x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
      
 
האתר של עידן סובול  -  Idan Sobol
     כול הזכויות שמורות
     All rights reserved
© 
 
 אור ליום  5 במרץ 2015 מלאו לאתר הבית של עידן סובול 
רבע מיליון כניסות
   הבטחות    עוד הבטחות    הזאב הרע    מקאמות    חשיפות    תרגומים    בחירה אחת מרבות
   כוחה של מילה    דברים שחולפים עם הרוח    וידוא פרידה    ***** פורום עידן וחברים *****    צור קשר    שירים חדשים    אחרונים לימים ההם
   סל הבריאות    ארץ אוכלת    קישורים    *** פורום בעד ונגד ***    הודעות    קצרצרים    מגילת העצמאות
   חוקי חמורבי    ישר מהתנור    מוחל הטובות    קצפת ודובדבנים    פרפראות    ישר מתנור חדש    שירים שהולחנו
   למיטיבֵי קרוֹא    עלייתה-שקיעתה-נפילתה של הלְחֵנָה כַּרְמֶן מְדִינָה    ביקור הנחליאלי הלבן    דבוֹרים    הרהורי אתמול בענייני היום    סנוניות ראשונות    Sex Appeal
   הלכה הבושה    סנוניות אחרונות    תרגומים מעצמי    לִפְנֵי ואַחרֵי    בדרך אליך    צִבֵעֵי הַזְּמָן    כִּתַּת-אֳמָן
   תּוֹכָחוֹת    הודעה    עד כאן    ומכאן והלאה    בנימה אופטימית    נְפִילִים    חֲגָבִים
   זְמַן אֱמֶת    התחייבויות קודמות    עניין של זמן    להבא    נצחיות    זאת ועוד    במבט לאחור
   בין הזנית והנבך    מסמכים חסויים    ישר לעניין    דַּפֵּי- יוֹמָן    מפה לשם    מִקְרִיּוּת צְפוּיָה    יחסים
   אמת של פוליטיקאים    אז ועכשיו    קווים אדומים    זמן-פציעות    צדק פואטי    אהבה בין מלחמות    לא לפרסום
   הפתעות    אֱמֶת לַאֲמִיתָּה    דרך לניצחון    גם וגם    תחושה, היגיון, ניסיון    תמונת מצב    T.W.I.M.C
   הכול זורם    זה לא יכול לקרות כאן?    אקווינוקס    nicht schuldig    הֲפוּגוֹת    בריתות ישנות וחדשות    אחריות שילוחית
   רמזים דקים    מַסְקָנוֹת    התפתחויות    משולשים    עוּבדות ותעתועים    במילים אחרות    מה נשתנה?
   סיכומי-ביניים    לעמוד מהצד    בחיפוש אחר הַיֵּמִים במדבר    בּוֹנְנוּת    ככה זה    מקום טוב באמצע    עוד לא אבדה
   "כַּחֲלוֹם יָעוּף"    לילה בפונדק של סידורי    GRAFFITI    2 לטנגו    העיקר הבריאות    שונות ובלתי-צפויות    links to: itai sobol on youtube
   אין מצב    יש מצב    קול קורא    חוּקֵי הַר-נִיר    הִסתפקויות    הָלְאָה    והלאה
   והלאה    כאן ועכשיו    במלכות ליליפוט    אֶרֶץ זָבַת    ככה זה    המקום והזמן    אִתִּים לחרבות
   דברים והיפוכם    גָּלוּי וְכָּסוּי    עֵר וְחוֹלֵם    בין פִּרְחֵי הטוֹב והרע    קְשָׁרִים גּוֹרָלִיִּים    Alces alces    אוויר לנשימה
   מִמְּעוּף-הַצִּיפּוֹר    יַם-טֶתִיס    רשימות שפורסמו באייל הקורא    הָלְאָה    שלהי קיץ ופעמי סתיו 2013    סתיו 2013    חורף 2013
   נוסטלגיה    אביב 2014    שטח פרטי    פַּעֲמֻי-קַיִץ    הרמת מסך    פריחת החצבים     יְמוֹת הַגְּשָׁמִים
   מצבים חיוביים    המלחמה האחרונה    תן שם לדף    לא שוכח    לא שוכח    לא שוכח    קוּם הִתְנַעֵרָה !
   הוֹלֵךְ וְנִרְגַּע    פטנט רשום    האמת הערומה    אבני-דרך עתיקות
 
    אני ועוד
    הבטחות
    עוד הבטחות
    הזאב הרע
    מקאמות
    חשיפות
    תרגומים
    בחירה אחת מרבות
    כוחה של מילה
    דברים שחולפים עם הרוח
    וידוא פרידה
    ***** פורום עידן וחברים *****
    צור קשר
    שירים חדשים
    אחרונים לימים ההם
    סל הבריאות
    ארץ אוכלת
    קישורים
    *** פורום בעד ונגד ***
    הודעות
    קצרצרים
    מגילת העצמאות
    חוקי חמורבי
    ישר מהתנור
    מוחל הטובות
    קצפת ודובדבנים
    פרפראות
    ישר מתנור חדש
    שירים שהולחנו
    למיטיבֵי קרוֹא
    עלייתה-שקיעתה-נפילתה של הלְחֵנָה כַּרְמֶן מְדִינָה
    ביקור הנחליאלי הלבן
    דברים
    דבוֹרים
    הרהורי אתמול בענייני היום
    סנוניות ראשונות
    Sex Appeal
    הלכה הבושה
    סנוניות אחרונות
    תרגומים מעצמי
    לִפְנֵי ואַחרֵי
    בדרך אליך
    צִבֵעֵי הַזְּמָן
    כִּתַּת-אֳמָן
    תּוֹכָחוֹת
    הודעה
    עד כאן
    ומכאן והלאה
    בנימה אופטימית
    נְפִילִים
    חֲגָבִים
    זְמַן אֱמֶת
    התחייבויות קודמות
    עניין של זמן
    להבא
    נצחיות
    זאת ועוד
    במבט לאחור
    בין הזנית והנבך
    מסמכים חסויים
    ישר לעניין
    דַּפֵּי- יוֹמָן
    מפה לשם
    מִקְרִיּוּת צְפוּיָה
    יחסים
    אמת של פוליטיקאים
    אז ועכשיו
    קווים אדומים
    זמן-פציעות
    צדק פואטי
    אהבה בין מלחמות
    לא לפרסום
    הפתעות
    אֱמֶת לַאֲמִיתָּה
    דרך לניצחון
    גם וגם
    תחושה, היגיון, ניסיון
    תמונת מצב
    T.W.I.M.C
    הכול זורם
    זה לא יכול לקרות כאן?
    אקווינוקס
    nicht schuldig
    הֲפוּגוֹת
    בריתות ישנות וחדשות
    אחריות שילוחית
    רמזים דקים
    מַסְקָנוֹת
    התפתחויות
    משולשים
    עוּבדות ותעתועים
    במילים אחרות
    מה נשתנה?
    סיכומי-ביניים
    לעמוד מהצד
    בחיפוש אחר הַיֵּמִים במדבר
    בּוֹנְנוּת
    ככה זה
    מקום טוב באמצע
    עוד לא אבדה
    "כַּחֲלוֹם יָעוּף"
    לילה בפונדק של סידורי
    GRAFFITI
    2 לטנגו
    העיקר הבריאות
    שונות ובלתי-צפויות
    links to: itai sobol on youtube
    אין מצב
    יש מצב
    קול קורא
    חוּקֵי הַר-נִיר
    הִסתפקויות
    הָלְאָה
    והלאה
    והלאה
    כאן ועכשיו
    במלכות ליליפוט
    אֶרֶץ זָבַת
    ככה זה
    המקום והזמן
    אִתִּים לחרבות
    דברים והיפוכם
    גָּלוּי וְכָּסוּי
    עֵר וְחוֹלֵם
    בין פִּרְחֵי הטוֹב והרע
    קְשָׁרִים גּוֹרָלִיִּים
    Alces alces
    אוויר לנשימה
    מִמְּעוּף-הַצִּיפּוֹר
    יַם-טֶתִיס
    רשימות שפורסמו באייל הקורא
    הָלְאָה
    שלהי קיץ ופעמי סתיו 2013
    סתיו 2013
    חורף 2013
    נוסטלגיה
    אביב 2014
    שטח פרטי
    פַּעֲמֻי-קַיִץ
    הרמת מסך
    פריחת החצבים
    יְמוֹת הַגְּשָׁמִים
    מצבים חיוביים
    המלחמה האחרונה
    תן שם לדף
    לא שוכח
    לא שוכח
    לא שוכח
    קוּם הִתְנַעֵרָה !
    הוֹלֵךְ וְנִרְגַּע
    פטנט רשום
    האמת הערומה
    אבני-דרך עתיקות
 
 
 
 
 
משחקים מקדימים

 

דוּאֶט קֵיצִי

באיזשהו מקום רחוק ונִסתר

מֵעֵבֶר לקשת מֵעֵבֶר להר

מעבר לְכול מה שלא יהיה

כבר די זמן לעשות שיהיה

 

או בשפת-אמת: מתחת לעור

הלֵאֶה המצהיב  המעיב

על עצמו כענן סתווי

על עלווה העומדת לנשור

 

שם או שם (וזה היינו-הך)ׂ

אנו-אנו ילדי דור תש"ג

או תש"ד או... תש"ח

עדיין משחקים קלאס

 

רוכבים על חמור-ארוך

קוראים אהבה בפרחים

בוחרים אמת או חובה

נוגעים בסִתרֵי הרוך

 

מקפיצים חמש אבנים

(אתנחתא בין נִסתר ונִגלה)

ממשיכים ברופא וחולה

ועוד לא גומרים בפנים

 

ולמרות שהיום קצר

והמלאכה תמיד מרובה

עוברים לדום-שתיקה

כי עדיין יש די מחר

 

לייבש פרחים שניצלו

ממריטת אוהב לא-אוהב

ולטמון (כדי שישתמרו)

בספרים שאיש לא קורא

 

ויש כמובן עוד סְמֶל

וכיסאות מוזיקליים

וסימני-דרך אל

אותו מקום מדהים

 

שבו ברבות הימים

אחרי עוד משחק מקדים

כמו כול אלה שלעיל

נזדיין ונגמור בפנים –

 

12.6.2008
 
..................................................................................................
 
 

כְּהֶרֶף-עַיִן

 

 "חייהם של פרפרי העש הם קצרים; הם אינם אוכלים

ועיסוקם העיקרי הוא הזדווגות והטלת ביצים."

[מתוך ספר זואולוגיה מהמחצית הראשונה של המאה שעברה]

 

ישנם דברים שאסור או

לפחות לא כדאי לנסות לִראות

אפילו בדמיון

מפני שהם נמצאים בקצה השְׁפִיוּת

כמו האינסוף שהוא כשלעצמו

מהקלים למי שנִסחף או

 

מתעקש למרות שהימים מתקצרים

והעייפות מתארכת

והדמיון שהיה חסר מעצורים

הוא כבר מזמן צל-ערוֹם של עצמו

כמו עץ בשלכת במקרה הטוב או

חרוך ושחור כמו אחרי שריפה...

 

אילו יכולנו לחזור בנו

מכמה מלחמות מיותרות

או לפחות מכמה אהבות שנִראות

מיותרות לפחות במבט לאחור

להיחלץ מאותו חור שחור

בולע-כול

 

שנִראה לנו אז ורוד מרהיב ביופיו

לאורכו לרוחבו ולעומקו כאילו מְלוֹא

כול הארץ הוֹדו

למרות שהגיע הזמן להודותֹ:

היה קטן ומושתן

וכבר אז אפור כמו

 

החיים עצמם

(ואתם יכולים להמשיך

לשקר לעצמכם כרגיל

שקרים קצרים כמו שפיכה

או ארוכים כמו לילה בחיי פרפר עָשׁ

כדי לשרוד עד הרגע האחרון ממש

שבסופו מגלים תמיד מה שהיה

 

ידוע מלכתחילה:

האמת אינה אלא

שקר לא מתוחכם

שאפילו הלוקים בפיגור קל עד בינוני

יכולים לדקלם לעצמם וְלָעוֹלָם

בלי להגיע לקצה-יכולתם


שהוא ממש כאן מעבר לפינה

בניגוד לקצה-יכולתנו שנמצא

מעבר להרי החושך ונהרות הדם

ואיננו יכולים לחזור בנו לְעוֹלָם

מפאת קוצר הזמן וגודל המרחק

אפילו ממלחמה מיותרת אחת

 

אפילו מאהבה מיותרת אחת

אפילו מזיון אחד מהצד

אפילו ממבט חטוף בדברים

אבודים כמו גסיסת אהובים  

שאסור או לפחות נורא לראות

אם רוצים להישאר שפוי)

 

אילו רק יכולנו לחזור בנו

אילו רק יכולנו למשוך את ידינו

מידיו הקרות הלחות הדביקות

המלוכלכות המכתימות המקמטות

המועכות הַמְכַמְשׁוֹת המכלות

המכריתות של הזמן כמובן

שאוחזות שאינן מרפות עד כלות

 

אילו יכולנו להתחיל הכול מחדש

מאפס או אפילו מחמש או מעשר

או ללכת במדבר רק עשרים שנה

במקום ארבעים וחמישים וְכוּלֵי

ולהגיע לארץ המובטחת לִפְנֵי

שהפכה כמו תחת לחור שחור

בולע-כול...

 

אבל האם בסופו של אותו יום

שכולנו עושים או לא עושים

כמיטב יכולתנו להתעלם ממנו

לא היינו מגיעים פתאום

בדיוק לאותו מקום חסר נוכחות

שאליו מגיע אפילו מי  שרוב ימיו

היה כמעט כול יכול?

 

25.6.2008

 

 ...................................................................................................
 
 

עונה בוערת

             

כולנו כול-כך זמניים כאן

שחבל וגם חֵטְא להחמיץ

הזדמנות לעורר אהבה

כְּדֵי שֶׁתֶּחְפָּץ וְתִפְתַּח

 

כדי שֶׁתִשְׁפַּע צוּפִים

מפתים לא רק באביב

כדי שתִּטּוֹף מיצים

כאַגָּס כשתמוז בַּשִׂיא

 

כדי שתהיה זמינה

לא רק בלילות לבנים

כדי שתשקוק חיים

גם בסופי עוֹנָה –

 

אנחנו כול-כך זמניים כאן

והחמצנו אלפי ימים

שיכולנו לִשְׁקוֹק ביחד

נשיקות ליקוקים זיונים

 

אז אולי מהלילה והלאה

במקום לקונן נים-לא-נים

על עוד עוֹנָה שֶׁמֵתָה

מבלי שראינו חיים

 

נעשה את כול מה שצריך

כדי לסגור לְעולם את הפער

בין הבלתי-הפיך להפיך

זאת אומרת: פתחי את השער

נְאַהֵב  יד ביד עד עפר –

 

8.7.2008
 
..................................................................................................
 
 
 אימאן עספור / ימי פומפיי
[נוסח עברי: עידן סובול]
 

"ב-24 באוגוסט של אותה שנה, בעיצומם של שעשועי הקיץ, התפרץ ההר במלא עוצמתו

ומאחר שהיה רדום במשך מאות שנים הופתעו רבים ולא הספיקו להימלט"

[מתוך ספר היסטוריה ישן]

 

אי-אפשר לומר

שמיופיה לא נותר דבר

כי כול המֵעֵז להביט מטווח-מגע

בכחול של עיניה סופו לנחול

 

תבוסה אדירה עד כדי הֵהָפְכוּת

לעבדה הנִרצע או למשוגע

עליה או תחתיה או לפחות

לנִבְצַר עבור כול האחרות

 

אי-אפשר לומר

שקסמיה שהחזיקו פעם עולם ומלואו

כבר לא מחזיקים מַיִם

כי חיוך אחד שלה מסוגל עדיין

להפוך נציב-מלח לדם ובשר

 

אי-אפשר לומר

בביטחון מובהק  שהיא הר

געש כבוי וקר

ואין פשוט אין שום סיכוי

או לפחות הזוי לחזות

 

שדווקא בליל קיץ צלול

שטוף כוכבים כשהיקום שוקק

לחישות וּלְחִיכוֹת וגניחות

של אינספור אוהבים חדשים

כאילו הבריאה נמצאת עדיין בעיצומה

 

יפלו פתאום השמים

על כול אלה שמתעלמים

לאור היום ובמחשך

מעברה המפואר

 

כי העבר חי וגדל ומִשתנה

בלי הרף ממש כמו ההווה

ובלעדיו לא היה ולא יהיה

ואין עתיד

 

לכול אלה שאינם נוקפים אצבע

או עושים ביד או חולמים

חלומות מַפְלִיטֵי קרי

שזה כמעט היינו-הך

 

להם ולך חייבים להזכיר

את העובדה שפומפיי כוסתה

לפתע בלבה רותחת

לא בגלל אוננות

או זיונים בתחת

אלא בגלל אדישות –

 

בסופו של דבר חייבים להודות

שהבערה הפנימית היא העיקר

ולא כמו שאפשר לחשוב או להאמין

עד שבאמת יודעים:

 

לא היה גירוש מגן עדן

הייתה נטישה הייתה הסתלקות

למרחק שאין ממנו חזרה

או שהייתה הישארות אדישה

 

ואולי רק אני ומעטים

שעדיין מעזים להביט מטווח-מגע

בכחול של עיניה ולגעת בחיוכה

לא חדלנו ולא נחדל למות עליה –

 

 

16.7.2008
 
.............................................................................................
 
 

תגיד עוד פעם

 

"דּוֹדִי שָׁלַח יָדוֹ מִן-הַחֹר"

                   שיר השירים

 

תגיד רק עוד פעם

שאתה אוהב אותה

לפני שאתה הולך ונעלם

מסיבות שלא כאן

המקום והזמן לפרטן

 

תגיד רק עוד פעם אחת

שמה שהיית נוהג לומר

שאינך יכול לחיות בלעדיה

לא היה שקר לבן

שהשחיר עם הזמן

 

תביט בפעם האחרונה

בכחול של עיניה

עם היד על הלב

או על כול איבר אחר

שהשתוקק אליה

 

ותישבע שזה לא בגללה

כמו שנהג להישבע

בין אישה לאישה

בין מלחמה למלחמה

בין כיבוש לנסיגה

 

האביר על הסוס הלבן

שמי מאיתנו לא היה

לפני שהסוס מת

והאבירות התחלפה

בפוליטיקלי קורקט

 

שֶׁבה לוֹמַר את האמת

נחשב לחוסר נימוס

אלמנטרי כמו להגיד כעת

 (לא לציטוט): "אני מת

על הכוס שלך"

 

ובאמת מי לא היה מת

על שדיה המלאים הזבים חלב

מי לא היה מוכן לשים את נפשו

בכפו כדי ללקק את הדבש

מְחַיֶּה המתים שהיה חבוי

 

ביער שמעבר לשִׁבעה הרים

ושבעה נחלי-דם ושִׁבעה נקיים

באותו מקום קסום שכמותו

יש אולי בכול היקום שלושה-

ארבעה לכול היותר... באמת!"

 

בְּאמת-באמת? אז קום להישבע

עם היד על הלב או התנ"ך

או הקוראן או הברית

לִפְנֵי ליבה הַמְּסֻלָּא בַּפָּז

שעומד להישבר הפעם סופית:

 

"יוֹנָתִי  תַמָּתִי רַעְיָתִי  יָפָתִי

זה  לא  בגללך – זה  בגללי"

ולך  תחוב  את  ידך  ואת  עצמך

ואת  כול  אשר  לך

אם  עוד  נותר  לך  מה

על פני האדמה

לחור אחר.

 

24.7.2008 
 
.......................................................................................
 
 
אימאן עספור / אין חזרה
[ נוסח עברי: עידן סובול ]

 

העבר (וזאת הרי עובדה)

משתנה מיום ליום

ומיום ליום קשה יותר

להסתיר שהוא מוּכָּר פחוֹת

 

ומיום ליום קשה יותר

לקום להסתובב במחיצתו

וכול לילה יש פחות סיבות

לישון עליו תחתיו או לצִדו

 

ככה זה אצלי (אני מוֹדָה

בִּדְמִי-לֵילוֹת ביני לבין עצמי):

המראה זר השפה זרה

גם הריח הִשתנה

 

עד כדי כך שגם כלבים

איבדו את עקבותיו

וכבר מתרוצצים סביב הזנב

וכבר מרחרחים לשווא

 

זאת אוֹמֶרֶת: כול תקווה

שֶׁיִמָּצֵא מה שהיה

כפי שהוא היה

אבודה מראש כמו בדיעבַד

 

להודות בזה עכשיו? בקול? שישְׁמעו?

לא תוֹדָה – אין שום סיכוי

התנאים לכך עוד לא בַּשלו

כי נותרה בשטח עוד סיבה:

 

נוסטלגיה...

 

הוי הזמן הזמן הזמן הזמן

לא גמר עוד לעשות פה את שלו

(והוא יעשה והוא יגמור בסוף

בזה אין שום ספק הלא)...

 

כך אצלי וכך גם בטח אצלכם

שם בלילות עם עצמכם

שתיקתכם אומרת כבר כן-כן

דיבורכם אומר עדיין לא...

 

29.7.2008

 
...............................................................................
 
ריגושים
 
Das Bewusstsein lässt sich trainieren wie ein Papagei, aber das Unbewusste nicht;
Deswegen dankt St. Augustin Gott dafür, dass er ihn für seine Träume nicht verantwortlich macht.

Carl G. Jung

 

כשראיתי את עיניִך לראשונה

הרגשתי פתאום שצפויה לי

עונת אהבה חדשה

 

כששמעתי לראשונה את קולך

הבנתי סופסוף מה פירוש

קול באישה ערווה

 

כְּשֶׁקוֹרבְנוּ זה לזו על-ידי

יד קשה ארוכה וּנְחוּשָׁה

ידעתי מיד שזו יד הגורל

 

כשעמדתי בשעריִך ניחשתי

שמעשַי יקרבוני אליך

ומעשַי ירחיקוני מעליך

 

כשליטפתי את שׂערך

באשר הוא שם – חשתי שהיכן

שלא אהיה ומה שלא יהיה אהיה

שלך לעולם

 

כשבאתי אל תוך תוכך

נעשה לי ברור  פתאום שעד אז

לא הייתי מעולם בגן-עדן

 

כשרִחרחתי  את פֵּרוֹתיך יכולתי

בעיניים עצומות ופה סגור

להבדיל בין מותר ואסור

 

אבל אַת כמו אלוהים

הנחת לי לעשות כטוב בעינַי

לקטוף לנגוס ללקק למצוץ

 

מכול הבא ליד או לפה

מכול הטוּב הגלוי והנעלם

המצוי והרצוי והנִכסף

 

ולא אמרת דַי ולא אמרת לא

להפך: הפנית את הגב כלומר

התהפכת שזה אומר: בוא


גם מאחור מִשַׁעַר הַאֲשְׁפּוֹת

ואני באתי עַד כלוֹת

כול הביאות –  עַד עפר...

 

עכשיו אַת נִזְכֶּרֶת לומר

לי אַיֶכָּה? לחשוד בי

שהיו לי כוונות מראש

 

לזיין אותך בתחת? לִזְעוֹם

שכשבאתי אליִך לראשונה

לא באתי יש מאַיִן וכבר ידעתי

 

להבדיל בין דם לבין מים

ומֵאַיִן לבוא ואיך לעשות

את כול מה שנעשה בִּדְבַרֶך!

 

לצוות עלַי "לֵךְ!" רק בגלל שלפניִך

היו לי אלוהים אחרים?

זה נִראה  לָךְ הגיוני?

 

לי לא.

 

1.8.2008

 
.......................................................................................
 
 

 דוּאֵט קֵיצִי

 

                                                                         "זָר לֹא-יָבִין אֶת-זֹאת   –"

                                                                                ח .נ. ביאליק

 

מה שאני אוהב/ת אצלך  -  הפוך
ממה שאת/ה אוהב/ת אצלי
וזה טבעי
 

מה שאני מצפה ממך – כפול

ממה שאני מצפה מעצמי

וזה טבעי

 

מה שאני מקבל/ת ממך – הוא חצי

ממה שאת/ה מסוגל/ת לתת

וגם זה טבעי

 

עתה כשהארץ המובטחת

נמצאת לנו כבר מתחת לתחת

מה עוד צריך?

 

הרי אפשרת לי לרוות נחת בנחת

מעסיס-גפניך רכות-תאנותיך

וזקיפות הדברים הגלויים והסמויים

 

הרי אפשרת לי לעשות בעברך

הרחוק שלא היה לי חלק בו

כבתוך שלי

 

הרי אלה שהלכו אחריך במדבר

יכולים עכשיו רק לזכור

שחלמו לרשת את הארץ

 

ולבנות בה ולהיבנות בה

ולזרוע בה ולהיזרע בה

כפי ששנינו עושים ממש עכשיו

 

ונעשה מחר ועוד מחר

ועוד ועוד – ככול שֶׁנֶחְפָּץ

עד שייצא לנו מהאף

 

או עד שננוח בשלום-

נצחי על משכבנו

וְלֹא-נֹאמַר אָמֵן.

 

3.8.2008

 
 .............................................................
 
 
עַד מָתַי ?
 

 

"עַד זִבּוּלָא בָּתְרַיְתָא"...

 

עַד מָתַי אמָּשֵׁך לַטווח  המסוכן

שמִמנו רואים את הלבן

לא רק בעיניך אלא גם

בכול השאר

 

עד מתי לא אֶשְׂבַּע את ביאותיך

ההופכות סִדרי עולם

הגורמות ליֵש ולאיִן

להיות (לרגע) אחד

 
עד מתי ארעב לשדיך

שהיו לְשֵׁם דָּבָר 

בפי כול מאהביך

שזמנם עבר

 

עד מתי אכַתֵּת ראשי

לאור היום ובמחשך

לפרוץ את חומות-חלציך

שלא נס לֵחן

 

עד מתי אקשור כתרים

לשֵׁתך לעכוזך לעגבותיך

לאחוריך – לתחת שלך

 שאין כמוהו באלים

 

עד מתי אתכחש לזמן

המכתיב  לכול חי

את המרחק מהיֵש לאיִן

גם אִם הוא מלך מלכֵי מלכים

 

עד מתי אדָּרֵשׁ להפתיעך

בשמיִם מעל ובארץ מתחת

ובמיִם אשר מִתחת לארץ

ובארץ אשר מִתחת למיִם

ולְהֶפֶך

 

עד מתי יעמוד לי השמש

בגבעון והירח בעמק  אילון

או בכול מקום אחר שייבחר

לעשות אהבה במלחמה

או מלחמה באהבה


עד מתי אוכל לסגוד לשתיקתך

הזועקת "עוד! עוד!"

רגע לפנֵי שהכול נִגמר

ולא נותר מהעולם אלא

 

כתם אפרפַּר קטן שרֵיחוֹ

כריח דגים שנפלטו מהים

בסערה או ככה סתם

מִסִּבָּה שֶׁהַזְּמַן גְּרָמָהּ

 

עד מתי אתאונן

כמו אלה שלפנַי

שגרמת לי לנהוג

כאילו אין מחר

 

מתי אבין סוף-סוף אִם בכלל

שבראשית (לפני היות השמיִם מעל

והארץ מִתחת) היו חסדי נעוריך

ורק אחר-כך היה תוהו ובוהו.

 

12.8.2008
 
.....................................................................................
 

זה לא בשבילך

 

                                                                            "אילו חדלתי לחלום – לא היית איתי"

                                                                                                                     אימאן עספור

 

מה חיפשת לעצמך בעולם אִם לא
את האיש היושב  בגפו

מעבר לְאופק מגודר

תחת שמים זרים וריקים

וחולם וחולם וחולם

 

על תאנתו וזֵיתו וגפנו

שנטע והִשקה בזיעת אפו

וטיפל וטיפַּח וגידל ורומם

עד שנהיו למה שהם

ועשו את מיטב הפֵּרות

 

ואז...

 

בעומדו לשבת תַּחְתָּם וּלְכַתֵּת

חרבותיו לְאִתִּים וחניתותיו

למזמרות לחרמשים ולמסורים

באה כרגיל עוד מלחמה

וטרפה וְחִרְבֵּנָה את העתיד

 

והוא נאלץ להפנות את גבו

אל  נחלתו ואל מנוחתו

ולנוס אל מעבר לאופק הנ"ל

עֵירוֹם ויחף ורעב –  אבָל

עם יכולת סמויה לחלום

 

יכולת ששום גֶּנֶרָל לא שִׁיעֵר

שהיא קיימת שהיא תשרוד

שהיא תצטבר שהיא תתגבר

שיום אחד היא תפרוץ

כול גדר כול מחסום

 

כמו מסה קריטית של חלומות

שלא כאן המקום לפרט

למה ואיך ומתַי בדיוק

מגיע רגע האמת

והיא הופכת למציאות

 

בּוּם!...


מה חיפשת לעצמך באמת  אִם לא

איש שיקיים ברציפות מובהקת

את מזונך ואת מלתחתך

וכמה וכמה וכמה  מוֹתָרוֹת

ויזיין אותך פעם בְּ –

 

ואת זה הרי מצאת בסופו של יום

ועם זה אַת שוכבת ערה בלילות

שאין להם סוף – מנסה לחלום

שזה רק חלום שזה רק חלום

שזה רק חלום...

 

18.8.2008

 
 
.....................................................................................
 
 
 
בשבילך
 

"עד שאנחנו מפנימים סופסוף

שהחיים הם בני חלוף

ושסופם לעולם אינו טוב –

רובם כבר מזמן לא פה"

  אימאן עספור

(מתוך: אהבות ומלחמות)
 

 

עכשיו שאנחנו כבר יודעים

באופן פחות או יותר סופי

מתוך ניסוי וטְעִיָּה וצְפִיָּה

במשך שָׁנִים על שָׁנִים בניסויִם

תְּעִיּוֹת-תְּהִיּוֹת-בְּהִיּוֹת-ושְׁטוּיּוֹת

וסופים-סופיים של אחרים

 

שהחיים הם לא משחק ילדים

ילדים שבטוחים כמו ילדים

שלפניהם כול הזמן שבעולם

שהעבר הוא סתם איזה זקן אילם

שעומד ועושה כול מיני פרצופים

מצחיקים ועצובים שבשפת הסימנים

 

זה בטח כאילו כזה במקום להגיד

שאין לו מה להגיד או שהוא כבר

פשוט לא מוכן יותר לשחק

קלאס ותופסת  וסְמֶל ודוּדֶס

וחמש-אבנים וג'ולות וחם וקר

וחמור ארוך או סתם מחבואים

 

והוא כאילו אומר כול הזמן: יְלָדוּדֶס

רק אמת או חובה ודום-שתיקה

ודום-שתיקה ודום-שתיקה! –

הייתָ מת!... יאללה עוּף! תסתלק!

אל תפריע! העולם זה לא רק אמת

או חובה... העולם זה לא רק...

 

אמת או חובה?

עכשיו שאנחנו כבר יודעים

שהזמן מאחור הוא הרבה יותר

מהזמן לפנים ושכול רגע שעובר

לא חוזר ומה שמת – מת. מת.. מת...

מת-מת-מת-מת-מת-מת-מת-מת-מת

 

 

לא נחכה. לא נדחה. לא נהסס. לא נוותר

על אהבה אחרונה בעד שום הון שבעולם.

 

24.8.2008
 
 
............................................................................................................................................
 

לקחת נשימה

 

To My Lady Godiva

 

לפני שהמציאות החלה
בימים הרחוקים ההם
לפני שהמציאות החלה

לְהִתְבַּהֵם לְהִתְפַּטֵּם לְהִתְלַהֵם

כמו זונת-רחוב שְׁמֵנָה בַּשּׁוּק

כשהדגים עוד לא התחילו

להסריח מהראש

וטרם כלתה מִשָׁם בִּדְחִילוּ

רגל אחרון הקונים

 

כשהאוויר והאווירה

היו עדיין נאהבים ונעימים

אפילו בעיר הזאת

שכבר אז זממה בַּמִסתרים

לתפוס תחת בַּעַל

מְמַדִּים מפלצתיים

שממנו תוכל לחרבן קֳבָל עַם

גם על הים

 

בימים הצלולים ההם

כשהמיִם עוד היו חיים

וְשֶׁאֶת טעמם מזכיר כַּיּוֹם

רק ניחוח שדייך

ובטנך והתחת

בצאתך מן המקלחת

לא מנוגבת נוטפת

חרוזי שיר

 

שיתחבר מאוחר יותר

ביִשּוּב רוּחַ

ביִשּוּב גוּף

ביִשּוּב דַּעַת

בְּשׁוּבָה וָנַחַת

על ערֵמות של אִי-נַחַת

כי

כול-כך חבל

 

שלא נפגשנו

שלא דיברנו

שלא נגענו

שלא נפלנו

זה לזרועות זו

שלא התכנסנו

זה לתוך זו

בימים הרחוקים ההם


אבל עכשיו כבר אין

מה למהר

מפני שאנחנו כבר

לא ילדים

מפני שילדים

מאוחר מדי להביא

ואולי טוב שכך

כשכבר יודעים טוב-טוב

 

שהארץ חרא

והעולם חרא

מה גם

שכבר ראינו יותר מדי

מוות

יותר מדי ייסורים

שלפני המוות

וכן הלאה

אבָל...

 

עכשיו שיצאת

מן המקלחת

לא מנוגבת

נוטפת חרוזי שיר

שדייך בטנך והתחת

חמים וְרַדְרַדִּים בְּשׂוּמִים

עַד-כְּדֵי-כָך שבכוחם

להפוך בְּקַלֵּי-קַלּוּת

דמיון למציאוּת 

השמיים הם הגבול...

 

9.9.2008

 
 
 .............................................................................................
 
 

סקרנות של מאהב חדש

 

 

"יֵשׁ רוֹצֶה וְאֵין לוֹ וְיֵשׁ שֶׁיֵּש לוֹ וְאֵינוֹ רוֹצֶה"

(חולין ז')

 

אני לא רוֹצֶה לדעת עליִך יותר מדי

ובטח לא את הכול

אבל גם לא לִטְמוֹן את הראש בחול

בִּמְקוֹם בין פְּנִינֵי-שָׁדַיִך

 

אני לא רוצה לדעת עליך יותר מדי

אבל לפי כישוריִך בַּאהבה

ההופכים קַשׁ וּגְבָבָא לְזָהָב

גם אִם אדע רק חצי    דַּיִּי

 

ולפי צליל קולך אני כבר יודע

בעיניים עצומות מתַי לבוא

ומתי לצאת ומתי לעמוד

 

כְּעָנִי מִמַּעַשׂ לִפְנֵי הפתח

המוביל מהאַיִן לַאֵינְסוֹף

עַד שתאמרי "רוֹצָה אני"...

 

 

14.9.2008
 
.................................................................................
 

יש מצב

 

                             ל-ת.ס.

 

המקום היָחִיד בעולם

שבו אני יכול לראות

אור בקצה המנהרה

נמצא עמוק בתוכך

 

המקום היחיד בעולם

שבו אני יכול להפנות

את התחת לעולם

בלי צורך בשום כיסוי

הוא כשאני מעליך

 

המקום היחיד בעולם

שבו אני רואה שָׁמַיִם

שֶׁאֵל-שַׁדַּי מככב בם

הוּא כְּשֶׁאַת מֵעַלַי

 

המקום היחיד בעולם

שבו אני יכול לומר

בפה מלא ובלב שלם

שמשתלם לִחְיוֹת

נִמְצָא כִּמְטַחוֵי-לשון

 

או לְיֶתֶר-דִּיּוּק טִפְחַיִם

דרומית לטבור העולם

או לְיֶתֶר-יֶתֶר-דִּיּוּק

מְלֹא-הַסִּיט נֶגְבָּה מִטַבּוּרך

 

כן.. זה כיום המקום היחיד בעולם

שבו אני יכול לגמור הלל

מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ

כאילו לעולם חסדך (או לפחות

חצי-הלל כשאני נזכר פתאום

בימים שמעשֵי ידַי טבעו בים)

 

אז מה בעצם הבעיה?

 

הבעיה היא הזמן

שבו אינך מֵעַלַי

ואינך מִתַּחְתַּי

ואינך בין לבין

 

הזמן שבו השמים ריקים

והארץ היא עָפָר וָאֵפֶר

חוֹל ולֶס וטִין וכּוּרְכָּר

רֶג וגִיר וחַוָּר ומְלֵחָה

וחַמְרָה ונָזָז וְחָרָא.
 

20.9.2008

 .....................................................
 
 

הימור אחרון

 

                                ל-ת.ס

 

וְ-ְכֵּן – אני מוכן להמר

ברגע זה על כול זיכרונותַי

שעלו לי בשָׁנִים רבות

ודָמִים מרובים מאותם דמים

שלא יסולאו בשום פָּז

 

שלאורכך ולרוחבך ולעומקך

אשאר עד סוף שארית החיים

כמו שלפחות אחד מאלף

 ואחד שירים סביר שיישאר

לְהַנּוֹת אֶת הדורות הבאים

 

ובך ואִתך וממך ולצִדך

אצא ואבוא

כול עוד אוכל

לצאת ולבוא

כמו נמר או אפילו עכבר

 

כול עוד יהיה בכוחי

לשלוח ידִי מִן החוֹר

נוצצת אור נוטפת מור

כול עוד יעלה ברוחי

לְעַלְעֵל אֶת עַלְעלֵי-ערוותך

 

לפחות בשירים

כמו רוח-סתיו בנשירים

או לפחות כמו אצבע

שמרטיבים בקצה הלשון

כדי להעביר דף

 

ועוד דף ועוד דף

עד אחרית דבר כלומר:

כול עוד יהיה בכוחי המתנדף

לעצור לנשום להתאפק

שלא ייגמר –

 

30.9.2008
 
...............................................................................................
 
 

נתינות ולקיחות

 

"נתת הכול ולקחת הכול והלכת וחזרת ונתת ולקחת

והלכת ושבת והשבת ונטלת וכן הלאה וכן הלאה

עד שלא נותר בעולם דבר לתת או לקחת"

                        אימאן עספור

 

לקחת את ידי בידך

והולכת אותי אל הים ושם

לנוכח פני הים

תחת שמיים שטופֵי כוכבים

הנחת את ידי על שדך

 

והים רָגַשׁ וְהָמָה

והים סָאַן וְנָהַם

והים נשם ונשף

והים ירד ועלה

והים השתפך לחוף

ואני לתוכך – איך לא...

 

השמיים נותרו שלווים

רחוקים שטופי כוכבים

אדישים לכול מה שתַּחְתָּם

כאילו ראו כבר הכול

ודבר כבר לא יַפְתִּיעם

 

אבל אני שראיתי הרבה

ועשיתי לא מעט עד שכמעט

הפכתי אדיש לַפֶּלֶא שגוף יונק גוף

שגוף מתהפך על גוף ויורד ועולה

ויורד ועולה וכולֵּיהּ וכולֵּיהּ...

 

לא יכולתי שלא לְהִידָּהֵם

ולְהִתְפָּעֵם ולְהִתְהַמֵּם  ולְהִיקָּסֵם

למראה כּוּס ששום Déjà vous

לא התקיים לגביו אפילו כְּהוּא-

זֶה...הו כן! כן! כן! לָכֵן לְאַחַר מִכֵּן

 

כשלקחתי אני את ידך בידִי

והולכתי אותך והחזרתי אותך

אל העיר הדפוקה

רעדו לי השמיים והארץ והרגליים

עוד שעה ארוכה –

 

1.10.2008
 
 ...........................................................................
 
 

TERRA INCOGNITA

 

"הייתי פה הרבה לפניך"

                              אפיטף

 

מכאן על ההר

כשעומדים זקופים

עם התחת למדבר

אפשר לראות ביום צלול

לאורכה ולרוחבה את ערוות

הארץ המובטחת

והיא נראית בתולית

והיא נראית חִשְׁקִית

והיא נראית פִּרְאִית

כמו שצריכה להיראות

ארץ מובטחת:

 

לא נושבת לא חרושה

לא זרועה חיטה ושעורה

לא נטועה כרמי-גפן וזית

תאנה ורימון ותמר

לא עדרי-צאן רועים

בבקעה ובהר

לא דבר

מכול אלה

בקיצור: פלא

 

רק כך וכך ולא אחרת

צריכה להיראות

ארץ מובטחת

רק ארץ כזאת

יכול כול-יכול

להבטיח לְעם

זה או אחר

בלי להיות נבל

ברשות תורה זו

או אחרת או

ברשות עצמו

 

כן...

מי לא עמד

לפחות פעם בחֶלְדּוֹ

על אותו הר

עִם התחת למדבר

וראה כחול על גבי ירוק

ארץ מובטחת

לפני שדפקו אותה

מעל ומתחת

מלפנים ומאחור

ואיפה לא...
 

מי לא שמע מימיו

אגדות על בני-אדם

שחיו כאן פעם הרבה לפניו

שנטעו כרמים וחרשו שדות

שחפרו בורות מים להשקות

את עצמם ואת עדריהם

שהוציאו בזיעת אפיהם

לחם חי מִן הארץ

שנצרו בּוּסְתָּנִים נחשקים

בטרם נעקרו ונהפכו

לאותו גן עדן אבוד

שדיברו צלול ורהוט

בשפה שהיום נותרו ממנה

רק קללות

 

לכול הרוחות!

מי לא ראה

מי לא שמע

מי לא ידע

מי לא? מי לא?

אַת? אתה? אתם?

הם?

 

5.10.2008
..................................................................
 
 

בְּמַחשָׁבָה שְׁנִיָּה

 

 לאהובתי הפראית

 

"שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל"

[בראשית ל"ב]

"נִצְּחוּ מְצוּקִים אֶת הַאֶרְאֶלִּים"

[באמצע א']

 

במחשבה שנייה לא היינו מתאימים

כשהשמיים היו כחולים-בהירים

השדות ירוקים משפע מים

ואנחנו בני ט"ו ט"ז ו-י"ז

 

במחשבה שנייה לא היינו מתאימים

כשהקֵיצים היו עמוסי פירות בלאדי

כול הפּוּתוֹת חנוטות כפגֵי תאנים

והחור באוזון עדיין בתולי

 

במחשבה שנייה לא היינו מתאימים

כשהשדיים היו מְצוּקִים מושלגים

מְכוּסֵי טפחיים והותירו המון

מקום לדִמיוֹן

 

במחשבה שנייה לא היינו מתאימים

כשעוד לא היה לנו כלום בראש

מלבד זיונים וגם לְ-פַּת חרֵבָה

מרוחה במרגרינה היה טעם גן-עדן

 

במחשבה שנייה לא היינו מתאימים

כשכלי הזין היו חמומים דרוכים ונצורים

ואנחנו בני עשרים ואחת או שתיים

מוכנים בכול רגע לִירוֹת וּלְהִיָּרוֹת

 

במחשבה שנייה לא היינו מתאימים

גם כשהיינו בני שלושים וארבעים

והתחלנו לאבד תקווה להפוך את העולם

למקום טוב או לפחות יותר טוב מכלום

 

במחשבה שנייה לא היינו מתאימים

גם במלאת יובל לצאתנו לאור

שבו אפילו לעבדים ניתנת אפשרות

לצאת מעבדות לחרות –


רק עכשיו כשאנחנו יודעים כבר בוודאות

לא רק מאיִן באנו אלא גם

לאן אנחנו הולכים לפי התור

ועלולים ללכת מִחוץ לתור

 

מתברר לנו פתאום שֶׁמִבְּלִי מֵשִׂים

נעשינו מתאימים עד כדי כך

והכול פשוט פשוט כול כך

שאין לנו צורך במחשבה שנייה.

 

9.10.2008
..........................................................................................
 
 
 

הַסְתָיו הִקְדִים

 

                                                 ל-ת.ס.

 

הסתיו הקדים השנה והפתיע

בגשמים נועזים קיץ אלים

שעמד לייבש עד אובדן הכרה

את הנאמנים שבנחלים

 

הסתיו הקדים השנה והכריח

את שיחי הכרכום והרוזמרין

לפרוח לִפְנֵי שבכלל נִרְאָה

נחליאלי ראשון נוחת בַּגנים

 

הסתיו הקדים השנה ודִרְבֵּן

את הנמלים האוספות ספיח

(עם לא עז אך חכם) למהר לסיים

כדי לחזור בשלום לקן

 

הסתיו הקדים השנה ולכן

חפרפרת עיוורת באמת נראתה

מזדווגת באופן בלתי-צפוי

בתשרי במקום בטבת

 

הסתיו הקדים השנה – זה ברור

גם לפי שבלולים שהתעוררו

ויצאו וזחלו חצי-יְשֵׁנִים

לעשות אהבה-שַׁבְּלוּלִית

 

הסתיו הקדים השנה ואולי

זה הזמן להודות או לשתוק

שגם אנו מיהרנו לרוב לעשות

לפני שהספקנו לחשוב

 

כן. היה זה אינסטינקט או

אולי אינטואיציה.(או גם זה וגם זו)

שכך בעיניים כמעט עצומות

עשינו את רוב הדברים שעשינו

 

כולל אהבה ומפליא ומדהים

ומצחיק שלרוב (גם בזה

חייבים להודות או לשתוק)

זה יצא ממש טוב

 

הסתיו הקדים השנה אבל

גם כשהוא בא באיחור גדול

כמו אשתקד – הוא היה מבורך

מאלף סיבות ואחת במיוחד:


עד הקיץ שלפני אותו סתיו

אהבתי רבות בזו אחר זו

בחיפוש האחת שתלך ללא חת

אחרַי למדבר הגדול

 

ואז בדיוק טוב ימים

לִפְנֵי הארוך ביותר אַת הופעת

יפה חכמה מנוסה ונחושה

להקדים ת'יציאה – ומאז

 

אני גם רוצה וגם נִרְצֶה

וגם נִרְצָע וגם מְרוּצֶּה להיות

רק בך לאהוב רק אותך

רם וברור וסופי ומוחלט.

 

21.10.2008

 
 
 
 
Plus je vois des representants du peuple, plus j`aime mes chiens
 Alphonse de Lamartine
 
הארץ טובה - המדינה רקובה * The Land Is Good - The State Is Rotten
עובדה