סיפורי האישי     Talkחסידישקייט    מעמד האשה ביהדות    חלומות ופיתרונן    אימון עפ"י החסידות    לימוד בספר התניא
 
    שער כניסה
    שער הבית
    סיפורי האישי
    ל ע י ל ו י נשמות
    חלומות ומה שביניהם
    מאבק עם ש-ד
    לראות את החיצונים.
    תה עם נשמה
    לימודיי בסמינר למורות.
    זה מעניין מאוד...
    זה מעניין - המשך
    רגע לפני סיום - הדרן.
    השגחתו של ה' כיום
    חינוך הילדים כהטבת הנרות...
    צור קשר - keep in touch
    מהי פרנסתו של הקב"ה ???
    פרק אבות פרק ב' משנה א'.
    פרק אבות פרק ג' משנה א'
    פרק אבות פרק ה' משנה ה'
    פרקי אבות פרק א' משנה ב'
    פרקי אבות פרק ו' משנה ב'
    על תחיית המתים .......
    מה יקרה כשמשיח יגיע ?
    קריאה נרגשת מעומק הלב
    קדושת ארץ - ישראל
    אסטרולוגיה בראי החסידות
    beautiful song
    הגיגים קצרים
    על עידוד הילודה
    סרט על הרבי מומלץ movie
    זעקת המעיין
    ש ב ת שלום
    זוגיות ושלום - בית
    ח ש י ב ה חיובית
    לרבי באהבה
    who is the משיח ?
    האדמו"ר הזקן
    רבי יוסף יצחק שניאורסון
    רבי נחמן מברסלב
    כוחה של תפילה
    מעלת השמחה
    שביבי חסידות
    הבעל שם - טוב
    תכנון מוקדם או קלקול מתוכנן ?
    SADO - מה - זו ???
    שיר - השגחה פרטית
    מהותה האמיתית של התשובה
    חודש א ל ו ל.
    ח"י באלול
    יום כיפורים
    שנה --- טובה
    יום כיפור
    מה בין פורים למשפט נירנברג ???
    ס ו כ ו ת
    פורים happy
    סוכות- ניסוך המים.
    שמחת - תורה.
    פ ו ר י ם
    התוועדות חודש אדר.
    חג אורים מאיר ומזהיר
    'נס להתנוסס'
    ח נ ו כ ה
    פסח - על שום מה ???
   
    אמונה והשגחה פרטית
    מאמר "היום הרת עולם"
    ס ר ט הילות ומצוות צבעים מומלץ
    סרט חזרה בתשובה
    סרטי וידאו של הרבי
    סרט על מוות קליני
    סרט מצמרר על מוות קליני מפורט
   
   
    ט'ו בשבט מכתב הרבי
    מתן - תורה.
    מתן תורה
    חג השבועות
    תניא
    קדושת א'י
    מעמד האשה
    הקב'ה הציע לי חברות
    רחל אימנו נראתה לאחרונה ב......עזה.
    what is love ???
   
    י'ט בכסלו
    סיפור על האדמו'ר הזקן
    יום ההילולא של האדמו'ר הזקן
    י' בשבט ההילולא של האדמו'ר הריי'צ - יוסף יצחק שניאורסון
   
   
    חוכמת המזרח ? או מזרחה מן התלמוד
    מסר מהרב בצרי שליט'א
    פרשת בראשית
    פרשת נח
    פרשת לך לך
    פרשת וירא
    כוחה של ברית המילה.
    פרשת חיי שרה נסיונות אברהם
    פרשת תולדות
    פרשת ויצא
    פרשת וישלח
    פרשת מקץ
    פרשת ויגש
    פרשת ויחי
    פרשת שמות
    פרשת וארא
    פרשת בא
    פרשת בשלח
    פרשת יתרו
    פרשת תרומה
    פרשת ויקרא
    שבת הגדול
    פרשת בהר בחוקותי
    פרשת במדבר
    פרשת נשא
    פרשת שלח
    פרשת קורח
    פרשת חוקת
    פרשת בלק
    פרשת פנחס
    פרשת מטות מסעי
    פרשת מסעי
    פרשת דברים
    פרשת ואתחנן
    פרשת עקב
    פרשת ראה
    פרשת שופטים
    פרשת שופטים
    פרשת כי תצא
    פרשת כי תבוא
    פרשת ניצבים וילך
    למה יש שיווק רישתי בעולם ???
    תשובה מאהבה
    ירושלים של זהב
    משיח באאא..........
    נו...אנו מחכים למשיח - ומה הוא עושה ? יושב רגל על רגל ???
    עתה ידעתי - על הגאולה מס' 1
    על הגאולה פרק 2
    השתלשלות אורו של משיח פרק 3
    שיחת נפש חלק א'
    קבלה וחסידות
    שיר השירים
    חג האהבה ? או חג האכזבה ?
    ד ע את אלוקי אביך.
    על הנסיון הנוכחי [1]
    הוכחות שהרבי הוא מלך המשיח [2]
    הוכחות......חלק 3
    הוכחות.....חלק 4
    הוכחות.... חלק 5
    חודש ניסן
    ספירת העומר - 1.
    מה המשמעות של ספירת העומר ?
    ספירת העומר - 2.
    ספירת העומר - 3.
    ל'ג בעומר
    ל'ג בעומר 2
    מהו 'פסח שני' ?
    ג' בתמוז
    בית המקדש א'
    בית המקדש ב'
    י' בטבת.
    משיח הוא בשר ודם.
    משיח מנצח במלחמת ה'
    כ' בחשוון יום הולדת לרבי הרש"ב
    ליטוף וחום מהקב'ה
   
    פסח-להיות באמת בן חורין.
   
   
    בכל יהודי חלק מנשמת משיח.
    י'ב בתמוז = חג הגאולה.
    שורש הנפש הבהמית
    מהו כוח ההיולי ? 1
    על כוח ההיולי 2
    ניצוצות משיח.
    סיפורים לפני פסח.
פרשת  ראה.
 
מי  יכול  לאכול  בשר  ?
 
" כי  תאוה  נפשך  לאכול  בשר"   [דברים  י'ב  כ' ].
 Image and video hosting by TinyPic
 
 
לקראת  הכניסה  לארץ  ישראל  מצווה  הקב"ה  את  בנ"י  :   "כי  ירחיב  ה'  אלוקיך
 
את  גבולך.......ואמרת  אוכלה  בשר........בכל  אוות  נפשך  תאכל  בשר ".
 
לפי  אחת  הדעות  {דעת  ר'  ישמעאל  חולין  ט'ז  ב'  }   כאן  התיר  להם  הקב'ה  לאכול
 
בשר  תאווה.  עד  אז,  במדבר  אסור  היה  לאכול  בשר  חולין  ,אלא  רק  בשר  שהוקרב  על
 
המזבח  ,ואולם  מאז  הכניסה  לארץ  הותרה  אכילת  בשר  סתם.
 
 
 
 Image and video hosting by TinyPic
 
דבר  זה  לכאורה  אינו  מובן  :::  הלא  במדבר  עמדו  בנ"י  בדרגה  רוחנית  גבוהה,  שם  לא
 
היו  טרודים  בענייני  פרנסה  ובצרכי  האדם  הגשמיים.  אלא  היו  יכולים  להקדיש  את  כל 
 
ישותם  לעבודת  ה'.
 
לעומת  זאת,  בא"י  התחילו  לחיות  חיים  ארציים  רגילים,  עם  כל  טרדותיהם -  מדוע  אפוא
 
דווקא  כשירדו  לכאורה  מדרגתם  העליונה  הותר  להם  לאכול  בשר  סתם  ?
 
 
 Image and video hosting by TinyPic
 
 
 
ההסבר  הוא,  שדווקא  במדבר  היה  אסור  להם  לאכול  בשר  תאווה,  שכן  עדיין  לא  ניתן  להם
 
ה כ ו ח   לזכך   ולקדש  את  ענייני  העולם.   בתקופה  זו  נדרשו  להתגונן  מפני  העולם  וטרדותיו
 
וגם  המזון  שאכלו  היה  מזון  רוחני  [ מן ].
 
 
 
 
דווקא  עם  הכניסה  לא"י  קיבלו  בנ"י    כ ו ח   לזכך  את  העולם  ה ג ש מ י ,   ואז  החלה 
 
'עבודת  הבירורים'  =   עבודה  של  בנ"י  לברר  ולזכך  את  ענייני  העולם  הגשמיים  ולעשות
 
מהם  משכן  ל-  שכינה.
 
דווקא  אז  קיבלו  כוח  להעלות  לקדושה  גם  'בשר  תאווה'  ומשום  כך  התיר  זאת  להם  הקב"ה.
 
 Image and video hosting by TinyPic
 
 
 
 
כיצד  מעלים  לקדושה  בשר  חולין  ?            אומרת  התורה  בהמשך  "רק  חזק  לבלתי
 
אכול   הדם".           הדם  מסמל  את  ההתלהבות  ואת  התאווה.
 
אומרת  התורה -  בשר  מותר  לאכול,  אך  התאווה  והלהיטות  =  אסורות.  את  הדם  מזים  רק
 
על  המזבח.  כלומר,  ההתלהבות  צריכה  להיות  קודש  לה'.
 
 
 
מה  עושים  בתאווה  הגשמית  ?  אומרת  התורה  "על  הארץ  תשפכנו".  אסור  שתהיה  ליהודי
 
שום  שייכות  לתאווה  גשמית,  כשיהודי  עוסק  בענייני  העולם  כמו  אכילת  בשר,  הרי  זה  רק
 
לשם - שמיים  וכדי  לעבוד  את  ה'.  בבחינת  "בכל  דרכיך  דעהו".  [משלי  ג' ]
 
 Image and video hosting by TinyPic
 
 
יתרה  מזו,  כשיהודי  מרגיש  משיכה  לעניינים  גשמיים  ,אמנם  בגלוי  הרצון  הזה  בא  מצד  הגוף
 
אך  בפנימיות,  הרצון  הזה  בא  מהנשמה,  המשתוקקת   לברר  ולזכך  את  העולם  הגשמי  ולהעלותו
 
אל  הקדושה   [ולא  שיהיה  אצל  כוחות  הטומאה ].
 
ובכן,  כשאתה  מרגיש  רצון  גשמי  לאכול  בשר,  עליך  לדעת  כי  התאווה  האמיתית  באה  מהנשמה
 
המשתוקקת  להעלות  את  הבשר  לקדושה  [ע'י  ברכה  לפני  האכילה  ולאחר  האכילה ]  ולברר  את
 
ניצוצות  הקדושה  שכלואים  בו.
 
 
כאשר  מתייחסים  בדרך  זו  לעבודה  הגשמית  שלנו,  לא  זו  בלבד  שאין  הם  גורמים  ירידה  רוחנית
 
לאדם,  אלא  להיפך  ע'י  כך  מצליחים  לרומם  את  העולם  ולעשותו  'דירה'  לה'  יתברך.
 
 Image and video hosting by TinyPic
 
 
 
התורה  מזהירה  "רק  חזק  לבלתי  אכול  הדם,  כי  הדם  הוא  הנפש"..  השימוש  בביטוי  'חזק'
 
הוא  יחיד  מסוגו  בתורה.
 
נשאלת  השאלה  מה  ראתה  התורה  צורך  להזהיר  כ'כ  באכילת  הדם  ועוד  לחזק  בעניין  ?
 
 
 
רש"  מביא  על  כך  שני  פירושים  סותרים  :::
 
הראשון  בשם  רבי  יהודה  "שהיו  שטופין  בדם  לאוכלו,  לפיכך  הוצרך  לומר  חזק".
 
הפירוש  השני,  בשם  רבי  שמעון  בן  עזאי,  שאזהרה  זו  נועדה  ללמד  קל  וחומר  על  כל  המצוות.
 
כלומר,  אם  הדם  שהוא  קל  להישמר  ממנו,  שאין  אדם  מתאווה  לו,  הוצרך  לחזקך  באזהרתו
 
-  קל  וחומר  לשאר  המצוות.
 
 
 Image and video hosting by TinyPic
 
 
הפירוש  הראשון  מסביר  טוב  יותר  את  הקשר  בין  הביטוי  'חזק'  לאיסור  אכילת  דם.
 
הואיל  ובנ"י  'היו   שטופין  בדם  לאוכלו'   נזקקה  התורה  להזהיר  על  כך  ולחזקם  במיוחד.
 
לבל  ימשיכו  בנוהג  זה.
 
 
 
 
 
עם  זאת,  יש  בפירוש  זה  גם  קושי.   ראשית,  איסור  אכילת  דם  כבר  ניתן  לבנ"י  לפני 
 
כ- 40  שנה  סמוך  למתן  תורה,  ושם  לא  נאמר  'חזק'  .
 
גם  קשה  מאוד  להניח  שבמשך  כ40  שנה  לא  הועילו  אזהרות  התורה  ועדיין  היו  בנ'י
 
'שטופין  בדם  לאכלו'.   ! ? ?
 
 
 Image and video hosting by TinyPic
 
לכן  מביא  רש"י  גם  את  הפירוש  השני,  שהביטוי  'חזק'  לא  נועד  לאיסור  דם  עצמו
 
שכן,  אין  צורך  לחיזוק  מיוחד  כדי  להימנע  מאכילת  דם,  מאחר  "שאין  אדם  מתאווה  לו".
 
התורה  אומרת  'חזק'  כדי  ללמד  קל  וחומר  על  כל  המצוות.
 
"לא  בא  הכתוב  אלא  להזהירך  וללמדך  עד  כמה  אתה  צריך  להתחזק  במצוות".
 
 
 
עם  זאת,  אין  הכרח  לפרש  שיש  בין  רבי  יהודה  לבין  בן - עזאי  מחלוקת  בעצם  המציאות.
 
ייתכן  בהחלט  שאין  לאדם  תאווה  מיוחדת  לדם  [ כדברי  בן  עזאי ].
 
ועם  זאת  היו  האנשים  שטופים  בשתיית  דם,  אם  לצרכים  רפואיים  או  מתוך  אמונה  שיש 
 
בזה  סגולות  שונות.  [ כדברי  רבי  יהודה ].
 
 Image and video hosting by TinyPic
 
 
שני  הפירושים  הללו  מייצגים  גם  שתי  דרגות  בעבודת  ה'.  משמעותו  הפנימית  של  איסור 
 
הדם  היא  לטהר  את  נפש  האדם  מהתאוות  הבהמיות  ,החומריות,   השלב  הראשוני  בתהליך
 
הטהרה  הרוחנית  הוא  כשהאדם  עדיין  נמצא  במצב  של  'היו  שטופין  בדם'.
 
הנפש  הבהמית  היא  בתוקפה  ובמלוא  עוצמתה  והאדם  נדרש  להתחזק  "חזק"  ולרסן  את
 
תאוותיה.
 
 
Image and video hosting by TinyPic
 
לאחר  מכן  מגיע  האדם  לדרגה  "שאין  נפש  אדם  מתאווה  לו"  -  הנפש  הבהמית  כבר  אינה 
 
מתאווה  לענייני  העולם.  בשלב  זה  הצורך  ב'חזק'  הוא  כדי  ל'התחזק  במצוות'.
 
לעלות  עוד  ועוד  בענייני  התורה  ומצוותיה  ובדבקותו  של  האדם  בקדושה  האלוקית  עד  שלא
 
יהיה  שום  מקום  לענייני  העולם  הגשמיים,  ונפשו  כולה  תואר  באור  האלוקי.
 
 
**************ליקוטי  שיחות  כרך  י'ד.
 
   ''

@ ALL  RIGHTS  RESERVED  TO  RAZMICHAL.   קריאת תהילים באינטרנט