הפליה: האם זקנו של אדם נוגע בכבודו האדם שלו? ?
עקיבא נוף הוא בעל זקן זה עשרות שנים, והייתה ברשותו ערכת מגן שסופקה לו ערב מלחמת המפרץ, בשנת 1991. בראשית שנת 1994 נענה עקיבא נוף לקריאה שהופנתה לכלל תושבי ישראל ופנה אל תחנת חלוקה של הג"א להחליף את ערכת המגן שברשותו בערכה חדשה. כאיש מזוקן הוא ביקש ערכה מיוחדת הכוללת מסכת גז לבעלי זקן (מסכה המצוידת במפוח). מפקד התחנה הסביר לו כי על-פי תקנה 4 לתקנות ההתגוננות האזרחית (ערכות מגן), הספקתה של ערכה כזו מותנית בחתימתו על "הצהרת בעל זקן". בהצהרה זו מתבקשים החותמים להצהיר, בין היתר, שהם מבקשים את הערכה המיוחדת מטעמים שבהכרה דתית המונעים מהם לגלח את זקנם. אולם בהיותו אדם חילוני נבצר מעקיבא נוף לחתום על הצהרה זו, והוא נאלץ להסתפק בערכת מגן סטנדרטית, שאינה מתאימה לצרכיו ואינה מעניקה לו את ההגנה הנאמנה. כיוון שכך, עתר עקיבא נוף לבג"צ. לכלל תושבי ישראל ופנה אל תחנת חלוקה של הג"א להחליף את ערכת המגן שברשותו בערכה חדשה. כאיש מזוקן הוא ביקש ערכה מיוחדת הכוללת מסכת גז לבעלי זקן (מסכה המצוידת במפוח). מפקד התחנה הסביר לו כי על-פי תקנה 4 לתקנות ההתגוננות האזרחית (ערכות מגן), הספקתה של ערכה כזו מותנית בחתימתו על "הצהרת בעל זקן". בהצהרה זו מתבקשים החותמים להצהיר, בין היתר, שהם מבקשים את הערכה המיוחדת מטעמים שבהכרה דתית המונעים מהם לגלח את זקנם. אולם בהיותו אדם חילוני נבצר מעקיבא נוף לחתום על הצהרה זו, והוא נאלץ להסתפק בערכת מגן סטנדרטית, שאינה מתאימה לצרכיו ואינה מעניקה לו את ההגנה הנאמנה. כיוון שכך, עתר עקיבא נוף לבג"צ.
לטענתו, התקנה המַתְנה את קבלת הערכה המיוחדת בהצהרה על טעמי דת, היא בטלה כי היא מפלה אותו לרעה לעומת בעלי זקן אחרים. אין כל צידוק להבחין בין מי שמגדל זקן מטעמי דת לבין מי שמגדל זקן מטעמים אחרים. עוד טען, כי היה נמנע מהגשת העתירה אילו נקבע הֶסְדר המטיל על כלל בעלי הזקן חובה לשלם את ההפרש בין מחירה של ערכה רגילה לבין מחירה של ערכה מיוחדת, תוך הענקת פטור למי שידו אינה משגת לשאת בתשלום ההפרש. אותו לרעה לעומת בעלי זקן אחרים. אין כל צידוק להבחין בין מי שמגדל זקן מטעמי דת לבין מי שמגדל זקן מטעמים אחרים. עוד טען, כי היה נמנע מהגשת העתירה אילו נקבע הֶסְדר המטיל על כלל בעלי הזקן חובה לשלם את ההפרש בין מחירה של ערכה רגילה לבין מחירה של ערכה מיוחדת, תוך הענקת פטור למי שידו אינה משגת לשאת בתשלום ההפרש.
בתשובתו של משרד הביטחון לעתירה נאמר שבשל אילוצים תקציביים אין באפשרות המדינה לספק ערכה מיוחדת לכל דורש. אילוצים אלה הם בגדר טעם סביר להגביל את הספקת הערכות המיוחדות רק לאוכלוסיות הזקוקות להן באמת. מצבו של מי שבוחר שלא להתגלח משיקולים של נוי או נוחות הוא הכרח שונה. אילוצים תקציביים אין באפשרות המדינה לספק ערכה מיוחדת לכל דורש. אילוצים אלה הם בגדר טעם סביר להגביל את הספקת הערכות המיוחדות רק לאוכלוסיות הזקוקות להן באמת. מצבו של מי שבוחר שלא להתגלח משיקולים של נוי או נוחות הוא הכרח שונה.
בג"צ פסק כי זכותו של אדם לגדל זקן היא חלק מכבוד האדם שלו, ללא קשר לאמונותיו או לנטיותיו הדתיות. זכות האדם לכבוד כוללת גם את הזכות לעיצוב מראהו החיצוני. לפיכך, לגבי מי שבמשך שנים מגדל ומשמר את זקנו, מהווה הזקן חלק מדמותו ומהווייתו האישית. מבחינה זו אין כל הבדל בין מי שמגדל זקן מטעמים של אמונה דתית לבין מי שעושה כן מטעמים אחרים. של אדם לגדל זקן היא חלק מכבוד האדם שלו, ללא קשר לאמונותיו או לנטיותיו הדתיות. זכות האדם לכבוד כוללת גם את הזכות לעיצוב מראהו החיצוני. לפיכך, לגבי מי שבמשך שנים מגדל ומשמר את זקנו, מהווה הזקן חלק מדמותו ומהווייתו האישית. מבחינה זו אין כל הבדל בין מי שמגדל זקן מטעמים של אמונה דתית לבין מי שעושה כן מטעמים אחרים.
(בג"צ 205/94 עקיבא נוף נ' מדינת ישראל – משרד הביטחון, נ (5) 449– משרד הביטחון, נ (5) 449)
מילות מפתח: מסכת גז, מלחמת המפרץ, הפליה, כבוד האדם. . |