בס"ד
ספר חפץ חיים
רכילות :תועלת
153 יום
ד' אדר
הגזמות
הכלל שאין הצדקה להוצאת שם רע אפילו כשמכוונים לתועלת נראה בכלל מוחלט ללא יוצא מן הכלל , אולם החפץ חיים מעלה את האפשרות שאם אי אפשר להגיע לתוצאה החיובית ללא הגזמות ,כי אז אולי יההי מותר להעזר בכך , הדוגמא שהוא מביא היא כאשר אדם מנסה להפריד בין שני ילדים , שאחד מהם משפיע לרעה על חברו , אם השני מסרב להינתק ממנו , אלא אם כן יגזימו בהשפעת השליליות של חברו , כי אז יתכן שמותר לעשות זאת ,
הקו המבדיל בין הכל הזה לבין היוצא מן הכלל הוא דק מאוד ורגיש מאוד ,אין להסתמך עליו מבלי להתיעץ תחילה עם בעל סמכות הלכתית ,
"אדם מקדש עצמו מעט , מקדשין אותו הרבה"
פירוש הלכה ד' אדר מחזור א'
טומאה וקדושה
והנה אמרו חכמינו ז"ל כיומא {לט ,א } על הפסוק {ויקרא יא מג}: "ולא חטמאו בהם ונטמתם בם" - אדם מטמא עצמו מעט ,מטמאין , אותו הרבה : מלמטה ,מטמאין אותו מלמעלה : בעולם הזה, מטמאין אותו לעולם הבא ,והנה רש"י פרש שם : "מטמאין אותו הרבה "- מניחין אותו לטמא הרבה : אבל לשון "מטמאין "דחוק לפיזה, אכן לפי מה דבורים אסורים שדבר נמשך רוח הטומאה עליהם , ואחר-כך נוטלין החיצונים אלו הדבורים האסורים הטמאים ומטמאין בהם כל דברי הקדושה , ומאבד אותם בזה, שלא יוכלו לעלות למעלה לדורון לפני השם יתברך , אחרי שרוח הטמאה מחרפת עליהם : וזהו שאמרו : מטמאין אותו הרבה,
ומה שאמרו : מטמאין אותו לעולם הבא ,היינו בעת שימות, ונפשו תשוב לאלוהים אשר נתנה לתן שם דין וחשבון ,ורצונו יהיה בודאי ,שיכניסוהו לגן -עדן -יפגעוהו המשחיתים וילבישוהו לבוש מאוס וטמא שנברא מעונותיו ומי יוכל לשער גודל הבזיון והכלמה שיהיה לו על -ידי לבוש הזה, ומוכרח על -ידי - זה לירד לגיהנום ,מקום חושך וצלמות , להתכבס שם מחלאת עונותיו ,
ןהנה הכתוב אומר {ויקרא יא ,מד} : "והתקדשתם והייתם קדושים ", ואמרו חז"ל {יומא שם }: אדם מקדש עצמו מעט ,מקדשין אותו הרבה מלמטה ,מקדשין אותו מלמעלה , : בעולם הזה, מקדשין אותו לעולם הבא ,והנה בזה כל המאמר כפשוטו :הקדוש -ברוך -הוא ,שהוא מקור הטוב והחסד ,מכיון שהאדם כופה יצרו וממשיך עצמו לצד הקדושה מעט , הקדוש -ברוך -הוא משפיע עליו קדושה הרבה במלא חפנים וכמו שאמרו חכמינו זס"ל {שה"ש רבה ה, ג}, שאמר הקדוש ברוך -הוא :פתוח לי פתח כמחט של סדקית ,ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם , "מלמטה מקדשין אותו מלמעלה "- היינו שנמשך קדושה מלמעלה על שורש נשמתו ,
|
|