בס"ד
ספר חפץ חיים
אבק רכילות
136 יום
י"ז שבט
סודות
האופן החמור ביותר של אבק רכילות הוא כאשר אדם מגלה סודות שהופקדו בידיו , {על גילוי מידע סודי כדי למנוע נזק ממישהו נדון בהמשך הדברים } גילוי סודות נחשב לאבק רכילות מכיון שהדבר גורם לחוסר שליטה עצמית בדיבור בנושאים הקשורים לענין ומכאן מגיעים לרכילות של ממש ,
כאשר מתברר שפרסם הסוד ברבים גרם לנזק , הרי יש בכך גם אבק רכילות וגם דיבור לשון הרע ממש גם כאשר הנזק לא היה צפוי מראש , עצם הפרת הסודיות הופכת את האדם להולך רכיל ,
"כשיחשוב עם נפשו באמת , יתודע לו כי לא תקן עדיין אפילו החצי , ואף לשליש לא הגיע "
פירוש הלכה י"ז שבט מחזור א'
איך יתגאה !!
והנה כאשר יתבונן האדם את גודל עניותו בתורה ובמצוות ,לא יהיה לו במה להתנאות ,וכמו שאמרו חכמינו ז"ל {כ"ר א ,ו }: דדא חסר ,מה קני ? ואפילו אם יש לו מעט תורה ומעשים טובים - כשיחשוב עם נפשו באמת ,יתודע לו כי לא תקן עדיין אפילו החצי ,ואף לשליש לא הגיע , לפי החכמה ,אשר הטביע הקדוש -ברוך -הוא כנפשו ,
וכתבו זספרים הקדושים לזה משל נמרץ. וכמדמה שראיתי זה ב'זכרו תורה משה ' {בהקדמה }, לגביר אחד ששלח שני אנשים למדינה רחוקה לקנות לו אבנים טובות , לאחד נתן לעסק זה אלף זהובים ,ולהשני לא נתן כי אם מאה זהובים ,ופזרו את המעות בדרך לדברי הבל , עד שלא נשאר ביד בעל האלף כי אם שתי מאות זהובים ,וביד בעל המאה - ארבעים ויהי היום ,ויתקוטטו יחד זה עם זה , ויען בעל האלף ויאמר להשני : התוכל והתדמות אלי? הלאו אתה איש עני ואי לך אפילו חלק רביעי ממני ! ויען איש אחר ויאמר לבעל האלף : הוי , סכל וגאה ! במה תתגאה ? האם לא נודע לנו כי המעות אינו שלך , ורק שליח את להביא סחורה למשלחך , ובאמת אתה עני יותר מהשני אשר נתגאית עליו , כי הוא איננו חייב למשלחו רק ששים זהובים אשר פזר בשוטתו , ואתה הלוא פזרת שמונה מאות זהובים על דברי הבל , ומה תשיב שולחך דבר על סך רב כזה ? הלוא אז תכזסך בושה וכלמה הרבה יותר מהעני הנעלב הזה !
כן הדבר ממש בעניין הזה כי הלוא כולנו שלוחי דרחמנא אנן מעולם העליון לכאן , כל אחד לתקן את נפשו ולצחצחה לפי ערוך החכמה אשר הטביע הקדוש -ברוך -הוא בנפשו , על -כן אי לו לאדם להתגאות התכליתי ,ויש לו לחשוב בנפשו כמה ימים וכמה שנים בטל מתורה ,ועליו יהיו כלנה לתת חשבון על כל יום מימי חייו במה עסק בו ,
|
|