש-פּוילישער גרענעץ מיטן באַשלוס אַרויסצוקריגן זיך פון רוסישן רויטן גיהנום: ער האָט איבערגעלאָזט אַ מיליאָן רובל פאַר די תלמידים, אַז אויך זיי זאָלן קענען אַרויספאָרן פון סאָוועט-רוסלאַנד.      



אין ליכט פון אַזאַ הערלעכן צוגאַנג צום תורהדיק-חסידישן לימוד און חינוך אין די ביטערסטע תקופות אין דער פאַרגאַנגענהייט, ווי קען מען פאַרשטיין די ממש היפּכדיקע באַציאונג צו די תורה-מוסדות מצד זייערע חב"ד-פירער אין די היינטיקע באין-ערוך בעסערע טעג אין אַזאַ מלכות של חסד ווי אַמעריקע? מיט וואָס קען מען באַרעכטיקן אַזעלכע האַרץ-רייסנדיקע פאַלן, וואָס דאָס האַרץ לאָזט ניט זיי צו דערציילן - ווייל דערמיט פאַרשוואַרצט מען דעם אייגענעם פּנים. גענוג צו זאָגן, אַז טאַטעס נאָך טאַטעס שרייען שטילערהייט גוואַלד! זיי קענען בשום-אופן ניט צאָלן אַזעלכע שכר-לימוד סומעס, וואָס באַטרעפן שיער-ניט דעם רוב פון זייערע פאַרדינסטן...      



ס'איז טאַקע גוואַלד צו שרייען און ווידער וועגן דער ישיבה אין סאַמאַרקאַנד, אין פּאָקינג און פּאַריז, אונטער דער שטרענגער הנהלה פון ר' ניסן נעמענאָוו ז"ל. ער האָט ניט אָפּגעזאָגט אַ תלמיד צוליב דעם וואָס דער טאַטע האָט ניט געהאַט צאָלן שכר-לימוד; ער האָט ניט באַזייטיקט אייניקע תלמידים, וועלכע זיינען געווען היפּש צעווילדעוועט; אַ פּאָר מיט גאָר טעמפּע מוחות, אין וועלכע מ'האָט ניט געקענט אַריינדויבען אַ לייכטע משנה... וכדומה. דער סך-הכל? צענדליקער גאָר חשובע חב"ד משפּחות זיינען די קינדער און אייניקלעך פון אָט די ניט-באַזייטיקטע תלמידים.      



פרעגט זיך די שאלה: וואָס קומט דאָ פאָר? "הזאת נעמי?" זיינען אונדזערע היינטיקע מוסדות אַ המשך פון די פריערדיקע חב"ד-מוסדות, אָדער זיי האָבן אָנגעיאָגט און טאַקע אַ סך איבערגעיאָגט געוויסע מאָדערנע אַמעריקאַנער קנאַפּ-פרומע חינוך-מוסדות?      



לאָמיר זיך דערלויבן איין ביישפּיל. ווען אַ פאַרהאַוועטער און פאַרמוטשעטער 'שליח', וואָס קען קוים זיך באַזאָרגן מיט טעגלעכער חיונה, האָט געבעטן ביי אַ געוויסן מנהל פון אַ חב"ד-מוסד, ער זאָל אַראָפּלאָזן פון דעם באַשטימטן שכר-לימוד פאַר דעם שליח'ס דריי זין, האָט דער מנהל אים קלאָר געזאָגט, אַז ער איז ניט מחויב צו "שנאָרען" פאַר דעם שליח'ס קינדער... זאָל דער שליח אַליין "שנאָרען"! (זאָל דער לייענער מיר אַנטשולדיקן פאַר ציטירן דעם ניט-איידעלן אויסדרוק פאַר זאַמלען געלט).      



אָבער יענער מנהל דאַרף באַנעמען די פאַלשקייט פון זיין באַהויפּטונג. ס'איז בפירוש ניט ריכטיק: פאַר דעם חינוך-מוסד דאַרף ער, ניט דער שליח, זאַמלען געלט! דער שליח דאַרף זאַמלען פאַר זיינע ענינים. פאַרוואָס זאָל אָט-דער מוסד-מנהל ניט געדענקען, אַז אָט ערשט ניט-לאַנג האָט אַן עלטערער, שוואַכער און גאָר חשובער מוסד-מנהל - ווי רבי שמריהו גוראַריה, דער רש"ג ע"ה (איידעם פון פריערדיקן ליובאַוויטשער רבי'ן) - אַליין גענומען דעם וואָגל-שטעקן אין האַנט און געפאָרן אין פאַרשיידענע שטעט צו זאַמלען פאָנדן פאַר דער ישיבה תומכי תמימים; און אַזוי ווייסן מיר, איז דער אַלטינקער פּאָניוועזשער רב, הגאון ר' שלמה יוסף כהנמאַן ז"ל, געפאָרן אין דער גרויסער וועלט פאַר זיין גרויסער ישיבה. דער באַרימטער גאונישער מהר"ם שפּירא ז"ל, לובלינער רב, איז געפאָרן אין מרחקים פאַר זיין באַוואוסטער ישיבה.      



און היינט? היינט זיצט אַ מנהל אין אַ גרויסן אָפיס, אַרומגערינגלט מיט קאָמפּיוטערס, מיט סעקרעטאַרן און דריקט צו די טאַטעס צום וואַנט: אָדער איר צאָלט וויפל מ'זאָגט אייך, אָדער...      



אַוודאי האָבן די היינטיקע מנהלים גאַנצע "פּעק" מיט אויפקלערונגען, מיט תירוצים, וועלכע גיבן צו פאַרשטיין דעם גרויסן אונטערשייד פון די היינטיקע צייטן און אומשטענדן לגבי די אַמאָליקע. גאַנצע בראָשורן זיינען נויטיק צו אַנאַליזירן זייערע טענות און תירוצים; אָבער בקיצור קען מען זאָגן אָן ספק, אַז די אַלע תירוצים זיינען ווי לאַטעס אויף לעכער, וואָס אַפילו ווען זיי האָבן אַ האַפט, זיינען זיי ניט מער ווי זייער אומסימפּאַטישע לאַטעס, וועלכע צייגן ביים פאַרדעקן אַז דאָ "הויערט" אַ גאָר פיינע לאָך... אָבער וואָס נאָך ערגער: גאָר אַ סך פון די "לאַטעס" זיינען היפּש קלענער פון די לעכער און זיי פאַלן אַריין אין זיי ווי אין טיפע גרובער.      



אָבער ווידער וועט זיך פאָדערן צופיל צייט און אָרט צו דערקלערן דאָס אַלץ (אָדער אַפילו אַ טייל דערפון) אויפן פּאַפּיר. אָבער אַ פּאָר "זייטיקע קשיות", מוזן דאָ דערמאָנט ווערן, ווי ס'איז ניט באַקוועם און אַפילו גאַנץ בושהדיק.      



ערשטנס, וואָס זאָל מען ענטפערן אַ ניט-חב"דניק (וואָס זעט דעם ענין פון דער זייט, און זוכט ניט צו טשעפּען זיך) אויף די שאלה: היתכן? איר חב"דניקעס גיט אויס מיליאָנען בכדי צו מקרב זיין אַפילו אַביסל אַ אידיש קינד צו תורה און מצוות - טאָ ווי קומט עס אַז פאַר אייערע אייגענע קינדער איז ניט פאַראַן גענוג פינאַנסן, ביז צו אַ מצב, וואָס איז גורם דעם היפּך ממש פון קירוב צו תורה?! און דאָס - זאָגן זיי - איז ניט קיין סוד אויך פאַר אונז?      



און אויב אַפילו מ'האָט אין (דער געלעכערטער) 'קעשענע' אַ הויפן מיט תירוצים און חילוקים צווישן די אַמאָליקע ישיבה-שטיצער און די היינטיקע, קען מען אָבער פרעגן: מה נאמר ומה נדבר, מיט וואָס פאַר אַ תירוצים קען מען זיך ריינוואַשן, ווען מען זאָגט אַזוי צו זאָגן: 'אָט איז דאָ אַ בוכאַרער איד, ניט פון דער חב"ד-גזע, ניט קיין 'האָדוליע' פון 'תומכי-תמימים', און ער גיט אַוועק אַזוי פיל מיליאָנען - מיט אַזוי פיל האַרץ און נשמה! - אויסצוהאַלטן צענדליקער און הונדערטער חב"ד-שליחים אין רוסלאַנד א"א לענדער - און אויף אַ שטענדיקן אופן! - און ווי אַלע ווייסן איז דאָס ניט קיין אַנדערער ווי דער ג-ט-געבענטשטער און אויסנעמלעכער לוי לביוב יצ"ו. און אייגנטלעך איז דאָ נאָך איינער, וואָס איז לעילא ולעילא אין זיין אומגעוויינלעכער שטיצע פון די חב"ד-שליחים אין אַ סך פּונקטן; און אויך ער איז ניט דווקא אַ צווייג פון חב"ד-גזע. ווי ער הייסט גענוי, ווייס איך ניט, פון זיין גוואַלדיקן שם טוב, באַגלייט ממש מיט שיר ושבחה, איז מיר באַקאַנט דער זייער קורצער נאָמען - דזשאָרדזש ראָהר יצ"ו.      



איז ווען מ'גיט ביי זיי אַ פרעג וועגן אַ תרומה (אויף זייער פאַרנעם) פאַר אַ חב"דישן חינוך-מוסד, וואו עס לערנען די קינדער פון די שלוחים - מוזן זיי אָנשטעלן גרויסע פאַרחידושטע אויגן, וואָס פרעגן דעם גרויסן "היתכן?!" זאָל טאַקע זיין, אַז די עטלעכע חב"ד-גבירים זיינען מיט זייער מיליאָנען נאָך ווייט פון לוי לביוב'ס ביליאָנען, אָבער, ראשית, האָט לביוב געעפנט זיין 'גאָלדן' האַרץ און האַנט ווען ער געווען ניט פיל רייכער ווי די היינטיקע חב"ד-גבירים. לוי לביוב איז אָבער גרייט צו פרעגן אַ שווערערע שאלה:      



ס'איז קיין ספק ניט, אַז די היינטיקע "קליינע" חב"ד-גבירים זיינען נאָך ביכולת אויפצוהאַלטן די לאָקאַלע חב"ד-מוסדות אויף אַן אופן אַז די טאַטעס זאָלן געבן שכר-לימוד לויט זייער מעגלעכקייט - וועלן זיי ניט דאַרפן צאַפּלען זיך ביים זוכן הלוואות, און די גבירים וועלן דערביי ניט פאַרלירן זייער עשירות. דער עיקר חידוש וועט אַ לוי לביוב אָדער אַ דזשאָרדזש ראָהר אויסדריקן אין אַזעלכע ווערטער: וואו איז די הייליקע חסידישע ירושה פון אָט די חב"ד-גבירים, די ירושה און טראַדיציע פון דורות, פון אבות, וואָס האָבן אַוועקגעגעבן ניט בלויז זייערע פאַרמעגנס פאַר תורה און חסידות, נאָר אויך זייער לייב-און-לעבן?!      



און לאָמיר פאַרשטאַרקן דעם חידוש: אני הקטן איז גוט באַקאַנט מיט אַ געוויסן 'חלק' פון דער חב"ד-גבירעשאַפט און כ'קען עדות זאָגן וועגן אַ גוטהאַרציקייט, וואָס איז יוצא מן הכלל און וואָס שטייט ניט אָפּ פון די אַמאָליקע חב"ד-נדבנים, און אפשר נאָך מיט אַ תוספת מרובה. טאָ פאַרוואָס אַזאַ צוריגעשטאַנענקייט בנוגע פאַרזיכערן דעם יסוד פון די עלעמענטאַרע תורה און חסידות-מוסדות און איינשפּאָרן אַזוי פיל עגמת-נפש פון אַ סך חסידישע טאַטעס? עפּעס איז דאָ ניט צו פאַרשטיין, מי ומי השולדיקע?      



כ'האָב דאָ בלויז באַרירט אַ פּאָר שפּיצן פון דעם שווערן פּראָבלעם; און, ווי געזאָגט, ווייס איך, אַז איך וויל כאַפּן חלקים פון ריכטס און לינקס, דהיינו: מסתמא בעיקר פון געוויסע טאַטעס...      



והא ראי' (אַ מין ווייטלעכער ביישפּיל): מיט איבער דרייסיק יאָר צוריק בין איך אַריין אין שול פון "770", אין "קליינעם" בית-מדרש אויבן. ס'איז געווען אַ שבת, ווען מ'האָט אָנגעהויבן דאַוונען שחרית, ס'איז אַריין - זע איך - אַן עלטערער חסידישער בן-תורה און אַ פאַרמאַטערטער, געזוכט אַן אָרט וואו זיך צוצוזעצן (ס'איז געווען אַ קאַלט-רעגנדיקער טאָג). ער זוכט דאָ און דאָרט, אָבער אַלע אַרומיקע טישן און בענק זיינען געווען באַזעצט - כמעט אַלע, מיט טאַטעס און מערערע אינגעלעך. שוין זשע וועט קיין איין טאַטע ניט זאָגן זיין אינגעלע, ער זאָל אָפּלאָזן זיין זיץ-אָרט פאַר אַן אַלטן חסיד און בן-תורה?      



אָבער דער אַלטינקער חב"דניק איז געבליבן שטיין און אַלע אינגעלעך זיינען געבליבן זיצן. בין איך אַ נערוועזער מענטש, און איך האָב "אַריינגעזאָגט" די טאַטעס. זיי זיינען קנאַפּ נתפּעל געוואָרן. אָבער איך האָב סייווי געכאַפּט אַ "פּסק" פון וועמען? ניט פון די טאַטעס נאָר פון דעם איין חסידישן למדן:      



- וואָס דרייסטו אַ קאָפּ?! דו מאַכסט זיך נאַריש! זיי, די קינדערלעך, זיינען דעם רבי'נס גוואַרדיע! זיי זיינען דער עיקר... וכדומה אַזעלכע טענות.      



צום סוף, ווידער אַ פּאָר ווערטער, וועלכע רייסן דאָס האַרץ פון ביידע זייטן. דהיינו: פאַר "ג' תמוז" וואָלט אַזוינס ניט געשען... די גבירים וואָלטן ניט אָרעמער געוואָרן און מיר וואָלטן רייכער געווען מיט נאָך "אגרות קודש".





הוסף תגובה

1.
ל.מ.
צודק..המוסדות לוקחים הרבה כסף וממש אין להורים כלום...אם היו רואים את הרבי בעיני בשר הם לא היו מעיזים לעשות את זה..לכל מנהל מוסד שקורא את הכתבה הזאת.. שתדע לך שזה נגד הרבי ממש.. צריך לקבל כסף מהגבירים ולא מההורים המיסכנים שחיים מהיד לפה.



2. אפשר תרגום?
עינת...מה לעשות לא חבדניקית מבית



3. מה הפתרון המעשי תכלס?

הכל טוב ויפה, ואני חושב שיש המון אנשים כשרוניים שיכולים לכתוב ולתקוף באריכות את התופעה, אבל אם נסתכל בראיה של מנהלי הישיבות, להם יש את כל העול הגשמי, הם צריכים לשלם ת'כלס לרמים למשפיעים ולכל הצוות משכורות מידי חודש, מה אתם רוצים?

הרי גם אחרי כל הכסף שהם לוקחים יודעים שעדיין יש בעיות, מה הפתרון?

לכן, אני חושב שהכותב היה צריך להביא משהו מעשי. לתקוף זה קל, אך אולי תתן פתרון.



4. סוף סוף הנושא עולה לכותרות

הנושא הכואב של התשלומים המופרזים בישיבות מציק המון זמן.

זה לא נכון לומר שזה רק בארה"ב, גם כאן בארץ, יש את הבעיה הזו.

לא בכזו קיצוניות אבל יש, ולך תדע, אולי זה מתחיל להתפשט..

זכור לי שעד לפני כמה שנים בישיבות גדולות לא היו משלמים, מה קרה לאחרונה?

הרי בחשבון פשוט כל הורה שיש לו ארבעה בנים בישיבות זה כמעט 3.000 שקלים בחודש, חוץ מההוצאות הנלוות.

אולי תצא בשורה מהכתבה בע"ה.



5.
ככל הכבוד להרב דוברבסקי
עברתי על כל הכתבה והנני נותן לו יישכר כח, עס איז שוין די העכסטע צייט איינער זאל ריידן וועגן דעם טוטוויין ענין.
המצב הוא איום ונורא,
הונדערטער קינדער פאלן אוועק .... ר"ל.
אבל הנני לעורר: באם כל המנהלים היו כמו הרב ר' ניסן נעמאנוב היו הגבירים נותנים כסף.
אבל לדאבוננו נהיו מוסדות רבים כמו "בית מסחר", כל מנהל דואג לעצמו, לבני ביתו, המצב הוא שכל מוסד נעשה עסק פרטי, אז למה על הגבירים לתת כסף למנהל שבונה לו במה שלו לעצמו?
הגם שהנני זוכר איך ר' ניסן הי' מכתת את רגליו ביחד עם הר"ר חייקל חאנין מבית לבית לאסוף כסף עבור הישיבה, והנני זוכר היטיב איך שקבלו אותם כמה וכמה מאנ"ש, באיזה כבוד ......
אבל אעפי"כ לא עלה על דעת של מישהו שבשביל שאין כסף, לא יקבלו בחור לישיבה.
וגם הנני לעורר:
שאלו שמנהלים את הישיבה ב... הם מנהלים את הישיבה באופן של סלקציא באופן מאויים, ועליהם להתבייש בהנהגתם המוזרה הן בנוגע לשכר לימוד והן בנוגע לסלקציא את מי מקבלים כתלמיד...
הנני כותב את זה מיטן גאנצן אחריות:
זה איום ונורא, והנני בטוח שעליהם לתת את הדין על כל תלמיד שהרחיקוהו מדרך התורה ומקיום המצות, והרבה חללים הפילו שירדו ר"ל מדחי אל דחי עד שר"ל הפסיקו להניח תפלין ושמירת שבת וכשרות. און זייער גאנצע פרומקייט איז ניט ווערט קיין קליפת השום...
אינני רוצה להאריך בדבר המצער "תסמרנה שערות ראש"
ואלו ההולכים בדרכיהם, כמו הסימינר ב... הישיבה ב... בית רבקה וכו' עליהם ליטול את הדין.
הישמע או הייראה: מנהל מוסד יגיד להורים "מי אמר לכם להביא כל כך הרבה ילדים לעולם שעי"ז יש לכם טענה שאינם יכולים לשלם את השכר לימוד שמבקשים מכם......"
געוואלד!!
ואינני יכול לסנגר בחודש אלול עליהם, אבל עד שלא יחוו את המכה על בשרם לא יבינו את הבעי' וההרס והחורבן שהם עושים בתומכי תמימים, און דעמאלט וועט שוין זיין צו שפעט. וה' ירחם.



6.
צ. חיים
הגבירים של היום הם לא אותם גבירים שהיו בזמן ר' ניסן..ואם הם יראו את מנהל המוסד עומד מול פתח ביתם הם יכבדו אותם בדיוק כמו שהגבירים אז כיבדו את ר' ניסן.. אז שהמנהלים יצאו מכליהם ויקיימו את הפסוק לא תעשוק את רעך (את ההורים שאין להם) ולא תיגזול (את הגבירים שיש להם)



7. ל5.

אסור לאשם רק א המוסדות על זה שילדים ירדו מהרדך ר"ל - מה להורים אין אחריות כלל?



8. ל-7
ש,א
להורים אין את השליטה המלאה על הילדים מכיוון שרוב הזמן הם אמורים ליהיות במסגרת חינוכית שהיא החינוך העיקרי בשבילם
אז לידיעתך שלמוסדות יש יד ארוכה בכישלונות ובנפילות של הבחורים ואני עד לכמה מהם



9. התמונה
התמונה
התמונה היא מתלמידי ישיבת תו"ת ברינוא, הלומדים בערי האלפים בקיץ תשס"ה



10. Baltimore
nana
גם לגבירים יש ילדים ןהם רןצים את הכסף שלהם בשביל העתיד של הילדים שלהם.
יש המון אנשים ישי להם בתים ומשכרים את המרתף (עושים כסף מהצד) ואתה רואה אותם בתור לאוכל בחינם (לקראת החגים).
אנשים עובדים 1/2 משכורת בשחור (ומקבלים הטבות)ואז אתה הולך לשלם חינוך ואין לך.
היום ממש אי אפשר להאמין לאנשים שאומרים שאין להם.
זוגות מתגרשים על הנייר (אזרחי) ממשכים לחיות עם כתובה עושים ילדים והנה לך אם חד הורית שמקבלת הטבות
אז יש להאשים רק את התופעה הזאת ואולי שנשתפר מנהלי בתי ספר יוכלו להאמין למי שאין



11. בעיית הסמינרים
דוד
הגיע הזמן לסגור את מגפת הסמינרים, שבנות חב"ד מרחבי העולם נוסעים לשנה לארץ, והשכר לימוד עומד על 13 אלף דולר!!
וכאן רק ההורים אשמים שממלאים את שגעונות בנותיהם.
וכאן אי אפשר להאשים את המנהלים. כי לאו עכברא גנב אלא חורא גנב, ההורים!!
ואולי רבני הקהילות צריכים לאסור על ההורים למלאות את שגעונות בנותיהם.
ובכך גם נרוויח את ההפקרות של הבנות המטיילים כל השנה בכל הארץ.



12. מפולת החינוך
שופט צדק
מעולם לא ראינו כתבה, כל כך צודקת, ולכן כל המגיבים מסכימים לכל מילה.לפני ג' תמוז זה לא היה קורא. אבל היום גם המחאות והבכיות לא יעזרו, המצב לא ישתנה והמנהלים ימשיכו להשתרע בכורסותיהם ולחלוב את ההורים. ועל כולנו ניגזר להיות לוקה ומשלם. גם הון עתק וגם החינוך ירוד בשפל המדריגה.



13.
לא בכל מקום כולם מושחתים
סתם מוציאים לעז, כאן לדוגמא בישיבה ב-770, הרב... דואג מאד לכל בחור ש..., כמובן !!! רק בחורים שמכניסים לו כסף והמון, אמירקאים או בחורים שעובדים ומשלמים לרב . . (כמובן שהכל במסגרת תרומות לבני תורה), ממנו יראו וכן יעשו רבים, די לשחיתות!!!.



14. תיקון טעות
בחור שאין לו כסף
בתגובה 13 מדובר על . . ולא אף אחד אחר מחברי ההנהלה
אם רוצים להלחם בשחיתות שלא יתבישו להכניס את שמות המושחתים שלוקחים כסף מאנ"ש בארץ שכידוע המצב הכלכלי בארץ גרוע ביותר.
והוא מוסיף חטא על פשע ולא נןתן ויזה למי שלא נותן כסף למרות שהוא בחור חסידי ולבחורי שעובדים הוא נותן ויזה ואף אחד לא יודע לאן הולך הכסף.



15. הבנה פעוטה לא תזיק!!!!!!!
לכל המתלוננים כולם
נכון ההורים עובדים וקשה לשלם הרבה על ילדים אבל כל מנהל מוסד ממוצע בלי להכנס לחילוקים מוצא את נשמה שלו שבע פעמים בשביל שלבנכם היקר יהיה אוכל כפשוטו וזה בכלל לא מצדיק סלקציה בגלל שכ"ל שהיא במפורש נגד דעתו הק' של אבינו שליט"א



16. הישיבה היחידה שמתחשבת

וגם מחנכת !
רק ישיבת חח"ל צפת!!!



17. לא בכל מקום זה כך
סתם חוזב"ש
אני חוזר בתשובה שלמד שנתיים בישיבת צפת .ביום שניכנסתי לישיבה שאלו אם אני מסוגל לשלם שכ"ל.כשאמרתי שלא, יותר לא שמעתי חצי מילה על-כך במשך שנתיים.ידוע לי בתכלית שגם מס' לא מבוטל של בחורים מבית חב"די שאין להוריהם מאין לשלם (או שכך הם טוענים)בכל זאת מתקבלים ולומדים בצפת.ישר כך עצום לכל מצילי הנפשות שם.מהם ילמדו וכן יעשו בע"ה!



18. ישר כח לרב
אלי יונה
שליחים בכל העולם בעמל רב מחזירים רבים בתשובה !
כשסוף סוף אבא חוזר בתשובה ממליצים לו שיכניס את ילדיו למוסדות לחינוך יהודי!
וכאן מתחיל ריצות הלוך ושוב ממשרד למשרד אים האבא יש לו משכורת שמנה הכל מסתדר !
אבל יש רבים שאין ידם משגת !!!
בהתחלה הם מצתמצמים עד למינימום
של הוצאות לבני הבית ומהדקים חגורה!!!
ופתאום ביום מעונן וחשוך מגיע המכתב הנפלא!...
ובניסוח מכביד על הנשמה !
כיוון שפיגורכם בתשלומים למוסדנו הוא מעיק עלינו אנו נאלצים וממליצים לכם לפנות את ילדכם למוסדות אחרים!!!
ואז בא הרגע הקריטי שאין מוצא!...
שלום הבית מתערער הילדים בלית ברירה מופנים לבית ספר ממשלתי!!!
הילדים עברו טראומה!!! המורה ממליץ שהילדים ילכו לבדיקה והבדיקה עושה פרופסור שלא שומר דת !...
הבדיקה מגיעה לדרגים הממשלתיים ויש לך נוסחת שרשרת של שינאה תהומית לדתיים לרבנים וזה חודר עמוק עד לשורש של הילדים!
ותארו לכם מה קורה כשזה קורה כשמשפחה גרה בחוץ לארץ!
והבית ספר ממשלתי הוא של גויים!!!!
המשפחה כמעט כולה צפוייה להרחקה מהעם היהודי!
ומתוך שינאה יקום ילד זה שהורחק מאיתנו בגלל שהוריו לא יכלו לשלם!הוא יתבגר ומתוך נקמה הוא יהיה מסוגל לפגוע ביהודים!!!!
וזה קרה כבר בהיסטוריה וזה קורה כל יום גם בימים אלו בארץ ובחוץ לארץ!!!!!
באתרכם מידיי פעם מופיע ידיעה על הכאת יהודים וחס ושלום גרוע מכך!!!!...
תסריט אמיתי וכואב .
אני מכיר מקרוב הרבה משפחות שחייהם נהרסו בעיקבות מהלכים של מנהלים מרופדים בגאווה ושררה וכן המוסדות שהיסתאבו והשחיתות פושה מרוב תאוות בצע!
יום אחד הרבי קרה לי מתוך הקהל לייד כל המזכירים ושאלני מה שלום ילדיי האים הם סודרו בישיבה!
הפעם הזאת לצערי יצאתי מגידרי וזעקתי שמכיוון שאין לי את האפשרות לשלם סכומיי עתק לישיבה.
הישיבה מפנה אותי לישיבות מחוץ לשכונה!!!
מעולם לא ראיתי את הרבי כל כך מוטרד ונסער הרבי הביט במזכירים עם יד שואלת!...
כשהרבי נסע לאוהל ניגשתי ללמזכירים לאחד ביקשתי את עזרתו ותשובתו היתה נו אמרתה לבוס הגדול!!!!!...
המזכיר השני ענה שהוא לא מתערב בשיקולים של מנהליי הישיבה!...

לצערי הרב זה היה ממש קרוב לכ"ז אדר
ֱ



הוסף תגובה



 
שליחים בכל העולם בעמל רב  מחזירים רבים
 
 

בתשובה !
כשסוף סוף אבא חוזר בתשובה ממליצים לו שיכניס

את ילדיו למוסדות לחינוך יהודי!
וכאן מתחיל ריצות הלוך ושוב
ממשרד למשרד אים האבא יש לו משכורת שמנה הכל

מסתדר !
אבל יש רבים שאין ידם משגת !!!
בהתחלה הם מצתמצמים עד למינימום
של הוצאות לבני הבית ומהדקים חגורה!!!
ופתאום ביום מעונן וחשוך מגיע המכתב

הנפלא!...
ובניסוח מכביד על הנשמה !
כיוון שפיגורכם בתשלומים למוסדנו הוא מעיק

עלינו
אנו נאלצים וממליצים לכם לפנות את ילדכם

למוסדות אחרים!!!
ואז בא הרגע הקריטי שאין מוצא!...
שלום הבית מתערער הילדים בלית ברירה מופנים

לבית ספר ממשלתי!!!
הילדים עברו טראומה!!! המורה ממליץ שהילדים

ילכו לבדיקה
והבדיקה עושה פרופסור שלא שומר דת !...
הבדיקה מגיעה לדרגים הממשלתיים
ויש לך נוסחת שרשרת של שינאה תהומית לדתיים

לרבנים וזה חודר עמוק עד לשורש של הילדים!
ותארו לכם מה קורה כשזה קורה כשמשפחה גרה

בחוץ לארץ!
והבית ספר ממשלתי הוא של גויים!!!!
המשפחה  כמעט כולה צפוייה להרחקה מהעם

היהודי!
ומתוך שינאה יקום ילד זה שהורחק
מאיתנו בגלל שהוריו לא יכלו לשלם!הוא יתבגר

ומתוך נקמה הוא יהיה מסוגל לפגוע ביהודים!!!!
וזה קרה כבר בהיסטוריה וזה קורה כל יום גם

בימים אלו בארץ ובחוץ לארץ!!!!!
באתרכם מידיי פעם מופיע ידיעה על הכאת יהודים

וחס ושלום גרוע מכך!!!!...
תסריט אמיתי וכואב .
אני מכיר מקרוב הרבה משפחות שחייהם נהרסו

בעיקבות מהלכים
של מנהלים מרופדים בגאווה ושררה
וכן המוסדות שהיסתאבו והשחיתות פושה מרוב

תאוות בצע!
יום אחד
הרבי קרה לי מתוך הקהל לייד כל המזכירים

ושאלני מה שלום ילדיי
האים הם סודרו בישיבה!
הפעם הזאת לצערי יצאתי מגידרי וזעקתי שמכיוון

שאין לי את האפשרות לשלם סכומיי עתק לישיבה.
הישיבה מפנה אותי לישיבות מחוץ לשכונה!!!
מעולם לא ראיתי את הרבי כל כך מוטרד ונסער

הרבי הביט במזכירים
עים יד שואלת!...
כשהרבי נסע לאוהל
ניגשתי ללמזכירים לאחד ביקשתי את עזרתו

ותשובתו היתה נו אמרתה לבוס הגדול!!!!!...
המזכיר השני  ענה שהוא לא מתערב בשיקולים של

מנהליי הישיבה!...
 
 לצערי הרב זה היה ממש קרוב לכ"ז אדר