x
בניית אתרים בחינם

myMail@2all.co.il | 1800-123456789

תורה


סרטון דש מהלך חיזקיהו 

   
          שי      תלתן   תנך   תנך  תנך ביאור  מפות   הזמן  ציר הזמן      פרשנות המקרא      ציר זמן עברי   קישור לולאות  רמבן



שמות פרק יג
קריעת ים סוף - סרטון

מפת נדודי העם במדבר סיני

מסע בני ישראל במדבר : מסלולים אפשריים

ארבעים ושתים תחנות עברו בני ישראל במדבר בדרכם ממצרים עד למזרחה של ארץ כנען "בערבות מואב על ירדן יריחו"(במדבר ל"ג 1)

שני המקומות הראשונים שבהם עברו בני ישראל לאחר צאתם ממצרים הם: סוכות ואיתם.

"ויסעו בני ישראל מרעמסס סוכותה"(שמות י"ב 37)

המסלול הקצר ביותר להגיע לארץ ישראל הוא דרך "ארץ פלשתים"- דרך שעברה ממצרים ועד לכנען לאורך החוף של חצי האי סיני("דרך הים") אך ה' אינו מוביל אותם בדרך הקצרה "ולא נחם ה' דרך ארץ פלשתים" (שמות י"ג 17)

קראו את המשך הפרק וענו:

1.      איך הכתוב מסביר את החלטתו של ה'?

2.      זהו במפה את "דרך ארץ פלשתים". מהם, לדעתכם,  השיקולים הנוספים לא להעדיף את הדרך הקצרה?


.     שמות י"ג' - י"ד' .

³                   בני ישראל יוצאים ממצרים. לכאורה הם היו צריכים מיד להיכנס לארץ ישראל .

פס' יז': פן ינחם העם.- ויחזרו למצרים!!

³                   קשה : והרי היו עכשיו 10 ניסים ויש עכשיו עמוד אש וענן ויש לכם נשק , מדוע ישראל מפחדים !?

תשובה לשאלה זו נבין מיד בהמשך בפרק הבא  .

פרק יד'  .

פס' ב': וישובו- לאחוריהם (רש"י)- כדי להטעות את פרעה.

פס' ו': ויאסר את רכבו- הוא בעצמו... ואני אקדים ליפניכם... (רש"י)

פס' י'- ופרעה הקריב- רש"י נתאמץ לקדם ליפניהם.

ª                   פסוק י' : העם ירא מאוד !! מדוע העם פוחדים ? תשובה :  כי "מצרים"  רודף אחריהם.

פס' י' -    "מצרים נסע" - לשון יחד. הם רואים את הליכוד.

רש"י: בלב אחד ד"א: שר של מצרים= האומה= האימפריה רודפת אחריהם ....

בפס' י"א- י"ב מוזכר מצרים 5 פעמים: הכפילות לשון של מצרים היא בלשון חיבה ,לאומת זאת לגבי  ה"מדבר" יש רק "למות במדבר".

 סיכום לוח :

 הפחד של ישראל ממצרים נשאר גם אחרי הניסים הגדולים , מצרים נראה בעיני ישראל כאימפריה גדולה והם מרגישים את עצמם עדיין כעבדים , ולכן הם מפחדים .

הניסים לא מספיקים לשנות את האדם . אלא עם ישראל חייבים לשנות את עצמם  , ולכן לא הכניס אותם הקב"ה דרך ארץ פלישים הקרובה!כי עם ישראל עדיין היה עם שפוחד .

 

המרד על הים .  פרק י"ד פס' י"א   [עפ"י הדף]                       

פס' י': בנ"י צועקים ומתפללים לה'.

פס' י"א: בני ישראל צועקים למשה, מדוע הוצאת אותנו ממצרים למות במדבר?!

פס' י"ב- טוב לנו יותר לעבוד את מצרים מלמות במדבר!

ª                   לא נראה שמי צועק אל ה' להושיע מיד אחר כך דוחה בגסות את הישוע שכבר קיבל מה'?!

את השאלה הזאת שואל הרמב"ן : נעיין בדף מקורות מקור א' .

כדי להבין זאת : שימו לב להבדל בין פס' י' לבין פס' י"ג : "העם" מול "בני ישראל"

הרמב"ן מתרץ: הייתה קבוצה אחת שהתפללה לה'. וקבוצה שנייה אינה מאמינה במשה ולא תירצה את הישועה!

ª                   ותשובת משה לעם :

פס' י"ד: ה' ילחם לכם ואתם תחרישון.

פס' ט"ו: ה' למשה: מה תצעק אלי: דבר אל בני ישראל ויסעו!!

ª                   בני ישראל עומדים על הים ופס' ט"ו אומר הקב"ה "תסעו"  והרי עדיין הים לא נבקע!

כדי להבין זאת הבה נתבונן מה  חושבים ישראל באותו הזמן ?

³                   נעיין בדף המקורות  במקור ב' וג' : שהיו השבטים מתווכחים מי ירד תחילה לים עד שנכנס שבט בנימין ראשון ולדעת ר' יהודה: השבטים לא רצו להכנס לים ,עד ששבט יהודה נכנס ראשון.

מקור ג' : ע"פ שמות רבה: גם בתוך הים היו כאלה שביזו את הישועה שקיבלו והיו כפויי טובה בצורה בלתי רגילה הם מקבלים גאולה ומה הם רואים ?- את הטיט. רואים את המֶצָרִים.

אם כך בזכות מה נגאלו ? בזכות "בני ישראל" אותם אלא שהאמינו בה' !

b                    על פי המצב הזה של עם ישראל נבין את הציווי לנסוע ליפני שהים נבקע :

³                   כיוון שהיו מבני ישראל שהיו חסרי אמונה היה צורך לחזק את האמונה . כיצד יעשו זאת ישראל ?

נעיין במקור ד' ב"אור החיים " :

"דבר אל בני ישראל ויתעצמו באמונה בכל לבם ויסעו אל הים קודם שיחלק על סמך הבטחון - כי אני אעשה להם נס ובאמצעות זה תתגבר הרחמים"....

 [עיין רש"י פס' ט"ו "כדאי... ובאמונה שהאמינו בי- ויצאו, לקרוע להם את הים"] [גם כיום יש המפקפקים בגאולה בגאולה, אך תפקודני ללכת קדימה ולהראות את הדרך של אמונה במעשי ה']

 

המשך הפרק :

פס' י"ט: "מלאך האלוקים"- רש"י אלוקים זה דין מלמד שהיו ישראל נתונים בדין באותו שעה אם להינצל או להאבד עם מצרים!!

פס' כ"א: ויבקעו המים (ולא "הים") רש"י: כל מים שבעולם!

פס' כ"ד: מה עשה עמוד האש והענן?- רש"י: עמוד ענן יורד ועושה טיט ועמוד אש מרתיחהו וטלפי סוסיהם משתמטות.

פס' כ"ה: רש"י:  מכוח האש נשופו גלגלים והמרכבות נגררות והיושבים בהם נעים ואבריהם מתפרקים.

פס' כ"ז: "ומצרים נסים לקראתו" מדוע מצרים ברחו לתוך הים? רש"י: כיוון שהיו המומים ומטורפים- רצו לתוך הים!

פס' ל': מה החידוש שישראל ראו את מצרים מתים?

רש"י: שלא יאמרו- שמצרים ג"כ עלו בצד השני חיים- לכן ראו אותם מתים!

פס' ל"א: ויאמינו בה' ובמשה עבדו.

מה יש להאמין במשה?

- עכשיו כשמתי מצרים ראו שממש הכל נגמר אין עוד שום שעבוד והבינו שזה לא רק מרעית עין של הצגה- ואחר כך כביכול הכל חוזר.

לכן הבינו שכל הניסים הם גאולה ממש ולכן האמינו במשה שהוא שליח ה'.

ראב"ע: האמינו במשה שהוא עבד ה' ויעשה רק מה שה' מצווה. [שהרי כל מה שמשה הבטיח התקיים על ידי ה'].

 

 

 

                      שאלות בבקיאות .
בס"ד.               
המחלוקת על הים . פרק יד' .

א.        רמב"ן שמות פרק יד' פסוק י-יא.

וייראו מאד ויצעקו בני ישראל אל ה', ויאמרו אל משה המבלי אין קברים במצרים. איננו נראה כי בני אדם הצועקים אל ה' להושיעם יבעטו בישועה אשר עשה להם ויאמרו כי טוב להם שלא הצילם. אבל הנכון שנפרש כי היו כתות, והכתוב יספר כל מה שעשו כלם. אמר כי הכת האחת צועקת אל ה', והאחת מכחשת בנביאו ואינה מודה בישועה הנעשית להם, ויאמרו כי טוב להם שלא הצילם. ועל זאת כתוב וימרו על ים בים סוף (תהלים קו ז), ולכך יחזיר הכתוב "בני ישראל" פעם אחרת, ויצעקו בני ישראל אל ה', כי הטובים בהם צעקו אל ה' והנשארים מרו בדברו. ולכך אמר אח"כ (להלן פסוק לא) וייראו העם את ה' ויאמינו בה' ובמשה עבדו. 

 

ב. מסכת סוטה דף לו/ב

ר"מ אומר כשעמדו ישראל על הים היו שבטים מנצחים זה עם זה : זה אומר : אני יורד תחלה לים , וזה אומר : אני יורד תחלה לים . קפץ שבטו של בנימין וירד לים תחילה . שנאמר "שם בנימין צעיר רודם " אל תקרי רודם אלא רד ים . והיו שרי יהודה רוגמים אותם שנאמר "שרי יהודה רגמתם" לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן לגבורה [רש"י : שבית המקדש בחלקו ] שנאמר : "ובין כתפיו שכן" .

 אמר לו רבי יהודה לא כך היה מעשה אלא - זה אומר : אין אני יורד תחילה לים , וזה אומר : אין אני יורד תחילה לים , קפץ נחשון בן עמינדב וירד לים תחילה .... ובמכילתא : לפיכך זכה יהודה לעשות ממשלה בישראל...

 

 

ג. וגם בתוך הים : מדרש רבה שמות פרשה כד

...וכן הוא אומר (תהלים קו, ז) "וימרו על ים בים סוף " מהו שני פעמים ? אלא על הים המרו שלא היו רוצים לירד אלולי שבט יהודה שקפץ תחלה וקדש שמו של הקדוש ברוך הוא , שנאמר : (שם קיד, א-ב) "בצאת ישראל ממצרים היתה יהודה לקדשו " ובים סוף מנין שהמרו ? אלא כיון שירדו לתוך הים היה מלא טיט שהיה עד עכשיו לח מן המים והיה בו כמין טיט שנאמר (חבקוק ג, טו): "דרכת בים סוסיך חומר מים רבים" והיה אומר ראובן לשמעון : במצרים - בטיט , ובים - טיט במצרים - בחמר ובלבנים ובים - חמר מים רבים , הוי : "וימרו על ים בים סוף ".

 

ד. התיקון : אור החיים שמות פרק יד פסוק טו

... עוד קשה אומרו דבר אל בני ישראל ויסעו להיכן יסעו אם רודף מאחור והים לפניהם, ואם הכוונה אחר שיבקע הים אם כן היה לו לומר הרם את מטך וגו' ואחר כך יאמר דבר אל בני ישראל וגו'?!

אכן יתבאר הענין על פי מאמרם ז"ל (שמות רבה פכ"א) שישראל היו נתונין בדין מה אלו אף אלו, ודבר ידוע הוא כי כח הרחמים הוא מעשים טובים אשר יעשה האדם למטה יוסיפו כח במדת הרחמים ולהיפך ב"מ ימעיטו הכח, ...ואמר אליו דבר אל בני ישראל פירוש זאת העצה היעוצה להגביר צד החסד והרחמים : דבר אל בני ישראל ויתעצמו באמונה בכל לבם ויסעו אל הים קודם שיחלק על סמך הבטחון כי אני אעשה להם נס , ובאמצעות זה תתגבר הרחמים ואתה הרם את מטך פירוש באמצעות מעשה הטוב נעשה להם הנס ובקע הים , כי גדול הבטחון והאמונה הלז להכריעם לטובה. ותמצא שכן היה וצדיק הראשון הוא נחשון בן עמינדב ונכנס עד גרונו ולא נבקע הים עד שאמר כי באו מים עד נפש כמאמרם ז"ל (סוטה ל"ז.) ובזה נתישבו הכתובים על נכון.

[ומדוע היה דין על ישראל ? ] ונראה לי לומר כי רשם ה' לומר להם טעם תגבורת הדין עליהם לצד שהם המעיטו בלבם האמונה ואמרו "הלא טוב לנו עבוד את מצרים " לזה צוה ה' לעשות כנגד עון זה הצדקת האמונה בכל תוקף. ...

 


 שאלות בבקיאות .

1. לאן היו ישראל צריכים לשוב ? [ב']

2. מה הייתה הסיבה לכך שישראל חזרו לכיוון

מצרים ? [ג' - ד' ]

3. מי רדף אחרי ישראל ? [ ה' - ט']

4. מה עשו ישראל כשראו שמצרים רודפים

אחריהם ? [י']

5. על מה התלוננו ישראל כשראו שמצרים רודפים

אחריהם ? [יא' - יג']

6. מה עונה משה לעם המפוחד ? [יג' - יד' ]

7. מה קרה בלילה שליפני קריעת ים סוף ? [יט' - כ']

8. מה גרם לקריעת הים ? [כא']

9. עיין ברש"י לפסוקים כד' - כה' : מה עשה ה' למצרים בעזרת עמוד הענן ועמוד האש ?

10. עיין ברש"י לפסוק כז' : מה עשו המצרים כשהים חזר ונסגר ?

11.מה הייתה צורת הים כשישראל עברו בתוכו ? [כט']

12. במה האמינו ישראל אחרי קריעת ים סוף ? [לא ']

קריעת ים סוף: שתי מפות-דרכים

שמות יד
הרב אריה כרמל
המעיין תשס"ד, ב 


תוכן המאמר: 
פרק א: תוספות ערכין טו, א ד"ה כשם 
פרק ב: ציור האיזור ומפת-הדרכים לפי הבנת התוספות 
פרק ג: האיזור ומפת-הדרכים לפי המציאות הידועה לנו 
מסקנות 

מילות מפתח:
 יציאת מצרים, ים סוף, גיאוגרפיה אצל חז"ל

הקדמה
התוספות בערכין טו, א ד"ה כשם מבאר באריכות ובדיוק רב איך הגיעו למסקנה שבקריעת ים סוף לא עברו ישראל מעבר לעבר בים, אלא נכנסו רק "רצועה" אחת בים, בצורה של "חצי גורן עגולה", ויצאו באותו צד שנכנסו. 

פירוש זה מיוחס בתוספות ל-"ר' בשם אביו רבי שמואל", אבל אין זכר לו בפירוש רשב"ם לחומש, ואין ידוע לאיזה "רבי שמואל" הכוונה. העניין נזכר ב"דעת זקנים מבעלי תוספות", ובקיצור בפירוש ר"א אבן עזרא (פרק יד פסוקים יז ו-כט) מטעם אחר. גם הרמב"ם כנראה רמז לו בציורו בפיהמ"ש (אבות ה, ד). מטרת מאמר זה היא לבאר את דברי התוספות, ולברר אם פירושם מתאים לידיעות הגיאוגרפיות של היום. 

אפשר לשאול: מאי נפקא מינה? מאי דהוה הוה! לשאלה זו יש תשובה כוללת: נפקא מינה לפרושי קראי. ויש בזה דבר עמוק: כשאנו לומדים תורה בזמננו, עלינו להשתדל להבין את הדברים בסיוע כל האמצעים העומדים לרשותנו - טבע, גיאוגרפיה, היסטוריה וכו'. אין לנו לבנות את פירושנו על שיטות שניתן לומר עליהן: והא קא חזינן דלאו הכי הוא1


פרק א: תוספות ערכין טו, א ד"ה כשם 


1. כשם שאנו עולין מצד זה (אמרו)
2. כך מצרים עולין מצד אחר. 
3. יש לתמוה איך היו ישראל באותו הדור 
4. כ"כ מקטני אמנה שסברו שכך יעשה 
5. הקב"ה נסים למצרים להעבירם מארצם 
6. לא"י ואומר ר' בשם אביו רבי שמואל 
7. שישראל לא עברו הים לרחבו מצד זה 
8. לזה שא"כ היו ממהרים ללכת אל א"י 
9. אלא רצועה אחת עברו בים לאורך 
10. הים עד שפנו למדבר לצד אחד כי לא 
11. היו יכולין ללכת מכל צד אם לא יעברו 
12. הים ומצרים היו להם מימינם ומשמאלם 
13. לפיכך עברו הים רצועה אחת עד שפנו
14. למדבר מצד אחד וזה כשם שאנו עולין מצד זה ובאנו למדבר כך מצרים עולין מצד אחר מן המדבר וירדפו 
15. אחרינו וישיגו כי סבורים שלא יעברו המצריים בים אלא יבאו מצד אחר ובהכי ניחא הא דכתיב 
16. ויסעו ממרה וגו' ויחנו על ים סוף ואם עברו רוחב הים עד עבר הים מצד אחר היאך פגעו עוד בים וכי 
17. חזרו לאחוריהם אלא ש"מ לאחר שנסעו באורך הים ויצאו כמו כן לאורך הים לדרום מצרים שמצרים כמו כן 
18. לרוח דרומית של א"י קרוב לסוף דרומית לצד מערב ונילוס מפסיק בין מצרים ובין א"י והים מצד דרומית של 
19. ארץ מצרים ממזרח למערב ונסעו לחוף הים מצפון הים שהוא דרומית של מצרים ואח"כ יצאו לאחר שהלכו 
20. כחצי גורן עגולה ויצאו בצד צפוני שלהם שהיא דרומית של ארץ אדום ומזרחית של ארץ מצרים ואח"כ הלכו 
21. קצת ימים עד מרה ואח"כ היו עדיין אצל הים וכשהוצרכו ליכנס לא"י לא הוצרכו לעבור הים אלא סובבו ארץ 
22. אדום וארץ מואב שהוא בדרומית של א"י ומזרחית של ארץ מצרים. 

יש להעיר שהאוריינטציה של מפה זו אינה זו שאנו רגילים בה, כפי שכבר העיר הב"ח בהגהותיו כאן. בהמשך גם יתבאר שהציור המופיע בגמרא אינו מתאים באספקטים חשובים לתיאור הניתן בתוספות. הוא גם אינו מתאים למציאות, כפי שכבר העיר ר' יעקב עמדין בהגהותיו לערכין דף טו. לכן ציירתי כאן ציור חדש על פי הנתונים המובאים בתוספות. 


פרק ב: ציור האיזור ומפת-הדרכים לפי הבנת התוספות2 



הקו הזה ------- במפה מציין את המסלול שלדעת התוספות לא הלכו בו ישראל. התוספות בראשית דבריהם כותבים את הטעם, שאם "עברו הים לרחבו מצד זה לזה... היו ממהרים ללכת אל א"י." (שורה 8-7). הקטע של הגמרא שעליו בנויים דברי התוספות הוא זה: 
וימרו על ים בים סוף (תהלים קו, ז) ...מלמד שהיו ישראל ממרים באותה שעה ואומרים: כשם שאנו עולים מצד זה כך מצרים עולים מצד אחר... מיד פלטן ליבשה, דכתיב וירא ישראל את מצרים מת על שפת הים (שמות יד, ל).
אם עברו ישראל את הים מעבר לעבר, למה חששו הממרים? צריכים אנו לומר שחששו שגם המצרים הלכו במסלול זה, אלא שהם יצאו מן הים מצד אחר, ועוד מעט יבואו המצרים עליהם ויהרגום. הנחה זו חושב התוספות כבלתי סבירה, כי לפי מפת התוספות - מי שעובר את ים סוף מצד מערב לצד מזרח ימצא את עצמו קרוב באופן יחסי לא"י, כשבאים מן המזרח דרך עמון ומואב. אף שהממרים היו קטני אמנה, סובר התוספות שלא היו "כל כך קטני אמנה" שיחשבו שה' יעשה נסים כאלה בשביל המצרים, אויבי ה' (שורה 5-4). ראה אות א במפה וגם אות ח

כאן רואים שהציור המלווה את התוספות בגמרות שלנו אינו מתאים לדברי התוספות. לפי הציור המודפס בגמרא באמת עברו ממערב למזרח כמעט בקו ישר, עברו את כל דרומה של ארץ ישראל והיו כבר קרובים להיכנס לא"י. זוהי הדרך שהתוספות קוראים "שעברו מעבר לעבר", והתוספות שוללים אותה מהטעם המפורש לעיל. 

כדי להינצל מהקושיא הנ"ל סברו התוספות שכשיצאו ממצרים ונכנסו לים, לא עברו את הים מעבר לעבר "אלא רצועה אחת עברו בים לאורך הים" (שורה 9), "ואחר כך הלכו כחצי גורן עגולה ויצאו בצד צפוני שלהם" (שורה 20-19). אם כן מה חשבו "קטני האמנה"? הם סברו "שלא יעברו המצריים בים אלא יבואו מצד אחר" (שורה 15), היינו שילכו במדבר וישיגו אותם בצאתם מן הים. וכדי לפייס קטני אמנה אלו ציוה ה' לים לפלוט את המצרים מתים על שפת הים. 

המסלול החצי-עגול מוכרח רק לפי הבנת התוספות שצורת ים-סוף היתה מלבנית, וגם שהחוף המזרחי היה קרוב (באופן יחסי) לא"י. אם חוף הים היה עקום, כמו בציור בגמרא, היו יכולים ללכת בתוך הים בקו ישר (כמו שכמעט מצוייר באותו ציור.) 

למה הוצרכו ישראל להיכנס לתוך הים? "כי לא היו יכולין ללכת מכל צד אם לא יעברו בים, ומצרים היו להם מימינם ומשמאלם" (שורה 12-11). היינו, שהמצרים היו חוסמים בפניהם את כל הדרכים, ולא נשאר להם אלא לקפוץ אל הים. והיינו מה שאמרו במכילתא (על פרק יד פס' טו) "בני נתונים בצרה, הים סוגר, ושונא רודף" וגו'. 

כאן, בצאת ישראל מן הים, נפל ספק בלב הממרים:
"כשם שאנו עולין מצד זה ובאנו למדבר, כך מצרים עולין מצד אחר מן המדבר וירדפו אחרינו וישיגו, כי סבורים שלא יעברו המצריים בים אלא יבואו מצד אחר" (שורה 15-14).
לא רצו התוספות לפרש שהממרים ידעו שהמצרים נכנסו עמהם בים, ושהספק שלהם היה שמא יצאו גם המצרים בעבר השני של הים, כי לדעת התוספות גם הממרים לא יחשבו אבסורד כזה - שה' יעשה כאלה ניסים לאויבים (כנ"ל 2). 

"לפיכך עברו [ישראל את] הים [רק] רצועה אחת עד שפנו למדבר מצד אחר" (כצ"ל, ולא 'אחד'. שורה 15-13). היינו, בצאתם מן הים עדיין היו בצד המערבי של הים. הם המשיכו בחוף הזה עד שהגיעו לזוית, ואז פנו ימינה עד החוף הצפוני. 

כאן, בהיותם בצפונו של ים סוף, היו - לפי הבנתם של תוספות - בדרומה של מצרים. והיינו מה שכתבו:
"והים מצד דרומית של ארץ מצרים, ממזרח למערב. ונסעו לחוף הים מצפון הים, שהוא דרומית של מצרים" (שורה 19-18).
כאן המשיכו במסלולם בחוף הצפוני של ים סוף, ולפי הבנת התוספות שם מצאו את מרה, ונמצאו בדרומה של אדום ובמזרחה של מצרים. והיינו "ויצאו בצד צפוני שלהם שהיא דרומית של ארץ אדום ומזרחית של ארץ מצרים. ואחר כך הלכו קצת ימים עד מרה, ואחר כך היו עדיין אצל הים" (שורה 21-20). וזהו מש"כ תוספות לעיל "פגעו עוד בים" (שורה 16), ושם הביאו גם את הפסוק (במדבר לג, ט-י) "ויסעו ממרה... ויחנו על ים סוף", וזה סימן שהיו נוסעים בחוף הים. 

הבנת התוספות בענין המיקום ההדדי של ים סוף, מצרים, אדום וארץ ישראל היא פחות או יותר, באופן כללי, קרובה למציאות. וזהו:
"כשהוצרכו ליכנס לא"י לא הוצרכו לעבור הים, אלא סיבבו ארץ אדום וארץ מואב שהוא בדרומית של א"י ומזרחית של ארץ מצרים" (שורה 22-21). גם ידוע שאדום קרובה לים סוף, כמש"כ "אלות על שפת ים סוף בארץ אדום" (מלכים א, ט, כו).
וכן כתבו:
"שמצרים כמו כן [כמו הים] לרוח דרומית של א"י, קרוב לסוף דרומית לצד מערב. ונילוס מפסיק בין מצרים ובין א"י" (שורה 18-17).
הנה ראינו את שיטת התוספות לכל פרטיה, וראינו גם מה שהכריח את התוספות להגיע למסקנותיהם בענין מפת-הדרכים של קריעת ים סוף. 


פרק ג: האיזור ומפת-הדרכים לפי המציאות הידועה לנו3 




"רעמסס", נקודת היציאה של יציאת מצרים, היא בלי ספק "פי-רעמסס", מערי המלוכה בתקופה זו. 

"איתם בקצה המדבר" (שמות יג, כ). הקווים "רעמסס - סוכות", ו"סוכות - איתם" מראים באופן החלטי שכיוון היציאה יהיה "דרך המדבר" (שם שם יח), ולא "דרך ארץ פלשתים" (שם שם יז). 

"דבר את בני ישראל וְיָשֻׁבוּ ויחנו לפני פי החירות וגו'." לא הרבה מציירי מפות של יציאת מצרים מודעים לחידוש שיש בצו זה. צריך לדעת ששלב זה של היציאה מהווה סטייה גמורה (לכאורה) מהכיוון ההתחלתי, הוא מהווה בעצם חזרה לכיוון מצרים. 

בין המפרשים רק רש"י מדגיש דבר זה, שבא לביטוי ע"י המלה "וְיָשֻׁבוּ". על מלה זו אומר רש"י: "לאחוריהם, לצד מצרים היו מקרבין כל יום השלישי, כדי להטעות את פרעה שיאמר תועים הם בדרך, כמו שנאמר ואמר פרעה לבני ישראל [נבֻכים הם בארץ]" וגו' (שם יד, ג). 

ולא רק זה, הרבה הוכחות יש ש"ים סוף" עליו דיבר הכתוב הוא הלשון המערבית של הים, שמגבילה את חצי-האי של סיני ממערבו. ממילא, בחנייתם "בין מגדל ובין הים...על הים" (שם שם ב) נכנסו למלכודת. ההדגשה של "על הים" כוונתה להורות שיחנו דוקא סמוך לים. למה? שאם יבוא עליהם פרעה ופרשיו יוכל לסובבם מכל הצדדים, חיל פרעה בפניהם והים מאחוריהם, ולא יהיה להם שום דרך להימלט. וכל זה, כמובן, כדי להגדיל את הנס. 
"ויסעו מאֵתָם וַיָשָׁב על פי החירת... ויסעו מפני החירת ויעברו בתוך הים המדברה וילכו דרך שלשת ימים במדבר אתם."
בנקודה ב היו במדבר איתם. בנקודה ג חזרו לכיוון מצרים וב ד-ה עברו בים סוף מעבר לעבר ובאו שוב למדבר איתם. דבר זה מובן לפי המפה שלנו כאן. 

בנקודה זו התחילו נסיעתם דרומה עד הר סיני. 

כאן חנו "על ים סוף" (במדבר לג, י). כנראה שבמסלולם קרוב לחוף הים הגיעו לחוף הים ממש, והיינו "על ים סוף". 

כאן הגיעו עד מרגלות הר סיני, "ויחן שם ישראל נגד ההר" (שמות יט, ב). כאן קיבלו את התורה ובנו את המשכן ושהו קצת יותר משנה. 

כאן אנו רואים את הקשר בין אדום וים סוף. ים סוף עליו מדובר כאן הוא הלשון המזרחית של הים. בגבול הדרומי של אדום נמצאת אֵילַת, נמל על ים סוף, ככתוב "אלות על שפת ים סוף בארץ אדום" (מלכים א, ט, כו), כמו שהזכרנו בפרק ב אות ח

הגבול הדרומי של א"י מתחיל "ממדבר צִן על ידי אדום" (במדבר לד, ג), נמצא שהגבול הדרומי של א"י מתחיל בנקודה שהיא בצפונו של גבול אדום, כמו שאנו רואים כאן. 

מסקנות
ראינו שסברת התוספות, שמסלול קריעת ים סוף היה מסע של הלוך וחזור של חצי-עיגול בתוך הים, בנויה על הנחות שאינן תקפות. אי-לזאת, כשאנו לומדים ומלמדים פרשה זו צריכים אנו לחזור לפשט הפשוט של הפסוקים, שעברו ישראל את הים מעבר לעבר. אבל כשאנו מדברים על ים סוף הכוונה ללשון הים במערב סיני, שרוחבו צר יחסית. 

הבעיות שנתקלו בהן התוספות נבעו בעיקר מחסרון מפות. חסרון זה גרם להם להתעלם מהשטח הגדול של מדבר סיני שמפריד בין מצרים וא"י, וגם מהחלקים השונים של ים סוף, הפותרים לנו כל כך הרבה בעיות. 



התגלה המקום האמיתי בו התרחש נס קריעת ים סוף
28/10/2006 - 07:00
חוקרים רבים ניסו במשך השנים לגלות את המיקום המדוייק של התרחשות נס קריעת ים סוף,
ואיש מהם לא ידע להסביר להיכן נעלם צבאו אדיר המימדים של פרעה?...
כתבה זו מביאה לכם לראשונה בישראל, מידע ממצאים ועובדות מדהימות ומצמררות בנושא זה... 

כל הזכויות על כתבה זו שמורות לאילה אביטל - www.ayalla.net
אתר אילה 
 
 

מסלול יציאת מצרים

בתקופת שיעבודם במצרים,בני ישראל חיו באזור הדלתא של הנילוס במקום המכונה "רעמסס"

"ויסעו בני-ישראל מרעמסס, סכתה, כשש-מאות אלף רגלי הגברים, לבד מטף. " (שמות פרק יב, פסוק ל"ז).

עם יציאתם ממצרים, מקום חנייתם הראשון היה בסכת בקצה הצפוני של מפרץ סואץ.


מיקום סכת

ישנו מקום שנקרא בכמה שמות "ת'ארו" ו"תכות" שמתאים לתיאור של סכת בדיוק, 
נמצא בכתבים עתיקים שהמבצר "ת'ארו" היה ממוקם ליד הדלתא או "רעמסס", במקום בו התגוררו בני ישראל שם גם היה הצבא המצרי מתאסף להכנות לקראת יציאה לצפון. 

יוספוס פלאביוס כותב בסיפרו "קדמוניות היהודים", ספר 2,פרק X:
"כאיש צבא, משה הכיר את "ת'ארו", ושם הוא אירגן את ה"צבא" הגדול ביותר ליציאה ומשם הם יצאו ל"איתם". 


התחנה הבאה: אתם

"ויסעו, מסכת; ויחנו באתם, בקצה המדבר" (שמות י"ג-פסוק כ)




צילום לווין של המסלול שעברו בני ישראל מיציאתם ממצרים ועד הגעתם לאתם
(לחצו להגדלה)




אתם היתה בקצה המדבר, ים סוף:

"ויסב אלקים את-העם דרך המדבר, ים-סוף; וחמשים עלו בני-ישראל, מארץ מצרים" (שמות י"ג פסוק י"ח)


מהמדבר עד לים


כשהם נעים דרך מדבר ים סוף ובורחים מצבא פרעה השם אומר למשה לפנות דרומה ולהגיע לים, אז, עברו בני ישראל דרך ואדי שמוביל לים:

"דבר, אל-בני ישראל, וישבו ויחנו לפני פי החירת, בין מגדל ובין הים: לפני בעל צפן, נכחו תחנו על-הים. 
ואמר פרעה לבני ישראל, נבכים הם בארץ; סגר עליהם, המדבר." (שמות י"ד פסוקים ב-ג)...

אם נבחן את התיאורים המקראיים היטב, אז כדי להגיע ממדבר ים סוף לחוף הים בני ישראל היו צריכים לעבור דרך ואדי שעונה על התנאים הבאים:

1. שיהיה מוקף בהרים גבוהים שאין מהם דרך בריחה דבר שיגרום להם להיות "נבוכים" ....
2. שיוכל להכיל כמות של כמה מליוני אנשים על צאנם ורכושם.
3. שיוביל לחוף גדול דיו להכיל את כולם.

הואדי היחיד בסביבה שעונה לתיאורים בתורה, נקרא ואדי ואטיר.
והינו הנתיב היחיד שיכל להכיל את הכמות האדירה של היוצאים ממצרים ,הוא מוביל ממדבר ים סוף ועד לחוף הים ...

יוספוס פלאביוס מוסיף לנו מידע בספרו "קדמוניות היהודים" ספר שני פרק XV:
לגבי רדיפת צבא פרעה אחרי עם ישראל הוא כותב:

"הם גם סגרו על המעברים בהם הם חשבו שהעברים עשויים לברוח,ולירות עליהם בין המצוק הלא נגיש והים... ולכן הם לחצו את העברים עם הצבא שלהם במקום בו רכס ההרים נסגר על ידי הים..."

תמונות של ואדי ואטיר (לחצו על התמונות להגדלה):


מבט מתוך ואדי ואטיר לחוף נואיבה במקום בו נפגש הואדי עם החוף (שימו לב עד כמה קרוב החוף של ערב הסעודית שממול)

ועוד תמונות של ואדי ואטיר מסודרות פחות או יותר לפי מסלול הנסיעה עד לחוף נואיבה(לחצו להגדלה):
   
   

   

ושימו לב לתמונת הלווין של ואדי ואטיר

לחצו להגדלה


החוף שבו התרחש נס קריעת ים סוף

אם מחפשים במפת האזור, חוף גדול דיו להכיל לפחות 2 מליון אנשים - מוצאים רק מועמד אחד:

חוף נואיבה.

חוף נואיבה משתרע על שטח נרחב במיוחד ובני ישראל יכלו בנקל לחנות בו עם כל צאנם ורכושם.

צילום לווין של חוף נואיבה (שימו לב לגודל החוף ולואדי הגדול שמוביל מהמדבר עד לחוף)
בילקוט מעם לועז כתוב על מה שהיה עם הגעתם של בני ישראל לחוף הים,
בפרשת בשלח פרק ג':
"כי לחזור לצד דרום אי אפשר שכן שם נמצא הע"ז של בעל צפון.
ולצד צפון אי אפשר כי שם יש המצודה המלאה חיילים מצריים, ואי אפשר לעבור על ידיהם.
לצד מזרח - הים.
ולאחור נמצא פרעה וחילו...."
 


לחצו להגדלה



כשהגיעו בני ישראל לחוף הים ,הרגישו לכודים ומכיוון שלא יכלו לחזור לאחור (עקב רדיפת צבא מצרים אחריהם), ואף צפונה לא יכלו לפנות מאחר ובקצהו הצפוני של החוף ניצב היה מבצר של הצבא המצרי שעומד שם עד היום (עובר שיחזור).

 
המבצר המצרי העתיק שנמצא בחוף נואיבה (לחצו להגדלה)

ובקצה הדרומי של החוף ההרים הגיעו ממש עד הים, כמו שכותב יוספוס פלאביוס (בספרו "קדמוניות היהודים" ספר שני 3-15:
"שכן היה שם רכס הרים בלתי עביר שמנע את בריחתם"...


חוף נואיבה (לחצו להגדלה)




העמודים
ב- 1978 התגלו 2 עמודי גרניט תואמים משני צידי מפרץ ים סוף, אחד התגלה בחוף נואיבה 
שחלקו בתוך המים והכתב שהיה עליו נשחק כמעט לחלוטין, ואז הרי נואיבה עדיין היתה בשטח מדינת ישראל, 
לאחר מכן העבירו את עמוד הגרניט משם אל מעבר לכביש.



העמוד שהתגלה בחוף נואיבה (לחצו להגדלה)

עמוד הגרניט השני נמצא בצידו השני של מפרץ ים סוף בצד של ערב הסעודית, על עמוד זה נשארו עדיין כתובות בעברית שכללו את המילים:
מצרים, מתו,שלמה,אדום,פרעה,משה, מים, ושם השם.


העמוד בצד הסעודי (לחצו להגדלה)

אפשר כנראה להסיק מכך ששלמה המלך העמיד את העמודים הללו 400 שנה לאחר שהתרחש הנס של קריעת
ים סוף.
הנמל של שלמה המלך היה בקצה הצפוני של המפרץ במקום בו נמצאת היום אילת, והוא הכיר היטב את איזור חציית ים סוף שכן המקום היה ממש ליד.

" ואני עשה המלך שלמה בעציון-גבר אשר את-אלות, על-שפת ים-סוף--בארץ אדום." (מלכים א', כ"ו)

בתנ"ך ייתכן שמוזכר אותו עמוד:
ביום ההוא, יהיה מזבח לה' , בתוך, ארץ מצרים; ומצבה אצל-גבולה, לה' והיה לאות ולעד לה' צבאות, בארץ מצרים" (ישעיהו פרק י"ט, פסוק י"ט)


גלגלי המרכבות
לפי הנראה למעלה בני ישראל חצו את ים סוף מחוף נואיבה לחוף שממול בערב הסעודית כיום שאז לפי כל המפות העתיקות היתה - מדיין.

"ויבאו בני-ישראל בתוך הים, ביבשה; והמים להם חומה, מימינם ומשמאלם. וירדפו מצרים, ויבאו אחריהם--כל סוס פרעה, רכבו ופרשיו: אל-תוך, הים. ויהי, באשמרת הבקר, וישקף יהוה אל-מחנה מצרים, בעמוד אש וענן; ויהם, את מחנה מצרים. ויסר, את אפן מרכבתיו, וינהגהו, בכבדת; ויאמר מצרים, אנוסה מפני ישראל--כי יהוה, נלחם להם במצרים." (שמות י"ד פסוקים כ"ב - כ"ה).

ב- 1978
 חוקר בשם רון ואייט (אחד מהחוקרים הידועים בנושא) צלל באזור שלפי הנראה למעלה התרחשה חציית ים סוף, כלומר בחלק הדרומי של חוף נואיבה, והוא מצא שם חלקי מרכבות שהיו כבר מכוסים בשכבת אלמוגים, ונדרש טיפול זהיר בהם כדי לראות אותם, אך עם זאת האלמוגים סייעו כנראה לשימורם כל השנים.
בקרקעית הים נמצאו גלגלים בעלי 4, 6 ו -8 חישורים, רון הוציא מהמים ציר מרכבה שאליו היו מחוברים 8 חישורים של גלגלוהביא אותו לבדיקה בקהיר אצל נאסיף מוחמד חסן - מנהל העתיקות.
נאסיף מוחמד חסן בדק את חלק המרכבה ומייד הודיע שמדובר בממצא מהשושלת ה-18 של מצרים העתיקה, שידועה כתקופת שיעבוד עם ישראל במצרים.

גלגלים שנמצאו ים בצד של חוף נואיבה(לחצו להגדלה)
  

למטה- גלגלי זהב שנמצאו על ידי רון וואייט ב- 1988 ,
נשארו כמעט מושלמים מכיוון שקשה לאלמוגים להיצמד לזהב (לחצו להגדלה)
 

ולמטה לשם השוואה- ציור מרכבה שנמצא בקבר מצרי מאותה תקופה (לחצו להגדלה)

מעניין שחלקי מרכבות עם זהב, נמצאו בצד המצרי של מפרץ ים סוף, כלומר נואיבה, המקום שממנו החלה חציית ים סוף, והרי מרכבות זהב שימשו לטקסים והיו שייכות ל"אצולה" של מצרים העתיקה ולא היו בנויות לקרב כמו המרכבות האחרות, מה שהופך את מקום הימצאם להגיוני - כלומר הגיוני שבראש הצבא שנכנסו ראשונים לים, היו אלה שמאומנים לקרב, ואילו ה"אצולה" ובני המלוכה יהיו בסוף והאחרונים להיכנס לים, ולכן כשהים "נסגר" עליהם, הם היו עדיין קרובים לחוף (נואיבה).


ציור עתיק מתקופת השושלת ה- 18 במצרים העתיקה שמתאר בניית מרכבות מהסוג שמצופה זהב



עוד ציור עתיר של מרכבה מאותה תקופה



תבליט עתיק של מרכבה עם גלגלים של 4 ו- 8 חישורים (לחצו להגדלה)



מרכבה מקברו של המלך תות (לחצו להגדלה)


 
גלגלים וצירי מרכבות נוספים (לחצו להגדלה)


כמו כן רון מצא בקרקעית הים עצמות של סוסים ובני אדם:

מימין- ירך של אדם מכוסה באלמוגים שנבדקה באוניברסיטת שטוקהולם 
ונמצאה כירך ימין של אדם שהיה בגובה של כ- 170 ס"מ, ולידה משמאל ירך אחרת לשם השוואה

(לחצו להגדלה)


צלעות אדם (לחצו להגדלה)

בדצמבר 1998 החוקרים ביל פריי ורון וואייט עם עוד 8 אנשים נסעו לנואיבה לצלילה נוספת במקום בו רון וואייט גילה בעבר את הממצאים, ביל פריי ועוד חוקר צללו ודי מהר גילו ציר של מרכבה מבצבץ כ- 60 ס"מ מתוך החול, כשאליו מחוברים עדיין, גלגל עם 6 חישוריםכשהכל כמובן כבר מכוסה באלמוגים.
כדי לוודא שאכן מדובר בחלקי מרכבות ולא בסתם אלמוגים יפים, הם השתמשו בגלאי מתכות שנתן קריאה חיובית לכל החלקים, מה שאומר שמתחת לאלמוגים יש חלקים עשויים מתכת.

הממצאים שגילה ביל פריי (לחצו להגדלה)
  

כמה צוללנים אחרים שהיו איתם, מצאו עוד גלגלים ואף תאים של מרכבות, אך מה שיותר הדהים אותם היה מציאת עצם הירך של אדם וכמו כן ערמות של עצמות אדם, חלקן מפוזרות וחלקן מקובצות בתוך אלמוגים.


עצם הירך שהתגלתה (לחצו להגדלה)

ב-מאי 2000 נערכו צלילות מחקר על ידי קבוצות חוקרים שונות בראשותו של מארק קראסברג מנורווגיה ובין הצוללים היו חוקרים ידועים כמו:
רוס פטרסון מאוסטרליה, ויוקה פונטן משבדיה, מייקל רדמן ואהרון סן מבריטניה ותור לארסן מנורווגיה. 
למרבה שמחתם בדיוק היה באזור ד"ר לנרט מולאר כשברשותו מצלמה תת-ימית משוכללת עם שלט רחוק והוא הצטרף אליהם, כמו כן הצטרפו אליהם עוד חוקרים עם ציוד משוכלל לחקר תת-ימי.
הם שטו עם סירתם לכיוון ערב הסעודית (העבר השני של מקום חציית ים סוף) הם הצליחו לעבור את הסימון של חצי הדרך (מנואיבה לערב הסעודית), הם צללו עם "אקסקליבר 1000" - מכשיר שמאפשר לגלות מתכות אפילו 2 מטר לתוך קרקעית הים.
בצלילה אחת בעומק 28 מטר, התגלו שרידים מכוסים אלמוגים בצורת גלגל, בדיוק בגודל של גלגלי מרכבה 
וניתן היה לראות בברור את ציר המרכבה וששת החישורים של הגלגל, ובבדיקת הגלגל התגלתה קריאה חיובית במגלה המתכות 
לגבי היקף הגלגל אך לא בחישורים או באופן (מה שמתאים לאופן בניית הגלגלים בתקופת פרעה הידוע).
כמו כן התגלו עוד המון חלקי מתכות מכוסים אלמוגים.
חוץ מהנ"ל התגלו עוד הרבה שרידים של גלגלי מרכבות בצד הסעודי מה שמאושש את הטענה שמסלול חציית ים סוף של בני שראל היה מנואיבה לערב הסעודית.

גלגלי מרכבות שהתגלו בקרקעית הים בצד הסעודי- צילמה:ויוקה פונטן (לחץ להגדלה)
  






עבודה 
logo בניית אתרים בחינם