בס"ד ספר חפץ חיים
לשון הרע תועלת - להשכנת שלום
267 יום
ל' סיון
מחלוקת לשם שמים או יריבות אישית !!
המשנה במסת אבות {פרק ה' משנה כ' } מעמידה זו כנגד זו מחלוקת שהיא לשם שמים ומחלוקת שאינה המחלוקת שבין הלל ושמאי , שדעותיהם השונות בעניני הלכה נלמרות מתוך יגיעה והתעמקות דור אחרי דור בחלק בלתי נפרד מן התורה שבעל פה , הסמל לסוג השני היא מחלוקת קורה ועדתו , שטינתו האישית כלפי משה רבנו הביאה לסופו המר , למותו ולקלתו הנצחי ,בפי שמביא החפץ חיים בהקדמתו לספר חפץ חיים ,המצית את אש המחלוקת על ידי דיבורים אסורים עובד על הלאו "ולא יהיה בקרח וכעדתו " {במדבר י"ז ה' :עיין סנהדרין ק"י ע"א } חלק בלתי נפרד מחייו של יהודי הוא ההתנצחות בלימוד במהלך החתירה לאמת , כבנים לעם רוחני הבעל מחשבה ,נותנים היהודים תמיד בעיצומם של חילופי דעות ודיונים רעיוניים ,
" מי שהוא רגיל בשתיקה ניצול מכמה עברות "
פירוש הלכה ל' סיון מחזור ב'
מעלת הממעט בדיבור
מי שהוא רגיל בשתיקה,נצול מכמה עברות : מחניפות וליצנות ולשון הרע ושקרים ונדופים ,כי כשאדם מהרף ומגדף אותו , אם יענהו , יוסיף לדבר לו כפלים , וכך אמר החכם : אני שומע דבר הרע ואני שותק ,אמרו לו :ולמה ? אמר להם : אם אשיב ואענה למחרפי ,אני ירא שאשמע חרופים אחרים יותר קשים מן הראשונים ,
גם מי שמחזיק במידת השתיקה ,כל אחד יבול לגלות לו סודותיו , כיון שאינו רגיל ברוב דברים ,לא יגלה , ועד ,אינו רגיל ברכילות ,ועל זה נאמר {משלי יח ,כא }: "מות וחיים ביד לשון ", כי אדם עושה בלשונו יותר ממה שעושה בחרבו,כי האדם עומד בכאן ומוסר חברו הרחוק ממנו למיתה: אבל החרב אינו ממית אלא בסמוך לו ,לכך נבראו באדם שתי עינים ושתי אזנים ושתי נחירים ופה אחד , לומר שימעט בדיבור ,
השיעור היומי
|
|