x
בניית אתרים בחינם

אפיקיפדיה
אם אתה מסוגל לחלום- אתה מסוגל גם לבצע
 
    ראשי
    משחקי הכרות
    משחקי חוץ וטבע
    משחקי חדר
    משחקי חלוקה לקבוצות
    פעולות היכרות
    פעולת הכרת השבט
    פעולות חיים בקבוצה
    פעולת היחיד בקבוצה
    פעולות כוחה של קבוצה
    פעולות כבוד לסמכות
    פעולות כבוד הדדי
    פעולת הורים וילדים
    פעולות תקנון
    פעולת רקע ואידיאולוגיה של התנועה
    פעולות דמוקרטיה
    פעולות מעורבות חברתית
    פעולות זהות יהודית
    פעולות פלורליזם
    פעולות חאקי וסמלים
    פעולות ההנהגה ושבט אפיק בפרט
    פעולות צופיות
    פעולות יצירתיות
    פעולות יציאה מהמסגרת
    פעולות יוזמה
    פעולות מנהיגות
    פעולות אהבת והכרת הארץ
    פעולות התיישבות וראשית הדרך
    פעולות 3 הדתות
    פעולות העיר חיפה
    פעולות ים המלח
    פעולות התחממות כדור הארץ
    פעולות אסונות טבע וסוף העולם
    פעולות הסתפקות במועט
    פעולת יום הנכה
    פעולות יום הזכרון לרבין
    פעולת יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
    פעולות יום הזכרון לשואה ולגבורה
    פעולות האסון בכרמל
    פעולות שיא
    פעולת חגי תשרי
    פעולות ט"ו בשבט
    פעולות קבלת השונה
    ביקורי בית ? איך עושים את זה ?
    צור קשר
    רשימת ערכים
    סיפורי מסגרת
    פעולות על אונס והטרדה מינית בקרב בני נוער

פעולת רבין

ערך: הקשבה

מטרות:

1.      החניכות יכבדו ויהיו קשובות אחת לשניה, וישתפו אחת את השניה בדיעות ובמחשבות שלהן..

2.      החניכות ילמדו יותר על רבין, מעבר למה שהן יודעות.

3.      החניכות יעברו משחקים שילמדו אותם על דמוקרטייה

4.      החניכות יעברו משחקים, שקשורים לרוצח, ולמעגל של רבין (השומרים)..

 

מתודה

הסבר

מטרה

זמן

ציוד

קטע קריאה

אני משמיעה להן מהאייפון את נאום ההספד של נועה רבין, ואז מדברים על מי זאת? מתי היא אמרה אותו?...

2

10 דק'

 

לו הייתי שם...

כל אחת אומרת: "לו הייתי שם, הייתי..." וממשיכה את המפשט.

1

5 דק'

 

מה עשיתי היום?

אני כותבת לבנות על דפים משימות: לקום בבוקר, לרחוץ פנים... והן עושות את הכל בפנתומימה. אחרי זה נדבר על האם צריך להתנהג שונה כי היום יום זיכרון? מה עשינו שונה? איך זה משפיע עלינו?... (אני אסביר להן שהחיים לא נעצרים, אלה להיפך- עשינו הכל כרגיל היום, אנחנו רק מציינים משהו עצוב שקרה, והחיים ממשיכים).

1

20 דק'

 

חתול ועכבר

המצב של רבין- השומרים (המעגל) ניסו להגן על רבין (העכבר) מפני הכדורים והמתנגדים (חתול).

4

10 דק'

 

I got the power

כל אחת יכולה להעביר למי שהיא רוצה, ולכל אחתת יש את הכוח לשנות ("the power"). כל אחת יכולה לשנות דברים, רק צריך לעשות את זה בדרך הנכונה.

4

10 דק'

 

הכדרים באים

כל פעם תופסים עוד ילדה, וזה כמו שקרה לרבין עם המתנגדים לדיעות שלו.

4

10 דק'

 

הרוצח

פה הכוונה היא לחפש את הרוצח, ולתפוס אותו. הן לא רוצחות!!!

4

10 דק'

 

אי אפשר לתקן

אני נותנת לבנות מלא ניירות, ואני מבקשת מהן לקרוע אותן. אחרי דקה, אני מביאה להן דבק נייר, ומבקשת מהן להחזיר את הניירות למצב הקודם שלהן ב-10 דקות- שזה לא אפשרי. קל להרוס וקשה לתקן (כמו רצח- בלתי אפשרי לתקן).

2

4

10 דק'

10 דפים

קבלת השונה

כל אחת מהבנות תוציא פתק עם אופי שונה. יהיה לכן 10 דקות, שהן יצטרכו להיסתובב אחת בין השניה, והם יצטרכו לגלות לפי ההתנהגות של חברות שלהן, מה הפתק שלהן. (לכל אחד יש את הדיעות השונות שלו, ובעם יש סוגי אנשים שונים, עם דיעות שונות משלך-  צריך גם אותם לקבל!!)

2

15 דק'

 

המלך אמר

דמוקרטיה

3

5 דק'

 

נאום הספד - נועה רבין:

תסלחו לי שאני לא רוצה לדבר על השלום. אני רוצה לדבר על סבא שלי.

תמיד מתעוררים מסיוט, אבל מאתמול אני רק מתעוררת לסיוט. הסיוט של חיים בלעדיך וזה בלתי ניתן לעיכול.

הטלוויזיה לא מפסיקה לשדר את תמונותיך, ואתה כל כך חי ומוחשי, שאני כמעט נוגעת בך. אבל רק כמעט, כי כבר לא אוכל.

סבא, אתה היית עמוד האש שלפני המחנה, ועכשיו נותרנו רק המחנה, לבד, וכל כך קר לנו ועצוב. אני יודעת שאנשים מדברים במונחים של אסון לאומי, אבל איך תנסה לנחם עם שלם או לשתף אותו בכאב הפרטי שלך כשסבתא לא מפסיקה לבכות ואנחנו אילמים, מרגישים את החלל הענק שנותר ריק בחסרונך.

מעטים הכירו אותך באמת. הם יכולים כעת לדבר אודותיך עוד הרבה, אבל אני מרגישה שהם אינם יודעים כלל עד כמה ענק הכאב, האסון וכן, זו שואה, לפחות עבורנו, המשפחה והחברים שנותרנו, רק המחנה שלך, בלי עמוד האש שלנו.

סבא, אתה היית ואתה הגיבור שלנו.

אני רציתי שתדע שכל מה שעשיתי, תמיד ראיתי אותך לפני העיניים. הערכתך ואהבתך ליוו אותנו בכל צעד ובכל דרך, וחיינו לאור ערכיך תמיד. מעולם לא הזנחת, ועכשיו הזניחו אותך. והנה אתה, הגיבור הנצחי שלי, קר ובודד, ואיני יכולה לעשות דבר להצילך. אתה כל כך נהדר.

גדולים ממני כבר ספדו לך, אבל איש מהם לא זכה לליטוף הזה של ידיך החמות והרכות, החיבוק החם שהיה שמור רק לנו. לחצי-החיוך שלך, שתמיד אמר לי כל כך הרבה, אותו חיוך שכבר אינו וקפא עמך. אין בי תחושת נקם, כי הכאב והאובדן שלי גדולים כל כך, גדולים מדי. הקרקע נשמטה תחת רגלנו, ואנחנו מנסים איכשהו לשבת בחלל הריק שנותר, אך ללא הצלחה מיוחדת בינתיים.

אני לא מסוגלת לסיים, אבל כנראה שיד זרה, יד עלוב נפש, כבר סיימה עבורי. בלית ברירה אני נפרדת ממך, גיבור, ומבקשת ממך שתנוח על משכבך בשלום, ושתחשוב ותתגעגע אלינו, כי אנחנו פה למטה אוהבים אותך המון. משיירת מלאכי שמים שמלווים אותך עכשיו, אני מבקשת שישמרו עליך ושישמרו עליך טוב, כי אתה ראוי למשמר שכזה.

אנחנו אוהבים אותך, סבא, תמיד.


פעולת יום הזכרון לרצח יצחק רבין- עמית לייבה

ערך: דמוקרטיה, פלורליזם, מנהיגות

מטרות:

1.החניכים ילמדו על קורות החיים של יצחק.     

2.החניכים ילמדו על הערכים אותם נתן ורצה לתת רבין למדינה.

3.החניכים ידעו מי זה רבין ומה הוא עשה

 

מהלך הפעולה: לפני כל בחיים או ערך שאנחנו מעבירים אני מקריא משו מהחיים שלו איזהשהוא קטע קצר בן 4 שורות המתאר את אותו חלק בחיים שלו.

 

מתודה

הסבר

קישור למטרה

זמן

 

ציוד

1

דמוקרטיה

רבין היה הסמל הגדול ביותר לדמוקרטיה בארצינו:

1)משחקים מלך התנועות – החניכים חייבים לבחור נציג וללכת אחריו ולסמוך עליו לאורך כל המשחק.

2) משיכה בחבל- אני שואל שאלה על החיים של רבין מי שבעד צריך לגרור את החבל ימינה ומי שנגד את החבל שמאלה, בסוף אחרי כאב קטן החזק ינצח ואנחנו רוצים להראות שפה לא הייתה דמוקרטיה ולא הקשיבו לדעת הרוב אלא רק החזק השתלט.

1,2,3

15 דקות

חבל

2

הרצח

כמה מתודות שמתארות רצח על פי דעות קדומות ועל פי דעת היחיד:

1.בנג בנג

2.עיירה בוערת- המשחק מתאר את זה מצוין מכיוון שהעיירה צריכה לתופס את הרוצח.

1,2,3

30 דקות

 

3

הסתה והיגררות

שני קווים= אני מביא שני דפים שעליהם מצוירים שני קוים בגדלים שווים הילד בצד לא שומע מה אנחנו אומרים ובינתיים הקבוצה קובעת שהימיני יותר גדול ואנחנו צריכים לשכנע את הילד וכצפוי הילד ייגרר אחרי חבריו לקבוצה.

 

1,2,3

15 דקות

שני דפים ,לורד, חבל

4

על רבין סומכים בעיניים עצומות

משחקיים סנייק אנושי המטרה של הקבוצה היא לאסוף 5 טופי בכמה שפחות זמן. העיניים של כולם מכוסים רק אחד פתוח.

1,2,3

10 דקות

טופי

5

קשה לבנות קל להרוס

אני מביא לכל חניך קרטון ואומר להם שיוציאו עליו עצבים שיפרקו אותו שיהרסו אותו . ואז אחרי 5 דקות שיחזור אותו למצבו הקודם- זה לא אפשרי דברים כמו רצח אי אפשר לתקן.

1,2,3

5 דקות

 

6

התגנבות יחידים 2

חניך עומד באמצע עם עיניים מכוסות ומחזיק בידו אבן מטרת הקבוצה לחטוף את האבן מידו והוא צריך להגיד מאיזו אזור מגיע החניך שרוצה לחטוף אותו. מה שאני מאוד אהבתי ביצחק רבין שהוא לא אאמין שמישו ינסה לפגוע בו, הוא היה כל כך בטוח בעם שלו ובחבים שלו שזה מה שהרס אותו כי חשוב לדעת תמיד לאנשים אחרים יש אינטרסים מנוגדים אלייךץ

1,2,3

15 דקות

 

7

סיכום

אני מדבר איתם על יצחק רבין, על המסרים שהוא רצה להעביר,על התפקידים שלו על החיים שלו ועל החיים בלעדיו, וקצת לשמוע דעות שלהם.

 

 

 

הקטעים:

פתיחה: יצחק רבין תחנות בחייו 

יצחק רבין נולד ביום 1 במרס 1922 בירושלים. הוריו, רוזה ונחמיה רבין, היו מחלוצי העלייה השלישית. הוריו של

יצחק רבין עסקו כל ימיהם בפעילות ציבורית התנדבותית, ובבית המשפחה שררה אווירה של מחויבות לענייני הכלל. 

בתיכון למד בבית הספר החקלאי "כדורי", השוכן לרגלי התבור. ב"כדורי" התחנכו רבים מבני היישוב, שלימים היו

למפקדי צה"ל ולראשי המדינה.  

1. משחק צבאי - בשנת 1941 היה מראשוני המצטרפים לפלמ"ח, שנוסד בשנה זו. ביוני 1941 ביצע יצחק רבין את

הפעולה המבצעית הראשונה בחייו: הוא הצטרף לקבוצה מצומצמת של מפקדי פלמ"ח (ביניהם משה דיין ויגאל

אלון) שהובילו כסיירים את כוחות בעלות הברית שפלשו לסוריה וללבנון.  

בשנת 1961, עם מינוי רב-אלוף צבי צור לרמטכ"ל, מונה יצחק רבין

לסגן הרמטכ"ל, ולאחר שלוש שנים מונה

לרמטכ"ל. הוא כיהן כרמטכ"ל בשנים 1964 – 1968. בתקופת כהונתו הוקדשו מאמצים רבים לבניית כוחו של צה"ל

והושם דגש על חיזוק והרחבה של חילות האוויר והשריון, מוכנותו המופתית של צה"ל נבחנה במלחמת ששת

הימים, שנסתיימה בניצחון מזהיר כשרבין משמש כרמטכ"ל.  בתחילת 1968, לאחר 27 שנות שירות צבאי, עזב יצחק רבין את צה"ל והתמנה לתפקידו החדש - שגריר ישראל

בארצות הברית.  בתפקיד זה כיהן חמש שנים. הוא שב ארצה מוושינגטון בשנת 1973 

2. דמוקרטיה - בבחירות שהתקיימו אחרי מלחמת יום כיפור ניצח המערך, ויצחק רבין מונה לשר העבודה בממשלת

גולדה מאיר. דוח ועדת אגרנט והמחאות שפשטו בארץ בשל "המחדל" שגרמה המלחמה הביאו להתפטרותה של

ראש הממשלה גולדה מאיר.1974 נבחר יצחק רבין  לראש מפלגת העבודה ולראש ממשלת ישראל.

בשנת 1984, עם הקמתה של ממשלת האחדות, מונה יצחק רבין לשר הביטחון, ובתפקיד זה כיהן כשש שנים. אחת

ממשימותיו המרכזיות הייתה הפסקת הקזת הדם של כוחות צה"ל בלבנון מאז מבצע "שלום הגליל" (1982) והוצאת

כוחות צה"ל משם.  

בשנת 1992 נבחר יצחק רבין לראשות הממשלה וקיבל עליו גם את תפקיד שר הביטחון. מיד עם כניסתו לתפקיד

העמיד בראש מעיניו את קידום תהליך השלום או, כדבריו, את "עשיית השלום".

3. שלום - בשנת 1993 נחתם ביוזמתו הסכם אוסלו א, עיקרו של ההסכם היה מתן שלטון עצמי לפלסטינים

בשטחים לתקופה של חמש שנים. 

בשנת 1994 חתם רבין על הסכם שלום עם ירדן, חודשיים אחר כך קיבל את פרס נובל לשלום על פועלו למען

השלום. 

4. רצח - רצח יצחק רבין הוא רצח פוליטי שאירע ב-4 בנובמבר 1995 (י"ב בחשוון ה'תשנ"ו) בתל אביב, בתום

עצרת תמיכה בהסכמי אוסלו. הרוצח, יגאל עמיר, סבר כי הסכמי אוסלו הם סכנה קיומית למדינת ישראל וקיווה

שרצח רבין, ראש ממשלת ישראל, ימנע את מימושם. לרצח היו השלכות רבות על המצב הפוליטי בישראל, והוא

נחווה בידי רבים כנקודת שבר ביחסים בין ימין ושמאל במדינה.  

פעולת יום הזכרון לרצח יצחק רבין -הדס ברקת

ערך :מנהיגות , דמוקרטיה  .

מטרות :

1 . החניכות ילמדו על חיו של יצחק רבין ז"ל .

2 . החניכות ילמדו את מטרותיו של יצחק רבין ז"ל .

3 . החניכות יבינו את נושא האלימות שנגרמה ברצח יצחק רבין , ויבינו כמה האלימות לא טובה לחברה שלנו .

4 . החניכות ילמדו מה הסתה יכולה לעשות לחברה .

 

 

מתודה .

הסבר מתודה .

מטרות .

זמן .

ציוד .

1

עובדות על יצחק רבין .

אני שמה על הרצפה עובדות על רבין , וכל חניכה צריכה לבחור עובדה אחת , לאחר מכן אני אומרת להן שהן צריכות להסתדר לפי התקופות חייים של רבין , ולפני שמתחילים אני אומרת לבת אחת שהיא צריכה לגרום לזה שהם לא יצליחו ולבלבל אותן .

1 .

10 דקות .

עובדות על יצחק רבין .

2

מלחמת נייר .

אני מחלקת את החניכות ל2 קבוצות , לכל קבוצה אני מביאה דף , ואני אומרת להן לקמט ולקרוע אותו שבעצם המטרה שלהן זה לעשות מעיין פאזל לקבוצה השנייה ולאחר מכן הן אלה שצירות לפתור את הפאזל של הקבוצה שלהן . [ המטרה לאחר שהם ראו, כמה קשה להשיג שלום לאחר מלחמה, השמדות וסכסוכים.

ואיך יצחק רבין כן הצליח ומה עשו לו בגלל הצלחתו . ]

1 , 2 .

10 דקות .

דפים .

3

מדבקות סטריאוטיפים .

לכל חניכה יהיה מדבקה עם סטריאוטיפ, שאותה חניכה לא תראה, כל חניכה תצטרך לנחש לפי ההתנהגות של החניכות האחרות שרואות מה הסטריאוטיפ שלה: מכוערת, יפה, חנונית, רעה, ערבייה וכד'... אם החניכה לא ניחשה היא יכולה לשאול את חברותיה שאלות של כן ולא והיא צריכה לנחש מה היא . [ המטרה היא שהחניכות יבינו את חשיבות ומשמעות קבלת השונה וכמה זה לא נעים להיות השונה, ולקבל את היחס שהוא מקבל . ]

2 .

10 דקות .

מדבקות עם סטריאוטיפים .

4

הקדרים באים .

משחקים הקדרים באים רגיל . [ המטרה כשכל פעם הם תופסים עוד ועוד אנשים , כמו מה שקרה עם רבין שהיו לו עוד ועוד אנשים שתמכו בו , אבל היו גם כמה מתנגדים , אלה שהן לא תופסות ומי שנישארת בסוף אחרונה . ]

 

2 .

10 דקות .

 

5

בלונים .

בתחילת המשחק אני שואלת את החניכות מה הן חושבות על אלימות , ולאחר מכן אני מחלקת אותן ל2 קבוצות , כל חניכה מקבלת בלון , המטרה של כל קבוצה זה לפוצץ את הבלונים של הקבוצה השנייה . [ המטרה היא למחיש מתודה זו בעצם באה להמחיש את זה שאתה נוהג באלימות, אתה לא חושב על האחר שאתה עומד לפגוע בו, גם אם אין לכם את אותה הדעה ואתה ישר חושב להשתמש באלימות מבלי לשים לב שתיפגע בו בטעות וזה ייגרר לאלימות . ]

3 .

10 דקות .

בלונים .

6

לחץ חברתי .

אני מוציאה 2 חניכות החוצה , ואז אני מראה לשאר החניכות 2 קווים על דף , הקווי הם שווים באורכם , ואז אני אומרת להן שהן צריכות לשכנע את החניכות שיצאו שאחד מהקווים הוא יותר ארוך , לאחר כמה זמן שהן מנסות לשכנע אותן , אני אומרת להן לבחור איזה הכי ארוך , ורואים אם הן נכנעו ללחץ החברתי או לא . [ המטרה היא להראות מה החברה יכולה לעשות לך למרות שאתה יודע ת'עובדות ( הסתה ) ]

2 , 4 .

10 דקות .

דף עם 2 קווים שווים .

7

מנהיג .

החניכות מתחלקות ל2 קבוצות , כל קבוצה מקבלת דפים ב5 צבעים שכל אחד מהצבעים מסמל :

חברמן
חכם
אכפתי
מוסרי

סמכותי

החניכות צריכות ליצור את המנהיג המושלם ולחלק את הדפים לפי איך שהן חושבות שהמנהיג צריך להיות.

1 , 2 .

10 דקות .

דפים בצבעים .

8

בעד ונגד .

החניכות מתחלקות ל2 קבוצה כל קבוצה שולחת נציגה, כל אחת מקבלת פתק בעד\נגד והן מקבלות סיטואציה והן צריכות ללכת עם העקרונות של הפתק (וצריכות לשכנע את הקבוצה השלמה שהדעה שלהן נכונה) לאחר כמה זמן, החניכות יוצאות והמדריכה אומרת לכל השאר שהקבוצה שתתמוך בדעה של הנציגה שלהן תזכה בשוקולד. (ונראה שכל קבוצה תאבד את העקרונות שלה ותפעל לפי הרצון לקבל שוקולד)

4 .

10 דקות .

 

9

דעה צלולה – מעגל כוח .

החניכות צריכות לעשות מעגל כח, ולהצליח להחזיק מעמד 10 דקות – למדריכה אסור לוותר להן , כל פעם שהן נופלות הן חייבות לעשות מחדש.

4 .

10 דקות .

 

10

להיכנס למעגל .

אני מוצאיה חניכה החוצה והמטרה שלה היא להכינס למעגל , והמטרה של כל שאר החניכות היא לא לתת לה , מה שיכול לגרום לאלימות .

2 , 3 .

10 דקות .

 

11

סיכום .

לדבר איתן על יצחק רבין , ומה הן יודעות עליו .

מה הן יודעות ומה הן חושבות על הלחץ החברתי שיש בחברה .

והאם הן חושבות שיש אצלן בקבוצה לחץ חברתי .

 

1,2,3

10 דקות .

 

פעולת יום הזכרון לרצח יצחק רבין-רוני אלון

ערך : סובלנות

מטרות:

1. החניכים יבינו מהי אלימות וכי לכל מעשה יש תוצאה המשפיעה על חבריו ועל הסביבה.

2. החניכים יבינו שאלימות היא לא הדרך לפתור בעיות !! צריך לדבר ולפתור את הבעיה בדרכים אחרות.

3.החניכים יבינו את משמעות הדמוקרטיה ומשמעות חיים בחברה דמוקרטית.

4. החניכים ילמדו שלכל אדם יש חופש ביטוי וזכות לבטא את עצמו בכל דרך שיבחר. אסור להסית אנשים.

5. החניכים ילמדו על נושא יצחק רבין, על רקע הרצח ועל קורות חייו.

 

 

שם המתודה:

הסבר למתודה:

עונה למטרות:

זמן:

ציוד:

1

התפוז

מחלקים את האחווה לשתי קבוצות ושמים תפוז באמצע. אומרים לקבוצה אחת להשיג את הקליפה ולקבוצה אחת את הבפנים של התפוז. החניכים ינסו לריב על התפוז כשבעצם הם רק צריכים לדבר .

2

10 דק'

 

 

תפוז

2

הסיפור שלא נגמר

מצורף למטה

מספרים להם סיפור ולא גומרים אותו. מחלקים את האחווה לשתי קבוצות ואומרים להם להמשיך את הסיפור. לקבוצה אחת אומרים להמשיך אותו במחשבה שרונן אכן גנב את המשחק והרביץ ליואב אחרי בי"ס והקבוצה השניה במחשבה שרונן אכן נירגע וניסה להשיג את המשחק בדרך אחרת

1+2

15 דק'

 

 

4

 

על הרצפה מפוזרות מלא עובדות על החיים של יצחק רבין (העובדות כמספר החניכים)  כל חניך לוקח לעצמו עובדה ולאחר מכן עליהם להסתדר כסדר העובדות לפי תקופת חייו של רבין. לפני המשחק נבקש מ3 חניכים במכוון להסית את שאר החניכים נגד ולגרום להם לשבץ את העובדות במקום הלא נכון!

4+5

10 דק

עובדות

5

מה ראוי ?!

מצורף למטה

מחלקים את האחווה לשתי קבוצות. לכל קבוצה יש דפים. לאחר מכן אני קוראת להם סיטואציות וכל אחווה צריכה לחשוב על פתרון יצירתי מה הם היו עושים, לכתוב את הפתרון על פתק, והנציג צריך לרוץ ולשים את הפתרון לידי. אני בוחרת את הקבוצה המנצחת לא על פי המהירות בה הם שמו לידי את הפתרון אלא על פי הפתרון המתאים ביותר.

 

1-4

10 דק

דפים

6

מה אתם הייתם עושים

מצורף למטה

כל האחווה עומדת לידי, מצד ימין זה אזור "מסכים" מהצד השני "לא מסכים". אני קוראת להם כל מיני משפטים וכל אחד צריך ללכת לאזור שמתאים לו מסכים או לא מסכים. בכל פעם מישהו אחר צריך להסביר למה בחר ללכת דווקא לשם.

1-4

10 דק

משפטים

7

 

נותנים לכל חניך דף ואומרים לו לקרוע אותו,לקמט, להרוס להוציא עצבים כמה שהוא רוצה.

אחר כך נותנים להם דבק ושדכן ואומרים להם לנסות להחזיר את הנייר הכי קרוב למה שהוא היה.

1-

קל להרוס דברים וקשה מאוד להחזיר את המצב לקדמותו.

10 דק

דבק

שדכן

דפים

8

הכנה לטקס- להרגיע אותם+שיחת סיכום

מכניסים אותם לחדר (תגידי לי אם אפשר נרות) כל אחד מקבל פתק וצריך לכתוב את החלום שלו, כשאני אומרת כולם צריכים לקרוע את הפתקים שלהם. אני מתחילה את השיחה בכך שכמו שהם קרעו עכשיו את הפתקים שלהם כך כיבו ליצחק רבין את החלומות שלו בכך שרצחו אותו.מקריאה להם ציטוט של רבין בנושא אלימות ומכאן פותחת דיון..

-לפי מה בחרתם איך להגיב המקרים שהצבתי מולכם (הסיטואציות והפתרונות)

- יש לכם דוגמא למקרים בהם בחרתם להשתמש באלימות וזה הביא לתוצאות ?

-איזה דברים יכולים
לגרום לכם להתנהג בצורה אלימה או תוקפנית לאחרים? מה צריך לעשות במקרים כאלו?

-האם אתם חושבים על מה ירגיש האחר אחרי שתהיו אלימים כלפיו?

-האם אתם חושבים על התוצאות של ההתנהגות האלימה שלכם לפני שאתם מתנהגים ככה?

- מה למדתם מהפעולה ?

-להסביר להם את הקשר של כל משחק..

 

 

 

25 דק'

 

9

טקס רבין

 

 

30 דק

 

 

ציטוטים לשיחת סיכום :

אלימות- "הרשו לי לומר, אני גם מתרגש. אני רוצה להודות לכל אחד ואחת מכם , שהתייצב כאן כנגד האלימות ובעד השלום. הייתי איש צבא עשרים ושבע שנים. נלחמתי כל עוד לא

היה סיכוי לשלום. היום אני מאמין שיש סיכוי לשלום, סיכוי גדול.

חייבים לנצל אותו למען העומדים פה, ולמען אלה שאינם

עומדים פה. והם רבים בעם.

תמיד האמנתי כי מרבית העם רוצה בשלום, מוכן ליטול סיכון

לשלום. ואתם כאן, בהתייצבותכם בעצרת זו, מוכיחים זאת,

יחד עם רבים אחרים שלא הגיעו לכאן, שהעם באמת רוצה

בשלום ומתנגד לאלימות".

פעולת יום הזכרון לרצח יצחק רבין- נועה מנלה

ערך מוביל: פלורליזם

מטרות:

1. החניכות ידעו מי היה רבין ומה הוא עשה בחייו.

2. החניכות יביעו את דעתן בנוגע לנושאים בהם עסק רבין.

3. החניכות ילמדו את דרכו של רבין ויפעלו בדרכה.

סיפור מסגרת: כל הפעולה תהיה סביב הנאום האחרון של רבין. כל מתודה תתקשר לחלק מהנאום ובסוף נקרא את כל הנאום.

מתודה

הסבר

מטרה

זמן

ציוד

חלק א'

חלק א' של הנאום, אני אשים על הרצפה כמה קטעים ביוגרפים של אנשים מפורסמים עם פסקאות כל השירות הצבאי שלהם, כמה ששירתו וכמה שלא. יהיו על הרצפה גם שמות של אנשים מפורסמים ואבל בנפרד. הבנות יצטרכו כל אחת לקרוא פתק ואז לנחש ביחד למי הוא שייך. אחר כך נפתח דיון על חשיבות הגיוס לצה"ל בתור אנשים שלוקחים מהם דוגמא בארץ.

2

15

 

מרוץ שליחים על חייו של רבין

אני אשים על הרצפה במרחק מהבנות פתקים עם  כל התפקידים שרבין עשה בחייו בעיקר בעברו הצבאי אבל גם ראש הממשלה, שגריר וכו'.. כל אחת תצטרך לרוץ לאיפה שכל התקים ותוכל להזיז רק פתק אחד כל פעם עד שהן יגיעו לסדר החיים שלו.

1

10

 

חלק ב' - אלימות

כל פעם שהתופסת רוצה לתפוס היא צריכה לספור עד 10. מה שמדגים חמימות מוח ולפעול ללא עצירה ומחשבהמה שמדגים חמימות מוח ולפעול ללא

עצירה ומחשבה

 

3

10

 

ביליביליבופבופ רבין

כל אחת מהבנות תקבל משפט קצר מהביוגרפיה של רבין. נשחק כאילו חיי שרה עם ביליביליבופבופ, כל פעם מישהי לפי רצונה תקריא את המשפט הקצר שיש לה ביד, הכדור נמצא את מישהי, אותה התופסת באותו הרגע צריכה לזרוק עלייה את הכדור כל עוד היא לא סיימה להקריא את המשפט, אם היא סיימה להקריא ולא זרקו עלייה את הכדור והיא ממשיכה לשחק, אם זרקו עלייה ובאותו זמן היא עוד הקריאה את המשפט אז היא צריכה לשכב\ לשבת על הרצפה תלוי איפה תעבור הפעולה והיא פסולה.

1

10

 

חלק ג'- שיתוף פעולה להגעה לתוצאות בין לאומיות

כל הבנות יהיו קשורות במעגל עם הפנים החוצה. אני אעשה מסביבן במעגל רחוק מהן מעגל עם פתקים ב-3 צבעים שכל צבע יהווה מנהיג אחד, כל אחת תקבל צבע אחד של פתק שהיא צריכה להגיד והיא מבחינתה מכוסה, ורק אחרי שכולן ישיגו את הפתקים שלהן הן יצטרכו לגשת למשימת הבוצתית שהיא השגת הפתקים בצבע ה4 שהוא מהווה את השלום.כל אחת תמשוך לפתקים שלה, והן יפספסו את המטרה הקבוצתית

3

15

 

חלק ד'- עדיפה דרך השלום מאשר דרך המלחמה

2 בנות יוצאות החוצה, כל שאר הבנות עושות מעגל. הבנות שיצאו החוצה צריכות להיכנס למעגל בכך דרך אפשרית. הבנות שבמעגל מונחות להכניס אותן רק אם הן מבקשות יפה.

3

10

 

עוד מתודה על חלק ג'

אני אחביא 3 דברים (בריסטול ו2 צבעים של גואש) הבנות יקבלו 3 פתקים עם רמזים איזה הדברים, הכול יהיה במקומות שונים בשבט אבל הן יצטרכו לפעול ביחד ולהשיג את כולם. אחר כך הן יצטרכו לחבר כרזה של כן לשלום לא לאלימות או משהו כזה והן יחזיקו אותה במסדר.

3

10

 

שיחת סיכום

אני אשאל את הבנות אם הן יודעות על מה הייתה הפעולה, והן כמובן יענו רבין.

אני אסביר להן מזה פלורליזם ואיך זה מתקשר לרבין.

נעבור על כל המתודות ומה עמד מאחורי כל מתודה ( נורא חשוב להן להבין מה הקשר של כל דבר )

 

1,2,3

15

 

 

פעולת יום הזכרון לרצח יצחק רבין- נעמה רום

ערך מוביל:  שיקול דעת

מטרות:

1.      החניכות ילמדו מי היה רבין ומה היה פועלו.

2.      החניכות ידעו מהו הרקע לרציחתו של רבין.

3.      החניכות ילמדו כי יש קווים אדומים לכל דבר.

4.      החניכות ילמדו לא ללכת אחריי הזרם ולסמוך על אנשים ב"עיניים עצומות".

מהלך:

מס'

מתודה

הסבר

קישור למטרה

ציוד ועזרים

זמן

1

כיסוי עיניים- עד למיקום הפעולה.

 

אני מוליכה את החניכות למיקום הפעולה בעיניים עצומות.

4

-----------------

10 דקות

2

מקלות – הסתה

 

אני אתן לחניכות שלושה מקלות – ארוך, בינוני וקצר. הבנות יצטרכו להגיד לי מה המקל הארוך ביותר. לפניי המשחק אני יגיד ל-3 בנות לשכנע את השאר שהמקל הבינוני הוא הארוך ביותר.

4

3 מקלות – ארוך, בינוני וקצר

10 דקות

3

המלך אמר – נעמה אמרה

 

כמו המלך אמר רק נעמה אמרה. אני יגיד להן לעשות דברים טובים ודברים רעים.  נראה למה הן יקשיבו.

4

-----------------

10 דקות

4

דיון על הסתה ועל לסמוך "בעיניים עצומות"

 

נקודות לדיון:

·         מהי הסתה? הגדרה מילונית

·         נתקלו בהסתה בחיי היום יום?

·         טוב\ רע ?

·         איך מתקשר ל"נעמה אמרה" ולמקלות ?

·         האם זוהי דרך שכנוע כדי להשיג מטרות מסוימות ?

4,2

----------------

15 דקות

5

קווים אדומים

 

אני אצייר על דף קו אדום ואציג את זה בפניי הקבוצה. אבקש מהן לזרוק סיטואציות ורעיונות של מה זה וכיצד זה מתקשר.

3

דף עם קו אדום

5 דקות

6

קריקטורות על פוליטיקאים

 

 

אני אביא קריקטורות על פוליטיקאים, מה הן חושבות על הציורים וממה היו הכי נפגעות.

3

קריקטורות

10 דקות

7

דיון על הבדל בין צחוק לקו אדום.

 

נקודות לדיון:

·         מהו קו אדום- התנהגות לגיטימית או לא לגיטימית.

·         מה הגבול בין צחוק לקווים אדומים.

·         אני אסביר להן שככה התחילה ההסתה של רבין ולאיזה מקומות זה יכול להגיע.

2,3

-----------------

10 דקות

8

מיהו מנהיג?

2 קבוצות. כל קבוצה תכתוב 5 דברים שלדעתה מנהיג צריך.

1

דפים ועטים

10 דקות

9

סידור קורות חייו של רבין.

פתקים עם פעולות ומעשים שרבין עשה שהחניכות יצטרכו לסדר לפי ציר הזמן.

1

פתקים

10 דקות

10

קטע קריאה- הנאום של נכדתו של רבין.

אני אשב איתן ולסיום אני אקריא להן את הקטע שבעצם מסכם הכול.

1,2,3,4

קטע קריאה.

10 דקות

פעולת יום הזכרון לרצח יצחק רבין

ערך : דמוקרטיה, לא לאלימות, שיווין, ריבוי דעות ומנהיגות

מטרות :

  1. החניכים ילמדו כי אלימות לא מובילה לשום דבר ושיש דרכים אחרות לפתור מחלוקות.
  2. החניכים ילמדו שמותר שלכל אדם תהיה דעה שונה.
  3. החניכים ילמדו על יצחק רבין- על פועלו ועל מותו.

מהלך הפעולה  :

 

שם המתודה

הסבר למתודה

עונה למטרות

זמן

ציוד

1

3 מקלות

שמים באמצע 3 מקלות- קטן, בינוני וגדול. החניכים צריכים להחליט מה המקל הכי גדול ואת צריכה כול הזמן לרמוז להם שהמקל הגדול הוא הבינוני (הסתה).

בסוף דיון על הסתה ומה זה יכול לגרום בסופו של דבר

2

10 דקות

מקלות מהרצפה

2

סיפור בהמשכים

בוחרים מספר נושאים וכותבים אותם ככותרת על דפים. כל חניך לוקח דף וכותב בו משפט שמתקשר לנושא שכתוב בכותרת, ואת המילה הראשונה במשפט שלו הוא כותב שורה מתחת ומקבל את הדף שיראו רק את המילה הבודדה. החניך שמקבל את הדף אחריו, ממש את הסיפור רק לפי המילה האחרונה שראה. כך יעברו הדפים בין כל החניכים.

החניכים יראו שכל אחד ממשיך את הסיפור בדרך אחרת- דעות שונות.

 

2

10 דקות

דפים+ עטים

3

חידון

משחק הצעדים- מי שצודק הולך צעד קדימה, מי שטועה צעד אחורה- המטרה היא להגיע לנקודה כלשהי

השאלות הן :

באיזה פרס זכה רבין?                (פרס נובל לשלום

- באיזה שנה נרצח?          (1995

- באיזה שנה נולד רבין?      (1922)

- מה היה התפקיד הבכיר ביותר שלו בצבא?            (רמטכ"ל)

- כמה פעמים היה ראש ממשלה?                (2)

- איך קוראים למי שרצח את רבין?            (יגאל עמיר)

- לאיזה צבא השתייך לפני צה"ל?            (פלמ"ח)

- עם מי עשה שלום שנתנו לו את הפרס?               (ערפאת, חוסיין מלך ירדן)

- באיזה שנה נחתם הסכם אוסלו?              (1993)

- איך קוראים לאשתו של רבין?                  (לאה)

- איפה הוא נרצח?                      (כיכר מלכי ישראל, כיכר רבין)

- במלחמת העצמאות על איזה אזור היה אחראי לכבוש?                  (הר ציון)

- באיזו מפלגה בכנסת היה?                  (העבודה

3

10 דקות

השאלות שצירפתי

4

משיכות בחבל

את אומרת סיטואציה, נגיד- תלבושת בית ספר, ואז לפי מה שאוהב את זה ומי שלא עומדים בשתי קבוצות ומשחקים משיכות בחבל .

 זה מראה שלכל אחד מותר דעה שונה ולא צריך להשתמש בכוח כדי לשנות את דעתו!

1,2

10 דקות

חבל

5

מלך התנועות

דמוקרטיה !!!! פעם אחת החניכים יבחרו לבד את המלך ופעם אחת את.

שיבינו את ההבדל בין דמוקרטיה לדיקטטורה.

1,2,3

10 דקות

-----------

6

קל להרוס קשה לבנות

נותנים לכל חניך דף ואומרים לו להוציא עליו את העצבים- לקרוע אותו, לדרוך עליו, לקמט אותו וכ'ו. אחר כך אומרים להם להחזיר את הדף למה שהוא היה בהתחלה וזה בלתי אפשרי !!!

זה מראה להם שקל להרוס וקשה לבנות.. כמו עם רבין – בשנייה אחת הכול נהרס ואי אפשר היה להחזיר את הגלגל אחורה.

1,2,3

10 דקות

דפים

7

מעגל

עומדים במעגל צפוף ומוציאים חניך אחד החוצה. המטרה של החניך הזה היא לפרוץ למעגל. אומרים לשאר החניכים בלי שהוא שומע שרק אם הוא יבקש יפה מותר להם להכניס אותו.

זה מראה שלא תמיד צריך להשתמש בדרכים אלימות (כמו הרצח..) ויש דרכים אחרות לפתור בעיות ומחלוקות...

                 1,2,3

10 דקות

-----------

8

זיכרון

משחקים משחק זיכרון עם פעולות שרבין עשה והשנים. לאחר שמצליחים למצוא את כל הזוגות, מציבים את הפעולות שעשה על ציר זמן ועוברים על הפעולות שרבין עשה ובאיזה שנה הפעולות התרחשו.

1922- רבין נולד                                            

1941- הצטרף להגנה                                       

1963 מונה לרמטכ"ל

1968- מונה לשגריר ישראל בארה"ב  

1974- מונה לרה"מ הפעם הראשונה.

1984-מונה לשר הביטחון

1992- מונה לרה"מ בפעם השנייה

1994- הסכם שלום בים ישראל לירדן.

4.11.1995- רצח רבין

3

10 דקות

קלפי זיכרון

9

סיכום

©      להדליק נר זיכרון!!

©      איך הסתה קשורה לרצח רבין

©      איך אפשר לפתור דברים אחרת ולא באלימות

©      על זה שמותר לכל אחד שתהיה לו דעה משלו

©      על זה שרצח זה משהו שאי אפשר להשיב את הגלגל לאחור

©      להקריא את הקטע שכתבה הנכדה של רבין

 

1,2,3

15 דקות

נר זיכרון, קטע קריאה

צוות פיתוח הדרכה 2013-2014