x
בניית אתרים בחינם

אפיקיפדיה
אם אתה מסוגל לחלום- אתה מסוגל גם לבצע
 
    ראשי
    משחקי הכרות
    משחקי חוץ וטבע
    משחקי חדר
    משחקי חלוקה לקבוצות
    פעולות היכרות
    פעולת הכרת השבט
    פעולות חיים בקבוצה
    פעולת היחיד בקבוצה
    פעולות כוחה של קבוצה
    פעולות כבוד לסמכות
    פעולות כבוד הדדי
    פעולת הורים וילדים
    פעולות תקנון
    פעולת רקע ואידיאולוגיה של התנועה
    פעולות דמוקרטיה
    פעולות מעורבות חברתית
    פעולות זהות יהודית
    פעולות פלורליזם
    פעולות חאקי וסמלים
    פעולות ההנהגה ושבט אפיק בפרט
    פעולות צופיות
    פעולות יצירתיות
    פעולות יציאה מהמסגרת
    פעולות יוזמה
    פעולות מנהיגות
    פעולות אהבת והכרת הארץ
    פעולות התיישבות וראשית הדרך
    פעולות 3 הדתות
    פעולות העיר חיפה
    פעולות ים המלח
    פעולות התחממות כדור הארץ
    פעולות אסונות טבע וסוף העולם
    פעולות הסתפקות במועט
    פעולת יום הנכה
    פעולות יום הזכרון לרבין
    פעולת יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
    פעולות יום הזכרון לשואה ולגבורה
    פעולות האסון בכרמל
    פעולות שיא
    פעולת חגי תשרי
    פעולות ט"ו בשבט
    פעולות קבלת השונה
    ביקורי בית ? איך עושים את זה ?
    צור קשר
    רשימת ערכים
    סיפורי מסגרת
    פעולות על אונס והטרדה מינית בקרב בני נוער

איכות הסביבה (כבוד לסביבה)

ערך: אכפיות

מטרות:

1.      החניכות יראו דוגמאות שונות למחזורים שונים של חפצים.

2.      החניכות ילמדו ויכירו חפצים שונים שאפשר למחזר.

3.      החניכות ילמדו על החשיבות של מחזור, תוך שימוש בחפצים שלהן.

4.      החניכות יגלו אכפתיות רבה כלפי חיסכון במים (בעיית המים בישראל).

 

מתודה

הסבר

מטרה

זמן

ציוד

סיפור מסגרת

בתחילת הפעולה כל בת מקבלת שקית ובתוכה: 2 קוביות שוקולד, גומיה, ועוד שקית. נותנים להן בתחילת הפעולה 10 דקות שכל אחת תוכל בהן לסדר לעצמה את השקיות עם השוקולד. המטרה של כל ילדה היא שבסוף הפעולה השיחת סיכום, הקוביות שוקולד שלה יהיו במצב הכי פחות נמס- הכי טוב!

3

15 דק' התחלה + 5 סוף

שקיות סנדוויץ', קוביות שוקולד, גומיות

בקבוק

 

1

15 דק'

בקבוק

משחקים בחבל

כל בת מעבירה בטורה משחק שאפשר לעשות עם חבל.

1-2

30 דק'

חבלים

כדור ממוחזר

הבנות מקבלות חפצים להכנת כדור. הבנות יכינו את הכדור מהעיתונים והדבק, ואז נשחק איתו איזה משחק שהן רוצות J

1-3

30 דק'

דבק, עיתונים, בקבוק

מים מפיילה לפיילה

הבנות יעמו בטור כשליד הראשונה פיילה, ומולה גם פיילה (אבל רחוק). כל בת מקבלת כוס, והן צריכות לרוץ כל אחת בטורה אל הפיילה, למלא את הכוס במים, ולרוץ כמה שיותר מהר ולשפוך את המים את תוך הפילה הריקה. בסוך המשחק, נשקה עם המים שנשארו את העציצים.

4

20 דק'

2 פיילות, חבילת כוסות


זיהום אוויר והתחממות כדור הארץ

ערך: אכפתיות

מטרות :

החניכות יחשפו להשפעה של ההתחממות הגלובאלית על חיינו האישים.1

2.החניכות יפתחו רעיונות כיצד יש לשמור על כדור הארץ ומוטיבציה לשמור עליו

סיפור מסגרת : בתחילת הפעולה כל חניכה מקבלת קוביית קרח בתוך שקית והמטרה זה לשמור על הקרח בכדי שלא יימס (דבר בלתי אפשרי) בסוף הפעולה נדבר על העבודה שאם בני האדם ימשיכו לזהם, הקרחונים יימסו ויציפו את כל העולם ולא יהיה מה לעשות.

 

מתודה

הסבר

ציוד

זמן

משחק פתיחה

מי מפחד מהדוב הלבן\ תופסת זוגות\ 10 שניות מתחת למים\ טמפה טמפה\ עיירה בוערת

-

10 דקות

חלוקת קרח

מסבירים את סיפור המסגרת (בתחילת הפעולה)

קוביות קרח+שקיות נילון (הערה: חובה לשים את השקיות בסוף הפעולה במחזור פלסטיק!!)

5 דקות

מתחמם

מחביאים בשבט ציור של כדור הארץ ואומרים לחניכות חם קר בהתאם למקום של הכדור והחניכות לא יודעים שזה מה שבעצם הן מחפשות... עד שהן מוצאות את הכדור! אחריי המתודה הזאת תני להן לנחש מה הנושא של הפעולה.. הן אוהבות את זה J

ציור של כדור הארץ

10 דקות

2 מפעלים

יש 2 מפעלים, אשר משווקים מוצר (מזהם) כלשהו נגיד בקבוק פלסטיק,בלי שהחניכים יודעים מה המטרה, מחלקים את האחווה ל2 (אומרים לכל אחת מספר אחרת הן יבכו על החלוקה של הקבוצות, אסור לך לתת להן לשנות את הקבוצות ואסור לך לתת למישהי בשם אורי להיות עם מישהי בשם ירדן !!!), כל קבוצה צריכה לתכנן את המפעל שלה עפ"י הקריטריונים הבאים: איפה שופכים את הפסולת, הוצאות,פרסום, איפה המפעל ממוקם וכו .. בתחילת המשחק ממנים2 חניכים והם בקבוצה נפרדת אשר שופטת את 2 המפעלים עפ"י הקריטריונים שהן בוחרות לנכון לשפוט,בנושא איכות הסביבה (בלי ששאר האחווה יודעת), בסופו של דבר החניכים נחשפים לחוסר האכפתיות של החברה לסביבה.

2 נייר עיתון, עטים

10 דקות

תצפית

מחלקים את החניכים לזוגות, אחד מבני הזוג הוא המלאך הטוב, והשני המלאך הרע. הטוב אומר את כל הדברים החיובים והטובים שבסביבה, והרע את הדברים הרעים (לכלוך..זיהום) ובסוף משווים ורואים אם יש דברים יותר טובים או רעים

דפים, עטים

10 דקות

סביבה...

מחפשים דברים שבאו רק מהסביבה (אבנים.. עצים) וכותבים 'אפיק' רק בעזרת חומרים טבעיים..

-

10 דקות

 

בחן את עצמך

כל חניכה מקבלת שאלון בחן את עצמך בנושא איכות הסביבה. בסופו מקריאים את התוצאות וכל חניכה מגלה איפה היא עומדת...

שאלון (נספחים)

10 דק

של מי השורה הזאת?

למצוא כמה שיותר שימושים לבקבוק פלסטיק.

בקבוק,נייר טואלט,בטריות

10 דקות

דף רגיל כטבע

כל חניכה מקבלת דף ואומרים לבנות שמותר להן לעשות בדף כרצונן (לקמט לחתוך..) אח"כ אני אבקש מהן לבנות מהדף מטוס. כמובן שהן לא יצליחו-כשהורסים משו (למשל הטבע) מאוד קשה לשקם אותו להחזיר אותו למצב הקודם ולכן צריך לשמור עליו מההתחלה...

דפים

10 דקות

סביבה

כל חניכה צריכה להוציא מהמילה סביבה כמה שיותר מילים. אח"כ מבקשים מכל חניכה לבחור מילה אחת שרשמה ולהציג אותה במשפט שקשור אך ורק לאיכות הסביבה. (לדוגמה- סב, בבה, סבבה, בס, הס...)

דפים+עטים

10 דקות

תחרות שקיות זבל

מתחלקים לשתי קבוצות, כל קבוצה מקבלת שקית זבל ועושים מרוץ קפיצות בתוך שקיות זבל. ממש ממש ממש בזהירות ! זה מסוכן

2 שקיות זבל

10 דק'

תופסת מחזור

משחקים תופסת רגילה רק שתופסים מישהי היא צריכה תוך 2 שניות להגיד משו שניתן למחזר-אם היא לא מצליחה היא נפסלת!!

5 דקות

שיחת סיכום

מסבירים לחניכים למה זה חשוב לשמור על כדור הארץ.. דיונים וכאלה

-

10

 

אחוותות יקרות, יחסו חשיבות לשאלון הבא וענו בשיא הכנות! אל תרמו את עצמכן! J

 

1. אחיך /אחותך  הקטנים השליכו זבל לחצר של השכן

א. אינני מגיב כיוון שהם קטנים ולא מבינים

ב. אסביר להם שאין נוהגים כך

ג. אסביר להם כי זה לא מנומס כלפי השכנים החביבים.

2. עיתונים ישנים שגודשים את  הסל בבית

א. לא ידוע לי מה ניתן לעשות איתם

ב. אזרוק אותם לזבל ביחד עם כל שאר הפסולת של הבית

ג. אבדוק איפה ניתן לזרוק את העיתונים למיכל מיחזור.

3. מתארגנת פעילות בשכונתי לאיסוף בקבוקים למיחזור

א. אתעלם מכך ,בידיעה שיש מספיק אנשים שיעשו זאת בלעדי

ב. אצטרף בשמחה

ג. מה זה מיחזור ומה זה קשור אליי?

4. בעל חנות מנקה את החנות ומוציא את הזבל למדרכה

א. אני מתעלם כי זה לא ענייני

ב. אני מעיר לו באדיבות למרות שאני יודע שהוא יעיר לי

ג. אני מודיע לרשות המתאימה על המפגע ובנוסף כותב כתבה על כך בעיתון.

5. על מנת לחסוך במשאבים, עלתה הצעה להשתמש בבקבוקי זכוכית אותם יחזירו

לחנות אחרי השימוש, לשימוש חוזר. מסכימה?

א. אני לא מוכן לוותר על הפחית, זה יותר נוח.

ב. באופן כללי אני מסכים, אבל אני לא אעשה מאמץ מיוחד לקנות רק בקבוקים

מזכוכית

ג. אני מוצא שזהו רעיון ידידותי לסביבה ואקנה מהיום משקאות רק בזכוכית

6. התברר שבשכונתך מתכוננת העירייה להפוך את הגן הציבורי היחיד בשכונה לאתר

בנייה.

א. אין לי דעה בדבר, אני בלאו הכי לא יכול להשפיע.

ב. זוהי זכותה של העירייה לעשות כרצונה, היא נבחרת הציבור.

ג. אכתוב מכתב ואחתים אנשים נגד הרעיון להקים אתר בניה

7. חברה ממשלתית המשפצת מבנה ציבורי גרמה למפגע סיבבתי

א. אעבור בזהירות כדי לא להיפגע

ב. מה ילד כמוני מסוגל לעשות

ג. אטלפן להנהלת החברה ואבקש מהם לסלק את המפגע.

8. נודע לי בתקשורת שמתארגנת  עצרת נגד החור באוזון

א. מה כבר אני יכול לעשות עם בעיה כזו גדולה

ב. אני שומע , מתעניין ולומד על הבעיה

ג. הפסקתי להשתמש במוצרים שאינם ידידותיים לסביבה ומשפיעים על

החרפת החור.

9. ביציאה מהשבט אני רואה ניירות על הרצפה

א. ידוע לי שיש מי שאחראי על כך מהבוגרים

ב. אני מסב את תשומת לב המדריכה לכך

ג. אני אוסף את הניירות וזורק אותם אל הפח הקרוב.

10.בל"ג בעומר אתה יודע על תכנון של חברך לשרוף את הבקבוקים המיותרים במדורה

א. אשתף איתם פעולה כיוון שזה חלק מהחוויה

ב. אסביר להם את הזנק שקיים בדבר ובטח שלא אשתתף בכך

ג. לא אסכים להגיע למדורה.

 

 

 

הניקוד – לשמור אצלך עד שהן מסיימות למלא

א-נקודה

ב- 2 נקודות

ג-3 נקודות

15-10 נק': נראה שאתה אדיש למתרחש בסביבתך.אינך נוטל לקחת חלק במשימה לשימור

איכות הסביבה, אולי כדי שלא יגידו לך מה לעשות ואולי מכיוון שאתה חושב שיש אנשים

שיעשו זאת במקומך.

16-20 נק':כשאתה גלוי עם עצמך, אתה מודה כי כל נושא איכות הסביבה אינו חשוב לך

במיוחד ובוודאי אינך מתאמץ לעשות משהו בנידון.

21-25 נק':עקרונית יש לך מודעות רבה לצורך בשמירת איכות הסביבה וטיפוחה. אתה מוכן

לעשות משהו בנידון אבל לא יותר מידי ובלי יותר מידי מאמץ ומחויבות .

26-30 נק': אתה חסיד מושבע של שימור איכות הסביבה ומוכן לעשות הרבה למענה כולל

ויתורים אישיים וירידה ברמת החיים.

 

 

פעולת אקולוגיה ומחזור מעשי

 

ערך: יצירתיות

 

מטרות:

 

1.      החניכות ילמדו על מחזור ואקולוגיה.

 

2.      החניכות יישמו את המחזור ויפעלו למען איכות הסביבה.

 

3.      החניכות יפעילו יצירתיות ויכינו פסל סביבתי.

 

מהלך הפעולה: (החניכות מביאות מהבית כל מיני בקבוקים, סוללות, שקיות פלסטיק...)

 

 

מתודה

הסבר

קישור למטרה

זמן

ציוד

1

בקבוקי פלסטיק

ברחבי השבט יהיו מפוזרים בקבוקים עם פתקים. בחלק יהיו פתקים עם שמות של חפצים ובחלק שנים וזמנים של התכלות. החניכות יצטרכו למצוא את כל הבקבוקים ולחבר בין החפץ לזמן ההתכלות שלו.

1,2

15 דקות

בקבוקים + פתקים

2

מיון

החניכות ימיינו את החפצים שהביאו מהבית לפי קטגוריות- ניתן למחזר\לא ניתן למחזר ולפי סוגים- פלסטיק, סוללות, זכוכית, נייר...

1,2

15 דקות

חפצים שהחניכות יביאו מהבית

3

מחזור מעשי

החניכות ישתמשו בכל החפצים שהביאו וייצרו פסלים סביבתיים ענקיים !

1,2,3

60 דקות

דבק, מספריים, שדכנים, בקבוקים, סוללות, שקיות, ניירות, גואש, מכחולים, כוסות...

4

סיכום

קודם נתנקה מהדבק והלכלוך...

אני יסביר לבנות כמה זה חשוב, נבחר מה לעשות עם החפץ, נדבר על איך ממחזרים בארץ וכ'ו

1,2,3

15 דקות

---------------

 

צוות פיתוח הדרכה 2013-2014