|
י"ג בתשרי אסור לספר דברים העלולים להתפרש בגנאי , | |
|
|
אור רבינו |
בס"ד
ספר חפץ חיים יום 13
י"ג בתשרי
לשון הרע מתי מותר להתבטא באופן דו משמעי
אסור לספר דברים העלולים להתפרש בגנאי ,
אולם אין הדבר כך כאשר ברור שהשומע יבין שאין כאן כל כוונה לדבר בגנותו של פלוני ,
לפיכך ההלכה מתירה לומר דבר המתפרש לשני פנים כאשר יתקיימו בו שלושת התנאים הבאים :
1} אין בו כל כוונה לדבר בגנותו של פלוני : 2} אם ללא כוונה עלול להשתמע מדבריו גנאי , אך לא גנאי גמור : 3} הדברים נאמרים בפני שלושה ,או בנוכחות האדם שעליו מדובר ,
לשם דוגמא מציינים הראשונים את האמירה "בבית פלוני יש תמיד אש ,תמיד מבשלים שם "
"הבעל לטוריא ... מעורר כוח הקטגוריא על כלל ישראל,"
ספר שמירת הלשון
פירוש הלכה י"ג תשרי
המדבר לשון הרע מעורר כוח המסטין
והנה כאשר נתבונן רק מעט בענין הנורא הזה , נבין מיד על -ידי זה מה שהקדוש -ברוך -הוא מקפיד כל -כך על עוון זה יותר מכל עונות ,עד שאינו רוצה להשתתף כלל עם הבעל לשון הרע ,להציל אותו מצרותיו , וכמו שיובא ,אם ירצה השם ,לקמן {פרק ד } בשם הספרי ,וכמו שכתב בזוהר הקדוש פרשת שלח {דף קסא ע"א } אמר רבי שמעון : על כלא מחל קדשא -בריך -הוא , בר מן לשנא בישא ,דידוע הוא ,דאהבת הקדוש -ברוך -הוא לעמו ישראל הוא עד מאוד , והם אצלו בבחינת בן יקיר וילד שעשועים ,כמו שאמר הכתוב {ירמיה לא יט }: "הבן יקיר לי אפרים אם ילד שעשועים וגו' " וכשיהיה לו לאדם בן יקיר לי אפרים אם שאינו מתנהג כשורה ,אף -על -פי -כן הוא מחפה עליו מרוב אהבתו אותו :ואף אם ייסרנו לפעמים ,יהיה ברוב חנינה וחמלה ,אכן אם יבואו אליו אנשים אנשים על לא דבר ושהוא מלבין ומחפיר לכל -בודאי יתגבר באביו כוח הכעס אליו ויכהו ויבזהו עבור זה : מרוב אהבה שהוא אוהב את ישראל , אף שהוא יודע בעצמו כל מה שנעשה בסתר ובגלוי ,וכמו , שכתוב {שם כג ,כד } "אם יסתר איש וגו'" ,אף-על -פי -כן לא יעורר בעצמו עליהם לעשות רע ,וכמו שכתוב {במדבר כג ,כא } "לא הביט און ביעקב " ובפרוש רש"י שם ,אכן אם יבוא אליו המקטרג ויספר לו מענין זה - כביכול הוא מוכרח להשיב על זה שום תשובה {באמרו שמלכותא דארעא משיבה גם -כן כשבא מי לצעוק לפניהם על דבר עולה שנעשה , כמו שכתבו הספרים }, כי כן יסד מלכו של עולם , שעניניו של אדם יהיו מתנהגים על -פי המליצים והמסטינים
השיעור היומי
| |
|
|
|
|
|