x
בניית אתרים בחינם

myMail@2all.co.il | 1800-123456789

תורה


סרטון דש מהלך חיזקיהו 

   
          שי      תלתן   תנך   תנך  תנך ביאור  מפות   הזמן  ציר הזמן      פרשנות המקרא      ציר זמן עברי   קישור לולאות  רמבן


בס"ד

סרטון - חלק א
סרטון- חלק ב

*לו"ז :
יא' ניסן ישראל נימולו . 
יד' ניסן – קרבן פסח .
טו' ניסן – כא' ניסן חג הפסח .
כב' ניסן- כח' ניסן  הקפת חומות יריחו עד לנפילתם.  


צבא הגנה לישראל

המטה הכללי

פקודת היום: כיבוש יריחו

א.      כללי: במסגרת כיבוש ארץ כנען ע"י צבא ישראל
בפיקודו של רמטכ"ל יהושע בן נון חצו כוחותינו את הירדן וערוכים בגלגל,
מרחק קצר מהעיר יריחו.

ב.      קרקע: השטח הינו מישורי. העיר יריחו מוקפת חומה.

ג.       אויב: בגזרתנו נמצאות ערי הכנעני יריחו, העי וגבעון.
בראש העיר עומד מלך יריחו, וחייליו מגינים על העיר. ע"פ ידיעות מודיעיניות,
המורל בקרב כוחות האויב נמוך, וחייליו מצויים בפחד מהתקפה ישראלית.
העיר סגורה ונצורה, אין כניסה ויציאה.

ד.      כוחותינו: כהנים נושאי ארון הברית, 7 כהנים נושאי 7 שופרות, החלוץ, חיילי ישראל, מאסף.
בראש הכוחות עומד יהושע בן נון.

ה.      מטרה: בני ישראל יכבשו את ארץ כנען ע"פ דבר ה' ב- 7 שנים.

ו.        משימה: בני ישראל יכבשו בראשונה את העיר יריחו ב-7 ימים.

ז.        השיטה: בני ישראל יכבשו את העיר בשלושה שלבים:

שלב א': שישה ימים - הקפה אחת בכל יום כולל תקיעה בשופרות.

שלב ב': ביום השביעי - 7 הקפות + תקיעה בשופרות. תרועת העם.

שלב ג': נפילת החומות וכיבוש רגלי של העיר.

ח.    
סדר תנועה:                                                   כיוון התנועה

 

המאסף

העם

כהנים נושאי ארון ה'

7 כהנים נושאי שופרות

חלוץ

 

ט.     דגשי המפקד:

1.      בעיר ישנה משפחה של משתפי פעולה (משפחת רחב). יש להשאירם בחיים. בית המשפחה נמצא צמוד לחומה ומסומן בחוט שני.

2.      כסף, זהב, כלי נחושת וברזל שבעיר מוקדשים כחרם לה'. אין לקחת שלל פרטי.

בברכת "כָּל מָקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרֹךְ כַּף רַגְלְכֶם בּוֹ לָכֶם נְתַתִּיו"

על החתום: רב אלוף יהושע בן נון


מפקד צבאות בני ישראל

יהושע פרק ו' – כיבוש יריחו (פסגה)

 

פרק זה מתאר את נפילתה של העיר הראשונה במסגרת מסע כיבוש הארץ בידי בני ישראל – יריחו.     יריחו עיר בצורה, נופלת בדרך נס:  לאחר שישה ימים שבהם סבבו בני ישראל את העיר פעם אחת בכל יום, הגיע היום השביעי שבו סבבו בני ישראל את העיר שבע פעמים, הכוהנים תקעו בשופרות והעם הריע , ואז התמוטטו חומות יריחו והעיר נפלה בידי בני ישראל.  

פרק זה מתאר גם את קיום שבועתם של המרגלים לרחב – הם מצילים אותה ואת משפחתה.

 

קראו את כל הפרק,  היעזרו בפרושי המילים  ובמידע הכולל ביטויים  ומושגים:

 

פירושי מילים:

פסוק 3 – "וסבותם" – וסבבתם,  והקפתם.

פסוק 4 – "שופרות היובלים" – שופרות העשויים מקרני אילים (איל הזכר של הנקבה)

פסוק – 5 – "והיה במשוך בקרן היובל" – כאשר יתקעו בקרן האייל תקיעה ממושכת וארוכה.

פסוק 7 – "והחלוץ" – אנשי המלחמה החמושים ההולכים בראש הצבא.

פסוק 9 – והמאסף" – אנשי המלחמה החומשים ההולכים בסוף הצבא.

פסוק 18 – "ועכרתם אותו" – והבאתם אסון כבד על מחנה ישראל.

פס' 26 -  ייסדנה" – בשעה שיבנה את יסודות העיר.

              "יציב דלתיה" – יבנה את הדלת,  השער לעיר.

 

"ויריחו סוגרת ומסוגרת" – חומת סוגרים   (פסוק 1)

רד"ק[1] , פירש פסוק זה כך:

    "סוגרת – אנשיה בתוכה, ומסוגרת – שלא יכנס אדם בתוכה. ופירושו בסופו (של


    הפסוק) – 'אין יוצא ואין בא'.   

 

יריחו, שהייתה עיר מבוצרת (מוקפת חומה),  "סוגרת" – שעריה נעולים מבפנים

ו"מסוגרת" – נעולה מבחוץ בשל המצור שהטיל הצבא הישראלי על העיר.

 

יש הטוענים כי הכפילות בכתוב  "סוגרת ומסוגרת"  מלמדת על קיומה של חומת סוגרים ביריחו.  חומת סוגרים היא חומה כפולה,  חומה המורכבת משני קירות מקבילים, חיצוני ופנימי,  שבחלל הריק ביניהם הוצבו קירות חוצצים במטרה ליצור חדרים,  ששימשו בין היתר לאחסון ולמגורים.   אם נקבל טענה זו, הרי ביתה של רחב שהיה בחומה (יהושע ב' 15)

היה בחלל ריק שנוצר בחומת הסוגרים.

 

 

"אין יוצא ואין בא"   (פסוק 1)

במקרא, מבטא כתוב זה את מצבה של יריחו ערב נפילתה בידי בני ישראל:

"אין יוצא ואין בא" – אין אפשרות לצאת מן העיר או להיכנס אליה.

כיום, נהוג להשתמש בביטוי זה לתיאור של מקום סגור ומסוגר מסיבה כל שהי –

אין להיכנס או לצאת ממקום זה.

דוגמא:  ארצות הברית הטילה מצור על לוב – אין יוצא ואין בא מהמדינה הזו.

 

 

"תרועה גדולה"  (פס' 5)

במקרא,  ה' מצווה על יהושע לומר לעם כי ברגע שהם ישמעו את קול השופר,

עליהם להריע  "תרועה גדולה" – על ההמון לקרוא בקול חזק.

כיום,  השימוש בביטוי זה  דומה למשמעותו במקרא.

דוגמא:  העם המצרי הריע תרועה גדולה לאחר הודעת התפטרותו של הנשיא מוברק.

 

 

 

 

מספר טיפולוגי:  מספר שאיננו משמש למניה, 

והוא מסמל לשלמות או לקדושה, כגון: 3,7,40

 

 

 

 

בפסוק 25 מציין המחבר המקראי על רחב:  "ותשב בקרב ישראל עד היום הזה".

(הביטוי "עד היום הזה"  מלמד שהמחבר המקראי כתב את הסיפור או ההערה

זמן רב לאחר ההתרחשות).

חוקרי המקרא רואים בכתוב זה הוכחה לכך שסיפור הצלתה של רחב ובני משפחתה הוא

"סיפור אטיולוגי",  שמטרתו להסביר את ישיבת רחב ובני ביתה, הכנענים, בקרב עם ישראל"

מהו סיפור אטיולוגי?  סיפור שמטרתו להסביר ולנמק תופעה, מנהג או התנהגות.

כך למשל, סיפור אדם וחווה בגן עדן  בבראשית ג' בא להסביר, בין היתר, את סיבת הכאב של צירי הלידה של האישה. 

סיפור גניבת הבכורה  בבראשית  כ"ז, 41  מטרתו להסביר את השנאה בין יעקב לעשו,

שנאה שנמשכה בקרב צאצאיהם.

 

 

 

 

חרם:  למושג "חרם" יש שתי משמעויות בתנ"ך:

1. בספר ויקרא, חרם הוא דבר שהוקדש לה', ולכן אסור בהנאה לאף אדם   (ויקרא כ"ז 28).

    מפר החרם נקרא "מועל"  ועונשו מוות  (יהושע ז', 1, 25)

2. בספר דברים, חרם פירושו הריגת כל האנשים, הבהמות והשמדת כל הרכוש

    (דברים ז', 1-2:    כ'  16-17)

בימינו,  חרם הוא נידוי והרחקה מהציבור או איסור שימוש במוצר מסוים.

דוגמא:  בשנת 1951 הוטל חרם כלכלי של מדינות ערביות על ישראל.

החרם דרש שאף מדינה ערבית לא תקיים יחסים כלכליים עם מדינת ישראל.

 

ענו על השאלות הבאות:

 

1.     בפסוק 1  נעשה שימוש בכפל לשון: "ויריחו סוגרת ומסוגרת".

יש הטוענים כי המילה "סוגרת"  מתייחסת לתושבי יריחו,
ואילו המילה "מסוגרת" מתייחסת לחומת העיר, שהצבא הישראלי אמור לפרוץ.

מה ניתן ללמוד ממינוח זה על:

א.     רגשותיהם של תושבי יריחו?

ב.     הקושי הניצב בפני הצבא הישראלי בכיבוש יריחו?

 

2.     קראו פסוקים  2-5.

מהן הוראות ה' ליהושע לגבי השלבים שעל הכוהנים ועל העם לנקוט

כדי לגרום לנפילתה של יריחו?

 

3.     מפסוקים  2-5  ניתן ללמוד על האמונות הרווחות בעם:

א.     ה' הוא זה שמושיע את עמו במלחמותיו נגד אויביו.

ב.     לנוכחות ארון ה' בקרב,  חשיבות גדולה.

                    הביאו ציטוט מתאים לכל אחת מהאמונות הללו.

 

4.     קראו פסוקים  3-21

מהו המספר הטיפולוגי החוזר בנפילת יריחו  14 פעמים?

מהי לדעתכם מטרתו של הכותב המקראי בחזרתו המרובה על מספר טיפולוגי זה?

 

     5.  קראו פסוקים:   17,  22-23,  25

               א.  המחבר המקראי קוטע את הרצף העלילתי בדבר נפילת יריחו,

               כדי לתאר את הצלתה של רחב ושל בני משפחתה.

               קראו  יהושע ב'   12-14,  17-20

               האם קיימו המרגלים את שבועתם לרחב?   נמקו תשובתכם.

 

     ב.  מדוע, לדעתכם קוטע הכותב המקראי את הרצף העלילתי  על אודות

          נפילת יריחו כדי לתאר את הצלתה של רחב  ובני משפחתה?

 

5.     קראו פסוק 26

א.     כתבו במילים שלכם את קללת יהושע על האדם שירצה לבנות את יריחו.

(היעזרו בפירושי המילים)

 

ב.     קראו מלכים א'.  פרק ט"ז, 34

     "בימיו בנה חיאל בית האלי את יריחו: באבירם בכורו יסדה, 

      ובשגיב צעירו הציב דלתיה, כדבר ה' אשר דיבר ביד יהושע בן-נון".

                      האם קללת יהושע על האדם שבנה את יריחו התגשמה?  נמקו תשובתכם.











1. קרא פס' 5-2,

כתוב במילים שלך שלוש הוראות שנותן ה' ליהושע
בנוגע לשלבים שעל הכוהנים והעם לבצע לקראת כיבוש יריחו.

2. א. מהו המספר הטיפולוגי החוזר בפרק?                   
ב. מהי מטרת התנך בשימושו במספר זה?  

3.א.הו התאור החוזר על עצמו בפרק?
מהי מטרת התנך בתאור החוזר על עצמו ?


4. ציין והסבר את שתי המשמעויות המקראיות של המונח "חרם"   

5. קרא יהושע ו' 26, והסבר במילים שלך את קללת יהושע.


מלחמת יריחו היא המלחמה הראשונה שבה נלחמו ישראל בעבר הירדן המזרחי, התחלה שלה ציפו מאז שיצאו מארץ מצרים כארבעים שנה.

תחילה נסרוק את המקומות שבהם היו בנ"י מתחילת ספר יהושע :

שיטים

גלגל

יריחו

תחנה אחרונה לפני הכניסה לארץ

תחנה ראשונה של ישראל בארץ. שם נמולו וחגגו את הפסח, ובנוסף מקום מצבת האבנים

מלחמה ראשונה שנלחמו בני ישראל בארץ

"ויריחו סוגרת ומסוגרת מפני בני ישראל אין יוצא ואין בה"

מלחמת יריחו מתוארת שלב אחר שלב

סדר הכוחות :

החלוץ

שבעת הכהנים

ארון ברית ה'

העם

 

שלב ראשון

ביום הראשון ובמשך שישה ימים הקיפו את העיר פעם אחת.

באופן שהכהנים נמצאים לפני הארון ובני ישראל ותוקעים בשופרות היובל

שלב שני

ביום השביעי (ורק בו!!) מקיפים את החומה שבעה פעמים וההנים עם השופרות

שלב שלישי

הכנות אחרונות לפני המלחמה :

א.      אזהרה ביחס לרחב.

ב.      אזהרה ביחס לחרם.

שלב רביעי - המלחמה ותוצאותיה

א.      העיר נלכדה.

ב.      הרכוש הוחרם לאוצר בית ה'.

ג.       רחב וכל משפחתה ניצלו.

ד.      העיר נשרפה.

ה.     יריחו קוללה "ארור האיש אשר יקום ובמה את העיר הזאת את יריחו"

השוני בין ששת הימים ליום השביעי :

  • תרועת ישראל.
  • תקיעת השופרות.
  • דברי יהושע.
  • המלחמה ביריחו.

 

הביטוי חרם : למילה חרם שני משמעויות :

  • הקדש (עיין ויקרא כ"ז, כ"ח)
  • השמדה (עיין דברים י"ג, ט"ז)

ואף בפרקנו היא מופיעה עם שתי המשמעויות

  • הקדש בפסוקים י"ז וי"ח
  • השמדה בפסוק כ"א

יהושע בדבריו לעם הוסיף שלוש נקודות על דברי ה' :

1.      שהחלוץ עובר לפני הכהנים

2.      שאיש לא מדבר ללא רשותו

3.      ענין החרם.

ההבדל בין חרם יהושע לאלת שאול  :

יהושע (בפרקנו)

שאול (שמ"א, י"ד 21)

"וכל כסף וזהב וכלי נחושת וברזל

קדש הוא לה' אוצר ה' יבוא"

ויאל שאול את העם לאמר

ארור האיש אשר יאכל לחם עד הערב

ונקמתי מאויבי"

ההבדל המרכזי בין חרם יהושע לאלת שאול הוא בכך
שיהושע לא אסר דבר התלוי בקיומו של האדם כגון לחם ומים אלא רק את המותרות
לעומתו שאול אסר את הדבר שאדם תלוי בו לקיומו, האוכל.
ולכן תגובת יהונתן בן שאול היתה :

"עכר אבי את הארץ ראו נא כי אורו עיני כי טעמתי מעט הדבש הזה

אף כי לוא אכל היום העם משלל אויביו אשר מצא


כי עתה לא רבתה מכה בפלישתים" (י"ד, 29-30)


1.במי פוגש יהושוע באזור יריחו קודם שכבשו את העיר?                 דייק מלשון הפסוק את הפתעת יהושוע למראה האיש!  {ה' , יג }

_____________________________________________________________________________________________________

2.השווה בין תגובת יהושוע הראשונה למראה האיש לתגובתו השנייה! {ה' , יג-יד}

ראשונה -_______________________________________________שניה - ____________________________________________

3.מה מצווה מלאך ה' את יהושוע לעשות?                      השווה לשמות ג' ד-ה .  מה השוני בין המקרים ?  כיצד בארנו שוני זה בכיתה?{ה' , טו}

יהושוע -____________________________________________משה -______________________________________________

4.מה מבטיח ה' ליהושוע? {ו', ב}

_____________________________________________________________________________________________________

5.ציווי ה' :כיצד מצווה ה' יהושוע לסובב את העיר יריחו?              פרט רק על פי פסוקים ג –ד !

_______________________________________________________________________________________________________

6.מה מצווים העם לעשות בסוף התקיעה השביעית של הכהנים ביום השביעי? {ה }

______________________________________________________________________________________________________

7.ציווי יהושוע: מה מצווה יהושוע את הכהנים לעשות?                                            מה מצווה יהושוע את העם לעשות? { ו- ז } 

_______________________________________________________________________________________________________

*סדר ההקפה : החלוץ , שבעה כהנים נושאי שופרות , ארון ה' , המאסף .  העם {לא ברור בדיוק היכן מיקומו } 

 

8.דינם של אנשי יריחו ל______________ חוץ מ________________ וכל אשר ______________________.  {יז }

   רכושם של אנשי יריחו הוא ______________ ואסור בשימוש .  זהב וכסף ונחושת הם הולכים ל________________ .    {יח-יט }

9.  היכן הניחו האנשים המרגלים את רחב ומשפחתה ? {כג }                           מדוע שם ? 

_______________________________________________________________________________________________________

10.מה נשבע יהושוע בעניין בניית יריחו?      {כו }                                       * מדוע לדעתך עשה זאת יהושוע ?

_______________________________________________________________________________________________________

11. עיין מלכים א' טז'  לג – לד .  מה אירע {=קרה } שם ?   העזר ברש"י במקום.          בימיו של  איזה מלך התרחש הדבר? {שם לד }

______________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________

 

באר את המילים/הפסוקים הבאים בלשונך :

 

" וִירִיחוֹ סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵין יוֹצֵא וְאֵין בָּא"{ו' , א }

" וְנָפְלָה חוֹמַת הָעִיר תַּחְתֶּיהָ וְעָלוּ הָעָם אִישׁ נֶגְדּוֹ" {ו' ,ה

" וְהֶחָלוּץ הֹלֵךְ לִפְנֵי הַכֹּהֲנִים תֹּקְעֵי הַשּׁוֹפָרוֹת וְהַמְאַסֵּף הֹלֵךְ אַחֲרֵי הָאָרוֹן { ו' ,ט } -

" וְהָיְתָה הָעִיר חֵרֶם הִיא וְכָל אֲשֶׁר בָּהּ לַה'"{ ו' , יז }

" אָרוּר הָאִישׁ לִפְנֵי ה' אֲשֶׁר יָקוּם וּבָנָה אֶת הָעִיר הַזֹּאת אֶת יְרִיחוֹ" {ו' , כו }

" בִּבְכֹרוֹ יְיַסְּדֶנָּה וּבִצְעִירוֹ יַצִּיב דְּלָתֶיהָ" {ו' , כו }

" וַיְהִי שָׁמְעוֹ בְּכָל הָאָרֶץ" {ו' , כז }

יהושע, פרק ו - כיבוש יריחו

ציין  "נכון" או  "מדוע לא נכון"

 

 

נכון

מדוע לא נכון

  1.  

לא הצליחו לסגור את השער של יריחו

 

 

  1.  

ה' אומר ליהושע שהוא מוסר בידו את העיר יריחו וגיבוריה

 

 

  1.  

ה' אומר ליהושע ביום הראשון שיש לסובב את העיר פעם אחת

 

 

  1.  

את סיבוב העיר יריחו יש לבצע 8 ימים

 

 

  1.  

7 כוהנים הלכו עם שופרות לפני הארון

 

 

  1.  

ביום ה - 7  סבבו את העיר 7 פעמים

 

 

  1.  

לפני הארון הלך חיל החלוץ

 

 

  1.  

המאסף לא הלך בכלל

 

 

  1.  

יהושע ציוה את העם להיות בדממה כל 6 הימים

 

 

  1.  

ביום השביעי קמו מאוחר בצהריים

 

 

  1.  

בסיבוב ה- 7 של היום ה - 7 תקעו הכוהנים בשופרות

 

 

  1.  

בסיבוב ה- 7 של היום ה - 7 נשארו כולם בשקט

 

 

  1.  

הסיבה שרחב נשארה בחיים כי היתה יפה

 

 

  1.  

יהושע מודיע כי אין לקחת כלום כלום מהעיר יריחו, כי כולה חרם

 

 

  1.  

הכסף והזהב של יריחו שייך לה'

 

 

  1.  

כאשר נשמעו קולות התרועה של העם, נפלה החומה

 

 

  1.  

לשני המרגלים אמר יהושע להוציא את רחב ואת כל השייך לה.

 

 

  1.  

את משפחת רחב, ההורים האחים הוציאו מחוץ למחנה ישראל

 

 

  1.  

את העיר יריחו החליטו לא לשרוף באש

 

 

  1.  

יהושע השביע בקללה  כל מי שיבנה את יריחו בבכורו ייסד אותה וכשיציב דלתות ימות בנו הצעיר

 

 

r'> 



 






יהושע פרק ו' – כיבוש יריחו

פירושי מילים:

פס' 1:  ויריחו סוגרת – יריחו הייתה מבוצרת היטב וסגרה את שעריה בפני ישראל.

            ומסגרת – על ידי בני ישראל שהטילו על העיר מצור.

פס' 3:  וסבתם – מהשורש ס.ב.ב, וכוונתו: תסובבו, תקיפו.

פס' 4:  שופר – כלי נשיפה עשוי מקרן של איל. השופר הפך לכלי שמשמש בפולחן עד

            ימינו (בראש השנה ובנעילת יום כיפור). בשופר תקעו גם ביציאה למלחמה.

פס' 5:  והיה במשוך קרן היובל – כשתשמע תקיעה גדולה וממושכת של השופר.

            ועלו העם איש נגדו – כל אחד מהעם יעלה על המפולת של החומה שממולו.

פס' 7:  החלוץ – אנשי המלחמה ההולכים בראש הצבא.

פס' 8:  ארון הברית – אחד מכלי המשכן והמקדש, ובו הונחו לוחות הברית, והוא

            הוצב במקדש בקודש הקודשים. הארון סימל את נוכחות ה'.

פס' 9:  המאסף – אנשי המלחמה ההולכים בסוף הצבא.

פס' 10: לא תריעו – לא תקימו רעש גדול.

פס' 11: וילינו – וישנו.

פס' 12: וישכם – קם מוקדם בבוקר.

פס' 17: חרם היא וכל אשר בה לה' – פירוש המילה "חרם" להשמיד. יש להשמיד

             את כל יושבי העיר וכל הרכוש אשר בעיר יוקדש לה'.

פס' 18: שמרו מן החרם – היזהרו לבל תקחו דבר מהרכוש לעצמכם, כי הרכוש הוא

              קודש לה'.

             ושמתם את מחנה ישראל לחרם – על מחנה ישראל עלול לבוא אסון גדול,

             אם תיקחו מהחרם.

             ועכרתם אותו – תביאו עליו אסון.

פס' 26: ארור האיש – האיש יקולל.

             בבכורו ייסדנה – בשעה שיתחיל לבנות את יסודות העיר, ימות בנו הבכור.

             ובצעירו יציב דלתיה – כשיסיים לבנות את העיר ויבנה את שעריה, ימות בנו   

             הצעיר.

 

שאלות:

פס' 1 – הקדמה לכיבוש

1. יריחו היא העיר הראשונה המבוצרת שבני ישראל יוצאים לכבוש במסעם לכיבוש

    הארץ. הפרק נפתח בתיאור: "ויריחו סגרת ומסגרת מפני בני ישראל אין יוצא

    ואין בא" (פס' 1).

  

    רד"ק[1] , פירש פסוק זה כך:

    "סוגרת – אנשיה בתוכה, ומסוגרת – שלא יכנס אדם בתוכה. ופירושו בסופו (של

    הפסוק) – 'אין יוצא ואין בא'.      

    א. הסבר כיצד פירש רד"ק את פס' 1.

    ב. מה ניתן ללמוד מפסוק זה על הרגשתם של תושבי העיר טרם הכיבוש? הסבר.

    ג. מה ניתן ללמוד מפסוק זה על הקושי הניצב בפני הצבא הישראלי בכיבוש

        יריחו? הסבר.

 

פס' 2-10 – ההוראות וההכנות לכיבוש יריחו

 

2. מהם ההוראות שנותן יהושע לעם בפס' 7-9?

3. בדבריו של יהושע בפס' 7-9 מופיעה הוראה ל"חלוץ" ללכת לפני ארון ה'

    ול"מאסף" ללכת אחרי הארון. מה, לדעתך, ההגיון בדבריו אלה של יהושע?

 

פס' 11-14 – תהלוכת בני ישראל סביב יריחו. פס' 15-16, 20 - כיבוש יריחו

 

4. ציין והדגם שתי דרכים שבאמצעותן יוצר  המקרא את הרושם כי צו ה'

    שניתן ליהושע (בפס' 3-5) בוצע במלואו (בפס' 6-21).

 

5. בקרב עמים רבים בעולם העתיק היה נהוג לערוך תהלוכה דתית. בתהלוכה זו

    הכוהנים היו נושאים את פסלי האל או חפצים מקודשים והעם היה הולך עימם.

    הוכח שבתיאור המופיע בפס' 11-14 יש עדות לתהלוכה דתית.

 

6. הסבר מה השינוי שחל בטקס בפס' 15-16.

 

מספר טיפולוגי – נוסחאי

 

מספר נוסחאי הוא מספר שחוזר הרבה בסיפורים, והוא לא משמש למנייה (לספירה) . הופעתו בכתוב מבטאת רעיון מסויים, סמל לשלמות או קדושה. דוגמאות למספרים נוסחאיים: המספרים  3, 4, 7, 10 וכפולותיהם.

 

7. א. ציין את המספר הטיפולוגי החוזר בכיבוש יריחו 14 פעמים.

    ב. מהי מטרתו של הסופר המקראי בחזרתו המרובה על מספר טיפולוגי זה?

 

 

פס' 17-19 – נאום יהושע לפני נפילת חומות יריחו

 

חרם

דבר שהוטל איסור על השימוש בו וההנאה ממנו. דבר שהוקדש לה', והוא אסור בהנאה למי שאינו כוהן.

 

8. קרא דברים ז' 1-6.

    בפס' אלו מופיע "חוק החרם". מהו תוכנו של חוק החרם ומה מטרתו?

 

9. א. מה מצווה יהושע על העם בפס' 17-19?

    ב. מה בדברי יהושע מתקשר לחוק החרם?

    ג. בדבריו של יהושע יש שינוי מסויים ביחס לחוק החרם. מהו השינוי?

    ד. קרא את דברי חז"ל, כיצד הם מסבירים מדוע החרם בכיבוש יריחו שונה

        מהחרם הכנעני המופיע ב"חוק החרם".

 

   חז"ל: "אמר יהושע: הואיל וכבשנו אותה (את יריחו) תחילה, נקדיש את כל שללה

   לגבוה (לה')". 

   (במדבר רבה, פרשת י"ד ה).

 

 

 

פס' 17, 22-23, 25 – הצלתה של רחב ובני משפחתה

 

10. א. האם קיימו המרגלים את שבועתם לרחב הזונה? נמק. (העזר ביהושע ב'

           12-14,  17-20).

 

     ב.  מדוע, לדעתך, רואה המספר חשיבות בקטיעת הרצף העלילתי בכדי לתאר את

         הצלתה של רחב ובני משפחתה.

 

זמן הסיפור – הזמן שבו אירע הסיפור (זמן עבר).

זמן המספר – הזמן שבו כתב המספר המקראי  את הסיפור או את ההערה בסיפור.

                       (זמן הווה).

 

11. בפס' 25 מציין המספר המקראי על רחב: "ותשב בקרב ישראל עד היום הזה".

       א. איזה ביטוי בפסוק מלמד על "זמן המספר".

       ב. חוקרי המקרא רואים בפס' 25 הוכחה לכך שסיפור הצלתה של רחב ובני

            משפחתה הוא סיפור אטיולוגי. הסבר מה מטרתו של סיפור אטיולוגי זה.

 

 

פס' 26-27 – שבועת יהושע

 

12. א. כתוב במילים שלך את שבועת יהושע ואת קללת יריחו.

      ב. מדוע, לדעתך, קילל יהושע את יריחו?

 

 

שאלות סיכום:

 

13. רשום שני מסרים העולים מסיפור כיבוש יריחו. הסבר דבריך.

 

14. בין כיבוש יריחו לבין סיפור הבריאה בבראשית א' קיים קשר מהופך. כלומר,

      סיפור הבריאה בבראשית א' הפוך מסיפור כיבוש יריחו שביהושע ו'.

 

     לפניכם טבלה המלמדת על הקשר בין שני הסיפורים.

 

    א. השלם בטבלה את סיפור כיבוש יריחו, שהוא היפוכו של סיפור הבריאה

         בבראשית.

 

סיפור הבריאה- בראשית א'-ב'4

סיפור כיבוש יריחו – יהושע ו'

בבראשית א' מתאר הכתוב את בריאת האולם כולו – מאורות, ים, יבשה, צמחייה, בעלי-חיים, האדם.

 

העולם נבר בשישה ימים – שישה ימים של התרחשות, עשייה ובריאה, וביום השביעי ה' נח מכל מלאכתו.

 

סיפור הבריאה בבראשית מסתיים בברכה: "ויברך אותם אלהים ויאמר להם אלהים פרו ורבו ומלאו את הארץ". (בראשית א' פס' 28).

 

 

ב. מה, לדעתך, מטרת הקשר המהופך בין סיפור הבריאה לבין סיפור כיבוש יריחו?




[1] רבי דוד קמחי – אחד מגדולי הפרשנים של המקרא שחי בשנים 1235-1160






מבחן בתנ"ך ספר יהושע פרק ו'

 

.1      בפסוק(1)א'  נעשה שימוש בכפל לשון: "ויריחו סוגרת ומסוגרת".

מה היא מלמדת על החומות השערים והאנשים ?

­­_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

2.  קראו פסוקים (3-21) ג'-כא' מהו המספר הטיפולוגי החוזר בנפילת יריחו? ______ וכמה פעמים?_____

מהי לדעתכם מטרתו של המקרא בחזרתו המרובה על מספר טיפולוגי זה? _____________________________________________________________

_____________________________________________________________

3. מדוע, לדעתכם קוטע המקרא את הרצף העלילתי על אודות נפילת יריחו כדי לתאר את הצלתה של רחב  ובני משפחתה ?

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

א. האם קיימו המרגלים את שבועתם לרחב ?   נמקו תשובתכם.

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

4. קראו ביהושע פרק ב (1) א'   ובפרק ו' (2-5) ב'-ה'

      א. מהו הקושי הנובע מהיחס בן שני כתובים אלו?

_____________________________________________________________

      ב. כיצד ניתן, לפתור קושי זה?

 

 

 

5. מהו התיאור החוזר על עצמו בפרק? (כתוב את סדר התנועה)

___________________________________________________________

א.   מהי מטרת התנ"ך בתיאור החוזר על עצמו ?

____________________________________________________________

6. קיים קשר מהופך בין סיפור נפילת יריחו לבין סיפור הבריאה.

א. הסבירו את הקשר המהופך

בבריאה_____________________________________________________

ביריחו _______________________________________________________

ב. קראו את הקטע הלקוח ממדרש רבה ואת דברי אברבנאל המתייחסים לסיבת ההיפוך

מדרש רבה כ"ג ו' : " ... ללמדך שבשבת נכבשה חומת יריחו"

אברבנאל : "כמו שעשה הא-ל יתברך נס בבריאת העולם ,
נעשה בששת הימים, וביום השביעי '' שבת וינפש ''
ככה ציווה שיעשו הקפות שבעה בשבעת ימים ובשבעה שופרות,
לרמוז על שזה ממין אותו נס האלוקי הראשון"

הסבירו מה מטרת הקשר המהופך

לפי המדרש רבה: ___________________________________________________

_________________________________________________________________

לפי אברבנאל: _____________________________________________________

_________________________________________________________________

7. חרם:  למושג "חרם" יש שתי משמעויות בתנ"ך:

1. בספר ויקרא, (ויקרא כ"ז 28).

________________________________________________________________

2. בספר דברים,    (דברים ז', 1-2:    כ'  16-17)


 

בהצלחה________________________________________________________________



logo בניית אתרים בחינם