x
בניית אתרים בחינם

אפיקיפדיה
אם אתה מסוגל לחלום- אתה מסוגל גם לבצע
 
    ראשי
    משחקי הכרות
    משחקי חוץ וטבע
    משחקי חדר
    משחקי חלוקה לקבוצות
    פעולות היכרות
    פעולת הכרת השבט
    פעולות חיים בקבוצה
    פעולת היחיד בקבוצה
    פעולות כוחה של קבוצה
    פעולות כבוד לסמכות
    פעולות כבוד הדדי
    פעולת הורים וילדים
    פעולות תקנון
    פעולת רקע ואידיאולוגיה של התנועה
    פעולות דמוקרטיה
    פעולות מעורבות חברתית
    פעולות זהות יהודית
    פעולות פלורליזם
    פעולות חאקי וסמלים
    פעולות ההנהגה ושבט אפיק בפרט
    פעולות צופיות
    פעולות יצירתיות
    פעולות יציאה מהמסגרת
    פעולות יוזמה
    פעולות מנהיגות
    פעולות אהבת והכרת הארץ
    פעולות התיישבות וראשית הדרך
    פעולות 3 הדתות
    פעולות העיר חיפה
    פעולות ים המלח
    פעולות התחממות כדור הארץ
    פעולות אסונות טבע וסוף העולם
    פעולות הסתפקות במועט
    פעולת יום הנכה
    פעולות יום הזכרון לרבין
    פעולת יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
    פעולות יום הזכרון לשואה ולגבורה
    פעולות האסון בכרמל
    פעולות שיא
    פעולת חגי תשרי
    פעולות ט"ו בשבט
    פעולות קבלת השונה
    ביקורי בית ? איך עושים את זה ?
    צור קשר
    רשימת ערכים
    סיפורי מסגרת
    פעולות על אונס והטרדה מינית בקרב בני נוער

קבלת השונה

סיפור מסגרת: 6 החושים, והתבגרות עם פחדים.

ערך: הישרדות

מטרות:

1.      החניכים יפתחו את 6 החושים שלהם, ויבינו שהם הכרחיים כדי לשרוד.

2.      החניכים ילמדו את המוגבליות של אנשים שונים וכמה שקשה להתמודד איתם.

 

מתודה

הסבר

חוש

זמן

ציוד

פרה עיוורת

החניכים משחקים פרה עיווורת, רק שהם תחומים בחבל.

ראייה

10 דק'

2 חבלים

עמודים

יש איזה משחק שהם ממש אוהבים- זה שמלחיפים עם ילדים עמודים בלי שהתופס ישים לב. צריך ליצור קשר עין עם אנשים.

10 דק'

 

איפשהו על העמודים

כל פעם נבחר משהו אחר למשחק הזה- ואני תולה פתק על עמוד. החניך שנבחר- שים לו כיסוי עיניים, והוא צריך למשש את ה-4 עמודים ראשונים (לפי הטור), הניסיון לגלות איפה הדבקתי את הפתקים.

מישוש

20 דק'

פתקים, דבק.

אבן באמצע

ילד עומד באמצע המעגל, ומושיט יד קדימה עם האבן. אחרי שהוא מסתובב, הוא מצביע על משהו ואותו הילד צריך מבלי שהמתנדב ישמע, לקחת לו את האבן מהיד. המטרה של המתנדב זה לתפוס לנבחר את היד (בניסיון לקחת את האבן).

שמיעה

15 דק'

אבן

מלך התנועות

מגלים מי מלך התנועות, לפי חוש השמיעה- מאיפה בא השינוי בקול= השינוי בתנועה.

10 דק'

 

מה הטעם?

כל פעם מביאים דברים שונים בכפית, והם צריכוים לנחש מה זה.

טעם

15 דק'

מאכלים שונים, כפיות

בושם

אני מרססת טיפה בושם עם אחד החניכים, והחניך שנבחר, צריך לנחש לפי הריח על איזה מהחניכים שמתי בושם.

ריח

10 דק'

בושם

האח הגדול

החניכים עומדים בשורה במגרש. הם מסתובבים סביב עצמם 15 פעמים, ואז מנסים לבעוט את הכדור ישר לתוך השער.

(שיווי משקל)

15 דק'

כדור


פעולת קבלת השונה-אור גרוס

ערך: קבלת השונה

מטרות:

1. החניכות ילמדו לקבל את השונה

2. החניכות ילמדו לקבל את הדעה של האחר

3. החניכות ילמדו שכל חניכה היא בן אדם וכולנו שונים ושווים

 

מתודה

הסבר מתודה

מטרות

זמן

ציוד

ברווזון המכוער

אני אקריא לחניכות את הסיפור 'ברווזון המכוער' ולאחר מכן נעלה דיון קצרצר על הנושא

1,3

10 דקות

 

מעגל החברה

החניכות יעמדו במעגל ויצמדו אחת לשניה. אני אבחר חניכה אחת שמטרתה תהיה להכנס לתוך המעגל

1,3

10 דקות

חפץ שונה-דעה שונה?

אני אעביר בין החניכות כמה חפצים וכל חניכה תצטרך למצוא לכל חפץ שימוש שונה

1,2,3

10 דקות

חפצים

שונה ממני אבל בדיוק כמוני

אני אחלק איזור מסויים ל3 חלקים: א ב ו-ג. אני אקריא להן שאלות טריוויה כמו: 'ראיתי בן אדם צולע ברחוב, מה אני עושה?' א. צוחקת עליו,  ב. ממשיכה בדרכי ומתייחסת אליו כמו כל בן אדם אחר,  ג. רצה אליו ושואלת אותו מה קרה'

החניכות יצטרכו לענות על השאלה בכך שהן יעמדו באחד מהאזורים.

(לדאוג שלא יהיה משהו נורא מעליב או טעון רגשית)

1,2,3

15 דקות

אותיות א,ב,ג

פנטומימה

כל פעם אני אבחר חניכה אחרת ואגיד לה פתגם שהיא תצטרך להציג בפנטומימה. מראה את הקושי של השונה להתבטא

1,3

10 דקות

 

משימות שונות

עיוורים- אני אכסה לחניכות את העיניים, ואגיד להן לבצע את המשימות הבאות: זיהוי חברים ע"י מישוש, התקבצות מיחידים לקבוצה, בניית צורה של ריבוע מאבנים, לצייר ציור של בית ועץ על דף וכו'

 

אילמים- החניכות יצטרכו ליצור על הריצפה צורת משולש או ריבוע אנושי מבלי לדבר או להוציא קולות. במקרה ונשמעת מילה קטנה או קול כלשהו אני מיד אפסול את הקבוצה והן יתחילו הכל מהתחלה.

 

 אנשים בלי ידיים- אני אקשור לחניכות את הידיים מאחורי הגב (כמובן שלא חזק), ואגיד להן להרכיב פאזל גדול על הריצפה. החניכות יוכלו להרכיב את הפאזל בעזרת כל חפץ שהן ישיגו. במקרה ותהיה נגיעת יד, הקבוצה תפסל ותצטרך להרכיב את הפאזל מחדש. לצייר ציור על דף בעזרת הפה או הרגל וכו'

1,2,3

40 דקות

 

פרה עיוורת

אני אבחר חניכה ואכסה לה את העיניים. היא תצטרך לתפוס את החניכות בזמן שהיא לא רואה

1,3

10 דקות

 

סיכום

אני אסביר לחניכות על מה הייתה הפעולה ואעלה דיון קצר על ההרגשה בזמן ביצוע המשימות במתודה 'משימות שונות' ועל הקשיים שליוו את הקבוצה בזמן ביצוע המשימה. אני אזכיר לחניכות שהן היו מוגבלות כל פעם רק במשך 10 דקות ולעומתן ישנם אנשים שמוגבלים לאורך כל חייהם ועלינו לעזור להם כמה שיותר ולא להתייחס אליהם באופן שונה שיפלה אותם בחברה.

 

15 דקות

 

 

הברווזון המכוער/ הנס כריסטיאן אנדרסן
 

ויהי היו ואמא ברווזה ישב ודגרה בסבלנות על שש ביצים יפות למראה. לא עבר זמן רב ונבקעו חמש ביצים מתחת לגופה החם של אמא ברווזה וחמישה אפרוחים צהובים חמודים הציצו לאווירו של העולם, להושיט לקבל את ארוחתם הראשונה. ורק הביצה השישית, שהייתה הגדולה מכולן, לא נתבקעה. חמשת האפרוחים כבר טרפו תולעת ונרדמו, ואילו הביצה השישית טרם נבקעה. שעות אחדות חלפו ללא סימן חיים עד שלבסוף התחילה הביצה מתגלגלת על פני העשב ומתוכה יצא אפרוח מכוער וצנום, עיניו נוגות והוא מדדה בחוסר יציבות על רגליו הדקיקות כקורי עכביש.
"אבוי לי", חשבה אמא ברווזה. "כמה הוא שונה מהאחרים "! ואכן, לא היה הברווזון המכוער דומה לשאר אחיו צהובי הכנף. לא הייתה כל בררה לאימא ברווזה אלא לשים אותו בין שאר אפרוחיה ולהעמיד פנים בעיני כל בעלי הכנף סביבה שהכל אצלה כשורה.
כאשר גדלו האפרוחים, החליטה אימא ברווזה לצאת עמם לטיול, היא ערכה אותם בשורה וצעדה בראשם גאה לחצר המשק. אכן שורה לתפארת, אלמלא אותו ברווזון מכוער אשר בקושי הלך, והיה נופל מדי פעם אל תוך הבוץ ומתלכלך. אימא ברווזה עשתה עצמה כאילו אינה חשה בכך והמשיכה בדרכה למלכת חצר המשק הטרוטה. " הרשי נא לי להציג לפניך את ברווזי", אמר ברווזה, וכל אחד מן הברווזים נפנף בזנבו כפי שלימדה אותו אימא. רק הברווזון, קד קידה הפוכה, איבד את שיווי משקלו ונפל אחורנית. המלכה הביטה בקרירות ואמרה: "אכן ברווזים חמודים גברת ברווזה, אך עליך לעשות משהו עם הברווז האחרון, התנהגותו ממש מזעזעת". הברווזון השפיל את ראשו בעצב ואילו חמשת האפרוחים ציחקקו.
 
אחרי מאורע זה, ידעו כבר כל תושבי החצר כי הברווזון לא יכול היה עוד לשאת את חייו בחצר ונחליט לברוח. כך ברח לו מדדה בין גדרות ושיחים, עד שהגיע אל האגם, שם קיננו ברווזי הבר. אולם גם בין ברווזי הבר לא מצא הברווזון המכוער את מקומו. הם ידעו לצלול טוב ממנו והוא חש עלוב לידם. הוא המשיך לנדוד עד שגילה בקתה מוזרה בתוך היער. בבקתה הייתה זקנה ועמה חתול ותרנגולת. הזקנה שמחה שבא כי הייתה רעבה מאוד, וחשבה שהברווזון יוכל להטיל בשבילה ביצים טובות למאכל. אולם משגילתה כי אין הברווזון מסוגל להטיל ביצים, גירשה אותו כשהיא צועקת אחריו: "איו אתה יודע להטיל ביצים ואין כל תועלת בך. הסתלק!" הברווזון מחה דמעה והמשיך בודד בעולם. לבסוף הגיע הברווזון לאדמת בור ומצא בה מחסה ושם מתחת לעץ ראה מראה שעורר בו געגועים לביתו.
מתוך הסבך התנשאה עדת ברבורים ארוכי צוואר כשהם מטים לעבר השמש. הברווזון הרים את צווארו המסורבל, כאילו רצה להצטרף אליהם, אך הציפורים ההדורות נעלמו. מעולם לא הרגיש את עצמו הברווזון כ"כ מסכן ועלוב, והוא החליט ללכת לנהר כדי את צרותיו. אך הנהר היה קפוא מקור, ואילמלא הילדים ששיחקו בו לא היה מי שיציל את הברווזון. הילדים הביאו אותו הביתה, אך הוא ידע שאין זה מקומו, בעיקר אחרי ששמע את אימם מציעה בהתלהבות לבשלו לארוחת הערב.
ברבות הימים גדלו כנפיו והתחזקו, והוא גם למד להגביה עוף למחייתו. כל זאת משום שחייב היה להתמודד עם כל הסכנות האורבות לברווזון בודד בעולם.
באחת הטיסות הגיע לגן ציבורי ובגן שטו להם ברבורים צחורי כנף, אותם ברבורים שראה קודם לכן. הוא חשש מאד לגשת אליהם, כי לא ידע שמראהו השתנה בינתיים. הוא חשש שיגרשו אותו או שיהרגו אותו. לפתע חש כי רצונו להשאר עימם עז מאוד. הוא החליט להצטרף אליהם גם אם יגרשוהו . הוא פרש כנפיים וטס לעבר הברבורים וראה להפתעתו שהם שטים לקראתו ולא מתרחקים ממנו. ודאי עכשיו יתקפוני, חשב, והשפיל את מבטו, אך ברגע שעשה כן, השתקפה לו בבואתו והוא ראה להפתעתו, כי איננו עוד הברווזון המכוער שהכיר, לפניו ראה ברבור יפה כנפיים וצחור. כל הברבורים וקיבלוהו בסבר פנים יפות, וכך שט לו כשהוא מוקף ברבורים כמותו, ושוב לא היה נרדף בידי יצור כלשהוא, לא אדם, לא חיה ולא ברווז. מובן שהייתה סיבה חשובה לשינוי הגדול שחל בו אין הוא נולד בתוך ביצת ברבור
צוות פיתוח הדרכה 2013-2014