לפני כחודש וחצי שודר במסגרת תוכנית איך יזכרו את רבין ז"ל בעשור הבא בגל"צ
הוא ימשיך ויונצח בעתיד הקרוב
אריאל מהפקולטה לאדריכלות - מככר רבין רק מהנוף ושלא מצליח כי שם קרה האירוע הטראומטי הזה חוצה ישראל ושנקרא על שם רבין כביש 6 על שם יצחק רבין עם אנדרטה רצות לשים שם ואני צידדתי בזה כמו גם ככר רבין אנחנו עושים כביש נהדר וזיכרון הזה לא קוראים לכביש דרך יצחק רבין כביש נהדר אסוציאציה חיובית שם של כבוד בשום צורה מונומטי והם מקטינים את הזיכרון עסוקים בלשפץ את מקום שעולים אליו לרגל אבל עממי בקשר לאירוע הזה עדיין נרות ופרחים החוזק הוא הכובד של היום יום חלק מהחיים שלנו וזה יכול לשמש איך את מתייחסת למרכז רבין למחקר ישראל הוא ענק בצורתו או מתאים למטרה אני לא רואה בזה מזכיר את הרצח לשימור או לייצר תכנים המימד הויזואלי שלו זה נראה מנותק הגודל קשור לבונקר. הבונקר חזק כארכיטקטורה וכל מיני מסרים זאת השאלה בתור ארכיטקטים מה יכול ליצר באדם באותו זיכרון של מי שרצה שיקימו את המקום אני יותר מתחברת לכיכבר רבין כאן זה היה המקום הרבה יותר מצמרר ויכול להזכיר במשהו לרבין את ההישראליות ולמה שהוא רצה להביא אותנו
סמי סמוחה פרופסור לסוציולוגיה - כורח האפלה בקשר לשכבות למרכז אני רוצה להתייחס אליהם יותר איני ברסלי אני רואה בראש ובראשונה לוחם למען השלום הוא עבר לפאזה אחרת ומחבר לפלסטינים הישראלי והפלסטיני האם אנחנו בנויים לזיכרון ולזיכרונות האלה אבל במשך הזמן רבין הוא לא הדמות המרכזית ככל שהזמן עבר דברים שרבין עשה הם יתערבבו בדרכו לא המשיכו את דרכו. הסיפור העיסקי הוא סיפור לאחי סיפור הרצח בחברה הישראלית מתחבר אותו ורעד אותו זעזוע הזעזוע של הרצח היה חד ושמעו את זה והיו שותפים לאירועי הזיכרון שעברו הדרכות במרכז רבין. רבין מסמל עבור האזרח הערבי לא רק היה מקורב והוא עורר התנגדות מאד חריפה פרץ יום האדמה ראו בו דמות מעורר התנגדות שר הביטחון באינתיפאדה הראשונה דמות מעוררת התנגדות הסכם אוסלו באופן מסמל ניצחון של שני רעיונות עם פלסטינים ויש פה הכרה של שני הצדדים ורבין נתן ליגיטמציה הניצחון של העיקרון השני שעושים שלום בצורת חלוקת הארץ שאלת הרצח איך זוכרים את רצח מנהיג והאם הוא מזעזע בחברה היהודית וגם בערבית יהודי רוצח יהודי לא מדבר לחברה ערבית רבין הפך לדמות נערצת לא יכול להדגיש הרצח הזה מזעזע אותם ממתחמם שהרוצח הוא לא ערבי אז היתה בעיה מאוד חמורה הם מתחברים לישראליות שלהם והם לא היו מקבלים שערבי רצח את רבין איך אתה חושב שבעוד 70 שנה יזכר רבין. הוא עדיין יהיה דמות חיובית לגבי הסקטור הערבי ואביזה לסקטור הערבי הם יתחברו לרבין כי הוא עשה שינוי במדיניות הוא עשה הפסקת הפליה בקצבאות אחרי הפסקת הקצבאות היתהבעוז אצל הערבים כך הוא יזכור הוא מסמל פוטנציאל לאיש ביטחוניסטית הוא משנה כיוון גם כן לטובה עד הסכמי אוסלו לא הראה כבוד דמות ציונית שמכבד אותה וכל תהליך אוסלו הרצח היה טראומטי כמיליון עולים הם יעד לשימור הזיכרון - נינו בסטי כתבת בטחונית בווסטי כמה מהאוכלוסיות כחבר המדינות זוכרת את הרצח אין שום שוני בין האוכל וטיות שזוכר את הרצח כל נושא הזיכרון היה בתרבות הסוביטית זו תרבות שיודעת לזכור כגיבורי ברית המועצות כסלקטיבי כדי להיות גיבור אם הוא לא הסתדר עם ההיסטוריה הוא לא היה סוביוקטיבי מבחינה אנושית ואומנית זו היתה טרגדיה זה היה דבר חדש נורא רצח פוליטי אם זה התחיל אחרי פרוק ברית המועצות. הרצח הפוליטי השפיע מבחינה אידאולוגית כי הוא לא היתה מקובלת ב-80% איך יודעים איך זוכרים חבל שנרצח אדם וטוב שהופסקה מדיניות מלמדים משהו על דמוקרטיה רצח הוא ערכים של דמוקרטיה אני לא בטוחה שיש ערכים לדמוקרטיה עם השנים זה הולך ונתפס בעיניו לאוכלוסיה לא מוכנה לדמוקרטיה כי זה יכול להיות מסוכנת שימור זיכרו של האיש באוכלוסיה של העולים יכול להיות דמות נערצת לזכר. יש יחסים של אהבה ושנים אם יכולנו להכיר בו המעשים של רבין כדוברי רוסית הוא מנהיג חלש למה הרוסים היו באריאל שרון הרוסים תמכו בו יותר - לא זוכרים לרבין שהוא היה רמטכ"ל באוכלוסיה הרוסית זוכרים אותו כמנהיג חלש לא משנה בכל מקרה מי שנתן סנטימטר הוא לא מנהיג חדש לא יעבדו על הפלח הזה כי צריך ערכת זיכרון אחרת בן שנכנס להיסטוריה כי חבל עליו באקזה גיוון שישבו מנסים לעשות פולחן רבין המקרה הזה יוצא דופן לא רוצים לזכור אדם חבל עליו נגמר הסיפור
פרופסור לדמוקרטיה באוניברסיטת בר אילן - המחנה הדתי ציוני ניסינו יותר מדי לזכור את יצחק רבין. כן זה טבעי כן זה נדרשת חברה שהזדעזעה ולמצוא אשמים ומי יותר אשם בענק דיקן הפקולטה למשפטים מצד שני צריך להזכיר שיח של זיכרון יום זיכרון לזכר רבין בכלל ישראל שהרצח הזה יצא מזה לתולדות ישראל. אין לוקחת את תפוח אדמה הלוהט ולהמשיך את זה. אסור לרדה מסרים להמם שמה שנבע הרצח הסימולציה מדובר בזאנר שרצח מנהיג ויש פה יצחק רבין כמנהיג כדתי פורמלית למדנו באותם מוסדות בגלל זה קל יותר לשייך שיוכים לעצב יום שמאוד קשה קוממיות אין לנו יום שאנחנו מדברים בחברה האזרחית את יום הדמוקרטיה יום העצמאות יש פה הבטים ויש הרבה ישראלים שיום עצמאות מנכר אותם בלוח שלנו יש צורך ביום שכללי המשחק אולי צריך יום כזה שיקרב את הלבבות וקהלים גדולים ירגישו מנוכרים וכל מהלך משותף ומה שקרה ברצח יצחק רבין נרצח איש משפחה ונרצחה ממלכותיות ולשנות תוכניות שהתקבלה בדרך דמוקרטית והמסר שהפך להיות לגיטימציה ואני שוב מדבר על ממלכתיות ועל היכולת לתפקד רצח רבין ביום בחירות רבין נרצח כי הכלל הזה לא הופנם בשביל זה היה צריך תריסר שנים. למחרת הרצח אדם שמכיר אותי שנים מה עשיתם לנו כל פגישותי מתקוממתצ ואני יכול להבין שאני לא מקבל את זה ולא נוותר על אחריות חינוכית ממנה צומח אדם ולהחריד ציבורים זה אנטי ליברלי - אנחנו מדברים על זכר האיש ננסה לזכור עתיד שלא יתרחש רק האיש צריך לחיות כסמל ביוגרפיה שלי היא כאיש מנהיג יגאל אלון ויצחק רבין למה זהלא קרה עד עכשיו הוא נשחרר מהכבלים כמקצה לחינוך לעיצוב תודעה למשווקים למיניהם פרופסור ידידיה שטרן
|