x
בניית אתרים בחינם

myMail@2all.co.il | 1800-123456789

תורה


סרטון דש מהלך חיזקיהו 

   
          שי      תלתן   תנך   תנך  תנך ביאור  מפות   הזמן  ציר הזמן      פרשנות המקרא      ציר זמן עברי   קישור לולאות  רמבן

בס"ד
שמואל ב פרק ג' 
   חדשות התנך  (6:50)

בפרק ג' מסופר שדוד הולך ומתחזק ובית שאול נעשה דל.

הפרק מתאר מהלכים דיפלומטיים של דוד והסובבים אותו.

מעמדו הגבוה של אבנר בחצר איש בושת,
גורם לו להרשות לעצמו לקחת אחת מהפילגשים של איש בושת לאישה,
את רצפה בת איה.

פילגש -


 אשה מיוחדת לאיש וחיה אתו בלי הסכם ממוני בלי נשואין.
מקור המילה ביוונית, שם משמעה אישה שאינה גברת הבית
 אבל מעמדה גבוה יותר ממעמד שפחה


אברהם ויעקב לקחו פילגשים,
והדבר היה מקובל כאשר האשה הראשונה לא ילדה בנים

דוד המלך לקח פילגשים ונשים מירושלים
(מ"ב ה' י"ג) ושאלו בגמרא: מאי נשים ומאי פילגשים? 
אמר רב יהודה א"ר נשים בכתובה וקדושין, 
פילגשים בלא כתובה ובלא קדושין (סנהדרין כ"א.),
וכן פוסק הרמב"ם (מלכים פ"א)


הדבר נראה לאיש בושת ככוונה גלויה
לגזול מידיו את הממלכה,
ולכן הוא כועס על אבנר ונוזף בו.

אבנר מרגיש שאיש בושת מתנהג אליו בכפיות טובה,
והוא מחליט לחבור לדוד, ומציע להסב אליו את כל ישראל.

דוד רוצה להעמיד למבחן את נאמנותו של אבנר כלפיו,
והוא מתנה את קיום ההסכם ביניהם
בהצלחתו של אבנר להחזיר את מיכל בת שאול שתהיה אשתו.

(מיכל ניתנה לדוד כשניצח את גוליית,
והביא 100 עורלות פלשתים, כפי שהבטיח שאול,
אבל שאול ביטל את הנישואין בין דוד למיכל,
מפני שדוד חתר תחת שלטונו, ונתן אותה לאחר.)

דוד פונה לאיש בושת (חולק כבוד למלך)  שרק הוא בעל הסמכות לנתק אותה מבעלה.

פס' 15-16 מספרים על לקיחת מיכל מבעלה שאוהב אותה ומתאבל על לכתה.

בפס' 17-18 אבנר פונה לזקני ישראל ולבנימין
ומנסה לשכנע אותם להצטרף לדוד.
הוא מנמק זאת בכך שמכיוון ששאול לא הצליח להושיע אותם מיד פלשתים,
יעשה זאת דוד בשליחות ה'.

בפס' 20-21 מבשר אבנר לדוד על ההצלחה שלו בשכנוע ישראל ובנימין,
ודוד מקבל אותו בזרועות פתוחות ועורך לו משתה.

כשאבנר עוזב את הארמון יואב הורג אותו. (פס' 26-27)
הכותב מספר שבכך נקם יואב את רצח אחיו עשהאל,
אבל יוסף בן מתיתיהו (מצביא, היסטוריון וסופר) מסביר
שיואב כנראה חשש שאבנר ייקח את מקומו כשר הצבא של דוד
.(יש סיבה גלויה, וסיבה סמויה).

בפס' 21-37 הכותב מתאמץ לנקות את דוד מהקשר לרצח אבנר.
דוד מכריז על אבל ועל צום, מקלל את יואב ובית אביו,
ואמר שבני צרויה (אחותו) קשים ויקבלו את עונשם מה'.

דווקא התנהגותו של יואב, שפועל ממניעים אישיים,
מבליטה את דמותו של דוד כמנהיג מוסרי, בעל אחריות לאומית.

דוד בחברון
עיין שמואל ב פרק ג



המושג נישואים פוליטיים,
שנועד לקדם קשרים בין מדינות למטרות פוליטיות,
ידוע בתרבויות המזרח הקדום. מלכי מצרים נישאו לבנות מלכים של ארצות יריבות
(למשל: רעמסס השני מלך מצרים נישא לנסיכה חיתית כדי לממש את חוזה השלום שנחתם בין שתי הממלכות לאחר שמאבקיהם הצבאיים לא הוכרעו).

גם במקרא יש עדות לתופעה זו של נישואים למטרות פוליטיות.
יחס המקרא לתופעה איננו בהכרח שלילי
(כמו יחס המקרא לסוגיית נישואים עם נשים נכריות בכלל)




דויד נשא לאישה את מעכה בת תלמי מלך גשור
(ממלכה קטנה ממזרח לכנרת, בעבר הירדן המזרחי),
והיא אמו של אבשלום, שאליה ברח לאחר שהרג את אמנון אחיו.
אין הכתוב מסביר את הסיבה לנישואים אלו,
אך לא מורגש גינוי בציון העובדה שדויד נשא אישה זרה,
  נראה שדוד מנסה להפעיל לחץ סמוי על איש בושת  שיושב הגלעד בעבר הירדן המזרחי 

ואפשר לראות בנישואים אלו יוזמה מדינית לגיבוש ממלכתו, מעבר לכיבושים.









שלמה הרבה להינשא לנשים זרות.
הדבר הראשון המסופר על שלמה, עם עלותו לשלטון, הוא העובדה
שנישא לבת פרעה - נישואים פוליטיים מובהקים.
בת פרעה זכתה למעמד מיוחד,
ושלמה אף בנה לה ארמון (מלכים א, ז 8)


"וַיִּתְחַתֵּן שְׁלֹמֹה אֶת פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַיִּקַּח אֶת בַּת פַּרְעֹה וַיְבִיאֶהָ אֶל עִיר דָּוִד עַד כַּלֹּתוֹ לִבְנוֹת אֶת בֵּיתוֹ וְאֶת בֵּית ה' וְאֶת חוֹמַת יְרוּשָׁלִַם סָבִיב." (מלכים א, ג 1)


בנו של שאול נקרא בספר שמואל בשם איש בושת,
אולם
לפי ספר דברי הימים א', ח 33;  ט' 39
היה שמו אשבעל. משמעות השם היא  "איש-בעל", כלומר אדם העובד לאל בעל. 
נראה ששם האל "בעל" הוחלף  בספר שמואל בכינוי הגנאי "בושת"  שמשמעותו "בושה"  .

                                 פס' ו'- יא' המאבק בין אבנר בן נר לבין איש בושת


פרשנים רש"י ורד"ק

1.      מי הם בניו של דוד?

2.      תאר את יחסי בית דוד ובית שאול על פי פסוקי הפתיחה לפרק?

3.      מה הבעיה שמוצא איש בושת בהתנהגותו של אבנר?[ז]

4.      כיצד מגיב אבנר לביקורתו של איש בושת? ח-י

5.      מה מבקש דוד כתנאי מקדים על מנת להיפגש עם אבנר? י"ג

6.      תאר את פועלו של אבנר להשיב את "עָם בנימין" אל דוד?
''וכל ישראל ויהודה אוהב את דוד''. (שמואל א  יח טז)

7.      יואב שר צבא דוד מנסה להטיל דופי בכנותו של אבנר. ציין 3 נקודות אותן מזכיר יואב? פסוק  כ"ה

8.      מה עושה יואב לאבנר ? כו – כז  והאם דוד בסוד העניין?

9.      עיין רש"י לפסוק כ"ב אילו אירועים מהעבר צפים ועולים לפנינו בפסוק זה?  
צפה  ב סרטון דוד ושאול במערה 
עיין שמואל א פרק כו
עיין שמואל א פרק כד

10. האם יואב דן דין בעצמו או נטל עצה מאחרים? כ"ז רש"י ורד"ק

11. עיין רד"ק לפסוק כ"ט ד"ה ומחזיק בפלך... האם צדק בקללתו את יואב ובהמשך דבריו שם.

12.  כיצד הגיב דוד על מות אבנר ? האם סבר שהמתתו של אבנר הייתה בדין?

13.  במה נבדלה מיתתו של אבנר ממיתתו של עשהאל?

14.  מה ניתן ללמוד מהתנהגותו של דוד בעקבות מיתת אבנר  על הערכתו את אבנר?

15.  כיצד מכנה דוד את אבנר ? כיצד מכנה את עצמו? לח  - לט

16.  מדוע מזכיר דוד את עובדת היותם בני צרויה ולא מציין את שם אביהם? רד"ק ל"ט.














סנהדרין דף מט – מחלוקת יואב ואבנר      כתב בני הרב ירון בן צבי

"'וַיֵּצֵא יוֹאָב מֵעִם דָּוִד וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אַחֲרֵי אַבְנֵר וַיָּשִׁבוּ אֹתוֹ מִבּוֹר הַסִּרָה... וַיַּטֵּהוּ יוֹאָב אֶל תּוֹךְ הַשַּׁעַר לְדַבֵּר אִתּוֹ בַּשֶּׁלִי' (שמ"ב ג', כו–כז) – אמר רבי יוחנן: שדנו דין סנהדרי. אמר ליה: מאי טעמא קטלתיה לעשאל?
- עשאל רודף היה.
- היה לך להצילו באחד מאיבריו!
- לא יכילי ליה.
- השתא בדופן חמישית כוונת ליה, באחד מאיבריו לא יכלת ליה?!...
'ויכהו שם אל החֹמש' – אמר רבי יוחנן: בדופן חמישית, מקום שמרה וכבד תלויין בו" (מט ע"א).

המשנה למלך (הלכות חובל ומזיק פ"ח ה"י) מביא דעה כי ההלכה שאסור להרוג את הרודף אם ניתן להציל את הנרדף על ידי פגיעה באחד מאיבריו של רודף נוהגת דווקא באחר שבא להציל; אבל הנרדף עצמו אינו חייב לדקדק, ומותר לו להרוג את הרודף גם אם יוכל להציל עצמו באחד מאיבריו.

המנחת חינוך (מצוה תר, אות ז) מקשה על דעה זו מסוגייתנו: אם כן, מדוע טען יואב שאבנר התחייב מיתה בהריגת עשהאל משום שיכול להציל עצמו באחד מאיבריו של עשהאל? והרי אבנר היה הנרדף! והוסיף המנחת חינוך והוכיח מרש"י להלן עד ע"א (ד"ה ויכול), שאף הנרדף חייב מיתה אם יכול להציל עצמו באחד מאיבריו של הרודף.

ברם, נראה שהתירוץ לקושייתו פשוט. הדעה שהנרדף מותר להרוג את הרודף גם כשניתן להציל באחד מאיבריו מניחה שהנרדף עצמו אינו יכול לדייק בגלל הלחץ שהוא נתון בו. אבל אבנר הצליח לפגוע "אל החֹמש", כלומר הצליח לדייק מאוד, ועל כן היה לו להציל עצמו באחד מאיבריו של עשהאל.

בזה תתבאר היטב השיחה בין יואב ואבנר. יואב טוען שאבנר יכול להציל עצמו באחד מאיבריו של עשהאל. אבנר משיב שלא יכול, כלומר שהוא הנרדף, והנרדף תמיד בחזקת שאינו יכול להציל עצמו באחד מאיברי הרודף. אך יואב עונה לו שהכאת עשהאל "אל החֹמש" מוכיחה שתפקודו לא נפגע במצב לחץ, ועל כן אין הוא פטור מהחובה לצמצם את הפגיעה במי שרודף אחריו להרגו.

הדיון הזה בין יואב לאבנר, אפשר שאינו נוגע רק להריגת עשהאל, אלא גם לעצם המלחמה בין בית שאול ושרידיו לבין בית דוד. אבנר – עד לא מכבר שר הצבא של בית שאול – טוען שלחם בבית דוד מפני שראה בהם רודפים, הבאים לתפוס את המלוכה מבית שאול, ומן הסתם גם להרוג את אנשיו. על כך השיב יואב שלא היה צורך במלחמה, שכן דוד לא חשב מעולם לשלוח יד בשאול ובביתו. כנגד זה טען אבנר שבתור הנרדף, לא היה מוטל עליו לבחון אם הרודף מעוניין ליטול רק את המלכות, או שמא גם חיים. אך יואב מוכיח שאבנר היה יכול להבין זאת ולא להילחם. מניִין?

"אמר רבי אבא בר כהנא: בור וסירה גרמו לו לאבנר שיהרג".

ופירש רש"י:

"בור – צפחת מים שלקח דוד מראשותיו של שאול כשהיה ישן במעגל... היה לו לאבנר למחות בשאול ולומר לו: ראה כמה צדיק הוא שלא הרגך. ולא מיחה, אלא אמר: שמא אחד מבני הצבא נתנם לו.
וסירה – קוץ. כשכרת דוד את כנף מעילו של שאול במערה, היה לו לאבנר ללמד זכות על דוד ולומר לשאול: ראה כמה חס עליך ולא הרגך בהיותך יחד עמו במערה, ולא לימד זכות אלא אמר: שמא כשעברתם אצל הקוצים והסירים נכנס אחד מן הקוצים בכנף מעילך והוא היה טמון שם וחתכו".

אבנר היה צריך להסיק מן התקריות של צפחת המים וכנף המעיל כי דוד אינו מעוניין לפגוע בשאול. במקום זאת הוא ביטל אותן, ועל כן קובע יואב כי יש לראות בו את מחרחר המלחמה, ולא נרדף.


האבל על מות אבנר

הקינה על אבנר

ביאור הקינה - בעמודה הימנית מופיעה הקינה. את הביאור נכתוב בעמודה השמאלית.

 

וַיְקֹנֵן הַמֶּלֶךְ אֶל אַבְנֵר וַיּאמַר=

 

___________________________________________

 

הַכְּמוֹת נָבָל יָמוּת אַבְנֵר=

 

___________________________________________

 

יָדֶךָ לֹא אֲסֻרוֹת =

 

 

_________________________________________

 

וְרַגְלֶיךָ לֹא לִנְחֻשְׁתַּיִם הֻגַּשׁוּ =

 

___________________________________________

 

כִּנְפוֹל לִפְנֵי בְנֵי עַוְלָה נָפָלְתָּ =

 

 

___________________________________________

 

 

השוואות למקורות אחרים

היכן מצאנו את המַכָּה בַּחוֹמֶש? ________________________________

איזו קינה נוספת קונן דוד? _______________________ על מי?  ___________________





נכון לא נכון 

1. בנו השלישי של דוד היה אדוניה בן חגית

2. איש בושת בא בטענות לאבנר על ששכב עם רצפה בת איה פילגש שאול אביו

3. אבנר התנצל לפני איש בושת על מה שעה עם רצפה בת איה

4. דוד דורש שיחזירו לו את מיכל אשתו, והיא מוחזרת לו

5. אבנר הגיע אל דוד לחברון, כדי לכרות איתו ברית והסכם שיהיה מלך על כל ישראל

6. כשסיפרו ליואב על ההסכם בין דוד לאבנר, הוא מאוד שמח

7. יואב הרג את אבנר בן נר כניקמת דם על הריגת אחיו עשהאל

8. דוד לא התאבל על מות אבנר, הוא בירך את יואב על שהרג את אבנר

9. " יְשַׁלֵּם ה’ לְעֹשֵׂה הָרָעָה כְּרָעָתו"ֹ: היתה תפילת דוד כנגד רוצחי אבנר



שאלות

1." וּלְשָׁאוּל פִּלֶגֶשׁ וּשְׁמָהּ רִצְפָּה בַת אַיָּה וַיֹּאמֶר אֶל אַבְנֵר מַדּוּעַ בָּאתָה אֶל פִּילֶגֶשׁ אָבִי "

א.מה טוען איש בושת ,בן שאול,  כלפי אבנר בן נר ?{ז}____________________________________________________________________

 

ב.כיצד מגיב אבנר לדברי איש בושת?{ח } _____________________________________________________________________________ 

 

ג. מה נשבע לעשות אבנר בן נר , עתה , לאחר המריבה עם איש בושת? {ט-י }_____________________________________________________

 

*ד.מדוע בא אבנר בן נר אל פלגש שאול {לטענת איש בושת! } ,
והרי נשות המלך אסורות לאדם הדיוט ואפילו לאחר מות המלך?

 

הידעת?!

פילגש= אישה במעמד משני לעקרת הבית{והיא ללא כתובה וללא קידושין} ,
דבר זה רווח בתקופה שבה היו מותרים נישואי גבר לכמה נשים.

 

2.מדוע איש בושת לא השיב דבר {=התווכח} על איומו של אבנר בן נר כלפיו ? {יא}________________________________________________

 

3." וַיִּשְׁלַח אַבְנֵר... כָּרְתָה בְרִיתְךָ אִתִּי ...לְהָסֵב אֵלֶיךָ אֶת כָּל יִשְׂרָאֵל."
מה אנו לומדים מלשון זו שנקט אבנר?
וכיצד זה קשור לתשובתך לעיל בשאלה 1ד'? {רמז: ברית איתי /ברית לי} 
______________________________________________________________________________________

 

4.מהו התנאי שמציב {=מעמיד} דוד לפני פגישה נוספת עם אבנר על מנת לכרות ברית?
{יג} האם אבנר מצליח לקיים תנאי זה? נסה לדייק מהפסוקים!

___________________________________________________________________________________________________________

 

5.מהיכן נלקחת מיכל בת שאול?    
      כיצד מגיב פלטי בן ליש בהילקח מיכל מעימו?     
     בפקודת מי שב פלטי בן ליש על עקבותיו? {טו-טז}

___________________________________________________________________________________________________________

 

6.כיצד משכנע אבנר את זקני ישראל בכלל ואנשי בנימין בפרט
{=הקרובים לבית המלוכה הנוכחי-שאול}
להסב את המלוכה לדוד ? {יז-יח}

___________________________________________________________________________________________________________

 

7.להיכן פונה אבנר לאחר הפגישה עם דוד?                
         מה המשימה שאבנר רוצה כעת ללכת לבצע?   {כא}

___________________________________________________________________________________________________________

 

8. מה טוען יואב כלפי דוד כאשר נודע לו על ביקורו של אבנר?          
           כיצד מסביר יואב את מעשיו של אבנר אצל דוד? {כד –כה }

___________________________________________________________________________________________________________

 

9.מה עושה יואב לאחר צאתו מעם דוד?  פרט!
__________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________

 

10.מדוע הרגו יואב ואבישי את אבנר עפ"י עדות הנבואה?
___________________________________________________________________

 

11.ציין לפחות שלש פעולות מיוחדות שעושה המלך דוד
על מנת להראות לכל העם שאין לו חלק בתכנון הריגת אבנר בן נר? {לא- לו }

א._________________________________ ב._______________________________ ג.______________________________________

 

12.האם פעולותיו של דוד הועילו לו להסיר את חשד העם ממנו?    
       הוכח מלשון הפסוק ! {לו –לז }

___________________________________________________________________________________________________________

 

13.מדוע דוד לא מעניש את בני צרויה על מעשיהם ? {לט }
_________________________________________________________________

 

14**בפסוקים כא-כג צרוף המילים "וַיֵּלֶךְ בְּשָׁלוֹם" חוזר שלש פעמים בסמיכות!
מה מדגיש הנביא בחזרה זו ?
כיצד מכונה תופעה לשונית זו ומה תפקידה?

___________________________________________________________________________________________________________


ג:                                                 ב-ה       שמות בני דוד

                                                    ו– יא     ריב בין אבנר לאיש בשת

                                                    יב – טז אבנר מציע כריתת ברית עם דוד ומביא לו את מיכל

                                                    יז – כא אבנר פועל להמליך את דוד

                                                    כב – ל   יואב הורג את אבנר

                                                    לא– לז   קבורת אבנר וקינת דוד

                                                    לח– לט דוד מקלל את בני צרויה


  1. מה טען איש בשת נגד אבנר? ________________________________________________
  2. על מה נשבע אבנר? ________________________________________________
  3. מה מבקש אבנר מדוד באמצעות השליחים שלו? ________________________________
  4. מה דורש דוד מאבנר לפני כריתת הברית? ___________________________________________
  5. אל מי פונה אבנר שיסכימו להמליך את דוד? __________________________________________
  6. מהיכן לוקח אבנר את מיכל? ________________________________
  7. היכן עושה אבנר משתה עם דוד? ________________ מי השתתף? ________________________
  8. על מה כועס יואב על דוד? ________________________________________________
  9. היכן הורג יואב את אבנר? ________________________________
  10. מי עזר ליואב? ________________________________
  11. מי השתתף בלויה של אבנר? ________________ מדוע? _______________________________
  12. כיצד הראה דוד בהתנהגותו שהוא לא היה קשור להריגת אבנר? _____________________________
  13. כיצד מכנה דוד את אבנר בפסוק לח? ________________________________
  14. 'ישלם ה' לְעֹשֵׂה הָרָעָה כְּרָעָתוֹ' למי מתכוון דוד? ________________________________

 

 



 
כתוב על מותו של אבנר וקינת דוד לאבנר
כתוב שאלה בה אתה רוצה לדון.
שאלה המניעה  דו שיח
 

קינת דוד - הרטוריקה של האבל והשכול
מחבר: אהרן קומם


הכמות נבל ימות אבנר?!מאת: אראל סגל הלוי


קינת דוד על אבנר


 יואב הורג את אבנר הרב אמנון בזק


    •  


סכום פרק ג

בפרק ג'

1)בפס' ב-ה יש פירוט שמות ששת הבנים שנולדו לדוד בחברון

א) מה הסיבה ל פירוט 2 שמות מהבנים של דוד? ( הסכם , שלטון)

ב) מהו ההסכם?

ג) מה דוד רצה להשיג ע"י ההסכם

2) עיין פס' 6-11  תאר את הריב בין אבנר לבין איש בושת

א) כיצד אבד איש בשת את תמיכתו של אבנר?

ב) מדוע נפגע אבנר מהערה זו?

ג) כיצד הגיב אבנר?

ד) מה החליט אבנר לעשות? וכיצד יעשה זאת?

ה) כיצד הגיב איש בושת?

הברית בין דוד לאבנר

א)   הסבר בלשונך את הברית

ב) מה הקושי הלשוני בדברי אבנר לדוד?

ג) כיצד הגיב דוד?

ד) מהו התנאי שהציב דוד לברית עם אבנר?

ה) מה הייתה תשובתו של איש בשת לבקשתו של דוד 


פרק ג (פסוקים א-טז) / ברוריה בן-דוד (וייס) בפרק ג
נקרא על מפנה מפתיע שחיזק את מעמדו של דוד.
בפרק ב יש פירוט שמות ששת האזורים שעליהם המליך אבנר את איש בשת : הגלעד ,
האשורי, יזרעאל , אפרים , בנימין ועל ישראל כולה.
בפרק ג' יש פירוט שמות ששת הבנים שנולדו לדוד בחברון.
אמנון לאחינעם היזרעאלית , כלאב לאביגיל אשת נבל הכרמלי,
אבשלום בן מעכה בת תלמי מלך גשור (גשור הייתה בדרום הגולן),
אדניה בן חגית, שפטיה בן אביטל ויתרעם לעגלה אשת דוד.
חז"ל אמרו : עגלה זו מיכל ולמה נקרא שמה עגלה? שחביבה עליו כעגלה (סנהדרין כא ע"א).
מצאנו כבר עגלה ככינוי חיבה לאישה "לולא חרשתם בעגלתי" (שופטים יד, יח).
חז"ל דרשו שעגלה זו מיכל מכך שהכינוי אשת דוד נאמר רק עליה
ובדה"א ג, ג כתוב : "לעגלה אשתו". מיכל הייתה אשת נעוריו של דוד.
המדרש אומר ולמה נקראה שמה עגלה? מה עגלה הזאת אינה מקבלת עול על צווארה,
אף מיכל לא קבלה עול מאביה אלא קנטרה אותו.
כאשר שאול ביקש להרוג את דוד בבית מיכל היא הבריחה את דוד בעלה והצילה אותו (מדרש שוח"ט לתה' נט ג-ד).
אך יש סתירה בדבר, למיכל בת שאול לא היה ילד עד יום מותה ככתוב בפרק ו פס' כב: "למיכל בת שאול לא היה לה ילד עד יום מותה". יש המסבירים כי היה לה ילד. בטכס החגיגי שנערך לכבוד ארון הברית שהובא לירושלים העירה מיכל לדוד בלעג על שהשתתף בשמחה כאחד העם ועל כך נענשה ומאז לא ילדה. לפי המדרש ביום מותה נולד לה ילד בהסתמך על המילים "עד יום מותה". רוב בני ישראל רצו שדוד ימלוך עליהם . "ודבר ה' היה עם זקני ישראל לאמר : גם תמול גם שלשם הייתם מבקשים את דוד למלך עליכם" (פס' יז). לא היה בכוחם להתנגד לאבנר "ואבנר היה מתחזק בבית שאול"(פס' ו) . ימים רבים היו תגרות בין שני בתי המלוכה. בין בית שאול שבראשו עמד אבנר (שידע מנבואת ה' שהמלוכה עתידה לעבור לדוד פס' יח) ואיש בשת לבין בית דוד. "ודוד הלך וחזק ובית שאול הולכים ודלים" (פס' א). בית שאול הולכים ונחלשים. כדי להמחיש את התחזקותו של בית דוד הכתוב מונה את שמות בניו שנולדו בחברון. מחמת המלחמה התחזק מעמדו של אבנר, ומחמת מעמדו הרם הרשה אבנר לקחת לעצמו את פילגש המלך המת רצפה בת איה. רצפה פירוש השם גחלת אש (מ"א יט, ו : "עגת רצפים" עוגה שנאפתה על גבי גחלים. ישע ו, ו : "ובידו רצפה"- גחלת). כיצד אבד איש בשת את תמיכתו באבנר? הוא לא ידע לשמור זמן ממושך על נאמנותו של אבנר. הוא הכעיס את אבנר בתלונתו על שלקח את רצפה בת איה פילגש שאול (פילגש זו אישה בלא כתובה ובלא קידושין (סנהדרין כא ע"א). לפי מנהג הימים ההם היה יורש כיסא המלוכה לוקח לו את נשי המלך שקדם לו כסמל לחיזוק מעמדו החוקי, לפיכך חשד איש בשת באבנר שהוא רוצה להסב אליו את המלוכה בקחתו את אשת המלך המת. (בדומה לכך: "ויען המלך שלמה ויאמר לאמו : ולמה את שאלת את אבישג השנמית לאדניהו ושאלי לו את המלוכה" מל"א ב , כב. אבישג השונמית הייתה סוכנת ביתו של דוד). 2 מדוע נפגע אבנר מהערה זו? בלי תמיכתו של שר הצבא הוותיק אבנר, איש בשת לא היה מצליח לעלות על כיסא המלוכה ובלי עזרתו לא יכול היה לשלוט. איש בשת היה חייב להיזהר ביחסו לאבנר ולשמור על הידידות ביניהם. אבנר לא הבין כיצד אפשר לחשוד בו שהוא רוצה להסב את המלוכה, הרי הוא האיש הנאמן ביותר לבית שאול. כיצד הגיב אבנר? "הראש כלב אנכי אשר ליהודה?" (פס' ח). אבנר שואל את איש בשת האם תחשוב אותי לכלב. הכלב נחשב לחיה בזויה (ש"א יז מג; כד , יד). לא סתם אמר אבנר "הכלב אשר ליהודה", בכך הגדיל את הביזיון. זוהי השפלה כפולה ומכופלת, כי היו בני יהודה בזויים בעיני איש בשת ואבנר. יש אומרים שהמשפט "ראש כלב אשר ליהודה" היה גידוף שגור בפי בני בנימין על אנשי יהודה. והכוונה האם אני אחד השפלים ביהודה שאתה חושד בי בבגידה בבית שאול. "היום אעשה חסד עם בית שאול אביך אל אחיו ואל מרעהו, ולא המציתך ביד דוד, ותפקד עלי עון האשה היום" (פס' ח). אבנר מתאונן על כפיות הטובה של איש בשת . לעת כזאת אתה מוכיח אותי על עווני עם האישה. אבנר מודה במעשה, אך לדעתו לא היה בו כל עוון. טובה גדולה עשיתי לך, הרי גם היום אני עושה חסד עם בית אביך עם קרוביו ורעיו. לפי פירוש אחר המשפט נאמר בתמיהה. לאחר שביזיתני האם ראוי שמהיום והלאה אוסיף לעשות חסד עם בית שאול? לפי פירוש נוסף המשפט נאמר בלעג. אכן באמת ראוי אתה שאעשה עמך חסד. אילו הייתה לאבנר כוונה כל שהיא של בגידה האם היה ממליך את איש בשת? הרי אבנר תומך בבית שאול. מה החליט אבנר לעשות? למרות חסדו עם בית שאול איש בשת מייחס לאבנר כוונת בגידה. אבנר האמין שדוד יכיר לו טובה אם יעזור לו ולא יהיה כפוי טובה כאיש בשת. לכן החליט לעזור לדוד, כדי שממלכת ישראל תעבור מבית שאול אל דוד. "להעביר הממלכה מבית שאול ולהקים את כסא דוד על ישראל ועל יהודה מדן ועד באר שבע" (פס' י). כלומר דוד ימלוך על הארץ כולה. ערים אלה מסמנות את גבולות היישוב הישראלי הרצוף בארץ כפי שהיה המצב בראשית ימי השופטים (שופ' כ, א). אין הכוונה לדן ובאר שבע ממש. כי בני ישראל ישבו אז גם מדרום לבאר שבע וגם מצפון לדן, אלא לתחומי ערים אלה. אבנר מחליט לפעול מיד להעברת המלוכה לדוד. כיצד יעשה זאת? "וישלח אבנר מלאכים אל דוד תחתו (העמיד עצמו תחתיו כלומר : קיבל אדנותו של דוד) לאמר : למי הארץ ? לאמר : כרתה בריתך אתי, והנה ידי עמך להסב אליך את כל ישראל" (פס' יב). כל ממלכתו של איש בשת הרי נתונה בידי אבנר, ברצונו הוא נתנה לאיש בשת וברצונו הוא נוטלה ממנו. על כן הוא מציע לדוד לכרות עמו ברית, כדי להסב לדוד את כל ישראל. אבנר ייחס לעצמו גדולה וחשיבות בהיותו שר הצבא של שאול המלך משיח ה'. הוא מציע לדוד : "כרתה בריתך אתי" משמע כריתת ברית בין שווים. לא כמו אנשי יבש שאמרו לנחש : "כרת לנו ברית" (שמ"א יא , א). והגבעונים שהציעו ליהושע "כרתו לנו ברית" (יהו' ט , ו). הלשון "לנו" משמעו כריתת ברית בין חזק לחלש. כיצד הגיב דוד? "ויאמר : טוב, אני אכרת אתך ברית" (פס' יג). 3 מה היה התנאי לברית שבין דוד לאבנר? "לא תראה את פני כי אם לפני הביאך את מיכל בת שאול בבאך לראות את פני" (פס' יג). לא תבוא לפני עד שתחזיר לי את מיכל שניתנה לפלטי בן ליש למרות רצונה (שמ"א כה , מד) דוד רצה להראות לעם שהוא חתן שאול המלך וראוי לרשת את כיסא המלוכה אחריו. דוד פונה במישרים לאיש בשת ומבקשו : "תנה את אשתי את מיכל אשר ארשתי לי במאה ערלות פלשתים" (פס' יד). מכאן למדים שלא הייתה אז מלחמה ביניהם. מה הייתה תשובתו של איש בשת? הוא מצא שדרישתו של דוד מוצדקת "וישלח איש בשת ויקחה מעם איש, מעם פלטיאל בן לוש (ליש)" (פס' טו). פלטיאל הוא פלטי ונזכר כאן בשמו המלא פלטיאל. שאול הפקיע את קדושי מיכל בתו לדוד, והותרה מיכל לשוב לדוד כי הייתה אנוסה ובשוגג הייתה ברשות פלטיאל. יום שכולו אושר למיכל היה יום אסון לפלטי. עולמו חשך עליו "וילך אתה אישה הלוך ובכה אחריה עד בחרים, ויאמר אליו אבנר: לך שוב, וישב"(פס' טז). בחרים ישבה בבנימין כנראה על גבול יהודה, במורד הר זיתים מצד מזרח בדרך היורדת לירדן. כנראה איש בשת שלח את אבנר לקחת את מיכל מפלטי. ע"י שיבת מיכל שב והיה דוד לחתן המלך ויש לו זכות במלוכה גם מצד שאול (מלבי"ם). בקטע זה של הפרק נקרא כיצד ביצע אבנר את זממו. אבנר קיים את התנאי שהתנה דוד. פרק ג (פסוקים יז-סוף) מה יעשה עתה כדי להעביר לדוד את הממלכה? אבנר ישכנע את העם שיש לקחת את המלוכה מאיש בשת ולהעבירה לדוד. אבנר ניהל משא ומתן עם זקני ישראל אשר הלכו אחרי איש בשת. הוא אמר להם גם לפני כן רציתם שדוד ימלוך עליכם ואני מנעתי את הדבר, ועתה הגיע הזמן שתוכלו לעשות כרצונכם. אבנר אינו חושף את הסיבה האמיתית לשינוי שחל בו. מעמיד פנים כאילו החליט לעזוב את בית שאול כשנוכח לדעת כי המלחמה בדוד היא בניגוד לרצון ה'. ה' הבטיח את המלוכה לדוד "כי ה' אמר אל דוד לאמר: ביד דוד עבדי הושיע את עמי ישראל מיד פלשתים ומיד כל איביהם" (פס' יח) . זו פעם ראשונה שדוד מכונה בתואר "עבדי" כלומר עבד ה', תואר אשר אבות האומה ונביאי ה' נקראו בו. אולי קיווה שדוד ימנה אותו לשר צבאו בהיותו שר צבא שאול ושבטי ישראל. מדוע פנה אבנר במיוחד לשבט בנימין? לאחר שהטה לב השבטים אחרי דוד בא בדברים עם זקני שבט בנימין. "וידבר גם אבנר באזני בנימין" (פס' יט). כאן לא דיבר עם הזקנים בלבד אלא עם כל השבט. בני שבט בנימין שבטו של שאול היו קשורים יותר בבית שאול, ייתכן שהעדיפו את איש בשת בן שבטם ועל כן היה צורך להטות את נאמנותם לדוד. עתה יבוא אבנר אל דוד ובידו הסכמת כל העם להמליכו עליו למלך. "וילך גם אבנר לדבר באזני דוד בחברון את כל אשר טוב בעיני ישראל ובעיני כל בית בנימן" (פס' יט). את התנאים שעל פיהם הסכימו להמליכו עליהם. 4 אבנר בא בגלוי ובפרהסיה כדי להמליך את דוד על כל ישראל "ואתו עשרים אנשים" מגדולי ישראל. בהרבה מקומות בתנ"ך "אנשים" הכוונה לאנשים חשובים. "כלם אנשים ראשי בני ישראל המה" (במד' יג , ג). רש"י מפרש בפסוק זה כל אנשים שבמקרא לשון חשיבות. וכן מצאנו "לאנשי סכות" (שופ' ח , ה) מקביל לשרי סכות (שופ' ח ,ו), וכן גם בש"א יז , יב כתוב: "זקן בא באנשים". גם בתעודות חיצוניות שונות "איש" או "אנשים" עניינם מלכי המקום וגדוליו. כיצד קיבל דוד את אבנר? הוא קיבלו בכבוד רב וערך לאבנר ואנשיו משתה "ויאמר אבנר אל דוד : אקומה ואלכה ואקבצה אל אדני המלך את כל ישראל ויכרתו אתך ברית ומלכת בכל אשר תאוה נפשך" (פס' כא). כאן נקרא דוד לראשונה בכינוי מלך, ובפסוק יח בפעם הראשונה מכונה דוד באוזני זקני ישראל בתואר הרם "דוד עבדי". וזו הפעם הראשונה שהכתובים מזכירים צורך בברית למינוי מלך. כלומר אבנר אומר לדוד שהוא ילך ויביא את באי כח העם כולו שייכרתו אתו ברית למען יוכל למלוך עליהם לפי רצונו. דוד נתן לו ללכת , כי אין נפטרים מן המלך בלי נטילת רשות. "וילך בשלום" כי השלים עם דוד. מה דעתכם על פעולותיו של אבנר? אין ספק שדוד התאים למלוכה ואותו בחר ה' למלך על ישראל, אך אין אנו יכולים להסכים לפעולותיו של אבנר, מכיוון שהמניעים שפעלו אצלו היו שליליים. הראשון היה יצר הנקמה, לנקום באיש בשת על העלבון שהעליבו בעניין רצפה בת איה. השני הוא אהבת הכבוד והשררה. הוא שאף להיות שר צבא דוד על כל ישראל במקום יואב בן צרויה. היכן היה יואב? דוד שידע על קנאת יואב באבנר דאג להרחיקו מחברון בשעה שאבנר יופיע לכרות עמו ברית. הוא שלח אותו לפעולה צבאית לפשוט בגדוד על העמים השכנים (ש"א כז ח-ט ; ל ח, טו , כג), כדי שיוכל לקבל את אבנר ללא הפרעה. כששב יואב מהפשיטה אבנר כבר לא היה בחברון. איזה חדשות מסעירות הגיעו אליו? "ויגידו ליואב לאמר בא אבנר בן נר אל המלך וישלחהו וילך בשלום" (פס' כג). כאן כינה הכתוב לראשונה את דוד בתואר "המלך", לאחר שכל ישראל הסכימו להמליכו למלך עליהם. כלומר אבנר היה אצל המלך בהעדרו והמתיק עמו סוד. המלך ערך לו משתה, כרת עמו ברית ושלח אותו לדרכו בשלום. כיצד הגיב יואב? לבו ודאי נתמלא רגשות קנאה ושנאה מדוע? יואב שנא את אבנר מכיוון שהרג את עשהאל אחיו, ואולי חשש לפגיעה במעמדו, ראה בו מתחרה בעתיד לכהונת שר הצבא. כאשר יסב את המלוכה לדוד יפקידהו דוד לשר צבא תחתיו. מה עשה? ראשית ניסה לפגוע בידידות שקמה בין דוד לאבנר. הוא דבר סרה באבנר. הציגו כמרגל שבא להוליך שולל את דוד התמים בדברי שקר וכזב. "ויבא יואב אל המלך ויאמר : מה עשיתה הנה בא אבנר אליך 5 למה זה שלחתו וילך הלוך (לחיזוק ולהדגשה). ידעת את אבנר בן נר כי לפתתך בא ולדעת את מוצאך ואת מבואך ולדעת את כל אשר אתה עשה" (פס' כד , כה). יואב הזהיר את דוד שלא יאמין באבנר, כוונתו האמתית היא לדעת כל אשר אתה עושה ולהשתמש בידיעות אלה לרעה. דוד לא הגיב על דברי יואב. ויואב מזדרז ושולח מלאכים להשיב את אבנר חברונה בשם המלך. "ויצא יואב מעם דוד וישלח מלאכים אחרי אבנר, וישבו אתו מבור הסרה , ודוד לא ידע" (פס' כו) . דוד לא ידע על שליחותו זו של יואב. בור הסרה - מקום הנקרא ביר סארה הסמוך לחברון ליד הדרך לירושלים, ויהודי חברון קראו לו מקווה שרה. אחרים משערים כי הוא עין סירה במרחק 3 ק"מ בערך צפונית מערבית לחברון. אבנר שב בתומו לחברון, לא חשד בשום כוונה רעה. הוא חשב שיואב השיבו לפי פקודת דוד. יואב חיכה לו ליד השער. "ויטהו יואב אל תוך השער לדבר אתו בשלי, ויכהו שם החמש, וימת בדם עשהאל אחיו" (פס' כז). כלומר יואב היטה את אבנר מן הדרך אל תוך השער לדבר אתו בשלי מופיע פעם יחידה במקרא כנראה בשלווה ובביטחון (רלב"ג). כמו "ישליו אהביך" (תה' קכב , ו) "ישליו אהלים" (איוב יב, ו). יש המפרשים בכזב במרמה משרש "שלה", כמו אל תכזב בשפחתך" מ"ב ד , טז ושם בפסוק כח כתוב "לא תשלה אתי". יואב ביצע מעשה רצח מתוכנן. הכה באיבר שבו אבנר הכה את עשהאל בחמש (ב , כג). החלק הרך שבין הצלעות לירך. באכדית אזור הבטן התחתונה. וחז"ל דרשו דופן החמישית מקום שמרה וכבד תלויים בו. רצח עשהאל הייתה אמתלה בפי יואב. הסיבה העיקרית הייתה הקנאה . הוא הרגו בעטיו של הברית שכרת עם דוד. מה הייתה תגובתו של דוד שנודע לו רצח אבנר? רצח אבנר בידי יואב היה למורת רוחו של דוד. הוא גם חשש שאויביו יעלילו עליו ויאמרו כי ידו הייתה ברצח וכי בפקודתו נעשה הדבר. היה עליו לעשות מאמץ כדי לגלות את רגשי הערצתו לאבנר ואת יחס הבוז לרוצחו. דוד הדגיש שלא היה לו שום חלק במעשה ולא ידע עליו כלל. "נקי אנכי וממלכתי מעם ה' עד עולם מדמי אבנר בן נר" (פס' כח) . מכיוון שהברית כללה גם קללות למפירי הברית מעביר דוד את הקללה מעצמו ומביתו אל בית יואב. דמי אבנר שנשפכו חינם ייפלו על ראש יואב ויפגעו בו. דוד קילל את יואב בחמת רוחו. לא יחדל מלהיות בבית יואב "זב ומצרע". בכמה מקומות במקרא נסמך הזב למצורע (ויק' כב , ד ; במד' ה , ב), והמצורע עצמו נחשב למת (במ' יב , יב). הצד השווה לשניהם שיש לשלחם ממחנה ישראל לבל יטמאוהו (במד' ה ב-ד). "ומחזיק בפלך"- פיסח הנשען על משענתו (רש"י ורד"ק). ויש המפרשים פלך כלי טויה, והכוונה שיהיו חלשים ולא יהיו מוכשרים אלא להחזקת פלך שהיא מלאכת נשים (מש' לא , יט). "ונופל בחרב" כלומר בחרב האויב. "וחסר לחם" עני חשוב כמת. יש בקללה זו דמיון לתוכחת הפורענות של איש האלקים אל עלי. "והיה כל הנותר מביתך יבוא להשתחות לו לאגורת כסף וככר לחם ואמר: ספחני נא אל אחת הכהנות לאכול פת לחם" (ש"א ב, לו). "ויואב ואבישי אחיו הרגו לאבנר על אשר המית את עשהאל אחיהם בגבעון במלחמה" (פס' ל). יואב הרג את אבנר גם כשליחו של אחיו ולכן נחשבו שניהם כרוצחיו. פסוק זה בא ללמדנו שלא היה ליואב דין של גואל דם משום שעשהאל אחיו נהרג במלחמה בניגוד לאבנר שנהרג בימי שלום. לנהרג במלחמה אין גאולת דם. זהו שאמר דוד: "וגם אתה ידעת 6 את אשר עשה לי יואב בן צרויה אשר עשה לשני שרי צבאות ישראל לאבנר בן נר ולעמשא בן יתר ויהרגם וישם דמי מלחמה בשלם" (מ"א ב, ה). דוד הכריז אבל לאומי על מות אבנר הוא ציווה על כל שריו ועבדיו ואף על יואב לנהוג מנהג אבל, לקרוע את בגדיהם לחגור שקים ולספוד לפני אבנר, אף הוא המלך עצמו השתתף בהלווייתו של אבנר כדי להראות שהוא חולק לו כבוד רב, למרות שאין דרכם של מלכים לחלק כבוד לנתיניהם. לפי ההלכה התלמודית אין המלך הולך אחר מיטת קרוביו. דוד קונן על מות אבנר וקילל את רוצחו קללה נמרצת. מה הייתה קינתו של דוד? מתוך כאב קונן דוד "הכמות נבל ימות אבנר?" איך קרה הדבר שאבנר גיבור המלחמה נפל לא בקרב אלא כפושע שנידון למיתה. הוא לא נפל כשבוי בידי אויביו שאסרו את ידיו ואת רגליו, אלא כגיבור חופשי ואמיץ כוח שנרצח בערמה בידי בן עוולה. "ויספו כל העם לבכות עליו, ויבא כל העם להברות את דוד לחם בעוד היום, וישבע דוד לאמר : כה יעשה לי אלוקים וכה יסיף כי אם לפני בוא השמש אטעם לחם או כל מאומה" (פס' לד, לה). סעודת ההבראה היא מנהג עתיק יומין. עד היום קיים מנהג סעודת ההבראה שמגישים לאבלים אחרי קבורת המת, אבל דוד בדומה לאנשי יבש גלעד (א, יב) קיבל עליו תענית עד הערב. כיצד הגיב העם על התנהגותו של דוד? כל העם הבין כי הוא אבל ודואב על מות אבנר והדבר מצא חן בעיניהם. "ככל אשר עשה המלך בעיני כל העם טוב" (פס' לו). כשם שכל שאר מעשי המלך נראו טובים והגונים בעיני העם. "וידעו כל העם וכל ישראל ביום ההוא כי לא הייתה מהמלך להמית את אבנר בן נר" (פס' לז). מדוע אין דוד מעניש את יואב? דוד עדיין לא התחזק במלכותו זה עתה משחו אותו למלך, הוא פחד להעניש את יואב. לא רצה להעלות עליו חמת משפחת בני צרויה מרי הנפש ובעלי ההשפעה ביהודה שיכולים היו לעורר נגדו רבים מבני יהודה. "ואנכי היום רך ומשוח מלך והאנשים האלה בני צרויה קשים ממני" (פס' לט). אין ביכולתו להענישם כי חזקים הם ממנו ה' יענישם. "ישלם ה' לעשה הרעה כרעתו"(פס' לט). דוד מסר את דינו של יואב בידי שמיים. קריאת הפרק ע"י חלוקת תפקידים. שר וגדול נפל היום הזה בישראל (פס' לח). ניב הוראתו: אדם רם מעלה נהרג. 1 (כיצד איבד איש בשת את תמיכתו באבנר? עבודה בכתב 2 (מדוע נפגע אבנר מהתנהגותו של איש בשת? 3 (מה החליט אבנר לעשות וכיצד ביצע את זממו? 4 (מה היו המניעים לפעולתו? 7 5 (היכן היה יואב כשאבנר הגיע לחברון? 6 (איזה חדשות מסעירות הגיעו ליואב כששב לחברון? כיצד הגיב? 7 (כיצד נהרג אבנר? 8 (מה הייתה תגובת דוד בהיוודע לו דבר הרצח? 9 (מה הייתה קינתו של דוד? 10 (מה הייתה תגובת העם להתנהגות דוד? 11 (כתבו חיבורים: א) נאום אבנר אל העם לטובת דוד. ב) תגובת יואב לחדשות המסעירות בשובו לחברון. ג) דברי ההספד של דוד על אבנר. 12 (כתבו בלשון הספר ביטויים המביעים: א) בוז כלפי שבט יהודה בפי אבנר. ב) לשון שבועה בפי אבנר. ג) אבנר מנהל משא ומתן עם זקני ישראל. ד) התנאים לפיהם יסכימו ישראל ושבט בנימין לקבל את דוד למלך. ה) לדברי יואב אבנר איש פיקח וערום. ו) ביטוי לאבל לאומי. ז) מנהג סעודת ההבראה. ח) לשון שבועה בפי דוד. ט) מלך חדש שטרם ביסס את מלכותו. 13 (מי אמר למי? א) למי הארץ. ב) לא תראה את פני כי אם לפני הביאך את מיכל בת שאול. ג) ביד דוד עבדי הושיע את עמי ישראל מיד פלשתים. ד) ומלכת בכל אשר תאוה נפשך. ה) למה זה שלחתו וילך הלוך. ו) כי לפתתך בא ולדעת את מוצאך ואת מבואך. ז) קרעו בגדיכם וחגרו שקים וספדו לפני אבנר. ח) כנפול לפני בני עולה נפלת. 
logo בניית אתרים בחינם