בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות : שמיעה
343 יום
י"ט אלול
בעת ביקוש מידע
לא זו בלבד שיש מקום לשמוע רכילות בעלת חשיבות לשומע , אלא שמותר לו אפילו לנקוט יוזה , ולפנות אל אחרים בבקשת מידע שבאופן אחר היה נחשב ברכילות , מובן שמבקש המידע חייב להבהיר שהוא פונה בבקשתו זו באופן המותר על פי הדין ,
חייב אדם גם להקפיד על כך שהמידע אותו הוא מבקש הוא אך ורק המידע הנחוץ לו ,ולא יותר ,אם מספק המידע מתחיל לספר רכילות שאין בה , צורך יש להפסיקו מיד ,
"אם תעזבני יום , יומים אעזבך "
פירוש הלכה י" ט אלול מחזור ב'
לקבוע עתים לתורה
ולא לחנם נמשלה התורה ללחם , דכתיב {משלי ט ,ה }: "לכו לחמו בלחמי ", לומר לך : כשם שהלחם הוא סועד הלב , כמו שכתוב {תהילים קד , טו} "ולחם לבב אנוש יסעד ", ואם לא יאכל לחם יום או יומים ,נחלש לבו ,וכל -שכן אם לא יאכל לחם שבוע שלמה ,נחלש לבו מאוד וקשה לו להשיג הכוחות שאבד על -ידי זה: כן ממש למוד התורה הוא סועד את נפש הקדושה שיש באיש הישראלי , ואם לא ילמד איזה ימים ,וכל -שכן שבוע שלמה נחלשת עד מאוד ,על -כן צריך להזהר עד מאוד שלא לבטל את הקביעות אפלו יום אחד ,ולבד ,שזה הוא הזק ליום השני ושלישי שאחר זה , כי קרוב הדבר שגם בהם לא ילמד , כמו שאמרו חז"ל {ירושלמי סוף ברכות } במליצת התורה שאומרת , : אם תעזבני יום - יומים אעזבך ,וקשה לו מאוד אחר כך להתגבר על יצרו מחדש ולקבוע עתים לתורה - אלא אפילו אותן הימים שהוא לומד ,אם הקביעות אינו בתמידות ,אין רוח הקדושה שורה כל -כך על הלימוד ההוא : מה שאין כן אם הקביעות שלו הוא בתמידות, קדושה גדולה ונוראה שורה על כל למוד ולמוד ,על -כן אם מחמת דחק גדול מוכרח לבטל באיזה יום הקביעות שלו , יהיה עליו ממש כמו חוב , וימהר לפרוע במעת -לעת זה , כמה דאיתא בערובין {סה ,א } על רב אחא בר יעקב , דהוה יזף ביממא ופרע בליליא ,ובפרוש רש"י שם {ר"ה יזיף}
השיעור היומי
|
|
|