07
שיעור 1: חוקי המשחק גו משוחק על לוח ובו משבצות. בניגוד לשח ומשחקי לוח אחרים בגו משחקים על ההצטלבויות של הקוים ולא בתוך המשבצות עצמן. לוח סטנדרטי של גו מכיל 19 קוים אנכיים ו19 קוים אופקיים, אולם נהוג לשחק גם על לוחות של 13*13 ואפילו על לוח של 9*9. כדי להבין את חוקי המשחק ואת ההיגיון שלו, רצוי בד"כ להתחיל לשחק על לוח של 9*9. לכל שחקן יש כלי משחק בצבע לבן או שחור (אבני משחק) ומטרתו להקיף טריטוריה רחבה ככל האפשר ובמקביל ללכוד מספר גדול יותר של אבני היריב. בראשיתו של המשחק, הלוח ריק מאבנים... לפרטים |
כמה דרגות חופש יש לאבנים האלו? תשובה: האבן השחורה נמצאת באטארי. יש לה רק דרגת חופש אחת. לאבן הלבנה התחתונה יש שתי דרגות חופש ואילו לשמאלית יש שלוש דרגות חופש. תשובה: לאבן השחורה יש דרגת חופש אחת (אטארי) ואילו ללבנה יש שתיים. לפרטים |
שיעור 2: אבנים מתות – לפעמים ברור לשני הצדדים שאבן או קבוצת אבנים לא תוכל לשרוד והיא עומדת להיות שבויה. במצב כזה אין צורך ללכוד את הקבוצה בפועל ואפשר להשאיר אותה עומדת. אבנים בקבוצה כזו מכונות "אבנים מתות" או "מתים עומדים" (באנגלית – Dead as they stand). דוגמא: הקבוצה הלבנה המסומנת באיקסים חשובה כמתה. יש לה רק דרגת חופש אחת והיא יכולה להישלל ממנה בכל זמן נתון. האבנים האלה מתות למרות שלא נלכדו עדיין פיזית. גם בדוגמא הזו, הקבוצה השחורה חשובה כמתה. שתי דרגות החופש שלה הן זמניות ואם השחקן השחור לא יצליח להקיף את הקבוצה הלבנה הוא יושמד... לפרטים |
שיעור 3: עיניים ועיניים מדומות – אחד הנושאים החשובים ביותר בגו הוא מושג שנקרא עיניים (Eyes). כאמור מרגע שאבן או קבוצת אבנים מאבדת את כל דרגות החופש שלה היא נחשבת כמתה. כדי למנוע מצב כזה, כל שחקן מנסה ליצור קבוצות מאובטחות שאינן ניתנות להריגה. הדרך המרכזית להגיע למצב של קבוצה מוגנת הוא ע"י יצירת עיניים (או כפי שהסינים מכנים אותם - ריאות). נסתכל לרגע בדוגמאות הבאות: לקבוצה השחורה יש דרגת חופש אחת. אם הלבן יניח אבן במרכז הקבוצה הקבוצה תאבד את דרגות החופש שלה ותמות. מה יקרה אם תור השחור לשחק והוא מניח את האבן שלו במרכז כדי למנוע מהלבן להרוג אותו? גם כאן, האבן השחורה תעלים את דרגת החופש האחרונה של הקבוצה והקבוצה תמות... לפרטים |
שיעור 4: קו (Ko) – קו הוא מצב מיוחד בו עלולה להיווצר חזרה אין –סופית על מהלך מסוים. תורו של השחור לשחק. הלבן נמצא במצב של אטארי ואם תונח האבן השחורה בצומת המסומן האבן הלבנה (השמאלית) הופכת שבויה. לאחר הנחת האבן השחורה, תורו של הלבן לשחק ועכשיו השחור נמצא באטארי. אם הלבן יניח את האבן שלו במקום המסומן הוא יתפוס את האבן השחורה (הימנית). אולם, אם הוא יעשה זאת, הלוח יחזור למצב הקודם ואז השחור יתפוס את אותה אבן וחוזר חלילה. מצב זה, היוצר לולאת משחק אין סופית נקרא קו... לפרטים |
שיעור 5: סקי (Seki) – כפי שהוסבר קודם, אם לקבוצה אין שתי עיניים, סביר להניח שהקבוצה מתה או שקל מאוד ללכוד אותה. חריג לכלל זה הוא מצב שנקרא סקי. במצב זה, גם לקבוצה המקיפה אותה אין שתי עיניים וניסיון ללכוד את הקבוצה השניה עשוי להוביל להתאבדות. לדוגמא: אם אחד משני הצדדים ינסה לתקוף בצומת המסומן במשולש כדי לגרום לאטארי ליריב, הוא יגרום אטארי גם לעצמו. זהו מצב ללא מוצא. כל מהלך יוביל לנזק עצמי. גם פה, כל ניסיון לפעול באחת משני הצמתים יוביל לאטארי לשני הצדדים ובעצם לאובדן הקבוצה של הצד התוקף... לפרטים |
שיעור 6: סיום המשחק– המשחק מסתיים בהסכמת שני הצדדים. שחקן שמרגיש שאין מהלך שהוא יכול לעשות שישפר את מצבו מודיע שהוא מוותר על תורו (Pass). השחקן השני יכול להמשיך לשחק עוד תור והשחקן הראשון יכול לחזור לשחק או לותר על עוד תור. כאשר שני השחקנים מוותרים על תורם אחד אחרי השני המשחק מסתיים. חישוב התוצאה וקביעת המנצח – לאחר ששני הצדדים מוותרים על תורם, מחושבת התוצאה. כל צד מקבל נקודות לפי כמות הצמתים שנמצאות בשליטתו+האבנים של היריב שהצליח ללכוד. המתמודד שלו יש יותר נקודות הוא המנצח. כל צד סופר כמה צמתים נמצאים בשטח שמוקף ע"י הצבע שלהם (לא כולל את הצמתים אשר עליהן יש אבנים של אותו צד)... לפרטים |
|
|
|