בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע : שמיעה לתועלת
102 יום
י"ב טבת
אינו נוגע ,אך מותר
במקרים שנדונו עד כה ראינו שהגורם הקובע את ההיתר לשמוע דברי גנות הוא שייכותם של הדברים ,אם הדברים מסופרים מתוך כוונה לתועלת השומע , והם חשובים עבורו , מותר לו לשמוע אותם ולפעמים גם מותר לו לבקשם,
יש פעמים שבהם מתירה ההלכה לשמוע דברי גנות כשאין הם נוגעים לשומע או למישהו ממכריו , כאשר המספר מרגיש צורך לבטא את כעסו או את תיסכולו כדי להקל על מצוקתו הרגשית הרי זה מעשה של חסד כששומעים אותו ומגלים הבנה לרגשותיו , אם השומע מרגיש שאפשר להסביר למספר שהוא מבין שלא -כהלכה את האדם שציער אותו ואשר בגנותו הוא מדבר - חובה לעשות זאת , {אולם לעיתים קרובות האדם המביע את תיסכולו זקוק לגילוי השתתפות והבנה ואינו מוכן להקשיב להסברים הגיוניים ,בשלב מאוחר יותר , לאחר שהמספר כבר נרגע , יכול השומע לפנות אליו ולנסות להסביר לו כיצד יתכן שטעה בפרשנותו ולא הבין נכונה את המצב },
"בנים אתם לה' אלוקיכם "
בס"ד
ספר חפץ חיים
לשון הרע : שמיעה לתועלת
102 יום
י"ב טבת
אינו נוגע ,אך מותר
במקרים שנדונו עד כה ראינו שהגורם הקובע את ההיתר לשמוע דברי גנות הוא שייכותם של הדברים ,אם הדברים מסופרים מתוך כוונה לתועלת השומע , והם חשובים עבורו , מותר לו לשמוע אותם ולפעמים גם מותר לו לבקשם,
יש פעמים שבהם מתירה ההלכה לשמוע דברי גנות כשאין הם נוגעים לשומע או למישהו ממכריו , כאשר המספר מרגיש צורך לבטא את כעסו או את תיסכולו כדי להקל על מצוקתו הרגשית הרי זה מעשה של חסד כששומעים אותו ומגלים הבנה לרגשותיו , אם השומע מרגיש שאפשר להסביר למספר שהוא מבין שלא -כהלכה את האדם שציער אותו ואשר בגנותו הוא מדבר - חובה לעשות זאת , {אולם לעיתים קרובות האדם המביע את תיסכולו זקוק לגילוי השתתפות והבנה ואינו מוכן להקשיב להסברים הגיוניים ,בשלב מאוחר יותר , לאחר שהמספר כבר נרגע , יכול השומע לפנות אליו ולנסות להסביר לו כיצד יתכן שטעה בפרשנותו ולא הבין נכונה את המצב },
"בנים אתם לה' אלוקיכם "
|
|