x
בניית אתרים בחינם

אפיקיפדיה
אם אתה מסוגל לחלום- אתה מסוגל גם לבצע
 
    ראשי
    משחקי הכרות
    משחקי חוץ וטבע
    משחקי חדר
    משחקי חלוקה לקבוצות
    פעולות היכרות
    פעולת הכרת השבט
    פעולות חיים בקבוצה
    פעולת היחיד בקבוצה
    פעולות כוחה של קבוצה
    פעולות כבוד לסמכות
    פעולות כבוד הדדי
    פעולת הורים וילדים
    פעולות תקנון
    פעולת רקע ואידיאולוגיה של התנועה
    פעולות דמוקרטיה
    פעולות מעורבות חברתית
    פעולות זהות יהודית
    פעולות פלורליזם
    פעולות חאקי וסמלים
    פעולות ההנהגה ושבט אפיק בפרט
    פעולות צופיות
    פעולות יצירתיות
    פעולות יציאה מהמסגרת
    פעולות יוזמה
    פעולות מנהיגות
    פעולות אהבת והכרת הארץ
    פעולות התיישבות וראשית הדרך
    פעולות 3 הדתות
    פעולות העיר חיפה
    פעולות ים המלח
    פעולות התחממות כדור הארץ
    פעולות אסונות טבע וסוף העולם
    פעולות הסתפקות במועט
    פעולת יום הנכה
    פעולות יום הזכרון לרבין
    פעולת יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
    פעולות יום הזכרון לשואה ולגבורה
    פעולות האסון בכרמל
    פעולות שיא
    פעולת חגי תשרי
    פעולות ט"ו בשבט
    פעולות קבלת השונה
    ביקורי בית ? איך עושים את זה ?
    צור קשר
    רשימת ערכים
    סיפורי מסגרת
    פעולות על אונס והטרדה מינית בקרב בני נוער

פעולת משמעת (כבוד לסמכות)

 סיפור מסגרת: צבא (אני יבוא עם משקפי שמש כאלה של טייסים, מכנס ארוך, מגפיים וכל מיני דברים כאלה שמזכירים את האווירה של הצבא).

ערך: כבוד

מטרות:

1.      החניכות ילמדו לתת כבוד למבוגרים מהן, ובעיקר למדריכה.

2.      החניכות ילמדו שכדי לעבור פעולה עליהן להיות ממושמעות.

 

מתודה

הסבר

מטרה

זמן

ציוד

מסדר

כמו בהתחלת טירונות, כדי להסביר להן את הסיפור מסגרת של הפעולה.

1-2

10 דק'

 

צביעה עצמית

החניכות מקבלות בקבוק גואש, והם צריכות לצבוע את עצמן ולצייר על עצמן! להיכנס לאווירה הצבאית!!! J

כיף!!!

10 דק'

גואש

המדריכה אמרה

כמו המלך אמר, רק המדריכה אמרה. מי שנפסלת, צריכה לעשות 5 שכיבות שמיכה / 5 כפיפות בטן.

1-2

10 דק'

 

סיימון כושר

אני מביאה להן סיימון, רק שהמשימות הן משימות כושר. אני אגיד להן בתחילת הסיימון שיש להן 15 דק' לסיים.

1-2

20 דק'

הסיימון

מעגל כוח

 

1-2

10 דק'

 

סיבוך מחבלים

 

כל חניכה מקבלת חבל. כל אחת בטורה מעבירה את החבל בין 2 העצים/העמודים... בסופו של דבר, יהיה מלא חבלים תלויים בין 2 עצים/עמודים... כל חניכה בטורה תנסה לעבור בין החבלים בלי לדעת בהם. כל פעם שאני אומרת לילדה שהיא נגעה בחבלים- נפסלה!, היא צריכה להתחיל מחדש.

1-2

30 דק'

חבלים

הליכה

מקיפים את בית הספר תל-חי בהליכה לפי הימין שמאל. כל פעם שמשהיא מתבלבלת, עוצרים, מחכים דקה ואז ממשיכים. תוך כדי, אפשר לעשות להן פזצטא.

1-2

15 דק'

 

מסדר סיום

הבנות צריכות לעמוד בדום ובשקט במסדר כמה שיותר מהר.

1-2

5 דק'

 



 פעולת כבוד לסמכות- רוני אלון

 

ערך:כבוד ומשמעת

מטרות: 

1) החניכים יכבדו אותי בתור הסמכות שמעליהם ויבינו כי עליהם להקשיב לי ולמלא אחר הוראותי. 

2) החניכים ילמדו שסמכות הינה דבר חשוב, שניתן למצוא בכל מסגרת ויש לכבד את סמכות זו לא משנה איפה. 

3)החניכים יבינו את החשיבות שבסמכות המדריך. 

סיפור מסגרת:  החניכים מתגייסים לצבא וחייבים להקשיב לכל מה שאני אומרת בלי להתנגד אחרת הם ייאלצו לשלם על זה. בכל מתודה אם החניכים מדברים, לא מקשיבים, מפריעים לי- 5 שכיבות שמיכה. 

מתודה:

הסבר:

עונה על:

זמן:

ציוד:

1-

גיוס- משימות מנוגדות

כל חניך מקבל פתק עם משימה מנוגדת , המטרה הסופית שלהם היא להסתדר למסדר אך כל אחד צריך לשאוף למלא את משימתו לפי הפתקים לדוגמה לאחד יהיה " לסדר את האחווה לפי זוגות " ולאחד לפי שלשות .

לאחד יהיה פתק "לחכות שכולם ינסו לעשות את המשימה שלהם ואז לתפוס פיקוד ולסדר את כולם למסדר"

1-3

החניכים יבינו שכאשר יש מנהיג שמוביל את הקבוצה אין בלאגן.

15 דק'

 

2-

מסדר תחילת טירונות

מסדר תחילת טירונות והסברת סיפור מסגרת.

1,2,3

10 דק'

 

3-

טירונות

 

גורמת להם לרוץ, לקפוץ, לזחול, לעשות שכיבות  שמיכה, כפיפות בטן, פזצט"א , להסתדר בטור, להתגנב כיחידים ולהתנהג כמו חיילים. כל התנגדות שתהיה או דיבורים הם יצטרכו לרדת ל-10 שכיבות שמיכה או כל משימה אחרת בסגנון שתעלה על דעתי.

2,3

10 דק'

 

4-

סיימון

 

אני נותנת להם רשימה עם 30 משימות (לגרום ל-10 אנשים לקפוץ על רגל אחת, לסדר מעגל של 20 אנשים, לעשות ערימה של 30 אבנים, להביא עניבה ממחסנאי ועוד...) ומוסיפה משימה שבה יהיה כתוב "אל תעשו אף משימה רק תתיישבו במעגל ותצליחו במשחק" ואומרת להם שיש להם 15 דקות להשלים כמה שיותר משימות. אני אומרת להם בהתחלה לקרוא את הכל לפניי שהם מתחילים. הם לא ייקראו את הכל מהתחלה, ויבינו שאם היו מקשיבים לי בהתחלה היו חוסכים לעצמם הרבה מאמץ.

1,2,3

15 דק'

 

5-

המדריכה המלכה אמרה

 

כמו המלך אמר רק המדריכה המלכה אמרה !!!

מי שנפסל ולא עושה מה שאמרתי יורד ל5 שכיבות שמיכה.

1,2,3

10 דק'

 

6-

מתעלמים מהחניכים !!! :(

 

מחלקים את הקבוצה לשתי קבוצות, נותנים לכל קבוצה שאלה ואומרים להם ללכת להשיג תשובה. לפני זה אני אומרת לכל המדריכים שבקרבת מקום שאם הם שואלים אותם לא לענות להם ולהתעלם מהם. כשהחניכים יחזרו מבואסים אני לא אומר להם למה הם  לא ענו להם ואמשיך בפעולה.

1,2,3 – החניכים יבינו איך זה מרגיש כשמתעלמים ממך למרות שאתה מדבר אליהם

15 דק'

 

7-מירוץ שליחים

עליהם להעביר מים בעזרת הפה בלבד ותוך כדיי כל פעם ללכת בצורה שונה, אם הם בהתחלה רצים אסור להם שוב, הם צריכים לזחול, לקפוץ, לדלג, לקפוץ על רגל אחת, על הידיים וכל דרך הגיונית שנראית להם.

1,2,3

10 דק'

2 פיילות

8-

התגנבות יחידים בלילה ! איזה כיףףף שעון חורף

 

אני המפקדת אני מביאה פנס ושמה אותו לידידולק הם צריכים להתחבא טוב טוב ולהתגנב לאט לאט לפנס אם אני רואה מישהו ומזהה אותו אני אומרת את השם שלו והוא חוזר אחורה והמטרה שלהם להתגנב לפנס ולגנוב אותו בלי שאני אראה מי שמצליח לגעת בפנס מנצח

2,3

10 דק'

 

9-

מסדר סיום טירונות

מעמידה אותם בשלשות, מספרי ברזל, שירת המורל של האחווה ומסדר סיום רגיל.

1,2,3

10 דק'

 

10-

שיחת סיכום

 

 

מסבירה להם את החשיבות של ההקשבה למישהו מבוגר מהם והחשיבות שבנתינת כבוד כדיי לקבל כבוד.

החניכים יבינו איך זה מרגיש כשמתעלמים ממך ואין לומר במילים יפות "לא שמים עליך " , ויבינו שכדי שהפעולות יעברו בכיף הם צריכים להקשיב לי כי אין כמוני !!! חחחחחחחחחחחחחח

 

1,2,3

15 דק'

   

רשימת משימות- 

1. לגרום ל-10 אנשים לקפוץ על רגל אחת 

2. לגרום ל-20 אנשים לעמוד במעגל 

3. לעשות ערמה של 30 אבנים 

4. לצלם אנשים כותבים אפיק בצורה אנושית 

5. לכתוב ל-10 אנשים על היד "דפנה המפקדת" 

6. להשיג עניבה של מחסנאי 

7. להשיג את מספר הטלפון של מרכז השבט- שחר רנד 

8. ללמד 3 אנשים את המורל של האחווה שלנו 

9. לגרום ל10 אנשים לעשות פזצט"א

10. לגרום ל5 אנשים לשחק קווקוואהדלאומה

11. להשיג סטיקר של השבט 

12. להכין שלט שכתוב עליו "אחוות הגברים של דפנה עושה צבא לשבט אפיק"

13. להשיג חתימות של כל צוות מוביל (משצ, רכז מפעלים, רכז נעורים ורכזת צעירה)

14. לא לבצע אף אחת מהמשימות פשוט לשבת במעגל

15. לגרום ל4 אנשים לצעוק "אחוות הגברים של דפנה עושים צבא לשבט אפיק"

16. להשיג 5 כרטיסי מעבר של אוטובוס 

17. להשיג 6 זוגות נעליים 

18. להצטלם כולם תמונה שבה רואים את כולכם באוויר (יענו קופצים) 

19. לעשות שיעור אירובי ל15 אנשים 

20. להצטרף לפעולה של אחווה אחרת למתודה אחת. 

21. לגרום ל7 אנשים לעשות פרצופים מוזרים למצלמה. 

22. להכין הצגה על כל נושא שבא לכם ולגרום ל5 אנשים להסתכל עליה ולמחוא לכם כפיים 

23. לעשות תמונה של כל האחווה מחייכים ומאושרים יחד עם המדריכה המהממת ! 

24. לחשוב יחד כולם על משחק וללכת לאחווה ולעשות לה את המשחק הזה 

25. להשיג אודם ולמרוח כולם על השפתיים. 

26. לארגן ריקודי עם במעגל  של 40 אנשים.

 

פעולת כבוד לסמכות-נעמה רום

ערך מוביל:   משמעת

מטרות:

1.       החניכות ילמדו שכדי לעבור פעולה עליהן להיות ממושמעות.

2.       החניכות ילמדו שכאשר הן יתנו כבוד הן יקבלו כבוד.

3.       החניכות ילמדו שהמפתח להצלחה הוא המשמעת וההקשבה לסמכות.

מהלך: צבא. אני אהיה המפקדת שלהן. אם הן יקשיבו לי ויכבדו אותי יהיה להן קשה באימונים וקל בקרב.

מס'

מתודה

הסבר

קישור למטרה

ציוד ועזרים

זמן

1

מסדר + הצגת סיפור המסגרת

 

אני יערוך לבנות מסדר בו הן יכנסו לתוך הסיפור מסגרת. עליהן לתת לי כבוד ולתפקד במסדר.

1,2,3

-----------

10 דקות

2

פקודות במעגל + נעמה אמרה

 

הן יעמדו במעגל ואני אצעק : 'ימינה' או 'שמאלה' 'אחורה' או 'קדימה'. הן יצטרכו לעקוב אחר ההוראות. מי שטועה מקבלת משימה (שכיבות שמכה, ריצות...). באיזשהו שלב אני יבלבל אותן ויהפוך את המילים. בנוסף אני אומרת 'נעמה אמרה'...

1,2,3

-----------

10 דקות

3

לחצות נהר

 

אני מדביקה לכל אחת על הבגד- או כבשה, או זאב, או חסה. חידת הנהר- כולם צריכים לעבור את הנהר אבל  אי אפשר להשאיר לבד- כבשה וחסה, זאב וכבשה...

1,2,3

החידה, הדפים, דבק

10 דקות

4

מרוץ ג'ריקנים

 

החניכות עומדות בתור. עליהן להעביר מצד לצד ג'ריקן (מלא כמובן) בזמן הקצר ביותר. עליהן לשבור שיא בזמן הקצר ביותר.

1,2,3

ג'ריקן

10 דקות

5

חבל- מבחן כוח

 

כולם מחזיקות את החבל, ועושות מה שאני אומרת – נשענות אחורה, יושבות, קמות... בסוף מעבירים חניכה או שתיים על החבל...

1,2,3

חבל ארוך מאוד !

10 דקות

6

מרוץ אלונקות

 

2 קבוצות. סוחבות כל אחת את הנציגה שלה ממקום למקום. תחרות בין 2 הקבוצות.

1,2,3

----------

10 דקות

7

התגנבות יחדים עם פנס

 

חניכה עומדת באמצע עם פנס ביד ועיניים עצומות. ומסביבה עומדים במעגל. המטרה של החניכות זה להשיג את הפנס. איך פוסלים? החניכה באמצע מאירה עלייך עם הפנס כי היא שמעה אותך.

1,2,3

פנס

10 דקות

8

בדרך לדגל

כל חניכה מקבלת מספר. החניכות הולכות בתור ישר ובשקט ומקשיבות ומבצעות את כל ההוראות ממני.

רימון מימין- נשכבים על הרצפה בשמאל.

רימון משמאל- נשכבים על הרצפה בימין.

התפקדות- כל אחת אומרת את המספר שלה.

פריז- כל הבנות קופאות במקום ולא מדברות או זזות

1,2,3

 

10 דקות

9

הדגל עם הבנים

הדגל. תחרות עם הבנים של ביטון\ 2 קבוצות. לבנות תכנית אסטרטגית, להחביא דגל, להסתער.

1,2,3

דגלים

30 דקות

10

מסדר סיום

מסדר בו נכריז על המנצחים, מענק דרגות צבאיות, וקצת הסבר על הפעולה.

1,2,3

דרגות

10 דקות

J מתודות נוספות:

-          שדה מוקשים

            קליעה למטרה חץ וקשת

 

 

פעולת כבוד לסמכות – הדס ברקת

ערך : משמעת .

 מטרות :

1 . החניכות יכירו את הסיפור מסגרת . 

2 . לחניכות יהיה כבוד לי והן יקשיבו לי . 

3 .  החניכות ילמדו את חשיבותה של המשמעת . 

4 . החניכות יהיו מאוגרות . 

סיפור מסגרת : 

צבא , אם בזמן שאנחנו עוברות מתודה , והן לא מקשיבות לי אני מריצה אותן מסביב לשבט, או נותנת להן " עונש " אחר .

 

 

מתודה .

הסבר מתודה .

מטרות .

זמן .

ציוד .

1

הסברת סיפור מסגרת .

אני מסבירה להן את הסיפור מסגרת של היום .

1 .

5 דקות .

 

2

שטחים .

אני מביאה לכל אחת סוכרייה ולכל אחת יש את השטח שלה , והמטרה שלה היא לשמור עלייה שלא ייקחו לי אותה , וגם לקחת לשאר הבנות את הסוכרייה .

2 .

10 דקות .

סוכריות .

3

להיכנס למעגל .

אני מוצאיה 2 בנות החוצה , ובנתיים כל השאר עומדות במעגל ואני אומרת להן שהן צריכות לגרום לזה שהבנות לא יכנסו למעגל , אלה אם כן הן מבקשות , ול2 הבנות שאמרתי לצאת אני אומרת שהן צריכות למצוא דרך נכונה להיכנס למעגל [ בלי אלימות ] , ועושים את זה בתורות .

2 .

10 דקות .

 

4

החפץ .

אני מחלקת אותן ל2 קבוצות ומושביה אותן בשורה קבוצה אחת מול השנייה , כל קבוצה היא או אות או מספר , ואני שמה חפץ באמצע , אני אומרת מספר ואות ו2 הבנות צריכות לרוץ ולקחת את החפץ .

2 , 3 , 4 .

10 דקות .

חפץ .

5

תופסת מתחלפת .

אנחנו מדחקות תופסת וכל פעם אני משנה את התופסת , והן צריכות להיות קשובות לי בשביל לדעת איזה תופסת משחקים .

2 , 3 , 4 .

10 דקות .

 

6

הדס אמרה .

כמו המלך אמר רק הדס אמרה .

1 , 2 .

10 דקות .

 

7

אימון כושר .

אני עושה להן אימון כושר , כפיפות בטן , ריצה , אירובי .

2 , 4 .

10 דקות .

 

8

כן המפקדת .

אני מעמידה אתן בשורה , ואני שואלת אותן שאלת , אם מישהי לא עונה לי תשובה נכונה או לא אומרת לפני זה כן המפקדת אני משפריצה עלייה עם רובה מים .

2 , 3 .

10 דקות .

רובה מים .

9

התגנבות יחידים .

אני לוקחת פנס , ושמה אותו על הרצפה , והמטרה שלהן זה לנגנוב לי את הפנס , אם אני רואה אחת מהן אני אומרת את השם שלה והיא צריכה ללכת אחורה .

2 , 4 .

15 דקות .

פנס .

10

פזצטא .

אני מולכיה אותן בתור בחושך , ופתאום אני צועקת פזצטא והן צרכיות לרדת על הרצפה בזהירות ולחכות עד שאני אומרת שאפשר .

2 , 4 .

10 דקות .

 

11

מסדר .

הן צריכות להסתדר במסדר , הכי מהר שהן יכולות .

2 , 3 .

10 דקות .

 

12

סיכום .

אני מסבירה להן שחשוב שיהיה להן כבוד אליי , ושאם הו יקשיבו לי יותר הן יהנו יותר ויעברו

את התמודות בצורה יותר כיפית כי אני לא יצטרך להתעצבן עלייהן .

 

1,2,3

10 דקות .

 

 פעולת כבוד לסמכות-נועה מנלה

ערך מוביל: קבלת סמכות

מטרות הפעולה:

1.      החניכות יהיו יותר קשובות בפעולות למדריכה ופחות יתעסקו בעצמן

2.      החניכות יקבלו את העובדה שיש מעליהן מדריכה שהיא מחליטה מה עושים

3.      החניכות ילמדו לא להתחצף ולדבר ולהתנהג בכבוד למי שמעליהן.

 

מתודה

הסבר

מטרה

זמן

ציוד

כל אחת מדריכה קטנה

אני אתן לכל אחת הזדמנות להעביר מתודה קצרה משלה. הבנות יתנסו בעמידה מול קבוצה ומשם יפיקו את הלקחים. (לקבוצות של מעל כיתה ו' בלבד*)

2

30 דק'

אין

סיימון

אני אתן לבנות רשימה של המון המון משימות, אחת המשימות באמצע תהיה לעשות רק 2 משימות מתוך כל הרשימה. אני אגיד להן לקרוא קודם כל את הכל. כנראה שהן לא יעשו את זה מתוך פזיזות וגם כי הן לא באמת יקשיבו לי..

1,2

10 דק'

רשימת משימות ענקית

פנטומימה

כל אחת בתורה תצטרך לעמוד מול האחווה ולהציג איזשהו נושא שאני אתן לה לכולן רק בפנטומימה, יכול להיות שהבנות יהיו בשקט אבל ההצגה של העניין היא שעכשיו ה"מדריכה" לא מדברת.

1

10 דק'

 

5 עניבות

נשחק 5 מקלות רק עם עניבות.. העניבות יסודרו לפי כיתות וזה ימחיש את הדרך שהן הולכות לעבוד בעזרת המדריכים שלהם במשך השנים

2

15 דק

5 עניבות של כיתות שונות

לכל אחת מטרה שונה

כל אחת תקבל פתק עליו יהיה כתוב צורה אחרת שהיא צריכה לסדר את האחווה לפיו. הבנות יצטרכו לעשות את כל המשימות באותו הזמן והן יהיו מנוגדות לגמרי אחת לשנייה. אחרי שהן לא יצליחו אני אכוון אותן איך עושים את זה כשהן מקשיבות למדריכה

1,2

15 דק'

פתקים עם משימות

פלונטר

הבנות יתחברו בידיים אחת לשנייה ויצרו קשר בין הידיים שלהן. הן יצטרכו לפתור את כל הפלונטר הזה בלי לדבר בכלל חוץ מאחת שתדריך אותן, גם אם מה שהיא אומרת לא נראה להן אסור להן לענות לה ורק לבצע.

2,3

10 דק'

אין

שיחת סיכום

נעבור על כל המתודות, נגיע למסקנות בנוגע להתנהגות של הבנות בפעולה ואיך צריך לנהוג למדריכה. ננסח איזשהו הסכם בינינו בנוגע להתנהגות.

 

15 דק'

עוגה (סתם כי בא לי)

צוות פיתוח הדרכה 2013-2014