x
בניית אתרים בחינם

myMail@2all.co.il | 1800-123456789

תורה


סרטון דש מהלך חיזקיהו 

   
          שי      תלתן   תנך   תנך  תנך ביאור  מפות   הזמן  ציר הזמן      פרשנות המקרא      ציר זמן עברי   קישור לולאות  רמבן


בס"ד
                                     ע"י תלתן








שמואל ב' פרקים יח, יט
מחבר: אהרל'ה שחק

 

ציין  "נכון" או  "מדוע לא נכון"

 

 

נכון

מדוע לא נכון

  1.  

לקראת המלחמה נתן דוד הוראה , להרוג את אבשלום וכך לחסוך חיי אדם

 

 

  1.  

הקרב הסתיים בנצחון אנשי דוד

 

 

  1.  

ראשו של אבשלום נתפס בעץ פיקוס

 

 

  1.  

אחימעץ בן צדוק סירב לרוץ בשליחות יואב להודיע על הניצחון

 

 

  1.  

הכושי נשלח ע'י יואב לבשר על הניצחון

 

 

  1.  

"יהיו כנער אויבי אדוני המלך..." השיב הכושי לשאלת דוד אם אבשלום חי

 

 

  1.  

דוד בצערו על מות אבשלום , אמר את המילה 'בני'  8  פעמים

 

 

  1.  

יואב הציע לדוד לצרף אליו עוד כמה מתאבלים שלא יהיה לבד באבלו

 

 

  1.  

יואב אמר לדוד שאצלו הדברים הפוכים: "לאהבה את שונאיך ולשנוא את אוהביך"

 

 

  1.  

בשבטי ישראל היה דיון והוחלט להחזיר את דוד למלכותו

 

 

  1.  

שבט יהודה היה הראשון שהחליט להחזיר את דוד כמלך

 

 

  1.  

עמשא שהיה שר צבא אבשלום, קיבל מינוי מדוד להיות שר צבא במקום יואב

 

 

  1.  

שמעי בן גרא כאשר ירד לקראת דוד, הביא איתו 2000 איש מבנימין

 

 

  1.  

ציבא העבד לבית שאול עם בניו ועבדיו סייעו לדוד במעבר הירדן

 

 

  1.  

שמעי מבקש סליחה מהמלך אבל דוד מסרב לסלוח לו על התנהגותו

 

 

  1.  

אבישי בן צרויה מציע להרוג את שמעי, כי קלל את דוד שהוא משיח ה'

 

 

  1.  

הפסוקים מתארים את אבלו של מפיבושת, כל זמן המרד

 

 

  1.  

מפיבושת מסביר לדוד שבגלל ציבא הוא לא הצליח להצטרף אליו בזמן המרד

 

 

  1.  

דוד מחזיר למפיבושת את כל רכוש בית שאול

 

 

  1.  

ברזילי הגלעדי סיפק לדוד את הכלכלה שהיה זקוק לה בזמן המרד

 

 

  1.  

דוד מציע לברזילי הגלעדי שלא יבוא לירושלים, ברזילי שולח את בנו כמהם עם דוד

 

 

  1.  

כשדוד חצה את הירדן היו איתו כל שבט יהודה, ורק חצי מעם ישראל שהספיק להגיע

 

 

  1.  

שבטי ישראל באו אל שבט יהודה בטענות מדוע אין מאפשרים לשאר השבטים להיות איתו

 

 

  1.  

אנשי יהודה טוענים שדוד קרוב אליהם יותר משאר השבטים

 

 

  1.  

אנשי השבטים טוענים שהם פי 10 משבט יהודה והם גם היו הראשונים שהציעו למלך לחזור למלכותו

 

 



שמואל ב', פרק י"ח – כישלון המרד ומות אבשלום

 

"פרק י"ח מתמקד בדמותו של גיבור אחד, אבשלום, ראש המורדים,ומספר על הקרב האחרון והמכריע שבו מת אבשלום מוות טראגי.  רוב הפרק מוקדש להעברת הבשורה על מות אבשלום לדוד אביו.

קראו פסוקים 1-18: כישלון המרד ומות אבשלום.(היעזרו בפירושי המילים)

 

פירושי מילים:

"ויפקוד" – ערך מפקד כדי לספור את חייליו ולארגנם ביחידות צבאיות.

"שרי אלפים ושרי מאות" – מפקדי היחידות הצבאיות על פי גודלן.

"השלישית" – שליש.

"כי אם נוס ננוס" – אם אנחנו נברח-לא ישימו לב אלינו, ואם ימותו חציינו – הרי אתה שווה כמו כולנו, ומוטב שתישאר בעיר (מחניים) כדי להושיט עזרה.

 

 

"לאט לי לנער אבשלום"  (פס' 5)

דוד מבקש מאנשיו שישתדלו למענו ולא יפגעו באבשלום. המלה "נער" שבה משתמש דוד מגלה לקוראים כי עם כל הכעס על המרד, דוד עדיין אוהב את אבשלום בנו.

גם היום משתמשים בביטוי זה.

דוגמא: האב שפגש את המפקד של עומרי, בנו החייל, אמר למפקד: "בבקשה ממך, לאט לי לנער עומרי:

 

 

"נפצות  (נפוצת)" – מפוזרת, לא מאורגנת.

"וירב היער" – אולי חסרה מילה – חיות היער. או שהכוונה היא שרבים יותר נהרגו בגלל הקושי להילחם ביער מאשר מהמלחמה עצמה.

"ויקרא" – ויקרה, הזדמן במקרה.

"שובך האלה" – סבך ענפי האלה.

"שמרו מי בנער" – כל אחד, מי שלא יהיה, שישמור על הנער.

 

 

"עשיתי בנפשו (בנפשי) שקר"   (פס' 13)

כשרוצים לומר על אדם שהוא הגון, אומרים ש"פיו ולבו שווים"

החייל שמצא את אבשלום תלוי בסבך, והתבקש ע"י יואב להרגו, טען להגנתו כי אינו יכול לעשות שקר בנפשו, שהרי שמע במו אוזניו את המלך מבקש שלא יפגעו בבנו.

גם היום אפשר להשתמש בביטוי.

דוגמא: שר האוצר הסביר שאינו יכול להיענות לבקשת מפלגתו, כי אינו מוכן לעשות שקר בנפשו.

 

 

"לא ייכחד" – לא ייעלם.

"ואתה תתייצב מנגד" – לא תבוא לעזרתי.

"לא כן אחילה לפניך" – לא אחכה כדי לשכנע אותך.

"שבטים" – מקלות או חיצים.

"חשך יואב את העם" – חסך (מנע) שפיכות דמים מן העם.

"פחת" – בור גדול.

 

ענו על השאלות הבאות:

1.א. קראו י"א, 1-2  ,  י"ח, 2-3  והסבירו, מהו השינוי שחל בדוד לאור כתובים אלה.

   ב. איזה נימוק משכנע את דוד שלא להצטרף אל הלוחמים?

2. בפסוק 2 מציין הכתוב את שלושת מנהיגי הקרב: יואב, אבישי אחיו, ואיתי הגיתי.

בפסוק 5 הוא שב ומציין את שמותיהם.

א.     לשם מה, לדעתכם, המחבר חוזר ומציין את שמות המצביאים?

ב.     לשם מה, לדעתכם, המחבר מדגיש בפסוק 5 שכל העם שמע שהמלך ציווה על שריו לא לפגוע באבשלום?

3.. לפניכם מדרש על מות אבשלום, קראו אותו   

"במידה שאדם מודדמודדים לו ....      שמשון הלך אחרי עיניולפיכך נקרו פלשתים את עיניו.   אבשלום התנאה בשערו, לפיכך ניתלה בשערו ....  ולפי שגנב שלוש גניבותלב אביולב בית הדין, ולב אנשי ישראלשנאמר " ויגנב אבשלום את לב אנשי ישראל" (שמואל ב', ט"ו, 6) – לפיכך נתקעו בו שלושה שבטים, שנאמר "ויקח שלושה שבטים בכפו ויתקעם בלב אבשלום עודנו חי בלב האלה" (שמואל ב', י"ח 11)"    (משנה, מסכת סוטה, א, ז-ח)

 

 

מהי משנה???

את החכמים שלמדו את התורה וניסו ללמוד ממנה הלכות (הלכה – כיצד יש לנהוג בחיי היומיום)

כינו "תנאים" (מלשון "לשנות" , לשנן,  ללמוד)   המפורסמים ביותר מבין התנאים הם: 

רבי עקיבא ותלמידו רבי מאיר.     בשנת 200 לספירה  אסף רבי יהודה הנשיא את כל ההלכות שלמדו התנאים בעל פה, כתב וסידר אותן על פי שישה נושאים המכונים סדרים,  ומכאן שמו של האוסף – שישה סדרי משנה  או  בקצור  ש"ס.    כל סדר מחולק למסכתות,   כל מסכת לפרקים,   וכל פרק למשניות.     ואלו שמות הסדרים:   זרעים, מועד, נזיקין, נשים, קדשים  וטהרות,   או בקצור – זמ"נ  נק"ט

 

לפי המדרש שבמסכת סוטה, אבשלום חטא בשני חטאים.

א.     מהו החטא הראשון, לפי המדרש? (היעזרו בפרק י"ד 25-26)

וכיצד נענש עליו (היעזרו בפסוק 9 בפרקנו),

ב.     מהו החטא השני, לפי המדרש? היעזרו בפרק ט"ו 2-4.  כיצד נענש עליו אבשלום

     (היעזרו בפס' 14).

ג.       על פי איזה עקרון ענישה מקראי נענש אבשלום, לפי המדרש?

4א. בדברי יואב בפסוק 11 יש שתי שאלות.  צטטו את השאלות, והסבירו כל אחת מהן

        במילים שלכם.

ב.האיש מביא שני נימוקים לכך שלא פגע באבשלום.   הסבירו את שני הנימוקים.

ג. הסבירו כיצד מצטיירת דמותו של יואב לאור הוויכוח שלו עם האיש המגיד בפס' 11-13.

 

5. א.  מה, לדעתכם, יכולות להיות הסיבות לכך שיואב, שיזם את חזרתו של אבשלום

         לירושלים  ולהתפייסותו עם אביו, הוא זה זמפר את פקודתו החד משמעית של דוד

         והורג את אבשלום?

ב.     מה דעתכם על האופן שבו הורג יואב את אבשלום?

 

6. המדרש בשמות רבה א', א'  מסביר את הסיבה שגרמה לאבשלום להתנהג בצורה כל כך בלתי מוסרית לאביו דוד:

 

"כל המונע בנו מן המרדות (כל המונע מבנו חינוך למשמעת וצייתנות) סופו (של הבן) בא לתרבות רעה ושונאהו (את האב).  דוד שלא יסר לאבשלום ולא רדהו (לא כפה עליו משמעת וענישה) – יצא (אבשלום) לתרבות רעה ובקש להרוג את אביו, וגרם לו לילך יחף והוא בוכה, ונפלו מישראל כמה אלפים וכמה רבבות, וגרם לו דברים קשים הרבה שאין להם סוף".

 

באמצעות סיפור מרד אבשלום רומז המדרש על סכנה גדולה שצפויה לחברה שבה אין ההורים מחנכים את בניהם למשמעת.

א.     מה הנזק שנגרם לעם ישראל בעקבות מרדנותו של אבשלום, כפי שמתואר במדרש?

ב.     האם, לדעתכם, חינוך למשמעת עם ענישה בצדו הוא חינוך ראוי שיכול להפחית אלימות?   נמקו את דבריכם.

 

קראו פסוקים  19- 32:   הבשורה   (היעזרו בהסברים ובפירושי המילים)

בפסוקים אלה מבשרים לדוד על ניצחון צבאו ועל מות אבשלום. סיפור הבאת הבשורה לדוד הורחב מאד. בולט בו חלקו הפעיל של יואב – קודם בהחלטה להרוג את אבשלום, ועתה בבחירת השליח, וזאת כדי להבליט את מחויבותו ואת אחריותו לגורל העם, את אכזריותו, ויחד עם זאת – את רגישותו למצוקת האב דוד.

 

"ולכה אין בשורה מוצאת" – לא תקבל כל שכר על הבשורה הזאת.

"סיגר" – הסגיר בידיך.

 

סיפור הבשורה מוביל אל שיאו הדרמתי של סיפור מרד אבשלום, ובו יסופר כיצד הגיעה הידיעה על מות הבן אל דוד.

סיפור ההודעה על תוצאות הקרב הורחב, כדי להבליט ולהעצים את הקושי של דוד להתמודד עם הידיעה על מות בנו. המחבר המקראי השתמש באמצעים ספרותיים רבים ומגוונים (חלוקה לתמונות, חזרות, מילים מנחות, אירוניה) כדי ליצור עליית מתח לקראת שיאו של הסיפור.

 

שאלה מס' 7:     הקטע מורכב משלוש תמונות.  השלימו את הטבלה לפי הקריטריונים.

 

 

 

תמונה ראשונה:

פס'   19-23

תמונה שנייה:

פס'  24-27

תמונה שלישית:

י"ח, 28 – י"ט, 1.

 

הדמויות

 

 

 

 

המקום

 

 

 

 

ההתרחשות

 

 

 

 

 

 

הרגשות שבאים לידי ביטוי בתמונה

 

 

 

 

 

א.     שיאו של הסיפור דרמטי וטרגי. דוד נקרע בין רצונו שמחנהו ינצח לבין דאגתו לבנו אבשלום, שכן ניצחון של מחנה דוד משמעותו עלולה להיות מותו של אבשלום בנו.

     המחבר המקראי בוחר להשתמש בשלוש תמונות כדי להגביר את המתח.

     הסבירו כיצד חלוקת התמונות משרתת את מטרתו?

שאלה מס' 8:

בתמונה השנייה ניתן לראות כיצד דוד מנסה לשכנע את עצמו שהוא עומד לקבל בשורה טובה:  שלוש פעמים פונה אליו הצופה עם מידע, ובכל פעם דוד רואה במידע סימן חיובי.

א.       השלימו את הטבלה (צטטו את הפסוקים הרשומים בטבלה).

 

דברי הצופה בפעם הראשונה

פס'  24-25

תגובת המלך

פס'  25

דברי הצופה בפעם השנייה

פס  26

תגובת המלך

פס' 26

דברי הצופה בפעם השלישית

פס'  27

תגובת המלך

פס' 27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ב. ספרו על מקרה שבו שכנעתם את עצמכם שהכול יהיה בסדר גם כשידעתם זה לא המצב.

9. הסבירו את האירוניה שבדברי דוד בפסוק 27 ובקריאת אחימעץ בפסוק 28.

 

10. א. כתבו שני שורשים מנחים בקטע.

      ב.  הסבירו כיצד הם מחדדים את המסר ומגבירים את המתח בסיפור.

 

11.  בפסוקים   28-32  יש מילה מנחה.

     א.  מהי המילה?

    ב.   מה מבקש המחבר המקראי להבליט בעזרת החזרה עליה?

 

12.  הכושי מדבר אל דוד פעמיים _פס' 31, 32) הסבירו במילים שלכם.

 

   א.  את בשורת הכושי בפסוק 31.

   ב.  כיצד מגיב דוד?

   ג.   את בשורת הכושי בפסוק 32.

   ד.   תגובתו של דוד מסופרת בפרק י"ט, פס' 1.  כיצד מגיב דוד?

   ה.   על אילו דברים שמבשר הכושי דוד אינו מגיב?   שערו מדוע?

        האם אתם יכולים להבין אותו?   הסבירו.

 

 

13.   דוד חוזר ומכנה את אבשלום  "נער" (פס  5, 12, 29, 32)

      מה מלמד הכינוי "נער" על הדרך שבה דוד רואה את הסכסוך בינו לבין אבשלום?

 

14א.  העתיקו את דברי המבשרים לדוד: (פס'  19, 28, 31, 32)

       ב.  הסבירו כיצד המבשרים רואים את הסכסוך בין דוד לאבשלום,

           וכיצד הם מתחמקים  ממתן מענה לדוד?

 ג   איזו תשובה מפי המבשר עונה  לדוד על שאלתו?  הסבירו.

 

 

15.  במהלך לימוד סיפור מרד אבשלום ודאי עלו בכם שאלות.

       כתבו את השאלות והפנו אותן לכתה.

 

      עבדות, חירות, עצמאות – רכס



 

  

logo בניית אתרים בחינם