פלורליזם
ערך: ויתור
מטרות:
1. החניכים ילמדו מה זה פלורליזם.
2. החניכים יוותרו על הדעות שלהם למען הדעות של אחרים.
3. החניכים יקשיבו לדעות של אחרים וישתתפו בהם
4. החניכים יכירו גם הרעיונות של האחרים- ששונים לרוב משלהם.
מתודה
|
הסבר
|
מטרה
|
זמן
|
ציוד
|
פלורליזם
|
אני יביא לחניכים 8 תמונות של מקומות בתל- חי, ובכל אחד מהמקומות האלה יהיה חלק אחר של פאזל. הפאזל יצור תמונה גדולה של "פלורליזם".
|
1
|
10 דק'
|
8 חלקי פאזל שיוצרים, תמונות של מקומות.
|
משחק חדש
|
כל ילד כותב עם פתק שם של משחק שהוא אוהב. עושים הגרלה וניבחרים 2 משחקים. מחלקים את האחווה ל-2 קבוצות, והמטרה של כל קבוצה היא לחשוב על משחק חדש המשלב את 2 המשחקים. (יהיה להם 10 דקות). לאחר מכן, נשחק את 2 המשחקים שהציעה כל קבוצה.
|
2-4
|
30 דק'
|
פתקים, עטים.
|
פלו- רא-ליזם
|
כמו תיפ- סו- ני.
|
1
|
10 דק'
|
|
אני
|
משחקים "אני" (המשחק עם השוקולד והפתקים שרושמים "אני" או "כולם"), רק עם במבה. כל אחד שרשם "אני" מקבל 3 במבות, וכל אחד שרשם "כולם" : במידה ויש כאלה שרשמו "אני"- הם מקבלים במבה אחת, ואם כולם רשמו "כולם", אז אני מביאה לכל אחד 6 במבות.
|
2-3
|
15 דק'
|
פתקים, עטים, שקית גדולה של במבה.
|
שימושים רבים ל...
|
את מחלקת את החניכים ל-2 קבוצות, ואני מביאה ל-2 הקבוצות את אותו הפריט. יש להם 2 דקות למצוא כמה שיותר שימושים לפריט הזה. בסוף הזמן מקריאים ועושים המחזה לרעיונות.
|
3-4
|
15 דק'
|
2 גומיות, 2 עטים, 2 עניבות.
|
לאן ללכת?
|
בכל טור מניחים על הרצפה 2 פריטים שונים אבל דומים. ילדים מתחלקים לפי מי מעדיף איזה פריט ולמה? מראים להם שלכל אחד יש את העדה שלו.
|
3-4
|
15 דק'
|
שוקולד לבן וחורם, במבה נוגט וחלבה, דף סגול ולבן.
|
צעד קדימה
|
כולם עומדים בקו ישר, ואני מקריאה להם משפטים. מי שמסכים עם המשפט/ עושה אותו/ חושב שצריך לעשות אותו- צודק קדימה ואומר למה.
|
3-4
|
10 דק'
|
משפטים
|
צעד קדימה:
· לעזור לזקנה לעבור את הכביש
· ללחוץ על כל הכפתורים במעלית
· לסדר את המיטה בבוקר
· לשים את הכבסה במקום בארון
· ללכת לקניות בסופר עם ההורים
· לתת למשהו להעתיק במבחן
· להוריד מהשולחן אחרי ארוחה
פעולת פלורליזם- נעמה רום
ערך: ריבוי דעות (פלורליזם)
מטרות:
- החניכות ילמדו מהו פלורליזם
- החניכות יפתחו דעה אישית
- החניכות ילמדו לקבל דעות שונות משלהן
מהלך הפעולה:
|
מתודה
|
הסבר למתודה
|
קישור למטרה
|
זמן
|
ציוד
|
1
|
פלו-רע-ליזם
|
על הרצפה 3 נקודות רחוקות אחת מהשנייה. כל פעם אני צועקת אחת מהמילים הבאות : 'פלו', 'רע', 'ליזם'.
המטרה של החניכות היא להגיע לנקודה שאמרתי. האחרונה שמגיעה נפסלת. משחקים עד האחרונה שמנצחת.
|
1
|
10 דקות
|
---------------
|
2
|
הגדרה
|
על קיר גבוהה\ הקורה ליד המבנה תהיה תלויה הגדרה של פלורליזם. על החניכות להוריד אותה ולהמציא לה שיר+ ריקוד.
|
1
|
10 דקות
|
הגדרה
|
3
|
בית שדה
|
2 קבוצות. כל קבוצה בתורה זורקת את הכדור הכי רחוק שהיא יכולה ובינתיים מנסה להקיף את כל הנקודות שעל הרצפה. ברגע שתופסים את הכדור על החניכה להיעצר במקום. השדרוג- כל פעם שחניכה עוברת בתחנה היא צריכה לכתוב על נייר עיתון את דעתה בנושא שיוצג בנייר.
|
2
|
15-20 דקות
|
כדור, 5 ניירות עיתון, 7 לורדים
|
4
|
נושא
|
אני זורקת לאוויר נושא ובמשך דקה על הסטופר על כל אחת מהבנות לצעוק את דעתה. כשעוברת דקה כולן משתתקות.
|
2
|
10 דקות
|
---------------
|
5
|
מסכים\ לא מסכים
|
אני אומרת כל מיני משפטים של מסכים או לא מסכים (לדוגמה, אני חושב שהחזרת השטחים הייתה הכרחית) . אחריי כל משפט משחקים משיכה בחבל\הכדרים באים (לא הצלחתי לבחור מה עדיף...) עם שתי הקבוצות שנוצרו (מסכים ולא מסכים).
|
2,3
|
15 דקות
|
חבל, משפטי מסכים\לא מסכים
|
6
|
שלטון המלוכה שלי
|
אני מציגה לבנות את הסיפור:
השנה 1903, השלטון הוא שלטון מלוכה כאשר המלכה היא אני.
אני מחלקת את הבנות ל-2 קבוצות ע"י הוצאת פתק מהכובע- קבוצה אחת נגד השלטון וקבוצה שנייה בעד.
|
2,3
|
5 דקות
|
פתקים, כובע
|
7
|
למה?
|
כל קבוצה מנסחת למה היא בעד\ נגד השלטון שלי. השדרוג- עוטפים אחת מהקבוצה בניילון נצמד וכותבים עליה עם לורד.
|
2,3
|
15 דקות
|
2 חבילות ניילון נצמד, 4 לורדים
|
8
|
לשכנע
|
על כל קבוצה להציג למה הקבוצה שלה עדיפה ולנסות לשכנע את הבנות מהקבוצה השנייה לעבור עליהן. מי שהשתכנעה- עוברת.
|
2,3
|
15 דקות
|
---------------
|
9
|
סיכום+ מה את חושבת על...
|
על מה הייתה הפעולה, מה הן חושבות על להציג דעות, האם הדעה שלהן יכולה להשתנות ואיך, איך פלורליזם מתקשר לערכי הליבה...
אחר כך לכל חניכה מדביקים דף לגב. עושים סבב וכל אחת כותבת לשנייה מה היא חושבת עליה (דברים טובים!). זה ממש כיף ומגבש והן מביעות דעה ככה !
|
1,2,3
|
15 דקות
|
15 דפים, מסקנטייפ, 16 טושים
|
|
|