x
בניית אתרים בחינם

אפיקיפדיה
אם אתה מסוגל לחלום- אתה מסוגל גם לבצע
 
    ראשי
    משחקי הכרות
    משחקי חוץ וטבע
    משחקי חדר
    משחקי חלוקה לקבוצות
    פעולות היכרות
    פעולת הכרת השבט
    פעולות חיים בקבוצה
    פעולת היחיד בקבוצה
    פעולות כוחה של קבוצה
    פעולות כבוד לסמכות
    פעולות כבוד הדדי
    פעולת הורים וילדים
    פעולות תקנון
    פעולת רקע ואידיאולוגיה של התנועה
    פעולות דמוקרטיה
    פעולות מעורבות חברתית
    פעולות זהות יהודית
    פעולות פלורליזם
    פעולות חאקי וסמלים
    פעולות ההנהגה ושבט אפיק בפרט
    פעולות צופיות
    פעולות יצירתיות
    פעולות יציאה מהמסגרת
    פעולות יוזמה
    פעולות מנהיגות
    פעולות אהבת והכרת הארץ
    פעולות התיישבות וראשית הדרך
    פעולות 3 הדתות
    פעולות העיר חיפה
    פעולות ים המלח
    פעולות התחממות כדור הארץ
    פעולות אסונות טבע וסוף העולם
    פעולות הסתפקות במועט
    פעולת יום הנכה
    פעולות יום הזכרון לרבין
    פעולת יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
    פעולות יום הזכרון לשואה ולגבורה
    פעולות האסון בכרמל
    פעולות שיא
    פעולת חגי תשרי
    פעולות ט"ו בשבט
    פעולות קבלת השונה
    ביקורי בית ? איך עושים את זה ?
    צור קשר
    רשימת ערכים
    סיפורי מסגרת
    פעולות על אונס והטרדה מינית בקרב בני נוער

היכרות עם תנועת הצופים

ערך: יצירתיות

מטרות:

1.      החניכות יתלהבו מהחאקי וימשיכו לבוא איתו לפעולות בצופים.

2.      החניכות ילמדו על תנועת הצופים בחיפה.

3.      החניכות ילמדו את משמעות האיש"ה – איחוד ייחוד שיוויון והסוואה.

4.      החניכות יגלו יצירתיות, ושיתוף פעולה באחווה.

מתודה

הסבר

מטרה

זמן

ציוד

כפתורים לחאקי

לפי הפעולה, אני מתקשרת לבנות להזכיר להן לבוא לבושות בחאקי (מהבאזר- פעולה קודמת), ומבקשת אישור מההורים לתפור את החאקי. אני אביא כפתורים, מחט וחוט, ונקשט את החאקי שלהן עם כפתורים מיוחדים.

1

10 דק'

כפתורים, מחט, חוט.

פ'אצים לחאקי

בהמשך לחאקי יפה, הבנות מכינות פ'אצ לעניבה/לכתף של האחווה שלהן/הגדוד ...

1

10 דק'

סול, לורדים, מספריים, שדכן, חוט.

סיימון

הבנות יקבלו למלא סיימון (עם משימות שילמדו אותן על תנועת הצופים בחיפה, וסתם כמה כיפיות J ).

2

15 דק'

דף עם משימות.

מה הניקוד?

הבנות מקבלות מצלמה, והן צריכות ללכת בין אנשים ולצלם אותם (רק אם הם לבושים בחאקי מלא!). לאחר מכן, מסתכלים על התמונות עם כל האחווה, ומדרגים אותן לפי היופי של החאקי.

1

10 דק'

מצלמה (מהאייפון).

מה הצבע?

מראים לבנות דף, ובו השמות של השבטים בחיפה (כתובים בצבע של השבט). אחרי 2 דק', מסתירים את הדף, וכל בת מקבלת 14 פתקים (לפי מספר השבטים). אני אומרת שם של שבט, וכל אחת רושמת את השם שלה ואיזה צבע היא חושבת שייך לשבט שהקראתי. מכניסים לשקיות, ובסוף המשחק, מקריאים את מה שכתוב בפתקים.

2

15 דק'

דף עם שמות השבטים, פתקים,

עטים, שקיות.

שבט חדש

הבנות צריכות להמציא שבט חדש. הן צריכות לכתוב- מה יהיה בשבט? כמה מדריכים יהיו? כמה חניכים? ועוד...

4

10 דק'

דפים, עט.

למה אני באה לצופים?

על הקיר יהיו תלויים שלטים עם סיבות למה לבוא לצופים. החניכות יצטרכו להמציא כלי זריקה, ויזרוק אבן שתפגע להן במטרה.

4

15 דק'

שלטים.

עמודו שבטים

כל בת מקבלת שם של שבט אחר. משחקים עמודו, רק במקום לצעוק את השם, צועקים את השם של השבט.

2

10 דק'

כדור.

משחק חדש.

כל בת רושמת שם של משחק קצר שהיא מכירה, מחלקים את הבנות ל-2 קבוצות וכל קבוצה בוחרת 2 פתקים. הן צריכות להמציא משחק חדש שמכיל את שניהם. (אולי)

יצירתי

10 דק'

פתקים, עטים.

פנטומימה

כל ילדה מקבלת משפט אחר מ10 דברות הצופה. כל בת בטורה, מציגה את המשפט שלה בפנטומימה לקבוצה.

2

10 דק'

פתקים עם משפטים.

אני יושבת תחת עץ רענן

איחוד (מאחד את כל הקבוצה בכך שבסוף- כל הקבוצה יושבות על משהיא אחת).

3

5 דק'

 

תופסת

ייחוד (התופסת מהנתפסות).

3

5 דק'

 

5 מקלות

שיוויון (בטור של כל בת, יש מרחק שווה בין המקלות- אין אחת מיוחדת!)

3

5 דק'

 

סרדינים

הסוואה (הסרדין -זה שמתחבא-  וכל מי שמגיע אליו, מסווים את עצמם בסביבה=מהשאר, כדי שלא ימצאו אותו).

3

5 דק'

 


פעולת רקע ואידאולוגיה של התנועה- נעמה רום

ערך: זיקה ומשמעת

מטרות:

  1. החניכות ידעו מהו הרקע להקמת התנועה (מי הקים, שנה, מדוע...)
  2. החניכות ילמדו מהם עשרת דיברות הצופה וינהגו לפיהם.
  3. החניכות ילמדו מהי האידיאולוגיה של התנועה.

מהלך הפעולה: איך הכול התחיל – באדן פאוול... דיברות הצופה- אחריי כל מתודה נתלה על קיר המקלט את הדיבר הקשור למתודה....

 

מתודה

הסבר

קישור למטרה

זמן

ציוד

1

רקע תנועת הצופים

אני קוראת את הרקע "איך הכול התחיל" על תנועת הצופים. אני בוחרת 2-3 בנות שימחיזו את מה שאני אומרת תוך כדי שאני מקריאה.

1

10 דקות

הסיפור של איך הכול התחיל.

2

הצופה דובר אמת

כל אחת אומרת משפט אמת שקשור אליה ומשפט שקר. על החניכות לזהות מהו המשפט האמתי. אם רוב החניכות זיהו מהו משפט האמת- על החניכה לספר משהו על עצמה שלא ידענו עד עכשיו.

2

15 דקות

--------

3

הצופה נאמן למדינתו, לעמו ולשפתו

על החניכות להמציא מדינה חדשה, המנון ודגל.

2

10 דקות

בריסטול, גואש

4

הצופה מועיל לחברה, אוהב עבודה ואוהב לעזור לזולת + הצופה רע לכל אדם ואח לכל חבר

משחקים תופסת. השדרוג- כדי לשחרר את החברות יש ללחוץ את היד בלחיצה צופית.

2

10 דקות

----------

5

הצופה אדיב

יושבים במעגל. כל חניכה מקבלת דף וכותבת עליו מחמאה לזו שלידה. אחר שכולן מסיימות מעבירים את הדף אחד ימינה וכותבים שוב... ככה עד שהדף חוזר לראשונה.

2

10 דקות

דפים, עטים

6

הצופה אוהב את החי והצומח ומגן עליהם.

החניכות מקבלות דפים עם שמת של צמחים ועליהן למיין ל'מוגן' ו'לא מוגן'.

2

10 דקות

שמות של צמחים

7

הצופה איש משמעת

אין על זה מתודה רק פתק

2

 

 

8

הצופה חסכן

החניכות עומדות מסביב לפיילה עם מים. אני אומרת כל מיני אמרות שמבזבזות מים כמו : "אני מתקלחת 15 דקות". כל מי שמתקלחת 15 דקות צריכה לזרוק לפיילה אבן. בסוף כל המים יצאו מהפיילה וזה יראה שכל הפעולות האלה גורמות לבזבוז מים...

2

10 דקות

פיילה, ג'ריקן

9

הצופה אינו נופל ברוחו

על החניכות לפרק בזמן הקצר ביותר קשרים מחבלים. המטרה היא להראות להן שאסור להתייאש!

2

15 דקות

חבלים עם קשרים

10

הצופה טהור בדבריו ובמעשיו

אין על זה מתודה רק פתק

2

 

 

11

השלמת המנון הצופים

אני אתן לבנות את המנון הצופים עם מילים חסרות והן יצטרכו להשלים אותן.

3

10 דקות

המנון הצופים, בריסטול

12

בינגו ערכים

בינגו עם כל מיני ערכים. המטרה היא להראות לבנות שיש הרבה ערכים ושזה מה שאני מנסה להעביר להן בפעולות.

3

10 דקות

רשימת ערכים, דפים לבינגו, עטים

13

סיכום

על מה הייתה הפעולה, מה למדנו... ( על קיר המקלט יהיו תלויים דיברות הצופה שהבנות אספו אז נעבור על כל אחד מהם...)

1,2,3

10 דקות

---------

10 דיברות הצופה

 10 דיברות הצופה:

1.      הצופה רע לכל אדם ואח לכל צופה.

2.      הצופה חובב את החי והצומח ומגן עליהם.

3.      הצופה טהור בדיבוריו ומעשיו.

4.      הצופה נאמן לעמו, למדינתו ולשפתו.

5.      הצופה אינו נופל ברוחו.

6.      הצופה חבר מועיל בחברה, אוהב עבודה ועוזר לזולת.

7.      הצופה איש משמעת.

8.      הצופה דובר אמת.

9.      הצופה אדיב.

10. הצופה חסכן.

 

ערך: משמעם ועזרה הדדית

מטרות:

1.      החניכים יעזרו אחד לשני למען הצלחת המשימות.

2.      החניכים ישתפו פעולה כקבוצה כדי להצליח.

3.      החניכים יגלו סובלנות אחד כלפי השני, וילמדו לא להתעצבן מכל דבר קטן!!!

מתודה

הסבר

מטרה

דיברה

זמן

ציוד

תופסת

כדי לשחרר משהו צריך לתת לו כיף= כולם אחים ועוזרים אחד לשני J

1

1

15 דק'

 

להיכנס למעגל

כשהם משתמשים בכוח- אז לא נותנים להם להיכנס, וכשהם מבקשים : "בבקשה.." – אז נותנים להם להיכנס.

2,3

3

15 דק'

 

מגן דוד

החניכים צריכים ליצור מגן דוד אנושי, לפי סרטוט שלי. נאמן לעמו ולמדינתו- מגן דוד=סמל העם היהודי וארץ ישראל.

2,3

4

15 דק'

סרטוט שלי

פיצוף הבלון

לוקחים פעמיים זוג בנים ובנות. הם מנפחים בלון, ואז עושית תחרות מי מפוצץ את הבלון ראשון עם המרפקים, וסיבוב שלי עם הברכיים.

1

5

15 דק'

10 בלונים

חתול ועכבר

מעגל החניכים מגנים על העכבר מהחתול- הם עוזרים לו.

2

6

15 דק'

 

10

עומדים במעגל וכל פעם משהו אחר צועד קדימה. בלי לדבר!! , הם צריכים ללכת קדימה עד שכולם עשו צעד קדימה. אסור להם ללכת 2 או יותר קדימה באותו הזמן.

2,3

7

15 דק'

 

משפט אמת ושקר

צופה דובר אמת- תמיד מפשט אחד הוא אמת J

3

8

15 דק'

 

 


4 ערכי הליבה

ערך: מודעות

מטרות:

1.      החניכים יכירו את 4 ערכי הליבה.

2.      החניכים יהיו מודעים למושגים אילו ומה הם אומרים?

3.      החניכים יקשרו את המתודות לכל דבר בחייהם (מחאה חברתית, Jewish style, מה לאכול? למה המאכל הזה קשור? ועוד...)

מתודה

הסבר

מטרה

זמן

ציוד

שיר יהודי

זהות יהודית (כל אחד בוחר שיר, עושים הגרלה, ולשיר שנבחר- ממציאים מילים חדשות- על העם היהודי! נכתוב את המילים על פלקט גדול, ואז נצלם קליפ J ).

1-3

25 דק'

לפקט גדול, לורד.

הפגנה

מעורבות חברתית (בוחרים נושא להפגנה, מכינים שלטים ושיר, ויוצאים להפגנה בתל חי!! ).

1-3

25 דק'

דפים, לורדים, פלקט גדול, מדבקות.

לאן ללכת?

דמוקרטיה (כל פעם אני מניחה 2 פריטים שיש להם משהו משותף, והם צריכים לבחור לאן הם רוצים ללכת. אף אחד לא אומר להם לאן ללכת- זה מה שהם רוצים!).

1-3

15 דק'

 

משחק בחירה

דמוקרטיה (עושים רוב קולות, בוחרים משחק ומשחקים אותו).

1-3

15 דק'

 

מאכלים שונים

רב תרבותיות (לפני הפעולה, מקבשים מכל חניך להביא מאכל- כל מאכל בא מתרבות שונה. בסוף הטעימות, החניכים מקבלים דף והם צריכים לכתוב ליד כל תרבות- איזה מאכל קשור לאיזה תרבות. הילד עם הכי הרבה תשובות נכונות- ניצח!!).

1-3

30 דק'

מאכלים של הילדים




פעולת ארבעת ערכי הליבה ועשרה דיברות הצופה- נועה מנלה

ערך מוביל: משמעת עצמית

מטרות הפעולה:

1. החניכות יהיו מודעות לארבעת ערכי הליבה של התנועה וידעו את משמעותם

2. החניכות יכירו את עשרת דיברות הצופה

3. החניכות יידעו ליישם את כל הערכים שרכשו במשך חייהן

סיפור מסגרת: הפעולה (שעתיים) תהיה מחולקת ל50 דק' ועוד 50 דק' ועוד 10 דק' סיכום בכל פעם.

 

-ארבעת ערכי הליבה- בחלק זה של הפעולה יהיו ארבעה גמדים (ביצים) שעל כל ביצה יהיה כתוב ערך, הבנות יעברו 4 מתודות שכל אחת מקושרת ישירות לערך אחד, בסוף כל מתודה אם יצלחו אותה הן יקבלו את הביצה שלה ויצטרכו לשמור עלייה, על הערכים האלה בנויה התנועה ואם הן יישברו אז גם לא תהיה תנועה.

-עשרת דברות הצופה- הבנות יעברו 10 מתודות – כל מתודה תהיה קשורה לדיבר אחד, בסוף כל המתודות הן יעמדו במעמם עם ישראל בסיני ויקבלו את עשרת הדברות.

להכין- 4 ביצים שעל כל אחת כתוב ערך, דף עם עשרה דברות הצופה על בריסטול.

ארבעת ערכי הליבה:

מתודה

הסבר

מטרה

ציוד

זמן

מעורבות חברתית

נכונות של הפרט והקבוצה לפעול מתוך תחושה של אחריות ליצירת חברה טובה יותר. אם על ידי אזרחות פעילה ו/או התנדבות לטובת החברה והקהילה.

פתק עם הפירוש הזה יוחבא על הדלת של החדר שכב"ג מבחוץ עם הרמז – קבוצה של אנשים, גדולים, אבל לא הכי, שמחזיקים את הבית

1

פתק על הדלת של החדר שכבג

עד שיימצאו

זהות יהודית

זהות הינה מרכיב אישיות חשוב באדם, כך כתנועת נוער ציונית בישראל נבקש להעמיק את הקשר עם אורח החיים ומושגים בסיסיים בדת היהודית וביניהם: מעגל החיים, סמלים, ארון הספרים היהודי, ערכים, חגים ומועדים.

הפירוש הזה יוחבא על הארון חשמל עם הרמז - בתוכו (באופן תיאורטי) נמצא הספר הקדוש שאותו פוגשים מקרוב בני המצווה.

1

פתק על הדלת של הארון חשמל

עד שיימצאו

רב תרבותיות

חשיבות הייחודיות של תרבויות שונות במיוחד בישראל כמדינה קולטת עלייה והטרוגנית באוכלוסייתה, ועל כל אדם להבין שניתן להיות שותף בכמה הקשרים ומעגלים של זהות תרבותית ולנוע בחופשיות ביניהם.

הפירוש הזה יוחבא על הכניסה לחדרים החדשים לפי הרמז – המקום היחיד בביתנו בו נמצאים כמה סוגים של אנשים באותו הזמן.

1

פתק על הכניסה לחדרים החדשים

עד שיימצאו

דמוקרטיה

כתפיסת עולם המאמינה שהחברים בצופים בפרט ובמדינה ובכל תחומי החיים בכלל שותפים בקביעת המדיניות בראש ובראשונה על ידי בחירות. כל זאת ללא תלות במוצא, מין, גזע, דת וכיוצא באלו.

פתק בתוך השירותים עם הרמז- כולם רשאים להיכנס לשם, ללא שום תנאים

1

פתק בתוך השירותים הגדולים

סה"כ כל החפש תמטמון 20 דק'

התאמת הביצים לפתקים

נשים את הפתקים שהן מצאו על הרצפה והן יצטרכו להתאים את הפירושים לביצים עם הערכים כמו במשחק הזיכרון.

1

4 ביצים עם השמות

10 דק'

מסכות קצרות

הן ממש אוהבות לעשות הצגות אחת לשנייה אז הן יציגו בזוגות את הערכים בחיי היום יום

1,3

אין

15 דק' כולל הכנה

שיחת סיכום

אני אסביר להן מה החשיבות של הערכים האלה לתנועה ואיך אנחנו מיישמים אותם בהדרכה

1,3

אין

5 דק'

 

עשרת דברות הצופה :

מתודה

הסבר

מטרה

ציוד

זמן

הצופה - דברו אמת

פינוקיו

2

אין

5 דק'

הצופה נאמן לעמו, לארצו, למדינתו ולשפתו

הדגל

2

2 דפים

10 דק'

הצופה חבר מועיל בחברה. אוהב עבודה ועוזר לזולת.

חתול ועכבר- הקבוצה עוזרת לעכבר להימלט מהחתול

2

אין

7 דק'

הצופה רע לכל אדם ואח לכל צופה

עושה ומאמינה,לא עושה ולא מאמינה,עושה ולא מאמינה,לא עושה ומאמינה. בנושא רעות

2

משפטים בנושא רעות

 

הצופה אדיב

עושים תופסת כשכל אחת שנתפסת צריכה לעמוד עם הראש בתוך הרגליים וכל אחת יכולה לשחרר אותה ואז היא חוזרת לחשק, ככה המשחק לא יכול להגמר אף פעם וזה רק טוב

2

אין

7 דק'

הצופה חובב את החי והצומח ומגן עליהם

טמגוצ'י מאבן

הפעילות טבע של שמירה על אבן וקישוט שלה

2

בריסטולים להכנת מיטות לאבן

5 דק'

הצופה איש משמעת.

מסדר אחוותי

2

אין

10 דק'

הצופה אינו נופל ברוחו, ובצר לו מצטחק

חתולתי המסכנה         

2

 

10 דק

הצופה חסכן

הכנת סטיקרים לחסכון במים    ותלייה בשירותים

2

דפים, טושים

5 דק

הצופה טהור בדיבורו ובמעשיו.

בזמן כל החלק הזה של  הפעולה אסור לקלל בכלל

ומי שמקללת מסומנת במדבקה

אדומה

2

 

 

קבלת עשרת הדיברות במעמד הר סיניי ושיחת סיכום

אני אתן להן במעמד חגיגי את עשרת דברות הצופה

כמו את עשרת הדברות שנתנו לעם ישראל בהר סיני

ואז נעבור על כל מתודה לאיזה דיבר היא מתקשרת

 

 

 

צוות פיתוח הדרכה 2013-2014