צ'אקרה היא מקור אנרגיה בו משתמש כמעט כל שינובי (נינג'ה) בסדרה נארוטו.
למעשה, ישנם שני סוגי אנרגיה המשומשים על ידם:
סטאמינה (Stamina), שיכולה גם להיקרא אנרגיה פיזית, ו
צ'אקרה (Chakra) שיכולה גם להיקרא אנרגיה מנטלית.
כתוצאה מזה, כל סגנון נינג'ה משתמש בסוג אנרגיה אחרת:
טאיג'וטסו משתמש בסטאמינה טהורה, בזמן ש
נינג'וטסו ו
גנג'וטסו משתמשים בצ'אקרה.
לצ'אקרה שימושים רבים; היא יכולה להתרכז ברגלי נינג'ה מסויים ולגרום להגברה משמעותית במהירות או יכולת קפיצה מוגברת.
יש עוד כמה דברים שנינג'ה צריך לדעת בכדי להבין לחלוטין איך טכניקות מסוימות מופעלות.
ראשית, סטאמינה הופכת לצ'אקרה בהרבה טכניקות, אך לא להפך. זאת אומרת שברגע שסטאמינה הופכת לצ'אקרה, אי אפשר להפוך אותה חזרה. בנוסף, חותם יד (Hand Seal) נדרש בכדי לבצע הפיכה זו.
אחד החלקים הקשים ביותר בשימוש בצ'אקרה, הוא הלמידה לשלוט בה ולהשתמש בה בתבונה.
במדריך הזה, נסביר כיצד צ'אקרה צריכה להיות משומשת ואיך לעיתים קרובות, היא משומשת לא בחוכמה.
ראשית, כל אחד מתחיל עם סטאמינה בלבד. סטאמינה היא האנרגיה שאנחנו משתמשים באופן יומיומי בכדי לרוץ, לנשום, ללכת, להתעמל ואף לחשוב. בכל פעם שאנו נחים, הסטאמינה שלנו מתחדשת. אוכל, מנוחה וכושר הם שלושת הדברים החשובים ביותר בקיבולת ושימוש הסטאמינה בגוף.
כל זמן שבן-אדם כלשהו אוכל בריא, ישן מספר שעות מספק בלילה ומתעמל באופן יומי, לא תהיה בעיה עם הסטאמינה שלו. דבר זה מאוד חשוב, עקב העובדה שסטאמינה יוצרת צ'אקרה, מה שאומר, שאם אין סטאמינה, לא תהיה שום צ'אקרה, כך שהשינובי (הנינג'ה) לא יוכל להלחם.
אז כמו שאמרנו קודם, טאיג'וטסו משתמש בסטאמינה, בזמן שנינג'וטסו וגנג'וטסו משתמשים בצ'אקרה.
בגרף שלמעלה, אתם גם יכולים לראות שהסטאמינה של נארוטו מלאה לגמרי, מה שאומר, שהוא יכול להשתמש בכל גן, טאי או נין ג'וטסו שהוא יודע.
בגרף הזה אפשר לראות שנארוטו הופך את הסטאמינה שלו לצ'אקרה, עם תוצאה מוצלחת.
דבר זה דורש אימונים רבים, וזה החלק שרוב הסטאמינה נעלמת. זה בגלל שהנינג'ה צריך לדעת את הכמות המדויקת של הצ'אקרה שנדרשת ממנו בכדי לבצע את הטכניקה שחשב עליה.
כתוצאה מזה, אם הנינג'ה אינו יודע במדויק כמה צ'אקרה הוא צריך, אינו יכול להפוך את הסטאמינה לצ'אקרה בצורה נכונה. מלבד זה, הנינג'ה צריך להתרכז די חזק במטרה להפוך את הסטאמינה לצ'אקרה, דבר שקשה לעשות בזמן קרב. בגלל זה הנינג'ות שבמצב נחות וחפוז, הם אלה שמאבדים את רוב הצ'אקרה והסטאמינה שלהם. אך שימו לב, שזה נוגע לנינג'וטסו וגנג'וטסו בלבד מכיוון שטאיג'וטסו לא דורש שום הפיכה.
כאן יש לנו את נארוטו בתור המשך מהגרף מעל. כפי שניתן לראות, הוא הפך 30% מהסטאמינה שלו לצ'אקרה, מה שמשאיר אותו עם 70% של סטאמינה בגוף. עכשיו, בכדי להשתמש בצ'אקרה שלו בצורה נכונה, נארוטו צריך לחלק אותה בהתאם. כתוצאה מזה, ראשית הוא מבזבז 10% מהצ'אקרה הכוללת שלו בכדי להשתמש בקאגה בונשין נו-ג'וטסו (Kage Bunshin no Jutso).
זה משאיר אותו עם 20% צא'קרה בגוף. עכשיו, אם הוא היה מצליח, הוא היה משתמש בעשרים האחוזים הנשארים בכדי לעשות הנגה נו ג'וטסו (Henge no Jutso). אך בכל זאת, הוא משתמש רק בעשרה אחוזים מתוך הצ'אקרה שבגופו, מה שמשאיר אותו עם עוד 10% בגוף, שהולכים "לפח".
עכשיו נסביר איך שינובי מאומן היטב משתמש בצ'אקרה שלו.
סאקורה תמיד ידעה את השימוש הטוב ביותר בצ'אקרה, אז בחרנו בה לדוגמא זו.
ראשית, היא אוגרת את הצ'אקרה שלה, וממירה 30% מהסטאמינה שלה לצ'אקרה, מה שמשאיר אותה עם 70% של סטאמינה. עכשיו, מכיוון שהיא יכולה להשתמש באנרגיה שלה בצורה נבונה, יש לה כבר את הכל מתוכנן מראש. מכיוון שמטרתה היא ליצור ארבעה כפילות, היא מבצעת את חותם היד (Hand Seal) ואז מרכזת את הצ'אקרה שלה במטרה ליצור עוד שלושה סאקורות, לסכום סופי של ארבעה סאקורות. בכדי לבלבד את היריב עוד יותר, היא מחלקת את הצ'אקרה שלה בצורה שווה בין כל כפילה, זאת אומרת, היא נותנת לכל כפילה 10% של צ'אקרה, ועל ידי כך, היא משתמשת בכל הצ'אקרה שהיא המירה בלי לבזבז כלום.
בגרף מעל, סאסוקה בדרך לבצע קאגה בונשין נו-ג'וטסו.
ראשית, כמו בכל טכניקה אחרת, הוא הופך את הסטאמינה שלו לצ'אקרה על ידי שימוש בחותם היד. זהו מקור החולשה שלו, מכיוון שמקום ליצור בדיוק את הכמות הנדרשת של צ'אקרה שהוא צריך, הוא יצר קצת מעל. שנית, הוא מרכז את הצ'אקרה שלו ויוצר בהצלחה ארבעה כפילים, אך, כפי שאתם יכולים לראות, עודף העשרה אחוז של הצ'אקרה נשאר בחוץ, מה שאומר, שהיא בוזבזה. דבר זה אומר לנו, שגם אם הנינג'ה יודע במדיוק מה כמות הצ'אקרה הדרושה לו, טעויות כמו אלה יכולות לקרות ולהשאיר אותו חלש.
כאן אנחנו רואים את נארוטו מנסה לבצע קאגה בונשין נו-ג'וטסו גם כן.
אך אנחנו גם רואים שהוא לא מיומן גם בהמרת הסטאמינה שלו לצ'אקרה, וגם בשימוש נבון בצ'אקרה. כמו שאמרנו קודם, הסכום הממוצע של צ'אקרה לדוגמאות אלו הוא 10%.
נארוטו מתחיל (בצורה שגויה) בהפיכת 50% מהסטאמינה שלו לצ'אקרה. זה אומר שהוא צריך ליצור 5 כפילים בסה"כ. אך עקב חוסר המיומנות שלו, הוא נכשל, וכתוצאה מכך הוא יוצר רק כפיל אחד. זה קרה מכיוון שהוא לא הצליח להשתלט על הצ'אקרה שלו ולגרום לה להכנס לבונשין בצורה נכונה. טעות זו מתבטאת בהפסד של 40% של צ'אקרה מגופו של נארוטו, שזה סכום יחסית גדול, בהתחשב בעובדה שרק 50% מהסטאמינה שלו נשארת.
למרות שזו לא טעות בלתי נתנת לתיקון, אימונים כגון טיפוס על קירות והליכה על מים יכולים לפתור את הבעיה של אי-השתלטות על הצ'אקרה.
לדוגמתינו האחרונה, יש לנו את רוק-לי, לוחם חזק במיוחד בטכניקת הטאיג'וטסו.
עקב העובדה הפשוטה שלרוק-לי אין שום צורך להמיר את הסטאמינה שלו לצ'אקרה, הוא יכול ישר לבצע את הטכניקות שלו ללא התרכזות בהמרה. דבר זה נותן למשתמשי הטאיג'וטסו יתרון, מכיוון שהם לא צריכים "לעבוד" על הצ'אקרה שלהם בכדי לתקוף. זה גם מועיל עקב העובדה שללוחם טאיג'וטסו יש שליטה מלאה בתנועות גופו ובאנרגיה שלו. כתוצאה מכך, הוא רק מרכז את הסטאמינה שלו לרגליו ומשתמש ברוח סיבוב העלה (Leaf Spining wind, Konoha Repuu), אין לו צורך לדאוג לאיבוד צ'אקרה בהמרה.
כהערה אחרונה, אם שינובי (נינג'ה) לא יכול ליצור יותר צ'אקרה, מה שאומר שרמת הסטאמינה שלו היא אפס, הוא מת או לפחות מאבד את הכרתו. דבר זה מהווה סכנה גדולה לשינובי, מכיוון ששינובי אשר לא מיומן בשליטה בצ'אקרה שלו יכול לההרג בצורה יותר קלה מאשר שינובי אשר כן מיומן.
*המידע נלקח ותורגם מהאתר "נארוטו פאן"
האלמנט והצ'אקרה
כמעט לכל שינובי ישנו אלמנט משלו בצ'אקרה. את האלמנטים אפשר להכניס לתוך טכניקות, ולחזק אותם, או ליצור טכניקות בעזרת אלמנטים. ישנם בסך הכל חמישה אלמנטים הקיימים בצ'אקרה, וניתנים לשימוש.
אלמנט אש (קאטון)
אלמנט מים (סויטון)
אלמנט אדמה (דוטון)
אלמנט רוח (פוטון)
אלמנט ברק (ראיטון)
שילובי אלמנטים
ישנם גם אלמנטים הנוצרים משילוב של שני אלמנטים מחמשת האלמנטים הבאים. כדי לשלב בין האלמנטים, צריך את היכולת המיוחדת שבדרך כלל נובעת מקקי גנקאי, וכמובן את שני האלמנטים שמהם נוצר השילוב. עד כה, נראו שלושה שילובי אלמנים. אלמנטים אלה, בניגוד לחמשת האלמנטים הרגילים, לא ניתנים להעתקה על ידי השארינגאן.
אלמנט קרח (האלמנט בו האקו השתמש) שנוצר משילוב של צ'אקרה מסוג רוח וצ'אקרה מסוג מים.
אלמנט עץ (האלמנט בו יאמאטו וההוקאגה הראשון השתמשו) שנוצר משילוב של צ'אקרה מסוג אדמה וצ'אקרה מסוג מים.
אלמנט לבה (אלמנט שתרם לא נחשף במנגה, אך הופיע בדאטה בוק השלישי של נארוטו. ידוע רק שהאלמנט פותח על ידי הגינצ'וריקי של השד בעל ארבעת הזנבות) שנוצר משילוב של צ'אקרה מסוג אדמה וצ'אקרה מסוג אש.
אלמנטים של האור והחושך
עדיין לא קיבלו הסבר נורמאלי על שני האלמנטים האלה, רק ידוע שתחת קטגוריית האלמנטים הזאת נמצאים ג'וטסו כגון טכניקות הצללים של נארה שיקאמארו והמולטי גודל של אקימיצ'י צ'וג'י.
הבדלי הכוחות באלמנטים
כל האלמנטים אינם אחידים בכוח. ישנם אלמנטים, החזקים יותר מאלמנטים מסוימים, אך חלשים יותר מאלמנטים אחרים. סדר כוחות חמשת האלמנטים הבסיסיים הינו כזה:
אש חזקה יותר מרוח, אך חלשה ממים.
מים חזקים יותר מאש, אך חלשים מהאדמה.
אדמה חזקה יותר ממים, אך חלשה מברק.
ברק חזק יותר מהאדמה, אך חלש מהרוח.
הרוח חזקה יותר מהברק, אך חלשה מהאש.
כלומר, אם למשל טכניקה מסוג אש, תתקוף טכניקה מסוג מים, ושתי הטכניקות יהיו שווים בכוחם, אז טכניקת המים תגבור על טכניקת האש.
שליטה בטבע הצ'אקרה ובצורת הצ'אקרה
כדי להכניס אלמנט לתוך טכניקה, צריך לדעת שתי שיטות בשליטה בצ'אקרה: השליטה בצורה, והשליטה בטבע. קודם כל, צריך לשנות את הצ'אקרה לצורה של האלמנט בו המשתמש שולט. אז, צריך לקבוע את הצורה של הטכניקה, האם זה טכניקה מטווח ארוך או קצר, מה היא הצורה של הטכניקה (כדור, משולש, או מה שזה לא יהיה). באותו הרגע נקבעים גם הכוח והכיוון של הטכניקה.
לדוגמא, הצ'ידורי. קודם, צריך לשנות את הצ'אקרה, לצ'אקרת ברק. אז, צריך לקבוע לצ'אקרה צורה, שתאפשר מכה.
זהירות. ספוילרים מהמנגה לפנייך!
הסנג'וטסו (אומנות החכמים)
כידוע, בשביל ליצור טכניקה מסוימת, יש להשתמש באנרגיה הפיזית, ובאנרגיה הרוחנית אל מנת ליצור צ'אקרה, ואז בעזרתה המשתמש משתמש בטכניקות שונות. אך כל האנרגיות שהזכרתי כאן באות מבפנים, מתוך הגוף של המשתמש. האנרגיה שהמשתמש משתמש בה לסנג'וטסו היא שונה לגמרי. את האנרגיה הזאת, המשתמש לוקח מהסביבה שלו. כלומר, המשתמש שואב את האנרגיה מהסביבה לגוף שלו, מערבב אותה עם האנרגיה הרוחנית והפיזית שלו, ויוצר סוג חדש וחזק ביותר של צ'אקרה.
אך ללמוד לשלוט בסנג'וטסו לא פשוט כל כך. דרוש לכך המון אימונים וגם ישנו סיכון גבוה ומסוכן מאוד. הסיכון הוא הפיכה לצפרדע. אם המשתמש שואב קצת מדי אנרגיה מהסביבה לטכניקה שלו, הטכניקה לא עובדת. אך אם הוא שואב יותר מדי, הוא הופך לצפרדע. כדי לא להפוך לצפרדע, האיזון בין שלושת האנרגיות (הרוחנית, הפיזית והטבעית) חייבים להיות מאוזנים לגמרי. דבר כזה כמעט בלתי אפשרי. למרבה הפתעתו של פוקאסאקו, נארוטו התעלה על ג'יראייה והצליח לאזן את שלושת האנרגיות באופן שווה, והשלים את אימוניו.
סוגי צ'אקרה
אלו חלק מסוגי הצ'אקרה שנתגלו במהלך הסדרה עד כה:
צ'אקרה בסיסית - צ'אקרה אותה אנו רואים ברוב מהלך הסדרה. צבעה כחול בהיר וצורתה דומה לפסי גלים המקיפים את המשתמש. צ'אקרה זו מדורגת כמעין צ'אקרה של רמה 1. ניתן להשתמש בה ברוב רמות הכוח, אך צריך כמות מרובה שלה על מנת לבצע מתקפות נינג'וטסו ברמה גבוהה.
צ'אקרת ריפוי - צ'אקרה זו היא סוג של צ'אקרה בה משתמשים מומחי רפואה כמו טסונאדה (Tsunade) ושיזונה (Shizune) למטרות ריפוי. צבעה של צ'אקרה זו הוא בצבע ירוק בהיר והיא יכולה לרפא נזק פיזי שנגרם לגוף כלשהו. כל מה שידוע על צ'אקרה זו הוא שהיא יכולה לרפא פצעים עד רמה מסויימת. מה שלא ידוע הוא האם כל שינובי (נינג'ה) מסוגל להשתמש בצ'אקרה זו. זה נראה שהמשתמש יוצר את צ'אקרה זו ע"י ריכוז הצ'אקרה לידיו ואחר-כך נגיעה במקום הפגוע על מנת להתחיל את תהליך הריפוי.
צ'אקרה של קיובי ( השועל בעל 9 הזנבות) - צ'אקרה זו היא צ'אקרה מיוחדת שניתנת לשימוש אך ורק ע"י נארוטו, וכמובן קיובי עצמו. נארוטו מסוגל להשתמש בצ'אקרה זו בגלל שלאחר שנולד הוטמן הקיובי בבטנו. צ'אקרה זו מתחילה לפעול אצל נארוטו ברגעים רגשיים מאוד הגורמים למצב הרוח שלו להיות קיצוני. מאוחר יותר בסדרה, ג'יריה מלמד את נארוטו כיצד לשלוט בצ'אקרה זו, ועוזר לו להוציא אותה ברגעים שהוא זקוק לה. לצ'אקרה זו יש צבע אדום וכוחה עצום מאוד ביחסית לצ'אקרה הבסיסית. היא מופעלת כדי ליצור מתקפות ברמה גבוהה מאוד הדורשים כמות עצומה של צ'אקרה. כאשר נארוטו מוציא חלק מהצ'אקרה של הקיובי, הסמל שמסמל את הטמנת הקיובי בנארוטו מופיע על בטנו.
צ'אקרה של הקארסד סיל (חותם מקולל-Cursed Seal) - צ'אקרה זו יכולה להיות בשימוש רק כאשר סומנת ע"י הקללה של אורוצ'ימארו (Orochimaru) והצלחת לשרוד את קללה זו (סיכוי של 10%). זהו סוג מסוכן של צ'אקרה, ואם היא נמצאת בשימוש במידה גבוהה מדי היא מסוגלת לרוקן את האנושיות מהגוף של המשתמש, שנהפך לעבד של אורצ'ימארו. צבעה של צ'אקרה זו הוא סגול אפל שמעורבב עם שחור והיא מופעלת כאשר הצ'אקרה הבסיסית של המשתמש נגמרת לגמרי. בנוסף להילה הסגולה שנוצרת סביב המשתמש, סימנים שחורים יתחילו להופיע על הגוף ותנתן למשתמש כמות עצומה של כוח.
צ'אקרה של פתיחת שערים - ע"י פתיחת שערי צ'אקרה (משחרר את גבולות הגוף של פעילות השרירים וזרימת הצ'אקרה) הגוף והשרירים של המשתמש יהיה תחת לחץ גדול. למרות שהמתקפה שלו תיהיה מתקפה התאבדותית העלולה לגרום למוות המשתמש, כוחה יהיה עצום כאשר כל גבולות הגוף יעלו בכמות גדולה, אם זה במהירות עצומה או כוח פיזי שלא ניתן לתיאור, דבר שהופך מתקפה זו להיות קטלנית לכל יריב. זוהי הצ'אקרה בה רוק-לי (Rock Lee) משתמש כאשר הוא משתמש במתקפת הלוטוס. מסתבר שזהו סוג צ'אקרה קטלני שמומלץ לשימוש רק ע"י נינג'ות מתקדמות ברמה גבוהה מאוד בטאיג'וטסו (מתקפות פיזיות), כך שהגוף יהיה, עם הרבה מזל, מסוגל לעמוד בלחץ העצום שמוטל על כל הגוף. ישנם 8 שערי צ'אקרה, כאשר כל שער שאתה פותח כך כוח המתקפה יהיה יותר גדול, אך כך גם הלחץ על שרירי הגוף. כך יכול להווצר מצב שאומנם אתה מסוגל לפתוח 5 שערים אך שריריך לא יהיו מסוגלים לעמוד בלחץ וכבר לאחר 4 שערים הם יקרעו לגמרי. צבע צ'אקרה זו הוא ירוק בהיר, וצורתה דומה להילה המקיפה את המשתמש. בנוסף יש גלים של צ'אקרה בסיסית המופיעים יחד עם הצ'אקרת שערים כך שנוצר ממש מופע צבעים מיוחד.