מתוך Wikipedia
אפרים קישון (23 באוגוסט 1924 - 29 בינואר 2005), סופר, סאטיריקן, מחזאי ואיש קולנוע ישראלי.
קורות חייו
אפרים קישון נולד כפֶרֶנְץ קישהונט ב-23 באוגוסט 1924 בבודפשט, בירת הונגריה. בנעוריו לא ידע לדבר עברית או יידיש. אביו עבד כמנהל בנק ואילו אמו הייתה מזכירה. לקישון אחות אחת. כשרון הכתיבה שלו ניכר כבר בנעוריו. בשנת 1940 זכה בפרס הראשון בתחרות כתיבת נובלה לתלמידי תיכון. בגלל חוקי הגזע, לא הורשה ללמוד באוניברסיטה ולכן החל בשנת 1942 בלימודי צורפות.
בשנת 1944 נכלא במחנה ריכוז בהונגריה. כאשר הועבר למחנה ההשמדה סוביבור בפולין הצליח להימלט בדרך. כאשר שב לבודפשט גילה כי הוריו ואחותו שרדו, אך בני משפחה רבים אחרים הושמדו בתאי הגזים באושוויץ.
בשנת 1948 השלים לימודיו בפיסול מתכת ובתולדות האמנות והחל מפרסם מאמרים הומוריסטיים תחת השם פרנץ קישהונט (השם הנפוץ הונט עם תוספת הקטנה). במאי 1949 יצא עם רעייתו הראשונה, חוה קלאמר, מהונגריה ועלה לישראל. את השם "אפרים קישון" קיבל קישון מידיו של פקיד הסוכנות ששאל אותו לשמו וכאשר נענה "פרנץ" אמר: אין דבר כזה, ורשם "אפרים".
קישון התגורר תחילה במעברת "שער העליה" ("שרליה") שליד חיפה, ממנה עבר לקיבוץ כפר החורש, שבו היה סניטר, ואת זמנו הפנוי ניצל ללימוד עברית. כבר בתקופה זו כתב מספר רשימות הומוריסטיות בהונגרית לעיתון "אוי קלט". משם עבר לשיכון עממי, כשהוא נוהג על אופנוע, אותו כינה באהבה "הדוקטור" (קשור לשם הפושע הנאצי ארנסט קלטנברונר, שכן האופנוע היה שחור "כנאצי טרום שילומים"). הוא החל ללמוד עברית באולפן "עציון" בירושלים, ועד מהרה השתלט על השפה והחל מחדש בה חידושים. רק המבטא ההונגרי הכבד שלו נותר כשהיה עד יום מותו.
את דרכו בעיתונות הישראלית החל בשנת 1951 בכתיבת טור סטירי בעיתון היומי בעברית קלה "אומר". באותה שנה יצא לאור ספרו הראשון בישראל, שנכתב בהונגרית ותורגם לעברית על ידי אביגדור המאירי בשם "העולה היורד לחיינו", שם סמלי לחוויותיו בראשית דרכו בארץ. בשנת 1952 החל לכתוב טור סטירי קבוע בשם "חד גדיא" בעיתון "מעריב". קישון התמיד בכתיבת המדור שלושים שנה, כאשר בעשרים השנים הראשונות פרסם טור כמעט מדי יום.
במהרה, רכש לעצמו קישון שם כהומוריסטן והסטיריקן הבולט ביותר בישראל. מחזהו הראשון "שמו הולך לפניו" הועלה בתיאטרון "הבימה" בשנת 1953 ואחריו הוסיף קישון וכתב מספר מחזות מצליחים כמו, "שחור על גבי לבן" (1956) על גזענות, "הכתובה" (1959) על חיי זוגיות ונישואין, "אף מילה למורגנשטרן" (1960) על נפלאות הפקידות הישראלית, "הוא והיא" (1961), ערב מערכונים עם אריק לביא ושושיק שני, "תוציא את השטקר, המים רותחים" (1968) על עולם ביקורת האמנות ו"הו, הו יוליה", מחזה שנון המנסה לנחש מה היה גורלם של רומיאו ויוליה לולא התאבדו. נוסף על כך, כתב שורה ארוכה של מערכונים שהוצגו על ידי להקת הנח"ל, ובצל ירוק. בשנים אלו קנה לעצמו גם הצלחה ראשונה בחו"ל, כאשר ה"ניו יורק טיימס" האמריקני בחר בספרו "הבט לאחור, מר לוט" לספר החודש בשנת 1959.
קישון פתח בתחילת שנות השישים בקריירה חדשה כבמאי סרטים עם "סלאח שבתי" (1963). הסטירה הנוקבת בכיכובו של חיים טופול כסלאח שבתי, עולה מארצות המזרח, על החברה בארץ ויחסה לעולים זכתה להצלחה כבירה בישראל ומחוצה לה. לסרט נמכרו שני מליון כרטיסים - כמעט כרטיס לכל תושב - ובחו"ל זכה הסרט לפרס גלובוס הזהב לשחקן הטוב ביותר (טופול) ולסרט הזר הטוב ביותר, בפסטיבל הסרטים סן פרנסיסקו זכה הסרט לפרס התסריט והשחקן ולקינוח היה מועמד לפרס האוסקר.
סרטו הבא, "ארבינקא", התבסס על ההומורסקות השונות של קישון בהן כיכב ארבינקא כ'מסתדר' העילאי וזכה אף הוא להצלחה גדולה. גם בסרט זה כיכב חיים טופול ולצדו בלטו גילה אלמגור ושייקה אופיר בתפקיד קטן של שוטר.
סרטו השלישי של קישון, "תעלת בלאומילך" (1969) התבסס אף הוא על הומורסקה. בסרט מתואר חולה הבורח מבית חולים לחולי נפש ומתחיל לקדוח בפינת אלנבי. בסיוע הבירוקרטיה הענפה הוא מצליח ליצור תעלה בלב העיר המוכרזת לפיכך "ונציה של המזרח הקרוב". בסרט כיכב בומבה צור (בתפקיד המשוגע - הטקסט שלו כלל רק מילה אחת).
סרטו הרביעי של קישון "השוטר אזולאי" (1971) היה בעיני רבים הצלחתו הגדולה ביותר, בין השאר בזכות משחקו המרגש של שייקה אופיר, שכיכב בסרט כשוטר תמים ולא יוצלח המתאהב בפרוצה. הסרט זכה למועמדות נוספת לאוסקר כסרט הזר הטוב ביותר וזכה בפרס גלובוס הזהב לסרט הזר ובפרס הסרט הזר בפסטיבל הסרטים של ברצלונה, פרס הבמאי בפסטיבל מונטה קרלו ופרס השופטים באטלנטה.
סרטו האחרון של קישון היה "השועל בלול התרנגולות" (1978), בעקבות הרומן הסטירי שלו "עין כמונים" (במקור, 1955, יצא במהדורה חדשה תחת השם "השועל בלול התרנגולות" בשנת 1972). בסרט כיכב שייקה אופיר כעסקן הסתדרותי אמיץ דולניקר המגיע לכפר קטן ושלו, הנדמה בעיניו כה נחשל עד ש"עדיין לא נוצרו בו הפערים החברתיים שיש לבטלם" ודואג להפוך את הכפר לבוקה ומבולקה של יצרים ומריבות. הסרט נכשל בישראל ובעולם וחתם את הגולל על הקריירה של קישון כבמאי קולנוע. שנים רבות אחרי כן עדיין תהה קישון מדוע נכשל הסרט והגיע למסקנה כי לא הסרט נכשל אלא "הקהל נכשל".
בשנות השישים, עת עמד קישון בשיא הצלחתו האומנותית והיצירתית, הופקו מחזות שלו גם בברודווי בעקבות ספריו "אוי למנצחים" ו"סליחה שניצחנו" שנוצרו במהלך ואחרי מלחמת ששת הימים. בגרמניה, לא במעט בזכות תרגומיו המעולים של הסופר פרידריך טורברג, זכה קישון להצלחה כבירה לאורך שנים רבות, גם בזכות ספריו וגם בזכות העלאתם של מחזות כמו "הו הו יוליה" שאריק לביא ושושיק שני הופיעו בהם (בכל התפקידים) ברחבי גרמניה משך שנים ארוכות.
אחרי אמצע שנות השבעים, ניכרה ירידה חדשה בתפוקה של קישון וברעב היצירתי שלו. כעדותו, הוא כתב על כל דבר שבעולם פעמיים. בסוף שנות השבעים פרש קישון מכתיבת הטור שלו ומאז מיעט לכתוב בכלל. בעשרים וחמש השנים האחרונות לחייו חי באופן חלקי ואחר כך באופן מלא בעיירה אפנצל שבצפון שוויץ. באותן שנים, הרבה קישון לקבול, במידה מסוימת של צדק, על יחס מזלזל כלפיו בישראל. דוגמה אותה הרבה לצטט הייתה ספרו של דוד אלכסנדר על סאטירה פוליטית בישראל שפורסם בשנות השמונים ולא הזכיר אפילו ברמז את קישון, הסטיריקן הבולט בישראל משך עשרים שנה. לעומת זאת, לטענתו של קישון כאילו שמו נשכח בישראל לא היה בסיס. קהל קוראים רחב ונאמן הפך שורה ארוכה של ספרים, שכולם התבססו על הומורסקות ותיקות שלו שנארזו בלקטים, לרבי מכר לאורך שנים ארוכות.
בשנת 1988 העלתה "הבימה" גרסת מחזמר של "סלאח שבתי" אותה ביים קישון. המחזמר, בכיכובו של זאב רווח זכה להצלחה עצומה בקרב הקהל, ולביקורות קשות מצד המבקרים, עובדה שהעמיקה את מרירותו של קישון. עם זאת, החל מאמצע שנות התשעים חלה 'רהביליטציה' הדרגתית של קישון בישראל, כשסרטיו זוכים להערכה ואהבה מחודשת והקרנות תכופות במועדי חג בטלוויזיה הישראלית. כמו כן, הופקה סדרת טלוויזיה בשם "יסורי אפרים" שהתבססה על הומורסקות מתוך "ספר משפחתי" של קישון (לקט הומורסקות שהופיעו קודם בספרים שונים).
בשנת תשס"ב זכה קישון בפרס ישראל בקטגוריה של תרומה לחברה ויום הולדתו ה-80 נחגג בישראל בשנת 2004 בשורה של טקסים מרשימים. בשנת 2003 החלה הוצאת הספרים "ידיעות אחרונות" בהוצאה מחדש של כל כתביו, תוך שהיא מוסיפה עליהם ספרים שטרם ראו אור בעברית. במסגרת זו יצאו לאור:
- בשנת 2004: הספר "נקמתו המתוקה של פיקאסו", מסה נגד האמנות המודרנית שכתב קישון לפני שנים רבות.
- בתחילת 2005: המחזה "משפט האבהות של הנגר יוסף".
אפרים קישון נחשב חבר במה שכונה בחיבה ה"מאפיה ההונגרית" בארץ, עמה נמנו גם יוסף (טומי) לפיד והקריקטוריסטים זאב ודוש.
לאחר גירושיו מאשתו הראשונה, חוה קלאמר, התחתן בשנת 1959 עם אשתו השנייה, שרה ליפוביץ, שנפטרה בשנת 2002. בשנת 2003 התחתן בשלישית, עם ליזה ויטאסק. מאשתו הראשונה נולד בנו רפאל (רפי, נ. 1957), כיום וטרינר בתל אביב, ומאשתו השנייה נולדו ילדיו עמיר (1964) ורננה (1968). בני משפחתו הרבו להופיע ביצירתו.
ב-29 בינואר 2005 נפטר קישון בביתו שבשוויץ בעקבות דום לב.
יצירתו
השפעתו של קישון על התרבות הישראלית היא עצומה, וניכרת בתרומותיו לשפה העברית בהמצאת מטבעות לשון, לא פחות מאשר בתרומותיו כמבקר חברתי ביצירותיו הכתובות, המומחזות והמוסרטות. סאלח שבתי, שם שהפך למושג, היה למעשה השתקפות סיפור קליטתם של עולים מארצות מצוקה. גיבור הסרט מגלם מצד אחד דמות של עולה פרימיטיבי מארץ נחשלת של העולם השלישי, ומצד שני אדם ערמומי אשר יכול להשיג את שלו מהממסד האטום והמטומטם, במיוחד בתקופת מלחמת בחירות. בסרט, מצליף קישון גם בממסד הישראלי כפול הפנים, כמו למשל בסצינת החלפת השלטים ביערות, בכל פעם שבא תורם אחר. השפעת הסרט, שהוצג בהצלחה רבה בחו"ל, הייתה כה חזקה עד שיהודים החלו לחשוב אם להמשיך ולתרום למגבית.
גיבוריו של קישון: ארבינקא, שטוקס האינסטלטור, השחקן ירדן פודמניצקי , הבירוקרטים קונשטטר וד"ר בר-ביצוע , ואחרים הפכו לחלק בלתי נפרד מן המציאות הישראלית.
קישון התעמת עם המבקר הנודע חיים גמזו, על רקע בקורותיו הנוקבות על מחזותיו. גמזו שהתפרסם כמבקר חריף ונוקב (על המחזה "סמי ימות בשש", כתב ביקורת קצרה ביותר - "לדידי יכול היה למות בחמש"), זכה להיות למושג ולפועל מידי קישון. "לגמוז" משמעו לבקר בצורה קטלנית ביותר.
האירוניה של אפרים קישון כלפי הממסד הייתה חדה אך ההומור שעטף אותה הפכה להיות נטולת בוטות. למשל: בביקורתו על איכות הממסד השולט הוא קבע כלל באחת הסטירות שלו "הרי זה מכבר ידוע שכל שר בממשלה מקבל תיק בו אין לו כל מושג". חוש ההומור היה מגיע לנימה כזו של דקות, אפילו בפרט הבא: מקובל שלפני המצעד הצבאי ביום העצמאות מפקד המצעד ניגש לכבוד הנשיא ומבקש רשות לפתוח אותו. "ומה יהיה אם הנשיא יסרב לתת רשות כזאת?" שואל בנימה "מודאגת" קישון באחת ההומורסקות שלו. הברקה מסוג שונה נשאלת בחיבור הומוריסטי אחר: "מה היתרון של כובע מזכוכית?", תשובה: "כשנופל לא צריך להרים אותו".
הביקורת שמתח על הביורוקרטיה בישראל התבטאה לא רק בהומורסקות, מחזות וסרטים, אלא גם במשחק חבילה הגיעה.
למרות הביקורת הנוקבת של קישון כלפי הממסד והמדינה, ניכרה בכתיבתו האהבה הגדולה שלו לעם היהודי ולמדינת ישראל. במבוא לספר "הכיפה הסרוגה, ועוד כמה סאטירות פרו ישראליות", הוא מתאר כל מיני מאפיינים שלה, ויש לשים לב לשורה התחתונה:
"זוהי ארץ בה לא מצפים לנסים אלא מתחשבים בהם.
זוהי ארץ שקיומה בסכנה מתמדת אך תושביה מקבלים אולקוס דווקא מן השכנים למעלה.
זוהי הארץ היחידה שאני יכול לחיות בה,
זוהי הארץ שלי!"
ספרו של קישון, "הג'ינג'י עם המפתח", שיצא במהדורה מחודשת בהוצאת ידיעות אחרונות
ספריו
- העולה היורד לחיינו, 1951.
- אלף גדיא וגדיא, 1954.
- עין כמונים, 1955. יצא לאור מחדש בשם "השועל בלול התרנגולות", 1972.
- לא נורא, 1957.
- מערכונים, 1959 (מקבץ מערכונים)
- הוא והיא, (מקבץ מערכונים)
- הכל תלוי, 1963
- שמיניות באוויר,
- עצם בגרון,
- באחד האמשים: הומורסקות, 1963.
- סליחה שניצחנו, 1967 (יחד עם הקריקטוריסט דוש).
- גומזים, גומזים, 1969.
- אוי למנצחים, 1970 (יחד עם הקריקטוריסט דוש).
- הכלבו של אפרים קישון,
- חור במסך, 1973.
- פרטאצ'יה אהובתי, 1974.
- 25, 1974.
- חיוך בבצורת,
- אלה מסעי יונתן, 1982.
- הגביע הוא שלנו, 1982.
- ספר משפחתי, 1980 (לקט)
- ארבינקא, 1991.
- שבע קומדיות, (הוצא קודם כ"שש קומדיות")
- הכיפה הסרוגה ועוד כמה סאטירות פרו ישראליות, 1993
- 58 מערכונים, 1995.
- הרקולס ושבעת הננסים,
- מלחמת הנמלים,
- ההרפתקה הבלתי גמורה,
- מסטיק עם פסים,
- ספר הסאטירות הראשון,
- ספר הסאטירות השני,
- ספר הסאטירות השלישי,
- שעיר, לעזאזל!,
- אילוף הכלבה הסוררת, 1995.
- הג'ינג'י עם המפתח, 2002 (לקט).
- ספר המסעות, 2003 (לקט).
- נקמתו המתוקה של פיקאסו, 2004.
מחזותיו
- שמו הולך לפניו, 1953.
- שחור על גבי לבן, 1957
- הכתובה, 1959
- אף מילה למורגנשטרן, 1960
- תוציא את השטקר, המים רותחים, 1968
- הו, הו יוליה, 1972
- סלאח שבתי, 1988
- משפט האבהות של הנגר יוסף 2005: מחזה המתרחש בשנת 0 לספירה.
- פתוח לרגל שיפוצים,
סרטיו