x
בניית אתרים בחינם

אפיקיפדיה
אם אתה מסוגל לחלום- אתה מסוגל גם לבצע
 
    ראשי
    משחקי הכרות
    משחקי חוץ וטבע
    משחקי חדר
    משחקי חלוקה לקבוצות
    פעולות היכרות
    פעולת הכרת השבט
    פעולות חיים בקבוצה
    פעולת היחיד בקבוצה
    פעולות כוחה של קבוצה
    פעולות כבוד לסמכות
    פעולות כבוד הדדי
    פעולת הורים וילדים
    פעולות תקנון
    פעולת רקע ואידיאולוגיה של התנועה
    פעולות דמוקרטיה
    פעולות מעורבות חברתית
    פעולות זהות יהודית
    פעולות פלורליזם
    פעולות חאקי וסמלים
    פעולות ההנהגה ושבט אפיק בפרט
    פעולות צופיות
    פעולות יצירתיות
    פעולות יציאה מהמסגרת
    פעולות יוזמה
    פעולות מנהיגות
    פעולות אהבת והכרת הארץ
    פעולות התיישבות וראשית הדרך
    פעולות 3 הדתות
    פעולות העיר חיפה
    פעולות ים המלח
    פעולות התחממות כדור הארץ
    פעולות אסונות טבע וסוף העולם
    פעולות הסתפקות במועט
    פעולת יום הנכה
    פעולות יום הזכרון לרבין
    פעולת יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
    פעולות יום הזכרון לשואה ולגבורה
    פעולות האסון בכרמל
    פעולות שיא
    פעולת חגי תשרי
    פעולות ט"ו בשבט
    פעולות קבלת השונה
    ביקורי בית ? איך עושים את זה ?
    צור קשר
    רשימת ערכים
    סיפורי מסגרת
    פעולות על אונס והטרדה מינית בקרב בני נוער

פעולת זהות יהודית

ערך: זיקה ליהדות

מטרות :

1.      החניכים ילמדו על ההגדרה של יהודי

2.      החניכים יבינו שיהודי לא חייב להיות חרדי ושומר מסורת, ישנם הרבה סוגים של יהדות

3.      החניכים יבחנו את סוג היהדות שלהם ויכירו מאפיינים יהודיים

מהלך הפעולה :

מתודה

הסבר

מטרה

זמן

ציוד

משחק פתיחה

משחק שמוציא אנרגיות כמו תופסת נקניקיות!

-------

10 דקות

-----------

רחובות שדרות- שמירת שבת

משחקים רחובות ושדרות רק שלחלק אומרים להם שהם שומרי שבת. באמצע המשחק המדריך יכול להגיד "שומרי שבת" ואז אסור להם להזיז את הידיים ולשחק כי אז הם מפרים את שמירת השבת! מראה שלא כולם חייבים לשמור את השבת כדי להיות יהודיים...

2,3

10 דקות

-----------

חידה- כשרות

נותנים לחניכים את החידה הבאה :

מה הפתגם ?

חמור כבשה סוס

חזיר פרה גמל

חתול תרנגול כלב

התשובה- כל האמצעים כשרים ! חה חה

2,3

10 דקות

החידה על דף

חגים ומועדים!

לכל חג יש מאכל שמאפיין אותו כמו שאתם יודעים. לכן לכל אחד נדביק מדבקה של מאכל על המצח והוא צריך לשאול את החניכים האחרים שאלות לגביי איזה מאכל יש לו על המצח (שאלות כן ולא). אחריי שהוא מגלה מה המאכל החניכים צריכים לגלות באיזה חג מדובר.

המאכלים : גבינה, מצה, מאכלי חלב, רימון, תפוח בדבש, גפילטפיש, על האש, לא אוכלים (צום)

2,3

10 דקות

מדבקות  עם מאכלים

השעון חגים

אחריי שהחניכים גילו את החגים מהמתודה הקודמת משחקים השעון עם בלון רטוב (סתם כדי שיהיה נחמד יותר). כשמישהו נפסל הוא צריך להגיד איזה חג הוא הכי אוהב ואיך הוא והמשפחה חוגגים אותו.

2,3

10 דקות

בלון רטוב

כלב ועצם גואש כחול- מגן דוד

מחלקים את האחווה לשתי קבוצות. לקבוצה אחת נותנים אותיות ולשנייה מספרים. קוראים במספר ואות ובאמצע מניחים גואש הראשון שמגיע לגואש מצייר קו כחול על הלחי. עליהם להשלים את זה ככה שלכל הקבוצה יהיה מגן דוד על הלחי

3

15 דקות

גואש כחול

הדגל

משחקים הדגל עם דגל שהם יצרו (הם יצרו את הדגל של מדינת ישראל). ההסבר הוא שאנחנו היהודים רוצים להגן על המדינה שלנו ולהתקיים בכבוד ובלי מלחמות.

3

15 דקות

2 אל בד לבן

גואש כחול

מיהו יהודי ? הגדרות

נותנים לחניכים רשימה של מילים שהם צריכים לבנות מהם הגדרה של יהודי בעיניהם. אחר כך דנים איתם בהגדרות האמתיות.

המילים : יהודי, אם, אב, התגייר, הלכה, הצהרה, מצוות.

 

v     יהודי הוא בן לאם יהודייה או שהתגייר על פי ההלכה.

v     יהודי הוא בן לאם יהודייה או שהתגייר ואינו בן של דת אחרת.

v     יהודי הוא בן לאם או לאב יהודיים ומבטא את יהדותו במצוות כלשהן או שהתגייר.

v     אדם המצהיר בתום לב שהוא יהודי.

1

10 דקות

דפים עם המילים

סיכום

©      עוברים על כל מתודה ומסבירים את הקישור שלה לנושא הפעולה

©      כל אחד מספר איך אצלו מתבטאת היהדות

©      מסכמים איך היה פסח לכל אחד

1,2,3

15 דקות

-----------

משחק סיום

לבחירתם ! רק על התנהגות טובה

-------

10

-----------

פעולת זהות יהודית-נעמה רום

ערך מוביל: חיים בקבוצה

מטרות:

  1. החניכות ילמדו על מנהגים וחגים יהודיים.
  2. החניכות יתחברו לדת היהודית טיפה יותר.
  3. החניכות ילמדו כיצד הזהות היהודית מתחברת לארבעת ערכי הליבה.

מהלך הפעולה:

 

מתודה

הסבר

קישור למטרה

זמן

ציוד

1

מה אתם יודעים על יהדות ?

2 קבוצות עומדות בתור כאשר מולן נייר עיתון ולורד. על כל קבוצה לרוץ אחת אחת ולכתוב מה היא יודעת על היהדות. הקבוצה שמסיימת ראשונה מנצחת.

1

10

2 נייר עיתון, 2 לורדים

2

מנהגים בבלונים

על הקיר או בין 2 עצים יהיו תלויים בלונים ובהם פתקים עם מנהגים יהודיים (ברית מילה, בר מצוה, בת מצווה, חתונה וכדומה). על החניכות לפוצץ את הבלונים, להוציא את הפתקים, ולסדר את הפתקים מהאירוע שעושים בגיל הכי מוקדם עד לאירוע הכי מאוחר בחיינו.

1

10

10 בלונים, פתקים עם מנהגים יהודיים, חוט לתלות את הבלונים

3

חגים

אני אתן לבנות רשימה ארוכה של חגים ולוח שנה ריק. על החניכות למלא את החגים במקום המתאים- כלומר, להתאים לחג תאריך.

1

10

לוח שנה, רשימת חגים

4

מדבקה למדבקה (בסוף לא העברתי את זה בטיול)- מלחמות ישראל

כל חניכה תקבל 2 מדבקות- האחת עם שם של מלחמה והשנייה שנה בה התרחשה מלחמה. החניכות ידביקו את המדבקות על איברים שונים בגוף.

על החניכות לחבר אחת עם השנייה את המלחמה והשנה התואמות.

1

15

מדבקות, מידע על מלחמות ישראל

5

פרוש ניבים וביטויים בעברית

2 קבוצות. אני אתן לכל קבוצה רשימה של ניבים וביטויים. כל קבוצה צריכה לבחור ביטוי אחד שהיא יודעת את הפירוש שלו. לאחר מכן כל קבוצה תשאל את הקבוצה השנייה אם היא יודעת את הפירוש של הביטוי. הקבוצה שתדע את הפירוש תנצח.

1

10

רשימת ניבים וביטויים

6

למצוא חומרים לקבלת שבת

אני יפזר ברחבי השבט\ גן הסוס\ איפה שאני יעביר את הפעולה נרות שבת, מיץ ענבים, חלה, כיפה ועוד כל מיני דברים הקשורים לקבלת שבת. על החניכות למצוא את החומרים ולאסוף אותם כמה שיותר מהר. ליד כל חפץ יהיה כתוב הסבר למה דווקא צריך אותו. לדוגמה- למה את המיץ ענבים (תירוש) ?....

1,2

15

חומרים לקבלת שבת והסברים למה דווקא החומרים האלה

7

השלמת שירים לקבלת שבת

אני ייתן לבנות רשימה של שירים בהם חסרות מילים. על בנות להשלים את כל המילים בשירון על מנת שנוכל להתחיל בקבלת שבת. השירים יהיו קשורים לשבת...

1,2

15

שירון עם מילים חסרות

8

קבלת שבת + סיכום

נדליק נרות, נברך על החלה והמיץ ענבים, נשיר שירים... 

נסכם את הפעולה:

-כיצד זהות יהודית מתקשרת לארבעת ערכי הליבה

-איך כל מתודה מתקשרת ליהדות

-נהנו\ לא נהנו ולמה

1,2,3

30-40 דקות

חומרים לקבלת שבת

פעולת ישראליות מול יהדות

ערך : מודעות

מטרות :

  1. החניכות יבחנו מהו בעיניהן ישראלי
  2. החניכות יבחנו מהו בעיניהן יהודי
  3. החניכות ישוו בין ישראלי ליהודי ויכירו בהבדל המשמעותי.

מהלך הפעולה : ישראלי VS יהודי

 

מתודה

הסבר למתודה

קישור למטרה

זמן

ציוד

1

חלוקה לקבוצות

משחקים מולקולות ומתחלקים ל-2 קבוצות. כל קבוצה מחפשת בשבט פתק ועליו המילה ישראלי\יהודי ולפי זה נעשית החלוקה לקבוצות. קבוצה אחת- הישראלים, קבוצה שנייה- היהודים.

משחק פתיחה

15 דקות

------------

2

סממנים

על כל קבוצה להבליט את שם קבוצתם לפי לבוש. למשל- היהודים להכין כיפות והישראלים להכין שרשראות שכתוב עליהם 'חי'.

1,2,3

15 דקות

דפים, חוטים, מספריים...

3

המצאת שמות לחברי הקבוצה

על כל קבוצה להמציא שמות לחבריה לפי שם קבוצתם. לדוגמה היהודים : שני=אברהם, זוהר=בתאל. הישראלים: אורי= פלאפל, אופיר= חומוס. אחר כך נעשה תצוגת אופנה שיציגו את התלבושת של כל אחת ואת השם החדש שלה.

1,2,3

15 דקות

מדבקות חלקות לשמות

4

חגים ומועדים

על הרצפה יהיו מפוזרים חגים ומועדים. על כל קבוצה לבחור את 3 החגים החשובים לה ביותר.

1,2,3

10 דקות

פתקים עם חגים ומועדים

5

למה ?

על כל קבוצה לשכנע אותי למה היא צריכה לגור בארץ ישראל. לדוגמה- ישראלי כולל בעצמו הרבה דתות אז הוא צריך לגור בארץ ויהודי צריך לגור בארץ כי זוהי ארץ קדושה לו ובשאר העולם שונאים אותו...

1,2,3

15 דקות

-------------

6

משיכה בחבל

משחקים משיכה בחבל מי יותר חזק ישראלים או יהודים. (שבעצם גם יהודים וגם ישראלים הם שווי ערך ואין שום משמעות לכוח)

1,2,3

10 דקות

חבל ארוך

7

לצבור כיפים

על כל קובצה לצבור כמה שיותר כיפים מאנשים בשבט. איך? הקבוצות הולכות ביחד מספרות איזה קבוצה הן ולמה צריך להביא דווקא להן כיף והקבוצה שיש לה הכי הרבה כיפים מנצחת

1,2,3

10 דקות

--------------

8

סיכום

  • מיהו יהודי בעיניהן
  • מיהו ישראלי בעיניהן
  • מה ההבדל ביניהם ?
  • מה עדיף להיות ?
  • בלה בלה בלה

1,2,3

15 דקות

-------------

צוות פיתוח הדרכה 2013-2014