x
בניית אתרים בחינם

myMail@2all.co.il | 1800-123456789

תורה


סרטון דש מהלך חיזקיהו 

   
          שי      תלתן   תנך   תנך  תנך ביאור  מפות   הזמן  ציר הזמן      פרשנות המקרא      ציר זמן עברי   קישור לולאות  רמבן

בס"ד

שמות פרק יח 

פרק י"ח פותח את פרשת  יתרו
פרשה  שעניינה הוא מן האירועים המכוננים והמרכזיים   בעם ישראל
מערכת משפט
התגלות ה'

מעמד הר סיני ומתן תורה (שמות י"ט וכ').

א וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן, חֹתֵן מֹשֶׁה,
אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה, וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ:

מה שמועה שמע יתרו ובא ?

1א] וישמע, מה שמועה שמע ובא, מלחמת
. עמלק שמע ובא, שהיא כתובה בצדו, דברי ר׳ יהושע. 

ר׳ אלעזר המודעי אומר, מתן תורה
שמע ובא, שבשעה שנתנה תורה לישראל זעו כל
מלכי האדמה בהיכליהם, שנאמר א) ובהיכלו כל ו
אומר כבוד. באותה שעה נתקבצו כל מלכי אומות
העולם אצל בלעם הרשע. אמרו לו, בלעם שמא
המקום עושה לנו כמו שעשה לדור המבול, שנא׳ ב)
ה׳ למבול ישב וישב ה׳ מלך לעולות אמר להם,
שוטים שבעולם, כבר נשבע הקב״ה לנח שאינו
מביא מבול לעולם, שנא׳ ג) כי מי נח זאת לי
אשר נשבעתי מעבור מי נח עוד על הארץ.
אמרו לו, שמא מבול של מים אינו מביא, מבול
של   אש מביא. אמר להם אינו מביא
לא מבול של אש ולא מבול של מים, אלא תורה נותן
הקב״ה לעמו ולידידיו, שנא׳ ד) ה׳ עוז לעמו
יתן.
כיוון  ששמעו כולם מפיו הדבר הזה, ענו כולם
ואמרו אחר כך, ה׳ יברך את עמו בשלום ד,},
ופנו והלכו איש למקומו.
רבי אליעזר אומר,
קריעת ים סוף שמע ובא. שבשעה שנקרע ים
סוף נשמע מסוף העולם ועד סופו, שנא׳ ו) ויהי
כשמוע כל מלכי האמורי. וכן אמרה רחב  
לשלוחי יהושע ז) כי שמענו את אשר הוביש ה׳
את מי ים סוף מפניכם בצאתכם ממצרים וגו'
ונשמע וימס לבבנו ולא קמה עוד רוח באיש
מפניכם. (מכילתא).

[א•] וישמע יתרו, מה שמועה שמע ובא כר׳״
אמר ר׳ שמעון שמע כי המן יורד מן
אמ ר .T השמים והשליו וכל תאותם, ובא ונתגי
ר׳ יוסי שמע כי ענני כבוד עליהם מגינים מחום
היום ומקרה הלילה, ובא ונתגייר. (מדרש חדש רלה)

 



מצג  פס' א' - ז'
1. היכן מתרחש הסיפור ?
 2. מהו תיאור הזמן המופיע במצג
3. מיהן הדמויות?
4. מהי הבעי'ה?


 ו וַיֹּאמֶר, אֶל-מֹשֶׁה, אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ, בָּא אֵלֶיךָ; וְאִשְׁתְּךָ--וּשְׁנֵי בָנֶיהָ, עִמָּהּ.

ז וַיֵּצֵא מֹשֶׁה לִקְרַאת חֹתְנוֹ, וַיִּשְׁתַּחוּ וַיִּשַּׁק-לוֹ, וַיִּשְׁאֲלוּ אִישׁ-לְרֵעֵהוּ, לְשָׁלוֹם; וַיָּבֹאוּ, הָאֹהֱלָה. 

מהי המילה המנחה

בפס' 11-9: 
"וַיִּחַדְּ יִתְרוֹ עַל כָּל-הַטּוֹבָה אֲשֶׁר-עָשָׂה ה' לְיִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הִצִּילוֹ מִיַּד מִצְרָיִם. 
י וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת-הָעָם מִתַּחַת יַד-מִצְרָיִם. 
יא עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי-גָדוֹל ה' מִכָּל-הָאֱלֹהִים כִּי בַדָּבָר אֲשֶׁר זָדוּ עֲלֵיהֶם".
 יתרו מכיר בפועלו של א-לוהים, הוא מזכיר אותו כבר בפס' 1. אפשר שהוא גם הושפע מדברי משה שבפס' 8, ומתעצמת הכרתו בכוחו של ה' העומד מאחורי המאורעות. אולם במרכז ההוויה של יתרו מצוי העם. נשים לב לשורש נ.צ.ל (להציל) החוזר שלוש פעמים בדבריו של יתרו ולשמחתו על ההצלה שלה זכו בני ישראל. תובנותיו בפס' 11, על ייחודו של ה' ועל גדולתו נובעות מההכרה בכוחו של ה' להציל אנשים - את עמו של משה. מעורבותו היא, אפוא, ישירה ואישית – הוא מתייחס אל העומד מולו ואל אנשיו, שמחתו איננה על הצלת ישראל, אלא על "אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם".

ממה פחד יתרו?
 ויאמר אל משה
" אני חותנך יתרו בא אליך ואשתך ושני בניה עמה "

ר' אליעזר אומר:
נאמר למשה אני, אני הוא שאמרתי והיה העולם, אני הוא המקרב ולא המרחק, שנאמר (ירמיה כג) האלוה מקרוב אני נאם ה' ולא אלהי מרחוק.
אני הוא שקרבתי את יתרו ולא רחקתיו,
אף אתה, כשיבא אדם אצלך להתגייר ואינו בא אלא לשם שמים,
אף אתה קרבהו ולא תרחיקהו.
מכאן אתה למד, שיהא אדם דוחה בשמאל וימין מקרב,
ולא כשם שעשה אלישע לגחזי ודחפו לעולם.

מכילתא שמות יח' ו'




השוואה וניגוד

פרק יז עמלק
פרק יח' יתרו ניגוד
פס' ח פס' ה- ז
פס' ט פס' כה
פס' יב' פס' יג




הסבר את פסוק א' ללא התיבה " כל "


את כל אשר עשה - כל המאורעות מיציאת מצרים ועד מלחמת עמלק

שאלה
לאילו מאורעות רומזת התיבה "
כל  שיתרו שמע עליהם?


שאלה
מתי חזרה צפורה לבית אביה? ( 2 פירושים והסברים  )


שאלה 
הסבר ונמק . יתרו בא אל משה לפני או אחרי מתן תורה

( א) איזה פירוש מתאים יותר לפשט הסיפור




עיין פס' כא . כמה שופטים בחר משה?

שרי אלפים
שרי מאות 
שרי חמישים
שרי עשרות


שאלה 

בפסוק ב' נאמר "וַיִּקַּח, יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה, אֶת-צִפֹּרָה, אֵשֶׁת מֹשֶׁה--אַחַר, שִׁלּוּחֶיהָ."
בפסוק ו' נאמר "
 וַיֹּאמֶר, אֶל-מֹשֶׁה, אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ, בָּא אֵלֶיךָ; וְאִשְׁתְּךָ--וּשְׁנֵי בָנֶיהָ, עִמָּהּ "

 1)   מה רצה יתרו ללמד את משה לפי דברי ר' אלעזר במכילתא?


שאלות

1) מה הדבר הלא תקין לפי ראות עיניו ( שיקול דעתו - כפי הבנתו )של יתרו בדרכו של משה ?
2) כיצד רואה משה את תפקידו בתחום ההוראה את דברי האלוקים?
3) עיין בדברי הרמבן


כיצד מסביר הרמבן את דברי משה?

logo בניית אתרים בחינם