x
בניית אתרים בחינם

אפיקיפדיה
אם אתה מסוגל לחלום- אתה מסוגל גם לבצע
 
    ראשי
    משחקי הכרות
    משחקי חוץ וטבע
    משחקי חדר
    משחקי חלוקה לקבוצות
    פעולות היכרות
    פעולת הכרת השבט
    פעולות חיים בקבוצה
    פעולת היחיד בקבוצה
    פעולות כוחה של קבוצה
    פעולות כבוד לסמכות
    פעולות כבוד הדדי
    פעולת הורים וילדים
    פעולות תקנון
    פעולת רקע ואידיאולוגיה של התנועה
    פעולות דמוקרטיה
    פעולות מעורבות חברתית
    פעולות זהות יהודית
    פעולות פלורליזם
    פעולות חאקי וסמלים
    פעולות ההנהגה ושבט אפיק בפרט
    פעולות צופיות
    פעולות יצירתיות
    פעולות יציאה מהמסגרת
    פעולות יוזמה
    פעולות מנהיגות
    פעולות אהבת והכרת הארץ
    פעולות התיישבות וראשית הדרך
    פעולות 3 הדתות
    פעולות העיר חיפה
    פעולות ים המלח
    פעולות התחממות כדור הארץ
    פעולות אסונות טבע וסוף העולם
    פעולות הסתפקות במועט
    פעולת יום הנכה
    פעולות יום הזכרון לרבין
    פעולת יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
    פעולות יום הזכרון לשואה ולגבורה
    פעולות האסון בכרמל
    פעולות שיא
    פעולת חגי תשרי
    פעולות ט"ו בשבט
    פעולות קבלת השונה
    ביקורי בית ? איך עושים את זה ?
    צור קשר
    רשימת ערכים
    סיפורי מסגרת
    פעולות על אונס והטרדה מינית בקרב בני נוער

פעולת השריפה על הר הכרמל-שי ברק

ערך מוביל : אכפתיות.

מטרות : 1. החניכות ילמדו על הר הכרמל ועל השריפה ויבינו את גודל האסון.

             2. החניכות יבינו שחשוב להפיק לקחים מהמחדלים כדי שהאסון לא יחזור על עצמו.

             3. החניכות יבינו שחשוב לנהוג באכפתיות ושבמצבי חירום גם אויבים עוזרים אחד לשני.

מהלך הפעולה:

מתודה

הסבר למתודה

מטרה

זמן

ציוד

טריוויה על הכרמל

כל החניכות עומדות בשורה. אני שואלת אותן שאלות על הר הכרמל. כל חניכה שחושבת שהיא יודעת את התשובה צריכה לרוץ אליי, תוך כדי שירת " ההר הירוק כל ימות השנה.." החניכה הראשונה שתגיע אליי, תיתן לי כיף ותשיר כל הדרך תוכל לענות על השאלה. אם היא לא תצליח אני שואלת את השאלה שוב עד שמישהי מגלה את התשובה.

1

10 דק'

 

שאלות J

חמש מקלות

החניכות משחקות את המשחק חמש מקלות. המשחק מראה את ההתפשטות המהירה של האש. בהתחלה האש הייתה בגוש אחד קרוב, אך לאחר זמן קצר היא איבדה שליטה והתחילו להיווצר מספר מוקדים של אש, היא קפצה ממקום למקום והתפשטה במהירות.

1

10 דק'

 

 

הפצצה

החניכות משחקות מסירות. כל פעם כשאני אומרת סטופ, החניכה שהכדור אצלה נפסלת וצריכה לשבת על הרצפה. הכדור מדמה את האש ומראה את ההתפשטות המהירה שלה ואת הפגיעה שלה בבני האדם (43 הרוגים!!!)

1

10 דק'

 

כדור.

העברת מים

החניכות יעמדו בטור. החניכה הראשונה תקבל כוס מלאה במים, והחניכות שאחריה יקבלו כוסות ריקות. המטרה שלהן היא להעביר את המים אחורה כמה שיותר מהר.

אני אגיד להן שהן צריכות להעביר את המים ככה במשך 10 דקות ואסור להן לעצור.

המשחק מראה את מאמצי הכיבוי של הכבאים, וכמה היה להם קשה לעבוד ללא הפסקה ולנסות לכבות את האש!

1

10 דק'

 

10 כוסות חד פעמיות, לורד, מים.

סנייק אנושי

על הרצפה יהיו מפוזרים דגלי המדינות שסייעו לנו בכיבוי האש (20!) החניכות עומדות בטור, כל החניכות עוצמות את העיניים חוץ מהראשונה שנשארת בעיניים פקוחות. החניכה עם העיניים הפתוחות יוצאת מהטור, התפקיד שלה הוא לכוון את החניכות האחרות כדי שיוכלו לאסוף את כל דגלי המדינות המסייעות.

1,3

15 דק'

 

 

תפסוני

משחקים תפסוני רגיל J

באמצע המשחק אני עוצרת את החניכות ונותנת לכל קבוצה פתק - מה הייתן עושות אם חניכה מהקבוצה המתחרה הייתה נופלת והקבוצה שלה לא הייתה יכולה לעזור לה  - הייתן עוזרות לה? או משאירות אותה על הרצפה? אני אקח את הדפים ואשמור אותם לשיחת סיכום. המשחק בא להראות כי במצבים כאלו, לעתים המצב המתוח ויריבויות נשכחות מעט ונדחקות לפינה - טורקיה שלחה סיוע ואפילו נשלחו נציגים מהרשות הפלסטינאית - למרות המצב המתוח.

1,2,3

15 דק'

 

דפים

פתקים

אני אפזר בשבט אצל כל מיני מדריכים פתקים עם הנזקים שגרמה השרפה, החניכות יצטרכו לאסוף את כל הפתקים מהמדריכים בשבט - נשמור אותם לשיחת סיכום ונפתח דיון עליהם!

1

10 דק'

 

פתקים עם נזקי השרפה

משוב

החניכות יחולקו לשתי קבוצות. אני אבחר קבוצה אחת שתעשה מרוץ שליחים עם כוס מים ותצטרך לדאוג שכמה שפחות מים יישפכו, וקבוצה אחת שתשב ותתצפת עליהם. בסיום המרוץ הקבוצה שישבה והסתכלה תעביר משוב (בונה ולא מגעיל) לקבוצה השנייה ותנסה לגרום לה להשתפר. המתודה מראה את הצורך בהסקת מסקנות מהאסון על זה על המוכנות שלנו ועל המחדלים הרבים!!!

1,2

10 דק'

 

כוס מים

לצבוע בירוק

החניכות יחולקו לשתי קבוצות, כל קבוצה תקבל כוס עם גואש ירוק ויצטרכו לצבוע כמה שיותר אנשים בשבט עם גואש ירוק ולצלם אותם. (-לשקם את הכרמל ולצבוע אותו בירוק).

1,2

10 דק'

 

גואש ירוק, 2 כוסות.

מגדל מהטבע

החניכות יישארו בשתי הקבוצות ויצטרכו לבנות את המגדל הגבוה ביותר מחומרים מהטבע. הן בעצם יתחילו מאפס כמו שמתחילים בשיקום היערות - אבל הן יצליחו. יהיה קשה לשקם את יערות הכרמל וזה תהליך שייקח שנים (כ-50 שנה) אבל בסופו של דבר היערות האלו ישתקמו ולכן אנחנו צריכים לדאוג להפיק לקחים כדי שלא יקרה כזה אסון שוב - ולנסות לעזור לשקם את הכרמל.

1,2

10 דק'

 

 

סיכום

איפה הן היו כשהתחילה השרפה? מה היו התחושות שלהן? מה דעתן על הנושא? שיחה קצרה על ההרוגים ומידע על השריפה, המסקנות שכדאי להשיג ומה הן יכולות לעשות.

 

10 דק'

 

פעולת האסון בכרמל-נעמה רום

ערך : אכפתיות

מטרות :

  1. החניכות ילמדו מהו הר הכרמל (או לפחות מה הוא היה).
  2. החניכות ישמעו מה קרה בשרפה ומה האסונות.
  3. החניכות יבינו שטעות קטנה יכולה לגרום לנזק עצום.
  4. החניכות יפתחו אכפתיות לסביבה ולא יישארו אדישות.

מהלך הפעולה :

 

מתודה

הסבר למתודה

קישור למטרה

זמן

ציוד

1

טריוויה 'ההר הירוק'

 

טריוויה על הר הכרמל , שאלות רגילות על הר הכרמל כמתודת פתיחה , מה היה בהר , חיות נפוצות וכאלה , תחרות בין שתי קבוצות , אם קבוצה רוצה לענות היא צריכה לשיר את השיר עד שהיא מגיעה אליי של "ההר הירוק כל ימות השנה" ..

החניכה הראשונה שתגיע אליי, תיתן לי כיף ותשיר כל הדרך תוכל לענות על השאלה. אם היא לא תצליח אני שואלת את השאלה שוב עד שמישהי מגלה את התשובה.

1

10

חידות

2

דומינו

אני אביא דומינו ואני אגיד להן לרשום אחוותות בגדול. כל פעם שיפול חלק אחד יפלו עוד הרבה. זה בעצם מדגים את זה שטעות קטנה יכולה לגרום לנזק עצום כמו בכרמל.

3

10

דומינו

3

מה היית לוקחת ?

אני אתן לבנות 5 דקות לחשוב- מה הן היו לוקחות איתן לאי בודד. אחר כך הן ירשמו את זה על פתקים וכל פעם אני יוציא פתק והבנות ינסו לגלות מי כתבה את הפתק. לבסוף אני יסביר להן שלאנשים שפונו מהבתים היה מעט מאוד זמן לבחור מה הם לוקחים ומה שהם לא לקחו איתם כנראה לא נשאר.

2

10

פתקים, טושים

4

תחרות מטוסי נייר

כל חניכה מקבלת דף בגודל אחר ועל כל דף מצויר דגל של מדינה מסוימת. המטרה שלהן היא להכין מטוס נייר ואז נעשה תחרות מטוסי נייר ונראה איזה מדינה הגיעה הכי רחוק. זה ילמד אותן איזה מדינות הביאו לנו מטוסים ושיש מטוסים טובים יותר מאחרים.

2

10

דפים

5

מגדל הטבע

מה שנשאר מהר הכרמל זה כמעט כלום והמטרה היא לשקם אותו , איך ?! מאפס , המשחק הוא לבנות מגדל הכי גבוה שאפשר מדברים בטבע , אני לא מביאה כלום הן מתחילות מאפס ממה שאפשר להשיג.

4,2

10

-----------

6

לצבוע בירוק

החניכות יחולקו לשתי קבוצות, כל קבוצה תקבל כוס עם גואש ירוק ויצטרכו לצבוע כמה שיותר אנשים בשבט עם גואש ירוק ולצלם אותם. (לשקם את הכרמל ולצבוע אותו בירוק).

2,4

10

6 כוסות גואש ירוק

7

קירות מדברים

כדי להציג את התמונות של האירוע, את המספרים, את הרגשות אני יתלה באזור שאני אהיה מלא תמונות, מספרים ואני אתן להן את הזמן להסתובב, לראות לקרוא להבין ולכתוב על יד כל תמונה או כתבה או קטע או מספר את רגשותיהן או מה שהן רוצות לומר - בשיחת סיכום אני גם אתייחס למה שהן כתבו.

1,2,3,4

10

כתבות, תמונות, דפים ריקים

8

סיכום

נתייחס למה שהכרמל היה פעם, על זה שהטיול פתיחת שנה היה בכרמל, על גודל האסון, איפה הן היו שהשריפה פרצה, מה הן הרגישו, קצת מסקנות מהשריפה ובעיקר נשמע אותן!

1,2,3,4

20

-----------

 

פעילות השריפה בכרמל-נעמה רום

ערך : אכפתיות

מטרות :

1.      החניכים יתוודעו לאסונות השריפה בכרמל ולנזק לטווח הארוך שנגרם כתוצאה מכך.

2.      החניכים יפתחו אכפתיות לסביבה ולטבע.

3.      החניכים ילמדו על חשיבות האכפתיות דרך מאורעות השריפה.

מהלך הפעולה :

 

מתודה

הסבר למתודה

קישור למטרה

זמן

ציוד

1

חי, גוסס, מת + כדורגל סיני

עומדים עם הגב למעגל כשכל הרגליים מוצמדות אחת לשנייה בפיסוק. לאחר מכן משחקים כדורגל סיני רגיל – המטרה היא לפסול אנשים ע"י השחלת הכדור בין רגליהם החוצה.

פסילה 1- גוסס (משחק עם יד אחת)

פסילה 2- גוסס מאוד (משחק בלי ידיים)

פסילה 3- מת (בחוץ).

 

לפניי השריפה יערות הכרמל היו ירוקים, יפים, חיים. לאחר השריפה היערות "מתו" ובעלי החיים שחיו בהם גם.

מי שנפסל לא יכול פתאום לחזור לשחק כמו קודם, השיקום לוקח זמן רב והאסון כבד.

השריפה והנזק (כמו הפסילה) יכולים להיגרם בקלות רבה מאוד בלי שנשים לב !!

1,2

10 דקות

כדור קטן

2

לעבור להבות

על החניכים לעבור מנקודה אחת המסומנת בחבל לנקודה השנייה. מותר רק לאדם אחד לדרוך על השטח בין החבלים ואסור לו לחזור לאחור.

 

השטח הוא בעצם להבות, כמו בשריפה.

המטרה שלהם היא לעזור אחד לשני ולהראות אכפתיות כלפי הקבוצה.

ניתן לראות את ערך האכפתיות במעשה של השוטרת אהובה תומר שנסעה על מנת לחלץ את אוטובוס הצוערים.

1,3

10 דקות

2 חבלים

3

תוספת עכברים 2 קבוצות

מחלקים את החניכים ל-2 קבוצות. לכל קבוצה יש תופס. המטרה של כל תופס היא לתפוס את הקבוצה השנייה. מי שנתפס צריך לעמוד בפיסוק עד שיזחלו לו בין הרגליים וישחררו אותו.

הקבוצה שכשנגיד שנגמר הזמן יהיו לה הכי פחות נתפסים תנצח.

 

כל אחד צריך לגלות אכפתיות בזה שהוא "מסכן" את עצמו כדי להציל מישהו אחר, זה שמציל יודע שיכול להיות שיתפסו אותו ובכל זאת הוא צריך לגלות את האכפתיות כדי שהקבוצה תנצח. טובת הכלל היא מעל טובתו.

ניתן לראות את ערך האכפתיות במעשה של אלעד ריבן שרצה לעזור וראה בטובת הכלל מעל טובתו הפרטית וסיכן את עצמו למען האחרים.

1,3

10 דקות

_________

4

סיכום

©      מעבר על המתודות והקישור שלהן

©      אוטובוס הצוערים

©      אלעד ריבן

©      הנזק לטבע

©      הטעות הקטנה שהובילה לאסון הגדול

1,2,3

10 דקות

תמונות מהשריפה

צוות פיתוח הדרכה 2013-2014