x
בניית אתרים בחינם
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
שלח לחבר
 
    
 


היסטוריה א'
כואב אך אפשרי...


 
    דף הבית
    השתלבות ודחייה
    הישגי הישוב היהודי 1914-1881
    הברון רוטשילד והמשרד הארצישראלי
    מלחמת העולם ה-I: צדדים לוחמים ומאפיינים
    היישוב בארץ בזמן מלחמת העולם 1
    הצהרת בלפור
    סיום המלחמה והסדרי השלום
    צמיחת התנועה הציונית
    זרמים בציונות
    הרצל והקונגרס הציוני
    עלייה בשנות ה-20: גורמים ומאפיינים
    עלייה בשנות ה-20: התיישבות
    כתב המנדט
    פרעות תרפ-תרפ"א
    הספר הלבן ה-1
    פרעות תרפ"ט
    הספר הלבן ה-2
    עלייה בשנות ה-30: גורמים ומאפיינים
    עלייה בשנות ה-30: התיישבות
    עלייה בשנות ה-30: דרכיי עליה
    מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט
    התמודדות הישוב היהודי מול המרד הערבי
    ועדת פיל
    הספר הלבן ה-3
    יהודים במדינות האיסלאם - תמורות
    יהודים במדינות האיסלאם - פעילות ציונית
    יהודים במדינות האיסלאם - הרעה ביחס
    שאלות בגרות - 14 הנקודות של וילסון
    שאלות בגרות - טופס המנדט
    שאלות בגרות - פרעות תרפ"א
    שאלות בגרות - פרעות תרפט
    שאלות בגרות - גורמים מעכבים ומסייעים בבניין הבית הלאומי
    שאלות בגרות - הצדדים הנלחמים במלחמת העולם ה-I
    שאלות בגרות - ועדת פיל
    שאלות בגרות - התמודדות הישוב היהודי בזמן המרד הערבי
    שאלות בגרות - מרד ערבי וספר לבן שלישי
    שאלות בגרות - מדינות איסלאם - תמורות ופעילות
    שאלות בגרות - מדינות איסלאם - הרעה ביחס ליהודים
    שאלות בגרות - תקופה ראשונה
    צור קשר
    שאלות בגרות - 14 הנקודות של וילסון
    פורום שאלות ותשובות
    תן שם לדף

תמורות בחיי היהודים

 

יחס האיסלאם ללא מוסלמים -

א. בני חסות - מי שאינו מוסלמי מעמדו נמוך, וצריך לקבל את שליטת החברה האסלאמית.

ב. חובת תשלום מסים - בני חסות היו צריכים לשלם מסים גבוהים לשלטון.

ג. הגבלות מיוחדות ליהודים - לבוש שונה, בתים נמוכים ועוד.
 
 
מאפייני החברה היהודית בארצות האיסלאם -

א. שמירת הדת - בתי כנסת וישיבות, מוסדות סיוע וצדקה.

ב. שכונות נפרדות - ע"מ להימנע מעימותים, ולשמור על חיים יהודיים.

ג. שפת היהודים - יהודים דברו בלשון המקומית.

השינויים בחיי היהודים -

1. שינויים דמוגרפיים - גידול במספר היהודים מכמה סיבות:

א. חיים אוטונומיים תרבותיים ודתיים - אפשרו לקהילה היהודית להתקיים ולגדול

בבטחה.

ב. השתלבות בחיים חברתיים וכלכליים - שלטון המנדט קידם את מעמד היהודים. היהודים השתלבו בכלכלה ובעבודה, ורמת החיים שלהם הייתה טובה.

ג. שיפור איכות החיים - בשכונות היהודיות שמרו על תנאים ותברואה טובים.

ד. שינוי במדיניות הצרפתית - בוטלו חוקים והגבלות על היהודים והם יכלו להשתלב בחברה.
 

2. שינויים כלכליים - היהודים עסקו בתחומים שונים.

- מקצועות חופשיים.

- מסחר מקומי ובינ"ל.

- תעשייה בתמיכת שלטון המנדט.

- חקלאות בשיטות מיושנות.

 הסיבות לשינויים:

 א. פתיחות להשכלה גבוהה, בתמיכת ארגונים יהודיים.

ב. שיפור במעמד המשפטי, בעיקר בארצות שבשליטת המנדט.

3. שינויים בתחום המשפט -

היה שיפור במעמד המשפטי של היהודים, אבל היו הבדלים בין ארצות האיסלאם

השונות. בארצות שבשליטת אירופה, הבריטים והצרפתים השפיעו על מעמד היהודים.

החוקות שנכתבו התייחסו גם ליהודים. בעיראק ומצריים היהודים הוגדרו כשווים. צו

כרמיה (חוק של שר המשפטים הצרפתי), שיפר את מעמד יהודי אלג'יר.

הסיבות לשינויים:
 
 א. השפעת המדינות הקולוניאליסטיות - המדינות האירופאיות

השולטות השפיעו גם על התחום המשפטי.

ב. חשיבות היהודים לשיפור הכלכלה - היהודים עסקו במגוון מקצועות,

הייתה להם ההשכלה וקשרים בינ"ל. המדינאים רצו לפתח

את הכלכלה וקדמו את מעמד היהודים.
 

4. שינויים בחינוך - באופן כללי בתחום החינוך מדינות האיסלאם הרשו ליהודים לקיים את המוסדות

המסורתיים.
 
בשנות העשרים חלו שינויים -

א. לימודים מערביים - חברת כי"ח (כל ישראל חברים), ארגנה לימודים מערביים בצרפתית. היו יהודים שרצו להגיע לאקדמיה.

ב. חינוך ציוני ותנועות נוער - חלק ממדינות האיסלאם אפשרו פעילות ציונית ופעילות תנועות נוער. הפעילות התמקדה ב:  - חיזוק הקשר היהודי בקהילות.

                                 - שילוב בנות בפעילות.

ג. עידוד תרבות עברית - בעיראק הוקמו אגודות שהפיצו את הפשה העברית, ספרות עברית ותרבות עברית (אגודה ציונית לארם נהריים, אגודה עברית ספרותית, אגודת אחיעבר).

 *בתוניס, השלטונות הכירו בהסתדרות ציונית תוניסאית והיהודים העבירו קורסים

בעברית והוציאו עיתונים לאור.

5. שינויים במעמד הקהילה -

הקהילות הקטנות היו תלויות בקהילות הגדולות (קהילות האם).

- מעמד ההנהגה הדתית, הרבנים, נפגע בגלל ההשכלה, והרבנים היו צריכים לצור קשר עם המשכילים.

- ההנהגה הציבורית, צעירים משכילים, השתלבו ויצרו קשרים עם השלטונות. הצעירים השתלבו ועסקו בענייני המסים ובעיות שוטפות של הקהילה.

- מעמד בתי הדין היהודים ירד. בחלק מהמדינות דרשו מהיהודים לקבל את סמכות בית הדין המקומיים. ולבתי הדין היהודים נשארה סמכות בדיני אישים.

 

 
לשאלות כתבו ל: