ב"ה
שער הבחירה לאדמו"ר האמצעי
שיעור מספר 1 (הקטע המקורי מופיע למטה)
קונטרס קטן בענין בחירה
קונטרס קטן בענין בחירה
(א) כתיב ראה נתתי לפניך החיים והטוב כו' ובחרת כו'. ויובן זה בהקדים ביאור מאמר הזוהר (פ' וירא) ע"פ והוא מסיבות מתהפך בתחבולתו חסר יו"ד כהאי אומנא דעביד מאנא דחרסא כו' בעוד דהאי טיקלא אסתחרת קמיה מהפך ממאנא למאנא כו' האי טיקלא דא בי דינא דלתתא כו' ע"ש. והנה ידוע דב"ד דלתתא הוא בחי' מלכות דאצי' כמ"ש במ"א ויש להקדים תחלה בענין המל' שנק' דיבור העליון שיש ב' מדרגות בדיבור חומר וצורה בחי' החומר הוא הבל הדיבור שיוצא מהבל הלב והבל זה עצמו כלול מחומר וצורה דכמו שיוצא מהבל הלב לפה ואינו נפסק ונבדל לחוץ יש בו חיות רב הוא הצור' וכשנפסק הבל הדיבור מהשפה ולחוץ נק' חומר (אמנם גם בנפסק יש בחי' צורה בריבוי יותר חיות מבהבל שאינו נפסק עדיין וכמו דברים שיוצאים מהלב גם שנפסק ויוצא נבדל פועל בלב זולתו ודיבור שלבו בל עמו שנק' מן השפה ולחוץ או אחד בפה ואחד בלב הגם שאינו נפסק עדיין הוא כחומר בלא צורה) והצורה הוא אור החיות שבדיבור כצרופי אותיות דהרהורי מוחו ולבו באיזה ענין שנוגע לו שבא בצירופי אותיות הדיבור וכדברי אהבה ויראה וכה"ג דברי שכל או דברי תענוג ורצון כמו ראוה מדברת כו' הרי יש בדיבור גם מבחי' התענוג (ולא בצמצום התענוג) שמקבל בשכל וסברא שנק' מורכב כידוע שהרי דאגה בלב איש ישיחנה ויבוטל הצער מזה יובן שיש ממהות התענוג בדיבור דלמה יש בכח הדיבור להפיג צערו אלא הענין הוא דהדיבור מצד עצמו יש בו ממהות התענוג שבעצם הנפש ע"כ מיד שישיח הצער והדאגה יבוטל מה שאין זה בכח השכל כי התענוג בשכל מצומצם ואין בכחו לבטל מה שהשכל מחייב הצער וגם לא מתענוג במושכלות יפיג צערו. אך הנה אנו רואים בכל המדות כחסד ודין שלימות כחם נראה בבואם לדיבור דוקא שהרי דברי אהבה כשבאין בדיבור באין בהתפעלו' יתירה יותר מכמו שהוא בלב וכן דברי דין ורוגז בדיבור יוצא ביותר מכמו שהוא ויש
טז, ב
בזה דבר והיפוכו דאנו רואים להיפך שבדיבור יכלה כח החו"ג ודוקא מאשר הוציא כל כחו בדיבור אז יחלש ויפול ממדרגתו לעשות היפוכו ממש כמו הכועס בלב כשירחיב בדיבור בהתפעלות יותר בזה עצמו יצא זה הכח וכלה לגמרי וכן באהבה ותשוקה בהתפעלות גילוי כחו בדיבור תפול תשוקתו לגמרי כידוע וכך דאגה בלב תצא בדיבור וכן התענוג יוצא כחו בדיבור ואינו כן בתענוג ואהבה דאדרבה כל שירבה בדיבור אהבתו יגבר וכ"ש התענוג כמו ראוה מדברת כו' (רק התשוקה תכלה בדיבור וכל שהוא בבחי' רשפי אש כמו הכעס ורוגז לפי שזהו טבע יסוד האש כשגומר פעולתו יתבטל כחו ובדיבור יוצא לחוץ ונגמר פעולת הכעס כמו ההכא' לבנו שיפול לבו אח"כ וכן התשוקה בגמרה תפול משא"כ התענוג והאהב' שהן מיסוד המי' מתגברי' יותר בדיבור כי נמשכים יותר כנהר כל שנמשך יותר מתגבר והאש להיפך כששורף ומכלה יכלה ויסתלק כו' ולכך דוקא דאגה שמיסוד האש ישיחנה בדיבור ובזה יצא כחו ושרש הדבר לפי שבחזה הלב כלול מחו"ג יסוד האש שבלב יוצא כחו בדיבור ויסוד המים יגבר בדיבור ובחי' חו"ג שבתענוג התענוג שמיסוד המים יגבר בדיבור והתשוקה שמיסוד האש יפול בדיבור ועכ"פ בדיבור נמצא ממהות התענוג כמו שהוא בעצם ההיולי דוק' שהרי כל תענוג בפרט שבכל מדה גם ברצון ושכל ומחשבה הכל נראה בהם תוקף התענוג כשבא בדיבור ולהיפך הצער או הכעס ניכר בדיבור יותר וראי' משונאו האמיתי שלא יוכל לדבר עמו ולאוהבו הנאמן כל דבריו עמו כו').
עמוד 1,2