x
בניית אתרים בחינם

myMail@2all.co.il | 1800-123456789

תורה


סרטון דש מהלך חיזקיהו 

   
          שי      תלתן   תנך   תנך  תנך ביאור  מפות   הזמן  ציר הזמן      פרשנות המקרא      ציר זמן עברי   קישור לולאות  רמבן

בס"ד

מלאך(נביא) ה'  ( פנחס ) מוכיח את ישראל
על כך שכרתו ברית עם יושבי הארץ
ולא השמידו אותם כפי שה' ציווה
ועל כך שהשאירו עבודה זרה בארץ,
ובעקבות תוכחה 
זו(תוכחה - לומר למישהו כמה הוא טעה) , 

העם בוכים.

  מכן מתוארת עבודת ה' בתקופתו של יהושע
ושינוי המצב לרעה לאחר מותו של יהושע.

 תואר המעגליות בספר שופטים
שמתארת את הדרדרות עמ"י בתקופת השופטים:

1. חטא(עבודה זרה)-
כיוון שזה היה דור חדש שלא ראה את הניסים שה' עשה,
הם התחילו לעבוד את הבעלים.

2. השתעבדות לעם זר.

3. זעקה לה'.

4. ה' שולח שופט שמושיע את העם.

בפסוקים כ'-כ"ג מסופר על כך שה' השאיר את הגויים בארץ
כדי לנסות את ישראל
אם הם שומרים את מצוות ה'-
"למען נסות בם את ישראל השומרים הם את דרך ה' ללכת בם...אם לא".

1.       פרק ב', א-ה: תוכחתו של מלאך ה'

נאום התוכחה פותח בעובדה שהקב"ה קיים את בריתו והביא את עם ישראל לארץ (פסוק א').

בפסוק ב' המלאך מוכיח את העם על שכרת ברית עם יושבי הארץ ולא השמיד את עבודת האלילם.

היחס בין פסוקים ב' וג' הוא של עונש בדרך של מידה כנגד מידה.

חשוב להדגיש, שהעונש הוא תוצאה ישירה של התנהגותם. הפרת הברית עם הקב"ה מתבטאת בהפרת הצו האלוקי להוריש את יושבי הארץ. ניצחון בשדה הקרב שלא מתלווה אליו הורשת תושבי הארץ,  אין בו די. כריתת ברית עם יושבי הארץ משמעותה שכנות טובה עם הכנענים, הממשיכים לעבוד עם אלוהיהם.

העתיד יוכיח ששכנות זו תהפוך לצידים (לקוצים) בבשרם, ואלוהיהם יהפכו למוקש. חשוב להדגיש, שבשלב זה אין תוכחה ישירה על עבודה זרה.

בפסוקים ד-ה מתוארת תגובת העם על נאומו של המלאך, תגובה של בכי וזבח לה'. תגובה זו מעידה, שתהליך ההידרדרות היה עדיין בתחילתו, והעם עדיין היה קרוב בליבו לקב"ה.

 

סיכום

בפרק מתוארים באופן הדרגתי הפרתם של צו ה' ושל צוואת יהושע לרשת את הארץ:

1.       יהודה ובית יוסף ממלאים את צו  ה'.

2.       מנשה, אפרים וזבולון משאירים מובלעות בתוך נחלתם: הכנעני יושב בתוכם.

3.       אשר ונפתלי שוכנים בתוך הכנעני.

4.       שבט דן נדחק מנחלתו החוצה.

5.       בחלק האחרון של היחידה מובאת התגובה האלוקית באמצעות מלאך האלוקים, המוכיח את ישראל על התרשלותם במצוות כיבוש הארץ. 

דורו של יהושע, וכן הדור שאחריו "אשר ראו את כל מעשי ה' הגדול אשר עשה לישראל",
מתוארים כדורות מלאי עוצמה רוחנית ודבקות בקב"ה.
אולם, מותו של המנהיג (שאין לו יורש) וההתרחקות מזמן התרחשותם של הניסים הגדולים, מביאים לחולשה אמונית:
רציפות ההנהגה- משה ומיד בעקבותיו יהושע- נקטעה, הניסים הופכים ממציאות ממשית ל"היסטוריה",
הם מסופרים מכלי שני או שלישי וכבר לא מהווים גורם המעצים את האמונה.
התוצאה הישירה היא:
"
וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-הָרַע בְּעֵינֵי ה' וַיַּעַבְדוּ אֶת-הַבְּעָלִים" (יא). 


נתינה מכירה ויד ה' היתה בם
בפס' יד' נאמר 
1) בלשון  "נתינה "  וַיִּתְּנֵם בְּיַד-שֹׁסִים, וַיָּשֹׁסּוּ אוֹתָם - נתן במתנה
ואח"כ
2) בלשון "מכירה " 
 וַיִּמְכְּרֵם בְּיַד אוֹיְבֵיהֶם - מכר בכסף
ואח"כ בפס' טו
3) ויד ה' היתה בם - חז"ל אמרו על אבימלך ומחלון וכליון שיצאו מא"י ומתו שם
השווה לדברים כח' פס' סח'
וְהִתְמַכַּרְתֶּם שָׁם לְאֹיְבֶיךָ לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת וְאֵין קֹנֶה. {ס}
( הברכות של בלעם כולן חזרו  לקללות  חוץ...  ילקוט תצא תתקל"ג
הקללות בדברים - כולן בסוף לברכה - וְאֵין קֹנֶה )

קללות כי-תבוא לעומת קללות בחוקותי





שופטים ב
*בתחילת ספר שופטים מסופר כי לא כל הארץ נכבשה ע"י יהושע ובארץ נשארו שטחים ואוכלוסייה של גויים, שחיו לצד הישוב הישראלי.
הסיבות שלא כל הארץ נכבשה הן:
1. יהושע לא הספיק לסיים את הכיבוש בחייו ולא דאג למנהיג אחריו.
2. בני ישראל חטאו בעבודה זרה וה' השאיר את הגויים כעונש.
3. הגויים הם ניסיון לעם ישראל לבדיקת אמונתו בה'.
4. "ללמדם מלחמה" : באמצעות הגויים בני ישראל ילמדו כיצד להילחם.
 
*אילו נתונים בספר שופטים אספנו עד כה ?
1. אחרי מות יהושע אין מנהיג מרכזי.
2. כל שבט הולך להתנחל במקום שהובטח לו.
3. הארץ לא נכבשה לחלוטין מסיבות דתיות ומציאות בשטח.
4. בארץ ישראל קיימות מובלעות שיושביהן יוצאים כנגד השבט הישראלי הכובש.
5. ההתארגנות למלחמה הינה שבטית.
 
*מה יקרה עם יהיה אויב שיתקיף את אחד השבטים ?
יקום מנהיג-שופט, שיטפל במצוקה של אותו שבט. 
מהם התפקידים של השופט ?
1. שופטים=מנהיגים=שליטים של עם ישראל.
2.היקף סמכויותיו של השופטים לא היה קבוע או מוגדר.
3.תפקיד השופט לא עבר בירושה מאב לבן.
4.השופטים היו תחילה מנהיגים צבאיים ואחר כך היו למנהיגי כל העם.
 
*מה מאפיין את ספר שופטים ?
המחזוריות המורכבת מחמישה שלבים.
לספר שופטים מבנה קבוע ומחזורי :
חטא          עונש         זעקה         ישועה         שקט
1. חטא: העם עובד עבודה זרה.
2. עונש: ה' שולח אויב לעם שמשעבד אותו.
3. זעקה: העם מבקש עזרה מה'.
4. ישועה: ה' שולח שופט מושיע לעם. השופט הוא מנהיג צבאי שפועל בהשראת האל, רוח ה' שורה עליו.
5. שקט: תקופה של שקט זמני.


                      שופטים פרק ב' –שאלות חזרה

 רלב"ג  ויעל מלאך ה' מן הגלגל אל הבוכים. ר"ל אל המקום אשר קראו בוכים אחר זה מצד הבכיה שבכו שם ישראל וזה המלאך היה נביא שלא יתכן שידבר מלאך ה' לרבים יחד בזה האופן כמו שזכרנו במקומות מה בפרושנו לדברי התורה וכן תרגם יונתן שזה המלאך היה נביא וידמה שזה הנביא היה פנחס כמו שאמרו ז"ל ואמר שעלה מן הגלגל לפי ששם היה כשבאה לו הנבואה הזאת: (רלב"ג)

1.יש מפרשים : מלאך=שליח. מיהו "מלאך ה'"?    מהיכן יצא?     ולהיכן עלה?  {א}

________________________________________________________________________________________________

2.מי שלח את המלאך?   ובשם מי מדבר המלאך?    הוכח דבריך מלשון מהפסוקים! {א-ב}

________________________________________________________________________________________________

3.מה עשה ה' לישראל?    ומה נשבע להם?

________________________________________________________________________________________________

4.מה נצטוו ישראל לעשות ?   האם ישראל קיימו את אשר נצטוו?

________________________________________________________________________________________________

5.מה הבשורה הלא טובה שמודיע הנביא לבני ישראל?   ומהי תגובת העם לדברי הנביא?

________________________________________________________________________________________________

 מצודת דוד  בכים. על שם הבכי : ויזבחו. כי נתחרטו ממעשיהם והביאו קרבנות לרצות את ה' : (מצודת דוד)
6.כיצד נקרא המקום שבו דיבר הנביא ? ומדוע נקרא כך?

________________________________________________________________________________________________

7.מה פירוש: "ויזבחו שם לה'" ? 

____________________________________________________________________________

8.מהם שני הדברים המלמדים על צערם של בני-ישראל לאחר שמיעת תוכחות הנביא?

________________________________________________________________________________________________

9.באיזה תקופה עבדו בנ"י [=בני ישראל] את ה' ?

____________________________________________________________________________
10. מתי החלו ישראל לעשות הרע בעיני ה'?   *מדוע דוקא עכשיו החלה הדרדרות ?

________________________________________________________________________________________________

11.הרעיון המרכזי בספר שופטים הוא: חטא- עונש- תשובה- תשועה.

     כשבני ישראל חוטאים, ה' עונשם ומוסר אותם בידי שכניהם, ובזעקם אל ה'  הוא שולח להם מושיע.

חלק את הפסוקים יא-יט  על-פי הכותרות הללו :

1.יא-יג החטא.     2.__________________       3.__________________    4.__________________

12.מדוע ה' מחליט לעכב את בני-ישראל מהורשת  כל הגויים היושבים בארץ במהירות?


______________________________________________________________________________


פסוקים יא טו
החטאים והעונשים

פסוקים יא-יט בפרק ב' מנסים למצות את המאורעות המרכזיים בתקופת השופטים.

הדרגה במעשי בני ישראל מתוארים בפסוקים יא-יג:

"ויעשו בני ישראל את הרע בעיני ה' - (פסוק יא).
ויעבדו את הבעלים, ( עבדו את ה' ובשיתוף עבדו גם את הבעלים)
ויעזבו את ה' א-להי אבותם המוציא אותם מארץ מצרים... ויעבדו לבעל ולעשתרות".

הדרגה בתגובת ה' מתוארת בפסוקים יד-טו:

"ויחר אף ה' בישראל ויתנם ביד שסים וישסו אותם
וימכרם ביד אויביהם מסביב... בכל אשר יצאו
יד ה' היתה בם לרעה... ויצר להם מאד".




שופטים

פרק ב

2

ציין נכון או לא נכון

 

 

נכון

לא נכון

  1.  

מלאך ה' הגיע משכם  אל הבוכים

 

 

  1.  

המלאך מזכיר לעם: יציאת מצרים, הבאתם לארץ, איסור הברית עם עממי כנען

 

 

  1.  

המלאך שמח על שהעם מימש את הברית

 

 

  1.  

הסיבה שנשארו מעממי כנען בארץ, כדי שיהיו למיטרד ומוקש לעם ישראל

 

 

  1.  

המקום נקרא בוכים, כי שם הפסיקו מהבכי

 

 

  1.  

העם הפסיק לעבוד את ה' מיד עם מות יהושע

 

 

  1.  

תמנת חרס היתה נחלת יהושע

 

 

  1.  

דור חדש קם, אשר המשיך בדרך שה' ציוה

 

 

  1.  

שמות האלילים המופיעים בפסוקים י – יד: הבעל, העשתורת

 

 

  1.  

משמעות הפסוק: " וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים מֵאֱלֹהֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם" , בני ישראל הושפעו מתרבות העמים הסובבים

 

 

  1.  

יציאת מצרים מוזכרת כאן, כדי לבטא את ההתעלמות כפוית הטובה של העם מה'

 

 

  1.  

" וְלֹא יָכְלוּ עוֹד לַעֲמֹד לִפְנֵי אוֹיְבֵיהֶם", פירושו: רק מאחריהם יכלו לעמוד

 

 

  1.  

פירוש המילה  שֹׁסִים , הוא: טיפשים

 

 

  1.  

ה' גרם שלעם ישראל יהיה מאוד רע

 

 

  1.  

כדי להושיע את ישראל ,  הביא ה' מלכים מארצות רחוקות

 

 

  1.  

 בספר שופטים המילה 'שופט' כוונתה למושיע

 

 

  1.  

בני ישראל שמעו תמיד לשופטיהם

 

 

  1.  

ה' היה ער לצרות שבאו על ישראל , על – כן הוא שלח להם שופטים להצילם

 

 

  1.  

השופט לא הצליח להצילם מיד אויביהם

 

 

  1.  

ה' השאיר את עממי כנען שיהושע לא הוריש, כדי לנסות בם את ישראל , וכן, בגלל כעסו על התנהגות עם ישראל

 

 

  


logo בניית אתרים בחינם