x
בניית אתרים בחינם

myMail@2all.co.il | 1800-123456789

תורה


סרטון דש מהלך חיזקיהו 

   
          שי      תלתן   תנך   תנך  תנך ביאור  מפות   הזמן  ציר הזמן      פרשנות המקרא      ציר זמן עברי   קישור לולאות  רמבן


מות שאול מספר בשלשה מקומות , ציינו את ההבדלים כגון
איך נהרג?
על ידי מי?
מי נהרג ? לפי הסדר


שמואל א פרק לא 
שמואל ב פרק א 
דברי הימים א פרק י 

            ויקח שאול את החרב ויפל עליה. 
             ידמה מזה המקום שכחש העמלקי
            שאמר לדוד שכבר הרג שאול
            ואולם אמר זה למצא חן בעיני דוד
          כי יודע היה שנאת שאול אל דוד

          ואפשר כי לא מת שאול בנפלו על חרבו
          והשלים להמיתו זה הגר העמלקי
          כמו שספר לדוד
          והוא יותר נכון לפי מה שאחשוב : 










מדוע קינת דוד היא פרשה סתומה ? 

המדרש (כפי שמובא ברש"י) שואל: "למה פרשה זו סתומה " ויחי" (מכל פרשיות התורה)?". כתשובה לשאלה אומר המדרש (בראשית רבה צו,א) "אלא כיון שנפטר אבינו יעקב התחילה שעבוד מצרים על ישראל". המדרש מגלה לנו שהשעבוד של ישראל במצרים התחיל עם פטירת יעקב.

 

פרשנים

רש"י – "מעתה שנפלו גיבורי ישראל צריכים בני יהודה ללמדם מלחמה ולמשוך בקשת".

רלב"ג – "חובה ללמד קשת לאחר שמות שאול היה בסיבת יראתו מהמורים בקשת... אמר דוד ללמד את בני יהודה קשת כי הוא מהנבחרים שבכלי המלחמה".

שמואל ב' פרק א' – דוד מקבל את הבשורה על מות שאול ויהונתן.
דוד וצקלג
בספר שמואל א' למדנו כיצד עלה דוד לגדולה לאחר שהתגלה כלוחם וכמפקד מוכשר בצבאו של שאול, שחשש מפני הצלחותיו של דוד, קינא בו וניסה להרגו.  דוד נמלט מפני שאול אל אכיש מלך גת, אחד ממלכי הפלישתים אויבי שאול.  לפי התאור בשמואל א' פרק כ"ז, דוד ואנשיו זכו למקלט אצל אכיש ובתמורה היו שכירי החרב שלו ואכיש אף העניק לדוד את השלטון על העיר צקלג.  דוד ישב בצקלג עם צבאו במשך שנה וארבעה חודשים ופשט ממנה על השבטים השונים שהציקו לשבט יהודה, בעודו מספר לאכיש שהוא פשט על נגב יהודה.
המבשר מגיע אל דוד פסוקים 1-4:
דוד לא לקח חלק במערכה בין צבא שאול לבין הפלישתים, שבה הובס צבא ישראל ושאול נפל על חרבו. בפסוק 1,  מודגש שבאותה העת שבה החל הקרב בגלבוע, דוד נלחם נגד עמלק הרחק בדרום הארץ ולא ידע כלל על המתרחש בגלבוע.     דוד שב לצקלג, העיר שקבל מאכיש מלך גת, לאחר שישב בה יומיים הגיע אליו נער ובפיו בשורה על תבוסת ישראל בגלבוע ועל מותם של שאול ויהונתן.  יוצא מכך, שהמבשר שהה, כנראה, שלושה ימים בדרך משדה המערכה בהר הגלבוע אל צקלג.  אם כך, הסיפור מדגיש שהניצחון של דוד על העמלקים בדרום התרחש בדיוק באותו יום שבו הובס צבא שאול בצפון.
שאלות:
1.     באותו זמן שבו הפלישתים נלחמו בשאול והביסו אותו, שירת דוד את אכיש, מלך גת הפלישתית.
א.     כתבו סיבה מרכזית אחת מדוע חשוב למחבר הסיפור לציין כי בדיוק באותו יום שבו הובס שאול בגלבוע  נחל דוד נצחון על עמלק.
ב.     מהי ההאשמה המשתמעת מכך כלפי דוד?  מי לדעתכם היה יכול להאשים את דוד?
ג.      חפשו במילון או במקורות מידע אחרים את הפירוש למונח "אליבי".
ד.     כיצד המונח "אליבי" מסביר את הטיעון שדוד נלחם בעמלק בזמן ששאול נלחם בפלישתים בגלבוע?
2.     קראו את תאור המבשר פסוקים  1-3 ואח"כ קראו פסוק 8 ופסוק 13.
א.     כיצד מתואר המבשר בפסוקים 1-3? מה אתם למדים מתיאור זה?
ב.     אלו פרטים נוספים מסופרים על האיש בפסוק 8 ופסוק  13?
ג.      מדוע, לדעתכם, לא סופרו פרטים אלה כבר בפסוק 2?
ד.     מה רצה המבשר להביע בבגדיו הקרועים ובאדמה על ראשו?
מה הוא רצה להביע בהשתחוו לפני דוד?
3.     קראו פסוק 4.  האיש שהגיע לדוד לספר לו על תוצאות הקרב מסר לו שלושה פרטים.
א.     כתבו את שלושת הפרטים לפי הסדר שבו נאמרו ע"י המבשר.
ב.     הסביר: מדוע בחר האיש דווקא בסדר זה של הדברים?
ג.       האם גם אתם הייתם מוסרים בסדר זה? הסבירו את תשובתכם.
 
דוד חוקר את הנער העמלקי:    (פסוקים 10-4)
דוד התקשה לקבל את הבשורות הקשות על תבוסת ישראל ועל מותם של שאול ויהונתן. הוא החל לחקור את הנער על מקור המידע שלו.   דוד ניסה להבין האם הנער היה עד ראיה או שידע על כך מפי השמועה.   הנער סיפר את הידוע לו, ומדבריו אנו לומדים שוב על נסיבות מותו של שאול. תיאורו של הנער קצר  אך מפורט ומאורגן, והוא רצוף פעלים שמתארים את סדר ההתרחשויות.   פרטים רבים בסיפור מתאימים למה שידוע לנו מתיאור מותו של שאול בשמואל א'  7-1.   עם זאת, בין שני הסיפורים יש כמה הבדלים בולטים שכדאי לשים לב אליהם:    לפי שמואל א, ל"א 7-1, שאול נפל על חרבו והתאבד. הוא עשה זאת לאחר שנושא כליו סירב לבקשתו להרוג אותו.   לפי הסיפור שלנו הדברים התרחשו אחרת.
שאלות:
4.     קראו את התיאור בפסוקים 6-10 וענו על השאלות:
א.     פרטו את סדר הארועים לפי תיאורו של הנער.
ב.      לפי דברי הנער, מה הייתה הסיבה לכך שהמית את המלך?
ג.       מה עשה הנער מיד לאחר שהכה את שאול?
ד.      מה הדבר החשוב והמשמעותי ביותר, לדעתכם, בדברי הנער? נמקו והסבירו.
 
5.     קראו שוב את התיאור בשמואל א, ל"א 7-1.
א.     מצאו שני הבדלים בין שני הסיפורים.
ב.      איזה תיאור נראה בעיניכם אמין יותר?  נמקו.
ג.      כיצד לדעתכם, ניתן להסביר את ההבדל בין תיאור מותו של שאול בשמואל א' ל"א  לבין תיאור מותו בפי הנער בשמואל ב', א', 110-6?
חילוקי הדעות אודות מותו של שאול  ותיאורו של הנער העמלקי.
שני ההסברים היו מקובלים בקרב חוקרים ופרשנים כדי לפתור את שני התיאורים השונים על מותו של שאול בשמואל א' ל"א   ובשמואל ב' א:    לפי הסבר אחד – הנעק שיקר בדיווח לדוד והגזים בחלקו, משום שהאמין שדוד ישמח לשמוע על מות שאול וציפה לקבל פרס עבור חלקו בפרשה.                                                 לפי הסבר אחר – הנער דייק בתיאורו, והפרטים שמסר משלימים את התיאור בשמואל א'. שאול אכן נפל על חרבו, אך לא מת, ולכן ביקש מהנער העמלקי שנקלע למקום לזרז את מותו ולהנחית עליו את מכת המוות האחרונה. שני ההסברים האלה נובעים "מתוך הסיפור" עצמו, כלומר מתייחסים לדמויות שבסיפור:   הם מתייחסים לעמדתו של הנער – האם שיקר לדוד או שמא אמר לו את האמת?            
פעמיים מסופר כיצד ניסה שאול להרוג את דוד באמצעות הטלת חנית,
דוד הוצג בפני שאול שלוש פעמים,
פעמיים מסופר כיצד דוד נמנע מלהרוג את שאול אף שהיה יכול לעשות זאת. 
                       לפי המסורת שנשמרה בשמואל א' ל"א, שאול התאבד בנפילה על חרבו לאחר התבוסה לפלישתים ולאחר ששמע על מות בניו. 
לפי המסורת השנייה שמופיעה בשמואל ב' א, שאול נפצע במערכה עם הפלישתים וביקש מנער לסייע לו ולזרז את מותו לפני שייפול פצוע לידי הפלישתים.
מות שאול – סגירת מעגל בספר שמואל?
בפרשת מות שאול נסגר מעגל שהתחיל עם חטאו הגדול הראשון במלחמה  נגד עמלק: בשמואל א' ט"ו למדנו כיצד נצטווה שאול להשמיד את כל עמלק, אך נמנע מלעשות כן. זוהי הסיבה לכך שנענש והודח מהמלוכה.   פרשת חייו של שאול הסתיימה, ושיחתו האחרונה של המלך בחייו הייתה עם נער עמלקי, והוא שנתן לו את מכת המוות האחרונה.   לעומת זאת באותם רגעים ממש חזר דוד ממלחמה מוצלחת נגד העמלקים.  פרשה זו פותחת את סיפור מלכותו של דוד על כל ישראל.
שאלות:
6.     קראו את שלושת ההסברים על שתי הגרסאות למות שאול
והשיבו:  איזה מן ההסברים שהוצגו נראה בעיניכם כהסבר הגיוני ביותר?  נמקו את עמדתכם.
7.     איזה מהפסוקים בפרק א' תומך בהסבר הראשון? מה אתם למדים מכך?
8.      מותו של שאול הוא גם סגירת מעגל של שאול עם העמלקים,
הן בתפקידו של הנער העמלקי במותו והן בנצחון של דוד על העמלקים שהתרחש באותו זמן.                מה לדעתכם, הכוונה של מחבר ספר שמואל בתיאור של סגירת המעגל הזו?    
נמקו והסבירו את תשובתכם.
9.      מה המשמעות ההסטוריוגרפית של ניצחון דוד על העמלקים לאור פרשת שאול והעמלקים
ותיאור סופו של שאול?  
תגובת דוד לשמע בשורה על מות שאול ויהונתן   פסוקים 16-11
הנער שהגיע לדוד לבשר לו את הבשורה על מות שאול ויהונתן, סבר, ככל הנראה, שהידיעה תשמח את דוד.  אולם תגובתו של דוד הייתה שונה לגמרי.  הוא קרע את בגדיו והתאבל יחד עם אנשיו על המלך המת.    לאחר מכן הוא ציווה להוציא להורג את הנער העמלקי המבשר.   המסר מתגובתו של דוד לדברי המבשר ברור: למרות ששאול רדף את דוד וניסה להרגו – דוד התאבל על מותו.  למרות שמות שאול יכול לסלול את דרכו של דוד למלוכה – דוד אינו שמח.
10. כיצד תסבירו את תגובתו של דוד לבשורה על מותם של שאול ויהונתן?             
 כיצד הייתם מצפים שדוד יגיב?                                                                  
האם אתם מופתעים מתגובתו לפי המתואר בפסוקים  16-11?  נמקו.
11. מהי "שמחה לאיד? הגדירו את המונח במחברת 
והסבירו כיצד הוא מתקשר לסיפור על תגובת דוד לבשורה על מותם של שאול ויהונתן.
12.  קראו את השיחה בין דוד לנער העמלקי בפסוקים 16-13  והשיבו:
א.     מה משמעות הביטוי "דמך בארשך"?
ב.      במה האשים דוד את הנער העמלקי?
ג.       למי התכוון דוד בביטוי "משיח ה"?                                                       
מדוע, לדעתכם, הוא השתמש דווקא בביטוי זה?





                                                                                                       

                                                                                                       אהבת ישראל


(יז) ויקֹנן דוד את הקינה הזאת
על שאול ועל יהונתן בנו.
 
הדרך פתוחה לדוד למלוך על ישראל,
אבל הוא אינו שש בגלל זה.
הטרגדיה הלאומית — נפילת המלך ותבוסת ישראל,
וכן הטרגדיה האישית — מיתת ידידו הטוב יהונתן,
הן מעל ומעבר לכול.
ולכן הוא מקונן קינה — שהיא בדרך כלל שיר על אסון לאומי,
וכמו שאחרי נפילת יאשיהו במלחמה עם מצרים במגידו,
כתוב (דברי הימים ב לה: כה): "ויקונן ירמיהו על יאשיהו... והנם כתובים על הקינות".
ומשמע, שהיו קינות שהיו לזכר עולם למהלומות לאומיות.
ודוד רוצה שהעם ידע
שנפילת כל מלך בידי אויבי ישראל היא סיבה לקינה,
אפילו כאשר התבוסה היתה תוצאה מחטא,
משום שחייבים להתאבל על כל אסון לאומי,
אבלות שהיא קינה גם על חילול השם.
ולכן מתחיל דוד את קינתו (בפסוק הבא):
"ללמד בני יהודה קשת",
כדי שהדבר הזה לא יקרה עוד ולא יחולל שם ה'.
ואע"פ שהכאב הטבעי והגדול ביותר
— מבחינה אישית—
הוא על מות יהונתן האהוב עליו,
מ"מ עיקר האבל הוא על מות שאול,
מלך ישראל ומשיח ה',
ולכן הקדים דוד בקינה את שמו של שאול.

כן, הקינה כנה

אחת הדרכים לבדוק אם קינת דוד היא קינה כנה היא בירור השאלה: על מי בעצם קונן דוד? על שאול? על יהונתן? על כל ישראל? ומאיזה פסוק אפשר לענות על שאלה זו?

הקינה נפתחת בחידה ובקלישאה:

החידה היא – מיהו או מהו הצבי שנפל על במות ישראל.

ייתכן שהכוונה היא לבעל החיים האצילי, דק הרגליים ובעל זוג הקרניים הישרות. דימוי של לוחם הקשור בבעל החיים הזה נמצא בשמ"ב ב' 18: וַיִּהְיוּ שָׁם שְׁלֹשָׁה בְּנֵי צְרוּיָה יוֹאָב וַאֲבִישַׁי וַעֲשָׂהאֵל וַעֲשָׂהאֵל קַל בְּרַגְלָי כְּאַחַד הַצְּבָיִם אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה. ואם כך, הצבי הוא דימוי אפשרי ללוחם מסוים או לכלל הלוחמים.

ואולם למילה "צבי" עוד פירוש – המובחר והמפואר. כך למשל בישעיה י"ג 19: וְהָיְתָה בָבֶל צְבִי מַמְלָכוֹת תִּפְאֶרֶת גְּאוֹן כַּשְׂדִּים כְּמַהְפֵּכַת אֱלֹהִים אֶת סְדֹם וְאֶת עֲמֹרָה, ובישעיה כ"ג 9: ה' צְבָאוֹת יְעָצָהּ לְחַלֵּל גְּאוֹן כָּל צְבִי לְהָקֵל כָּל נִכְבַּדֵּי אָרֶץ.

על פי פירושים אלו, מדובר כאן על לוחם מובחר. אך למי הכוונה? לשאול? ליהונתן? ללוחמים מנכבדי העם? או אולי לצבא כולו?

ייתכן שהחידה תיפתר בהמשך הקינה, ואולם כבר עתה יש לחידה תפקיד מובהק: היא מחלישה את אפקט הקלישאה – אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים.

המשפט אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים אופייני לקינה:

יש בו אֵיךְ, האופייני לסוגה זו (למשל – בפתיחה למגילת איכה), שכן בכל קינה טמונה הנחה שהיה דבר שאיננו עוד, והמקונן משתאה אל מול האובדן.

ויש בו הפועל נ-פ-ל, המאפיין קינה על מי שאיננו (למשל – בקינה אחרת של דוד, שמ"ב ג' 34, 38).

המשפט אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים יכול להיאמר בכל זמן, על כל קרב, והוא שגור וחסר ייחוד. לעומתו, החידה היא מיוחדת, מסקרנת ובלתי מפוענחת.

המשפט אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים משמש "פזמון חוזר" התופח והולך בהמשך השיר. המשפט חוזר ומופיע בפס' 25 ואחריו תוספת: אֵיךְ נָפְלוּ גִבֹּרִים בְּתוֹךְ הַמִּלְחָמָה; וגם בפס' 27, בלוויית תוספת שונה: אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים וַיֹּאבְדוּ כְּלֵי מִלְחָמָה.

 

אֵבֶל דרך חפצים, מקומות ואנשים אחרים

בתחילת הבית השני בקינה (פס' 20) מדובר על בנות הפלשתים, ואחר כך (פס' 21) על הרי הגלבוע. מדוע?

אולי משום שקל יותר לדבר עליהם מלדבר ישירות על מי שהמקונן מתאבל עליהם וכואב את אובדנם.

ייתכן שהקושי של המקונן וחוסר האונים שלו נוכח האובדן באים לידי ביטוי בציוויים שאינם רֵאליים ובבקשות לא מציאותיות.
ציוויים אלו מובעים בארבע מילות
אַל בפס' 21-20:

אַל תַּגִּידוּ בְגַת

אַל תְּבַשְּׂרוּ בְּחוּצֹת אַשְׁקְלוֹן [...]

 

אַל טַל

וְאַל מָטָר עֲלֵיכֶם [...]

 

ואולם הפלשתים שמעו על תוצאות הקרב עוד לפני ששמע עליהן דוד, שהרי רק שלושה ימים אחרי הקרב הגיע אליו הנער העמלקי ובפיו הבשורה המרה (שמ"ב א' 2-1). ואם כך, הבקשה שלא להגיד בגת איננה ממשית. הציווי אַל טַל וְאַל מָטָר הוא ציווי מחוץ לתחום שליטתם של בני האדם, ועל כן גם הוא איננו ממשי. הביטוי השירי הוא כיסוי לחוסר האונים שדוד מרגיש, מעין ניסיון נואש לשנות סדרי עולם שיבטלו את מה שכבר קרה והוא שריר וקיים.

אם כן, עד פס' 21 לא מדובר ישירות על מושא הקינה, וגם בסוף הפסוק הזה דוד אינו מקונן על שאול באופן ישיר, אלא דרך מגִנו של המלך: כִּי שָׁם נִגְעַל מָגֵן גִּבּוֹרִים מָגֵן שָׁאוּל בְּלִי מָשִׁיחַ בַּשָּׁמֶן. אחד הפירושים לאמירה זו הוא שמגנו של שאול נגעל בדם ולא יימשח עוד בשמן, קרי: מגנו של שאול הפסיק למלא את תפקידו.

וכך – גם משחדל דוד לדבר בעקיפין, על בנות הפלשתים ועל הרי הגלבוע, והוא מזכיר סוף-סוף את מושא קינתו, הוא עושה זאת דרך מֶטוֹנִימְיָה, כלומר – באמצעות ציור לשוני המתאר, מייצג ומסמן תופעה. במטונימיה חל היסט מן ה"דבר עצמו" אל חפץ או פרט הנמצאים בקרבתו או מלווים אותו וכך גם מייצגים אותו. במקרה שלפנינו – כשדוד כבר מזכיר את שאול, הוא אינו מדבר על האדם עצמו, אלא על מגנו של המלך שנותר מיותם ומגואל בדם.

גם בפסוקים הבאים בקינה עדיין אין הבעה מפורשת וישירה של הצער והאובדן. על פי אחת האפשרויות לפירוש פס' 22, בפסוק זה דוד מזכיר את פועלם של שאול ויהונתן לפני הקרב בגלבוע: מִדַּם חֲלָלִים מֵחֵלֶב גִּבּוֹרִים קֶשֶׁת יְהוֹנָתָן לֹא נָשׂוֹג אָחוֹר וְחֶרֶב שָׁאוּל לֹא תָשׁוּב רֵיקָםכלומר, בפסוק זה הקינה הופכת לשיר תהילה לגבורתם ולהישגיהם הצבאיים בעבר. אך ראוי לשים לב שגם כאן המקונן מזכיר את נשקם של הגיבורים ולא אותם עצמם.

למעשה, האנשים עצמם – שאול ויהונתן – מוזכרים לראשונה רק בפס' 23. ההלל הנשמע בפסוק זה – מִנְּשָׁרִים קַלּוּ מֵאֲרָיוֹת גָּבֵרוּ – מתאר אותם לא באמצעות מֶטוֹנִימְיָה אלא באמצעות דִימוּיָים למלך בעלי הכנף ולמלך החיות.

 

מיהו הצבי ישראל?

אם כן, האם פוענחה שאלת הפתיחה – האם קינת דוד היא אכן קינה על שאול ויהונתן?

נראה שעדיין אין בידינו תשובה על כך. ראוי לעמוד על הבדל בין פס' 24 (המדבר על שאול) לפס' 26 (המדבר על יהונתן): בפס' 24 בנות ישראל הן הבוכות על שאול ומְצֵרוֹת על הטוב שהרעיף עליהן ונלקח מהן עם מותו; לעומת זאת בפס' 26 דוד הוא המצר, הקינה היא אישית וישירה, שמו של יהונתן נזכר פעמיים, והפנייה היא פנייה ישירה אליו.

הכינוי אָחִי הוא כינוי לאדם קרוב. בשיר השירים אֲחֹתִי הוא אף כינוי השמור לאהובה בפי האהוב (למשל שה"ש ד' 10-9). גם המילים נָעַמְתָּ ואַהֲבָתְךָ הן ביטוי לקשר האישי העמוק בין דוד ליהונתן.

ההיבט האישי מודגש בחזרה משולשת על המילה לִי ובפנייה הישירה אל יהונתן המת:

יְהוֹנָתָן עַל בָּמוֹתֶיךָ חָלָל. צַר לִי עָלֶיךָ אָחִי יְהוֹנָתָן נָעַמְתָּ לִּי מְאֹד נִפְלְאַתָה אַהֲבָתְךָ לִי מֵאַהֲבַת נָשִׁים (פס' 26-25).

שיאה של הקינה הוא אפוא הפנייה אל יהונתן, ולאור הבנה זו נוכל לפענח את המילה הפותחת את המזמור ולגלות מיהו הצְבִי שנפל על במות ישראל. שתי ראיות אפשר להביא לטענה שהצְבִי – התפארת, המובחר והחמדה – הוא יהונתן:

הראשונה היא ההקבלה בין פס' 19 – הַצְּבִי יִשְׂרָאֵל עַל בָּמוֹתֶיךָ חָלָל, לפס' 25 – יְהוֹנָתָן עַל בָּמוֹתֶיךָ חָלָל.

והשנייה היא החוקיות העולה מן ההתבוננות בשמות בחלקי הקינה:

פס' 21-19

פס' 22

פס' 23

פס' 26-24

צבי שאול

יהונתן שאול

שאול ויהונתן

שאול יהונתן

 

על פי חוקיות זו, אב, אב; בא, בא – הצבי הוא כינויו של יהונתן. ואם פירוש זה נכון, החידה נפתרה, ופתרונה מלמד שהקינה היא שיר הספד המביע את הכאב ואת תחושת האובדן של דוד על מות יהונתן.

הפסוק האחרון בקינה מזכיר את שני הגיבורים, את המלך ואת בנו: אֵיךְ נָפְלוּ גִבּוֹרִים וַיֹּאבְדוּ כְּלֵי מִלְחָמָה. וכפי שראינו, כלי המלחמה הנזכרים בקינה – המגן, הקשת והחרב – משמשים כמֶטוֹנִימְיָה ליהונתן ולשאול.


על פי הפירוש שהוצע לעיל, דוד מהלל את גבורת שאול ואת פועלו למען ישראל, ואולם את התבטאויותיו האישיות, הקשות להבעה ולחשיפה, הוא שומר לרגע השיא, לקראת סוף השירה, ומפנה אותן ליהונתן בלבד. על פי הבנה זו של הקינה, אכן יש בה ביטוי לרגשות כנים של דוד – לצער על מות שאול ולהערכה לפועלו, אבל את הכאב האישי ואת תחושת האובדן אין הוא מפנה אל שאול אלא אל רעו ואוהבו – אל יהונתן.


קינת דוד עבודה
                                                                            

  אמצעים אמנותיים בשירה                              

 

שמואל ב:  א', 27 – 17:  קינת דוד על שאול ועל יהונתן

קינת דוד על שאול ויהונתן היא מהדוגמאות המופלאות של השירה המקראית.    למרות ביטויים קשים שנמצאים בקינה ולמרות מילים רבות שיש להסבירן, הרי שהרגשות והמחשבות שביקש מחבר הקינה להעביר לנו אינן צריכות הסבר.  קראו את הקינה בתנ"ך ללא פירושים והסברים, נסו להתחבר לרגשות שהיא מבטאת.

 

חלק ראשון:  פתיחה – אסון גדול אירע לעם ישראל

פס' 19 – הצבי, ישראל ,          על במותיך חלל.      איך, נפלו גבורים.

עם ישראל! תפארתך (הכוונה לשאול וליהונתן) נפל חלל על הריך הגבוהים.   איך נפלו גבורים!

פס' 20 – אל תגידו בגת,          אל תבשרו בחוצות אשקלון;          פן תשמחנה בנות פלישתים,     פן תעלוזנה בנות הערלים.

אל תספרו את דבר מותם של שאול ויהונתן בעיר גת או ברחובות אשקלון, שתיים מערי הפלישתים כדי שנשות הפלישתים ובנות הערלים, כינוי גנאי למי שאינו נימול, לא ישמחו בתבוסתנו.

 

חלק שני:  תיאור גבורתם של שאול ויהונתן

פס' 21 – הרי בגלבוע, אל-טל ואל-מטר עליכם     ושדי תרומות;       כי שם נגעל, מגן גבורים – מגן שאול,   בלי משיח בשמן

קללה: הלוואי ולא ירדו טל וגשם על הרי הגלבוע ולא יצמחו בהם שדות.     הסבר לקללה: שם, בגלבוע, הושלך שריונו של שאול, הגיבור בלוחמי ישראל, מבלי שימשחו אותו בשמן.

פס' 22 –  מדם חללים, מחלב גבורים –     קשת יהונתן, לא נשוג אחור;      וחרב שאול, לא תשוב ריקם.

קשתו של יהונתן לא נסוגה לאחור  מבלי שפגעה באויב ושפכה את דמו. חרב שאול לא שבה לנדן שלה מבלי שפגעה והרגה את גיבורי האויב.

פס'23 –  שאול ויהונתן, הנאהבים והנעימים  בחייהם, ובמותם, לא נפרדו;             מנשרים קלו, מאריות גברו.

שאול ויהונתן, המלך ובנו, היו אהובים וחביבים על כולם. הם משלו יחדיו, נלחמו יחדיו, בלי שנפרדו מעולם.  הם היו מהירים מנשרים וחזקים מאריות.

 

חלק שלישי:  קריאה לבנות ישראל לבכות על שאול ויהונתן ולספוד להם.

פס' 24 – בנות, ישראל אל שאול, בכינה;

             המלבישכם שני, עם עדנים,

             המעלה עדי זהב, על לבושכן.

בנות ישראל, התאבלו על שאול! הוא זה שהביא לכן בגדים ותכשיטים משלל המלחמות שבהן ניצח. בגדים צבועים בצבע אדום ותכשיטי זהב כדי לענוד אותן על בגדיכן.

חלק רביעי:  קינת דוד על יהונתן

פס' 25 -   איך נפלו גבורים, בתוך המלחמה. 

               יהונתן על במותיך חלל.

חזרה על פסוק 19 בהיפוך סדר הדברים עם התמקדות בדמותו של יהונתן בלבד.

פס' 26 – צר לי עליך, אחי יהונתן,

              נעמת לי, מאד; 

              נפלאתה אהבתך לי, מאהבת נשים.

אני אבל על מותך, ידידי הטוב, יהונתן!   היית אדם אהוב עליי.  אהבתך הייתה חשובה לי יותר מאהבה שאהבו אותי נשים.

חלק חמישי: סיום וחתימה

פס' 27 -  איך נפלו גבורים,

              ויאבדו כלי מלחמה.

איך נפלו גבורים  ואבדו שאול ויהונתן  (שהיו כלי המלחמה של עם ישראל – על פי פירוש רש"י).

שאלות:

1. אלו מחשבות ותחושות מעוררת בכם הקינה?

 

2. לקינה אין שם  אבל יש מסר – רעיון מרכזי (פס' 18). צטטו מן הקינה וכתבו בלשונכם: מה הייתה מטרתה של הקינה?  הסבירו.

 

3. א. העתיקו את כל המילים, השמות והביטויים שמתארים את הקרב שבו נפלו שאול ויהונתן.

   ב. העתיקו את הביטוי שחוזר שלוש פעמים בקינה. הסבירו את משמעותו וכוונתו.

   ג.  העתיקו שני משפטים או ביטויים שהם היפים ביותר בעיניכם. הסבירו מדוע בחרתם דווקא בהם.

   ד. העתיקו את פסוק 23.  הסבירו בלשונכם את כוונת הפסוק.

 

4. מהו לדעתכם החלק המרזי והחשוב ביותר בקינה כולה?

 

5. בחרו שני חלקים מתוך חמשת חלקי הקינה ולימדו אותם בע"פ.

 

 

 

שמואל ב:  א', 27 – 17:  קינת דוד על שאול ועל יהונתן

קינת דוד על שאול ויהונתן היא מהדוגמאות המופלאות של השירה המקראית.    למרות ביטויים קשים שנמצאים בקינה ולמרות מילים רבות שיש להסבירן, הרי שהרגשות והמחשבות שביקש מחבר הקינה להעביר לנו אינן צריכות הסבר.  קראו את הקינה בתנ"ך ללא פירושים והסברים, נסו להתחבר לרגשות שהיא מבטאת.

 

חלק ראשון:  פתיחה – אסון גדול אירע לעם ישראל

פס' 19 – הצבי, ישראל ,    על במותיך חלל.  איך, נפלו גבורים.

עם ישראל! תפארתך (הכוונה לשאול וליהונתן) נפל חלל על הריך הגבוהים.   איך נפלו גבורים!

פס' 20 – אל תגידו בגת,     אל תבשרו בחוצות אשקלון;   פן תשמחנה בנות פלישתים,   פן תעלוזנה בנות הערלים.

אל תספרו את דבר מותם של שאול ויהונתן בעיר גת או ברחובות אשקלון, שתיים מערי הפלישתים כדי שנשות הפלישתים ובנות הערלים, כינוי גנאי למי שאינו נימול, לא ישמחו בתבוסתנו.

 

חלק שני:  תיאור גבורתם של שאול ויהונתן

פס' 21 – הרי בגלבוע, אל-טל ואל-מטר עליכם    ושדי תרומות;     כי שם נגעל, מגן גבורים – מגן שאול,     בלי משיח בשמן

קללה: הלוואי ולא ירדו טל וגשם על הרי הגלבוע ולא יצמחו בהם שדות.                                     
 הסבר לקללה: שם, בגלבוע, הושלך שריונו של שאול, הגיבור בלוחמי ישראל, מבלי שימשחו אותו בשמן.

פס' 22 –  מדם חללים, מחלב גבורים –    קשת יהונתן, לא נשוג אחור;  וחרב שאול, לא תשוב ריקם.

קשתו של יהונתן לא נסוגה לאחור  מבלי שפגעה באויב ושפכה את דמו. חרב שאול לא שבה לנדן שלה מבלי שפגעה והרגה את גיבורי האויב.

פס'23 –  שאול ויהונתן, הנאהבים והנעימים    בחייהם, ובמותם, לא נפרדו;     מנשרים קלו, מאריות גברו.

שאול ויהונתן, המלך ובנו, היו אהובים וחביבים על כולם. הם משלו יחדיו, נלחמו יחדיו, בלי שנפרדו מעולם. 
הם היו מהירים מנשרים וחזקים מאריות.

 

חלק שלישי:  קריאה לבנות ישראל לבכות על שאול ויהונתן ולספוד להם.

פס' 24 – בנות, ישראל אל שאול, בכינה;

             המלבישכם שני, עם עדנים,

             המעלה עדי זהב, על לבושכן.

בנות ישראל, התאבלו על שאול! הוא זה שהביא לכן בגדים ותכשיטים משלל המלחמות שבהן ניצח. בגדים צבועים בצבע אדום ותכשיטי זהב כדי לענוד אותן על בגדיכן.

חלק רביעי:  קינת דוד על יהונתן

פס' 25 -   איך נפלו גבורים, בתוך המלחמה. 

               יהונתן על במותיך חלל.

חזרה על פסוק 19 בהיפוך סדר הדברים עם התמקדות בדמותו של יהונתן בלבד.

פס' 26 – צר לי עליך, אחי יהונתן,

              נעמת לי, מאד;                   

              נפלאתה אהבתך לי, מאהבת נשים                    .

אני אבל על מותך, ידידי הטוב, יהונתן!   היית אדם אהוב עליי.  אהבתך הייתה חשובה לי יותר מאהבה שאהבו אותי נשים.

חלק חמישי: סיום וחתימה

פס' 27 -  איך נפלו גבורים,

              ויאבדו כלי מלחמה          .

איך נפלו גבורים  ואבדו שאול ויהונתן  (שהיו כלי המלחמה של עם ישראל – על פי פירוש רש"י).

שאלות:

1. אלו מחשבות ותחושות מעוררת בכם הקינה 

 

2. לקינה אין שם  אבל יש מסר – רעיון מרכזי (פס' 18). צטטו מן הקינה וכתבו בלשונכם: מה הייתה מטרתה של הקינה?  הסבירו.

 

3. א. העתיקו את כל המילים, השמות והביטויים שמתארים את הקרב שבו נפלו שאול ויהונתן.

   ב. העתיקו את הביטוי שחוזר שלוש פעמים בקינה. הסבירו את משמעותו וכוונתו.

   ג.  העתיקו שני משפטים או ביטויים שהם היפים ביותר בעיניכם. הסבירו מדוע בחרתם דווקא בהם.

   ד. העתיקו את פסוק 23.  הסבירו בלשונכם את כוונת הפסוק.

 

4. מהו לדעתכם החלק המרזי והחשוב ביותר בקינה כולה?

 


5. בחרו שני חלקים מתוך חמשת חלקי הקינה ולימדו אותם בע"פ.

 

logo בניית אתרים בחינם