x
בניית אתרים בחינם

 


 

עבודות סמינר בתואר ראשון ושני בסיעוד 

 והרבה מעבר...

תואר ראשון בסיעוד באניברסיטת ת"א
תואר מוסמך בסיעוד באוניברסיטת בן גוריון בנגב
מומחיות קלינית כאחות טיפול נמרץ כללי משולב
מומחיות קלינית כאחות חדר ניתוח
 
 
   דף הבית    תן שם לפורום    תן שם לדף    הנעת עובדים    פרקטיקום- שינוי    שינוי במחלקת ילדים- ניקור מותני
   היסטוריה של הסיעוד    אקדמיזציה    השקפת עולם בסיעוד- "כאב"    תזונה ומין    דבש קינמון ומחקרים מעניינים    מנופאוזה
   היפוך קצב    הדרכת מטופלים- מניעת פצעי לחץ    מאפייני המדריך הקליני    פיתוח תוכנית הדרכה    שעות הפנאי    אינטראקציה מטפל- מטופל
   COPD    טקס טהרת המת והכנתו לקבורה    סוגי תקשורת בארגון    תן שם לדף    פורום    צור קשר
 

 
 
"הדרכת מטופלים"- מניעת פצעי לחץ

הדרכת מטופלים

 

כאחות בטיפול נמרץ כללי נשימתי, שבו רוב המטופלים הינם בני חמישים ומעלה אני נוכחת לראות פצעי לחץ בגופם וזאת עקב השכיבה הממושכת במיטה ללא הורדה לכורסא עקב מחלתם והאי יציבות ההמודינמית שבו הם מצויים.

היחידה בנויה מ-16 חדרים , כאשר תשעה מהן יחידות טיפול נמרץ והשבעה האחרות הן לשיקום נשימתי של המטופלים לפני שחרורם לבית או למחלקות פנימיות/ כירורגיות/ גריאטריות.

 

זיהוי צורך להדרכה

 

באחד הבקרים שבהם עבדתי בצד של השיקום הנשימתי ביחידה, טיפלתי במטופלת – נ.ד אשר בנוסף למחלתה שבעקבותיה אושפזה (septic shock)   סבלה מפצע לחץ בירך השמאלי.

זיהיתי אצל המטופלת צורך בהדרכה כאשר במשך הטיפולים של הבוקר החלה לשאול שאלות בנושא הפצע שקיים אצלה ,הדרך לריפויו ומניעת פצעים נוספים, בעקבות זאת הצעתי עצמי להדריכה בנושא- מניעת פצעי לחץ ודרך הטיפול בהם, המטופלת הסכימה והראתה סימני נכונות להדרכה, הצעתי למטופלת שנעשה את ההדרכה היום בשעות הערב כאשר פחות עמוס ביחידה ולאחר שאסיים את המשמרת, המטופלת הביעה הסכמה.

 
תיאור המטופלת

 

המטופלת הינה בת 58 ממוצא אשכנזי, מאושפזת בחדר מספר 13- ביחידה, גובה- 1.60 , משקל- 67 ק"ג, שיער- קצר וצבוע לאדום, עיניים- כחולות, תווי פניה- אישה נאה ומטופחת, ילדים- 3, אלמנה.

המטופלת נמצאת ביחידה חמישה עשר יום ומחוברת לליינים של תרופות מסוימות כגון- אינסולין, נוזלים, ופוסיד למתן שתן ומקבלת אנטביוטיקות, מצבה יציב ועתידה להשתחרר לביתה, לידה יושבת המטפלת שלה, פיליפינית בת 34 שעלתה לארץ לפני שבע שנים.

המטופלת שוכבת במיטה כאשר המיטה מוגבהת ומכוונת למצב של ישיבה, לבושה חלוק ומכוסה בשמיכה של בית החולים, ידיה מחוץ לשמיכה, כרית מתחת לראשה וגופה נוטה לצד ימין של המיטה, המטופלת ניידת עם כיסא גלגלים.

 

מטרות ההדרכה
 

מטרת על:

המטופלת לא תסבול מפגיעה בשלמות העור – פצע לחץ נוסף ןתדע לטפל נכונה בפצע הקיים.

 

יעדים:

 

  1. המטופלת תשמור על היגיינה עורית.
  2. המטופלת תשמור על רמה סבירה של תנועה או תזוזה במשך היום ובהתאם ליכולותיה.
  3. המטופלת תשנה תנוחות לבד או בעזרת המטפלת הקבועה במשך הלילה.
  4. המטופלת תאכל מזונות עשירים בחלבונים.
  5. המטופלת תאבזר את מיטתה באביזרי עזר למניעת פצעי לחץ.
  6. המטופלת תאבזר את כיסא הגלגלים באביזרי עזר למניעת פצעי לחץ.
  7. המטופלת תשמר אזורים אשר שכיחים להיווצרות פצעי לחץ.
  8. המטופלת תטפל נכונה בפצע הלחץ הקיים.
  9. המטופלת תפנה לעזרה באם יחמיר או יתפתח פצע לחץ נוסף.

 

צרכי הלמידה וההדרכה של המטופלת

 

חוסר הידע , הוודאות והביטחון של המטופלת לגבי הדרך הנכונה לטיפול בפצע הקיים והדרך למניעת פצעים נוספים, חרדה כי עורה נפגם ולא ישוב להיות שלם, חשוב להדריך את המטופלת וללמדה כי אם מטפלים נכונה בפצע אזי הנו מתרפא והעור שב לקדמותו, חשוב ללמדה את הדרך למניעת פצעים נוספים כגון- הגיינה עורית, ניעות, שכיבה לא ממושכת, שמירה על אזורים שבהם נוצרים הפצעים, ישיבה ושכיבה על משטחים מרופדים ולא מוצקים, אביזרים למניעת פצעי לחץ ותזונה נכונה.

לאחר שהמטופלת תדע את הגורמים, דרכי המניעה והטיפול היא תרגיש יותר ביטחון בנושא שלפני היה עבורה סימן שאלה ויעזור לה להתמודד עם הנושא בצורה הטובה ביותר.

 

תכני ההדרכה

 

  1. היגיינה עורית- רחצה בכל יום, שימוש בסבון עם לחות, שימוש בקרם גוף עם לחות על בסיס מים לעיסוי לאחר הרחצה.
  2. אזורים שכיחים להיווצרות פצעי לחץ- הסבר על אותם המקומות + תמונות המראות אזורים אלו בגוף והסבר על דרך ההגנה של אותם אזורים.
  3. תנועתיות במהלך היום והלילה- ירידה מכיסא הגלגלים במשך היום בבית לספא או לכורסא  בהתאם ליכולותיה ושינויי תנוחות לבד או בעזרת המטפלת הקבועה  כל שעתיים במשך הלילה.
  4. מזונות עתירי חלבון- ביצים, דגים, בשר אדום, עוף, טחינה, חומוס, קטניות וזאת כמובן אחרי בדיקה כי אין למטופלת בעיה כילייתית שמונעת בעדה להעשיר את מזונה בחלבונים, (כמות גבוהה של חלבונים עלולה לפגוע בפעילות התקינה הכילייתית ).
  5. אביזרי עזר- רכישת מזרון ביצים או אוויר למיטה ולכיסא הגלגלים, שימוש בכריות כתמיכה מתחת למקומות ששכיחים להתפתחות פצעי לחץ.
  6. טיפול נכון בפצע הלחץ הקיים- (על פי הנחיות אחות אחראית פצעים), הסבר על התכשירים הנמצאים בשימושה של המטופלת וצורת השימוש הנכונה בהם.
  7. פנייה לעזרה- על ידיי טלפון או הגעה למרפאה ופנייה לאחות בכל מקרה של היווצרות פצע לחץ נוסף או החמרה בפצע הקיים.

 

שיטות הוראה
 
  1. שאילת שאלות.
  2. דו שיח.
  3. הדרכה פרטנית.
  4. תמונות.
  5. הדגמה (לאבזור נכון).

     תנאים

 

מקום ההדרכה- חדר מספר 13 ביחידת טיפול נמרץ בבית חולים בלינסון.

תאורה- שעת ערב- 17:00, אורות החדר דלוקים כמות מספיקה של תאורה.

טמפרטורה- מעט קרה והמטופלת מכוסה בשמיכה, טמפרטורת החדר הועלתה מעט על מנת לגרום למטופלת הרגשת נוחות.

זמן- 17:00 בערב, פגישה אחת של שעה.

 

ביצוע

 

ההדרכה התבצעה בחדר מספר 13 ביחידת טיפול נמרץ בבלינסון כאשר המטפלת הקבועה של המטופלת נוכחת לידה, המטופלת הורדה לכורסא בעזרתי ואני ישבתי לידה. ההדרכה שתועבר למטופלת היא על סמך רצונה והינו בנושא: מניעת פצעי לחץ והדרך לטפל בפצע הקיים.

ההדרכה תכלול את תכני ההדרכה שנכתבו בנ"ל ובנוסף הסבר איך נוצרים הפצעים ומה הגורם.

בשלב הראשון הסברתי למטופלת כי פצע לחץ הנו בעצם פגיעה בשכבות העור עקב גורמים שיפורטו בהמשך ובפגיעה הזאת יש 4 דרגות של התפתחות , השלב הראשון הינו אדמומיות שלא חולפת, שלב שני- כולל פגיעה שיטחית של העור, שלב שלישי- מעורבות של השכבה התת עורית, שלב רביעי- מעורבות כול שכבות העור תוך היווצרות "מחילה" עורית עד העצם.

המטופלת נשאלה כי לפי דעתה באיזה שלב נימצא הפצע הקיים אצלה, (כדי לבדוק את הבנתה את השלבים), המטופלת ענתה בשלב 2 , ואכן הפצע הנו בשלב השני זה נתן לי להבין כי היא הבינה את השלבים וניתן להמשיך בהדרכה.
 
המטופלת נשאלה מה לפי דעתה מהווה גורם סיכון לפצעי לחץ ומאחר ולא ידעה הוסבר לה כי ישנם מספר גורמים והם:
 

-         בעיות ווסכולריות- זרימה איטית לאזורים השונים בגוף.

-         ישיבה ושינה ללא תזוזה במשך הרבה זמן, במיוחד על האזורים שצמודים לעצמות.

-         אי שמירה על לחות העור וניקיונו.

-         חסרים תזונתיים ובעיקר חלבון, מאחר וחלבון חשוב לבניית הרקמות בגוף.
 
       המטופלת הביעה הבנה לגבי הגורמים.
 
הוסבר למטופלת כי חשוב לשמור על הגיינה עורית  על ידי מקלחת יום יומית תוך שימוש בסבון מועשר בלחות ולאחר המקלחת למרוח קרם גוף על בסיס מים, כאשר הלחות היא דבר חשוב ביותר בשמירה על אלסטיות ואי ייבוש העור, הוזכר למטופלת כי אחד המרכיבים החשובים במניעת פצעי לחץ והחמרתם הנו שמירה על לחות העור.
 

בשלב הבא ניתן למטופלת דף ובו תמונות שבהם צוינו באילו מקומות בגוף יכולים להתפתח פצעי לחץ, הוסבר למטופלת כי חשוב שלא יהיה לחץ על המקומות שנראים בתמונות וחשוב לשמור כמה שיותר על הלחות והניקיון של המקומות אלו.

המטופלת הודרכה כי בבית תשתדל לקום מהכיסא גלגלים במשך היום ותשב בכורסא ובמשך הלילה לשנות תנוחות במיטה, פניתי גם למטפלת שלה והסברתי על החשיבות של התנועתיות והמטפלת הביעה הסכמה.
 
המטופלת אמרה כי אינה משנה תנוחות בבית במשך הלילה היות וקשה לה לבד ולכן הסברתי למטפלת שלה כי חשוב שתעזור למטופלת לשנות תנוחות כל שעתיים או כמה שניתן וחשוב שתעזור למטופלת לרדת מהכיסא גלגלים לכורסא לעיתים קרובות- המטופלת הביעה הבנה והסכמה.
 
המטופלת נשאלה אם יש ברשותה מזרון ביצים או אוויר , המטופלת השיבה כי אין ביכולתה לקנות מזרון זה היות והנו יקר, הסברתי לה כי יש אפשרות להשיג מזרון זה ממוסדות כגון יד שרה במחיר יותר מוזל והצעתי את עזרתי בבירור של הנושא- המטופלת הודתה לי, המטופלת אמרה כי הכיסא גלגלים שלה מרופד במזרון ביצים, הסברתי כי בנוסף למזרון הביצים אשר ברשותה יש להפריד בין הרגליים עם קריות וכמו כן גם לשים כריות מתחת לברכיים ולקרסוליים וכך גם במיטה עד שתשיג מזרון ביצים גם למיטתה, המטופלת השיבה כי תשתדל לעשות כך בעזרת המטפלת שלה.
 
המטופלת נשאלה מה הינה אוכלת בבית והיא השיבה שהיא אוכלת ארוחה חמה אחת ביום וזה מה שמבשלים לה משום שאינה מסוגלת לבשל בעצמה ולכן פניתי למטפלת ואמרתי לה שחשוב שתכין למטופלת אוכל שמכיל כמות גדולה של חלבונים ומניתי כמה סוגי מאכלים- ביצים, דגים, עוף, בשר אדום, קטניות, בורגול, גריסים ואורז מלא.
 
הראיתי למטופלת וגם למטפלת איך מטפלים בפצע הקיים- ראשית ניקיון הפצע במים וסבון לאחריו ייבוש הפצע עם פד סטרילי ולאחר נכן מריחת משחה ואז סגירת הפצע על ידי חבישה.
 
ביקשתי מהמטופלת שתראה לי את צורת הטיפול לאחר ההדרכה שלי, המטופלת הראתה לי את השלבים  והיא אכן טיפלה לפי ההדרכה ובצורה הנכונה וזה הראה לי כי היא הבינה .
 
הובהר למטופלת ולמטפלת הקבועה שחשוב מאוד לפנות על ידיי טלפון או הגעה למרפאה כאשר יהיו בבית בכל מקרה שבו הינה חוששת שיש החמרה בפצע הקיים או שיש סימן להיווצרות פצע חדש.
 

המטופלת נשאלה אם יש לה שאלות או יש דבר כי אינה מבינה, המטופלת ענתה כי עתה היא מבינה את הנושא והודתה על ההבהרה וההדרכה.

 

הערכה

 

ההדרכה הועברה בצורה טובה, המטופלת וגם המטפלת שיתפו פעולה והיו קשובות לאורך ההדרכה.

המטפלת והמטופלת מאוד קרובות ולכן המטפלת הראתה נכונות להדרכה והסכימה לעזור בכל מה שלמטופלת קשה לבצע לבד.

היעדים שהצבתי לפניי לפני העברת ההדרכה נראו לי רבים מידיי ולא הייתי בטוחה שיהיה קל להעבירם או האם אצליח להעביר את כולם, במהלך ההדרכה הרגשתי נכונות גבוהה וזה דבר שעזר לי מאוד להעביר את מה שהצבתי לפניי, התכנים שהצבתי הועברו בצורה טובה תוך וידוא הבנת המטפלת לאחר כל תוכן.

 
בסיום ההדרכה הרגשתי נוחות עם עצמי מאחר והרגשתי כי הועלתי למטופלת והסברתי לה דברים שבשבילה היו כסימן שאלה.

המטופלת הייתה מרוצה מההדרכה וזאת לפי צורת ההקשבה הפעילה שלה וסימני ההבנה על פניה.

 
גורמים מעכבים
 

עצם השהות ביחידה ולא במקום שקט שמשרה יותר נינוחות אצל המטופלת, רעשי המוניטורים, הצורך לדבר בשקט עקב היותנו ביחידה.

 

גורמים מסייעים

 

רצון המטופלת ללמוד ולדעת על הנושא, שאילת שאלות כשלא היה ברור לה – זה דבר שמהווה חזרה על הנאמר ומחזק את הידע אצלה, האמון שניבנה ביני לבין המטופלת עוד מקודם, עקב שהותה ביחידה 15 ימים שבהם טיפלתי בא מספר פעמים.

 

סיכום

 

העבודה תרמה לי רבות הן בצד הפרקטי והן בצד התיאורטי, ההתחברות של המטופלת אליי ושלי אליה היה הצד הכי יפה בעשיית עבודה זו, חשתי בסיטואציות מסוימות שאני חודרת לפרטיותה בשאלותיי אך האופן שבו המטופלת ענתה לשאלות ושיתפה אותי גרם לי להבין שהיא לא מקבלת זאת כחדירה לפרטיותה, אלא כאכפתיות ומתן עזרה.

התכנים שהצבתי לפניי הועברו בצורה טובה תוך כדי וידוא הבנת המטפלת את התכנים.

אני מקווה שבעצם הדרכתי עזרתי למטופלת למנוע פצעים נוספים והעליתי את ביטחונה בידע בטיפול בפצע הקיים.

 
 

שירין פריזדה
p_shirinp@walla.co,il