x
בניית אתרים בחינם

אפיקיפדיה
אם אתה מסוגל לחלום- אתה מסוגל גם לבצע
 
    ראשי
    משחקי הכרות
    משחקי חוץ וטבע
    משחקי חדר
    משחקי חלוקה לקבוצות
    פעולות היכרות
    פעולת הכרת השבט
    פעולות חיים בקבוצה
    פעולת היחיד בקבוצה
    פעולות כוחה של קבוצה
    פעולות כבוד לסמכות
    פעולות כבוד הדדי
    פעולת הורים וילדים
    פעולות תקנון
    פעולת רקע ואידיאולוגיה של התנועה
    פעולות דמוקרטיה
    פעולות מעורבות חברתית
    פעולות זהות יהודית
    פעולות פלורליזם
    פעולות חאקי וסמלים
    פעולות ההנהגה ושבט אפיק בפרט
    פעולות צופיות
    פעולות יצירתיות
    פעולות יציאה מהמסגרת
    פעולות יוזמה
    פעולות מנהיגות
    פעולות אהבת והכרת הארץ
    פעולות התיישבות וראשית הדרך
    פעולות 3 הדתות
    פעולות העיר חיפה
    פעולות ים המלח
    פעולות התחממות כדור הארץ
    פעולות אסונות טבע וסוף העולם
    פעולות הסתפקות במועט
    פעולת יום הנכה
    פעולות יום הזכרון לרבין
    פעולת יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
    פעולות יום הזכרון לשואה ולגבורה
    פעולות האסון בכרמל
    פעולות שיא
    פעולת חגי תשרי
    פעולות ט"ו בשבט
    פעולות קבלת השונה
    ביקורי בית ? איך עושים את זה ?
    צור קשר
    רשימת ערכים
    סיפורי מסגרת
    פעולות על אונס והטרדה מינית בקרב בני נוער

ראשית הדרך- ציונות, עליות, התיישבות וכו'-נעמה רום

ערך : אהבת הארץ

מטרות :

  1. החניכות ילמדו על ראשית המדינה וכיצד הכול התחיל
  2. החניכות יחוו בצורה חלקית את הקשיים שהיו למתיישבים הראשונים
  3. החניכות יעריכו את הארץ שיש להן כיום O:)

מהלך הפעולה : אחוותות עולות לארץ ! ♥

 

מתודה

הסבר למתודה

קישור למטרה

זמן

ציוד

1

חיי שרה

יורדים ליער הבונים שם משחקים חיי שרה (הורדות). זה מדמה את זה שהיו פרעות שהרגו אנשים ולכן היה צורך לעלות לארץ ישראל.

1,2,3

15 דקות (כולל הירידה להבונים)

כדור

2

איסוף עולים

לפניי תחילת העלייה של אינטרנציונל (הצד של היער) יהיו מפוזרות אבנים ועליהם מספרים מ-10,000 עד 70,000 (מספרים עולים ב-10,000 כל פעם). על החניכות למצוא את כל האבנים ולקחת אותם איתן. זה בעצם מסמל את מספר העולים שהיו בעליות הראשונה והשנייה ביחד. המטרה של האבנים היא להכביד עליהן בעלייה.

1,2,3

15 דקות

אבנים עם מספרים

3

עלייה

החניכות עולות את אינטרנציונל (דרך היער) אך הקושי הוא שהן צריכות לעשות את זה בטור שכולן עם עיניים עצומות ורק הראשונה עם עיניים פתוחות (והן גם סוחבות את האבנים מקודם). במהלך המסלול הן גם צריכות למצוא 3 פתקים עם שמות של עולים (תימן, רוסים ורומניה).

1,2,3

15-20 דקות

פתקים

4

הגעה לארץ

הבנות סיימו את העלייה והגיעו לארץ. אך יש בעיה- בארץ ישנן ביצות (לפניי אני יחפור בשבט בור קטן וישפוך ממש מעט מים). על החניכות למצוא דרך יצירתית לייבש את הביצה !

1,2,3

15 דקות

בור, מים

5

חקלאות

לאחר שייבשו את הביצה העולים מתחילים בעבודות חקלאות. לכן החניכות יצטרכו לגרוף את האדמה ולשתול בה זרעים של משהו (נראה מה יש לי בבית)

1,2,3

10 דקות

זרעים

6

בנייה והתיישבות

כעת על החניכות לבנות לעצמן בתים. אני יביא לבנות 2 סדינים והן צריכות לבנות לעצמן בית יצירתי.

1,2,3

15 דקות

2 סדינים

7

מקומות עבודה

לאחר שבנו בתים עליהם למצוא מקומות עבודה. על החניכות להשיג 2 שקלים ע"י איזה מופע רחוב או משו כזה.

1,2,3

10 דקות

------------

8

תחיית השפה העברית

כיוון שכל העולים באו מכל מיני ארצות נוצרה בעיית שפה משותפת ולכן על הבנות להמציא שפה !

1,2,3

15 דקות

------------

9

סיכום

  • על מה הייתה הפעולה
  • על העליות הראשונות וההתיישבות בארץ עם יותר הסברים
  • איך הם הרגישו בתור עולות ובלה בלה בלה...

1,2,3

15 דקות

------------

פעולת עלייה והתיישבות-אור גרוס

ערך : נחישות

מטרות :

1.      החניכות יבינו עד כמה המתיישבים היו נחושים לעלות לארץ ולבנות אותה

2.      החניכות יחוו את הקשיים שעברו המתיישבים בהתחלה בעלייתם לארץ (השפה, חוסר במים, צפיפות, עויינות מצד הישוב הישן וכד')

3.      החניכות יפתחו את רגש הציונות והזיקה לארץ

שם המתודה

הסבר

עונה למטרות

זמן

ציוד

נאום ג'יבריש

אני אבחר 2 חניכות שייתנדבו. חניכה אחת צריכה "לנאום" לשאר האחווה בג'יבריש והחניכה השנייה צריכה לנסות להבין למה היא מתכוונת ולפרש אותה. לפני כל נאום אני ייתן מקום מסויים שבו הן נמצאות, המקום יהיה קשור לזמני העלייה

1,2

15 דק'

מקומות

צפיפות אוכלסין

כל האחווה תעמוד על מעגל של כיסאות, וילכו עליו לכיוון אחד. אני אוציא מדי פעם כיסא אחד והקבוצה תצטרך להסתדר בלעדיו. מטרת הקבוצה היא להישאר לעמוד על מספר קטן ככל האפשר של כיסאות. (אם לא היה כסאות נעשה את זה על דפים)

1,2

15 דק'

כיסאות/דפים

הדגל

מתקשר לעויינות מצד הישוב הישן כלפי הישוב החדש שבנו העולים

1,2,3

25 דק'

עניבות

בניית בית ישראל

אני אבחר חניכה אחת שתהיה התופסת. פעם שאני אגיד מספר האחווה צריכה להתחלק לפיו לפני שהתופס מצליח לתפוס אותם. בפעם האחרונה שאני אגיד מספר, אני אגיד לאחווה להישאר בקבוצות ואז הן מקבלות את המשימה:

2 קבוצות. כל קבוצה צריכה לבנות בית שבייצוגו צריך להיות משהו שקשור לארץ ישראל (דגל, יונה, עלה זית,מגן דוד וכו'), את הדברים למוצג הן יימצאו מהטבע.

1,2

25 דק'

 

שיטפון הפצצה

החניכות יעמדו על כיסאות/דפים. אותו עיקרון של ים יבשה, רק עכשיו שכצועקים שיטפון, צריך להיות על הכיסאות כדי לא לטבוע, וכשאומרים הפצצה צריך לשבת על הרצפה (מזג האוויר)

1,2

10 דק'

כסאות/דפים

חוסר במים

כל חניכה תקבל כוס. החניכה הראשונה תקבל כוס עם מים והיא תצטרך להעביר את המים שבכוס לכוס של זאת שלידה וכך הלאה בלי להיעזר בידיים. מראה על המחסור במים שהעולים היו צריכים להתמודד איתו. לשים לב לא לבזבז יותר מידי מים או שחניכות יבכו שנשפך עליהן.

1,2

10 דק'

כוסות חד"פ

שיחת סיכום

הסבר קצר על כל מתודה ודיון מעמיק.

1,2,3

10 דק'

 

פעולת עלייה והתיישבות- אלמוג רביבו

ערך:נחישות

מטרות:

1.החניכים יבינו עד כמה המתיישבים היו נחושים לעלות לארץ ולבנות אותה.

2.החניכים יתחברו למולדת שלהם

3.החניכים ילמדו על הקשיים

 

מתודה

הסבר למתודה

עונה למטרות

זמן

ציוד

1. נאום ג'יבריש

יבחרו מהאחווה שני נציגים. חניך אחד צריך "לנאום" לשאר האחווה בג'יבריש והחניך השני צריך לנסות להבין למה הוא מתכוון ולפרש אותו. לפני כל נאום אני ייתן מקום מסויים שבו הם נמצאים, המקום יהיה קשור לזמני העלייה.

1+2+3

15 דקות

-

2.צפיפות אוכלוסין

כל האחווה תעמוד על מעגל של כיסאות, וילכו עליו לכיוון אחד. אני אוציא מדי פעם כיסא אחד והקבוצה תצטרך להסתדר בלעדיו. מטרת הקבוצה היא להישאר לעמוד על מספר קטן ככל האפשר של כיסאות. מכיוון שיש לנו מחסור בכיסאות בשטח אז א הכיסאות יחליפו הדפים !

1+3

15 דקות

דפים

3.מחבואים

אנשי העלייה היו צריכים להסתתר כדי שלא יתפסו אותם.

1+3

10 דקות

-

4. 5 מקלות

היו צריכים להתמודד עם ההליכה הקשה והדברים שהפריעו להם בדרכם

1+3

10 דקות

5 מקלות

5.שיטפון פצצתי

כמו ים יבשה רק שמוסיפים פצצה ושיטפון , כשיש שיטפון חייבים לעמוד על גובה כולשהו , וכשיש פצצה חייבים להשתתח על הריצפה ולשים ידיים על הראש.

1+2+3

10 דקות

-

6.בניית בית בישראל

אני בוחרת חניך אחד תופס וכל פעם שאני אומרת מספר האחווה צריכה להתחלק לפיו לפני שהתופס מצליח לתפוס אותם. בפעם האחרונה שאני אומרת מספר, אני אומרת לאחווה להישאר בקבוצות ואז הן מקבלות את המשימה:

2 קבוצות. כל קבוצה צריכה לבנות בית שבייצוגו צריך להיות משהו שקשור לארץ ישראל (דגל המנון סמל וכו) את כול הדברים הם צריכים לייצר מהטבע

1+2+3

20 דקות

-

7. כול טיפת מים חשובה

החניכים מפוזרים בגן הסוס ולכול חניך כוס שעלייה רשום מספר. החניך הראשון שעומד ליידי צריך ללכת לחפש את המספר שאחריו ולשפוך את המים שבכוסו . המטרה של החניכים היא לשמור על המים . (יהיו 5 שלבים = קושי שונה )

1+2+3

15 דקות

9 כוסות

מים

8.הדגל

מתקשר לעויינות מצד הישוב הישן כלפי הישוב החדש שבנו העולים

1

10 דקות

-

 

 

 

 

 

9. שיחת סיכום

סיכומונים + מה החניכים יהיו מסוגלים לעשות בשביל ארצם .

1+2+3

15 דקות

-

צוות פיתוח הדרכה 2013-2014