x
בניית אתרים בחינם

אפיקיפדיה
אם אתה מסוגל לחלום- אתה מסוגל גם לבצע
 
    ראשי
    משחקי הכרות
    משחקי חוץ וטבע
    משחקי חדר
    משחקי חלוקה לקבוצות
    פעולות היכרות
    פעולת הכרת השבט
    פעולות חיים בקבוצה
    פעולת היחיד בקבוצה
    פעולות כוחה של קבוצה
    פעולות כבוד לסמכות
    פעולות כבוד הדדי
    פעולת הורים וילדים
    פעולות תקנון
    פעולת רקע ואידיאולוגיה של התנועה
    פעולות דמוקרטיה
    פעולות מעורבות חברתית
    פעולות זהות יהודית
    פעולות פלורליזם
    פעולות חאקי וסמלים
    פעולות ההנהגה ושבט אפיק בפרט
    פעולות צופיות
    פעולות יצירתיות
    פעולות יציאה מהמסגרת
    פעולות יוזמה
    פעולות מנהיגות
    פעולות אהבת והכרת הארץ
    פעולות התיישבות וראשית הדרך
    פעולות 3 הדתות
    פעולות העיר חיפה
    פעולות ים המלח
    פעולות התחממות כדור הארץ
    פעולות אסונות טבע וסוף העולם
    פעולות הסתפקות במועט
    פעולת יום הנכה
    פעולות יום הזכרון לרבין
    פעולת יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
    פעולות יום הזכרון לשואה ולגבורה
    פעולות האסון בכרמל
    פעולות שיא
    פעולת חגי תשרי
    פעולות ט"ו בשבט
    פעולות קבלת השונה
    ביקורי בית ? איך עושים את זה ?
    צור קשר
    רשימת ערכים
    סיפורי מסגרת
    פעולות על אונס והטרדה מינית בקרב בני נוער

פעולת מעורבות חברתית- נעמה רום

ערך מוביל: מעורבות חברתית

מטרות:

1.      החניכות ילמדו ויפנימו שארץ ישראל נמצאת במצוקה של מים

2.      החניכות יפעלו על מנת למצוא פתרון לבעיה או למען הגברת המודעות

3.      החניכות יפעלו בעצמאיות

מהלך הפעולה: חצי מהפעולה אני מעבירה להן מידע על מצוקת ישראל בנושא המים ובחצי השני הבנות יפעלו על מנת לפתור את הבעיה או למען הגברת המודעות.

 

מתודה

הסבר

קישור למטרה

זמן

ציוד

1

נעץ

2 קבוצות. לכל קבוצה בקבוק מים עם נעץ תקוע בקרקעית. אני שואלת את 2 הקבוצות שאלות נכון או לנכון לגביי המים במדינת ישראל. כל פעם שהקבוצה טועה אני מוציאה להם את הנעץ עד שהם צודקים בשאלה הבאה. כשהם צודקים אני מחזירה את הנעץ. (כשהנעץ בחוץ הבקבוק מעל פיילה כדי שנוכל למחזר את המים אחר כך). הקבוצה הראשונה שנגמרו לה המים מפסידה.

1

15 דקות

2 בקבוקי מים, 2 נעצים, 2 פיילות, נכון או לא נכון

2

בזבוז מים- המים נעלמים

הבנות במעגל ובאמצע אני מניחה פיילה עם מים (המים מהמתודה הקודמת...). כל פעם אני אומרת משפט על בזבוז מים ומי שזה נוגע אליה זורקת אבן לפיילה (אני מתקלחת 15 דקות...). עם הזמן כל המים ישפכו החוצה וככה אני יראה להן שזה גורם למים להעלם !

1

15 דקות

פיילה, ג'ריקן, משפטים על בזבוז מים

3

קו אדום

כל החניכות עומדות בשורה ולפניהן חבלים. הכי רחוק יש חבל אדום. כל פעם אני אומרת משפט על בזבוז מים ומי שמסכימה איתו הולכת צעד קדימה (לחבל הבא) עד שמישהי מגיעה לקו האדום- הקו שבגלל כל הדברים שהיא מסכימה איתם לא נותרו מים במדינה.

1

10 דקות

חבלים.

4

פעילות הבנות - הקדמה

ראש הפרויקט שנבחרה בבחירות דמוקרטיות בפעולה הקודמת מעבירה לבנות את המידע לגביי מה שהן הולכות לעשות ומה המטרה של כל זה.

אני יכוון אותן ל-

*הכנת שלטים (ממש שלטים-בד ערבי, חבלים, מכחולים, גואש)

*הכנת מסכת שתעבור באחד מהמסדרים

*פרסום שלטים בשירותים על חיסכון במים וכדומה

2,3

10 דקות

---------

5

פעילות הבנות- המעשית

הכנת שלטים, הכנת מסכת, פרסום החשיבות שבחיסכון במים...

2,3

40 – 50 דקות

ציוד לשלטים- 2 בד ערבי, 8 חבלים, 10 צבעי גואש, 6 מכחולים, פוסטרים

6

סיכום

על מה הייתה הפעולה, העניין של מעורבות חברתית כערך ליבה, כל הכבוד ....

1,2,3

10 דקות

----------

 מעורבות חברתית

ערך מוביל: אכפתיות

מטרות:

  1. החניכות ייחשפו למושג מעורבות חברתית.
  2. החניכות יפתחו אכפתיות כלפי סביבתם.
  3. החניכות יראו במעורבות חברתית ערך עליון.

מהלך הפעולה:

סיפור המסגרת הוא הסיפור 'פרח לב הזהב'. בסיפור מסופר על ילד שעובר מסעות על מנת להביא לאימו פרח מיוחד שיגרום לה להבריא. פרח זה נקרא פרח לב הזהב.

הילד נהיה מעורב ומגלה את היתרון של הרצון הטוב שלו לעזור- עוזר גם לאימו וגורם לו הרגשה טובה.

 

 

מתודה

הסבר למתודה

קטע מהסיפור

קישור למטרה

זמן

ציוד

1

מכתבים

משחקים מרוץ שליחים עם מכתבים ב-2 קבוצות. כל פעם מותר להרים רק מכתב אחד מהרצפה. לבסוף הן יצטרכו להרכיב מהשורות שבמכתבים את המשך הסיפור.

"בבקתת עץ קטנה ולא מחוממת

גרו פיליפ ואמו המצוננת

פיליפ היה נער צעיר ויפה תואר

חזק בגופו, אוהב את אימו ותמיד מביא את הדואר "

 

1,2,3

10 דקות

מכתבים

2

חי גוסס מת

משחקים חי גוסס מת כדי לסמל את האימא שמצבה מדרדר.

" יום אחד לאימו הוחמר המצב

והיא נפלה למשכב

פיליפ יצא בריצה

להזעיק רופא שייתן עצה

מה עושים ואיך להתגבר

ואיך לשמור שהמצב לא יתדרדר

הרופא המכובד הגיע במרכבתו החדשה

והחנה אותה ליד בקתת העץ העבשה"

 

1,2,3

15 דקות

כדור

3

מפה בבקבוק

אני מביאה לחניכות בקבוק שבתוכו מפה. הן צריכות להוציא את המפה ולקרוא אותה. במפה מצוין סדר המקומות אליהם צריך להגיע הילד על מנת למצוא את הפרח שיציל את אימו.

יער אפל- נהר- גשר- הר- הפרח.

"בתחילה שראה את האם החולה רק הימהם בגרונו בערך כך זה נשמע "אה אהממ אהממ אהה! ואז פתח את פיו ומסר את הבשורה:

לצערי המחלה ממש מסוכנת

זאת לא שפעת אלא מחלה אחרת

וכדי שאימא של פיליפ לא תמות כמו אביו הצייד

יש רק דבר אחד שניתן לעשות ומיד:  מעבר ליער האפל, אחרי הנהר,

אם ממשיכים ישר

ופונים במקום

חוצים את הגשר שמעל התהום

מגיעים אל ההר הגבוה מאד, בפסגתו צומח הפרח הנדיר

שלא ניתן להשיג בעיר

הפרח שיבריא את אימו החולה

הפרח המפורסם שאיש לא ראה

פרח לב הזהב."

 

1,2,3

10 דקות

מפה בבקבוק

4

לעבור את היער

שדה מוקשים המסמל את היער. במידה והבנות אינן מצליחות וצריכות עזרה הרמז שלי יעלה להן בפריט שאני אבחר.

"ללא היסוס אחד או שניים

לקח פיליפ זוג נעליים ומים

לחם וגבינה צהובה ויצא.

הוא הלך יום וחצי בדרכים עד שמצא עצמו מול היער האפל

ולא ידע איך יצליח לעוברו בלי להפוך טרף לאריה שפל."

 "לפתע משום מקום הגיח עורב קטן וחמדן ואמר: ילד חביב,

 אראה לך כיצד לעבור את היער מסביב

אבל בתנאי שתתן לו את הגבינה הצהובה שלך.

לפיליפ לא היתה ברירה, העורב הראה לו איך לעבור

והגבינה נשארה מאחור "

 

 

1,2,3

15 דקות

דפים, שדה מוקשים

5

לעבור את הנהר

חידת הנהר עם הכבש, הזאב והכרוב. במידה והבנות אינן מצליחות וצריכות עזרה הרמז שלי יעלה להן בפריט שאני אבחר.

"אחרי היער הגיע לנהר הרחב

שוב לא ידע איך יחצה בלי לטבוע

כי עוד לא המציאו את סירת המנוע

פנה אליו ברבור מגונדר

"הי, אתה רוצה לחצות את הנהר?"

"כן" השיב פיליפ, "אני מאד ממהר,

צריך להגיע אל הצד האחר"

"אין בעיה" השיב הברבור שהיה סוחר ממולח,

תן לי את נעליך, כבר אחשוב מה לעשות איתם אח"כ.

הברבור העביר את פיליפ על גבו.

אח"כ מכר את הנעליים

וקיבל תמורתם מיליון קוב מים. "

 

1,2,3

15 דקות

החידה והפתרון

6

לעבור את הגשר

על מנת לעבור את הגשר על הבנות לקפוץ בחבל 500 פעמים במצטבר ! במידה והבנות אינן מצליחות וצריכות עזרה שלי תעלה להן בפריט שאני אבחר.

"הנער המשיך לצעוד יחף

וזה לא היה כיף.

כעבור שלושה ימים נגמר השביל הרגיל התחיל גשר. בפתחו עמד גמד

עם פרצוף לא נחמד.

 פיליפ אמר "סליחה אדוני, אפשר לעבור?" והגמד ענה: "חוצפן שכמוך, צריך לשלם!

תן לי את המים וגם את הלחם!" 

פיליפ התלבט מה לעשות

אם ייתן, מה יהיה לו לשתות?

אולם נזכר באימו החולה

ומיהר להגיש את התיק שנשא.

בצעדים זריזים עבר את הגשר

והתחיל לטפס על ההר שמעבר. "

 

1,2,3

10 דקות

4 חבלים

7

לעבור את ההר

על הבנות לבנות פירמידה אנושית ורק לאחר שיבנו פירמידה אנושית יוכלו לראות היכן מסתתר הפרח. במידה והבנות אינן מצליחות וצריכות עזרה שלי תעלה להן בפריט שאני אבחר.

"טיפס והזיע, התאמץ, התנשף

עד שלפסגה הגיע ממש עייף.

ואז, מתחת לסלע ליד הרקפת

צמח לו הפרח, זה, ולא אחרת.

פרח לב הזהב הנפלא

שיבריא את אימא החולה.

פיליפ קטף, אבל לא את הרקפת

כי היא פרח מוגן, ולא בר

שרק אותו לקטוף מותר. "

 

1,2,3

10 דקות

פרח יפה O : )

8

 

הפרח

 

 

 

 

לפניי שהפרח המגיע אל הילד ישנה בעיה אחת.

הפרח נמצא במרכז של מעגל ואסור להיכנס למעגל. על הבנות לבנות חקה מהחומרים מסביב ולדוג את הפרח.

"עם הפרח בידו הסתובב ורץ,

עבר את הגשר, חצה את הנהר, עקף את היער האפל מסביב.

 

הגיע לבקתה - ולמיטת האם ניגש

ומיד כשהריח את הפרח חלף לו החשש.

חיוך נמתח על פני האם, במהרה בימינו הסיפור הסתיים.

האם הבריאה חיש מהר,

על כך רצינו לספר.

רק בגלל שאותה אהב,

הצליח למצוא את פרח לב הזהב."

 

1,2,3

10 דקות

חבל, וויר דק, בוס

9

סיכום

הפרח היה הלב של הילד. האהבה והדאגה שלו לאימא שלו הם בסופו של דבר מה שגרמו לו לעשות הכול כדי לעזור לה ולהצילה.

ככה גם כשאנחנו באים לפעול למען הקהילה אנחנו עושים מה שביכולתנו מתוך כוונות טובות ועושים שינוי אמתי.

אני אתן לכל אחת פרח והיא תגיד מה היא חושבת שמרכיב את פרח לב הזהב (תכונות- אהבה, נתינה, הקרבה, אכפתיות...).

 

-----------------------

1,2,3

15 דקות

פרח לכל אחת

פעולת חיסכון במים- אור גרוס

ערך: הסתפקות במועט

מטרות :

1.      החניכות יתעוררו למצב המים בישראל

2.      החניכות יבינו כיצד ניתן לחסוך במים

3.      החניכות יגלו אכפתיות למצב המים במדינה

מתודה

הסבר מתודה

מטרות

זמן

ציוד

חיסכון במים

החניכות יקבלו מספר בלונים אשר בכל בלון יהיו חתיכות גזורות של נייר בצבע כחול שידמה מים. על החניכות לפוצץ את הבלונים ולאגור כמה שיותר חתיכות של בריסטול (מים). ככל שהחניכים יאספו יותר חתיכות של בריסטול שלא הספיקו ליפול על הקרקע כך הם יצטרכו לחסוך. כמו הבריסטול שנופל לקרקע ו"מתבזבז" כך גם המים שלא נעשה בהם כל שימוש

1,2,3,4

15 דק'

בלונים שבתוכם גזרי נייר כחול

לימבו

ככל שמפלס המים בכנרת יורד ויורד נמוך יותר,  יותר קשה לנו להתקיים

1,4

10 דק'

מקל מטאטא

שימושי המים בחיי האדם

אני אחלק לחניכות פתקים בהם יש שימושים שונים של מים. החניכות יצטרכו לסדר את הפעולות לפי הסדר-מהפעולה שצורכת הכי פחות מים לפעולה שצורכת הכי הרבה מים

1

10 דק'

פתקים עם פעולות מים

הפעולות שלי ביומיום קשורות למים?

החניכות יתחלקו לזוגות. על כל זוג לכתוב על גבי דף את כל הפעולות שאדם עושה ביומיום שאינן קשורות למים. (לאכול, ללכת לביה"ס וכד'..)

לאחר מכן, כל זוג יקריא את הפעולות שהוא כתב וחושבים ביחד שוב, האם בכל זאת אין קשר למים?

(לדוגמא: כדי לאכול פסטה-מבשלים אותה במים, שהולכים לשירותים בביה"ס מורידים את המים באסלה, שותים מהברזייה וכו')

בסופו של דבר אני שואלת את החניכות אם יש פעולה שאין בה צורך במים בכלל? כנראה שלא...

1

15 דק'

דפים, עטים

שימוש מים יומיומי

לאחר המתודה הקודמת, אני אקריא לחניכות עובדות ו"יזעזע" אותן מכמות המים הממוצעת שאדם משתמש בכל יום

1,4

10 דק'

עובדות על שימושי המים ע"י האדם

דמיון מודרך

החניכות ישכבו על הרצפה בעיניים עצומות ואני מתארת להן את העולם בעוד 50 שנה..

מקורות המים מזוהמים, פותחים את הברז ויוצא נוזל חום, הים שחור (מנפט), הנחלים מצחינים מבעלי חיים שלא יכולים לחיות יותר. אני מחלקת לכל חניכה תפקיד (אישה בהריון, חקלאי, משפחה מרובת ילדים וכו'). אני אגיד להן לפתוח את העיניים כאשר אנחנו בשנת 2061 והממשלה החליטה להקציב לכל תושב ליטר אחד ליום.

אני שואלת אותן כיצד הן היו מחלקות את המים שלהן? על מה הן היו מוותרות ועל מה לא?

1,2,4

10 דק'

 

פתרון מים

חניכות יתחלקו ל3 קבוצות. קבוצה ראשונה נקראת "המודאגות", קבוצה שנייה נקראת "החסכניות" וקבוצה שלישית נקראת "נציב המים". על כל קבוצה להציג פתרון מסויים לבעיית המים בישראל. קבוצת "המודאגות" צריכות למצוא ע"י האנשים מסביב סיבות לבעיית המים, קבוצת "החסכניות" צריכות למצוא דרכים לחסוך במים וקבוצת "נציב המים" צריכה למצוא פתרונות למצב המים בישראל.

בסוף המשחק שהחניכות מחכות לשמוע מי הקבוצה המנצחת אני אומרת להן שכולן ניצחו כי רק בעזרת שילוב של שלושת הקבוצות ניתן לפתור את בעיית המים

1,2,3,4

20 דק'

דפים, עטים

סיכום

אני אשאל את החניכות:

האם לדעתן בעיית המים ניתנת לפתרון?

האם הן חושבות שאחת מההצעות שהועלו במשחק הן באמת הצעות שניתן לממש והן באמת יתרמו להקלת המצב?

 

10 דק'

 

צוות פיתוח הדרכה 2013-2014